Discshop går i graven – CDON festar på resterna

Permalänk
Medlem

Var inte discshop hyffsat dyra i jämförelse med andra nätbutiker? Har för mig att utbudet var riktigt bra, men priset var lite väl i överkant på dom flesta varor. Men ändå synd även om man streamar allt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Något mejl från dom har jag inte fått. Har handlat en del från dom, visserligen mer sällan nu på sista tiden. Hade lagt bevakning på den nya James Bond.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk

dischsop.se länkas redan vidare till cdon..... men en rabatt på 20% på första köpet

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Hör också till en av dom som köper fysiskt ibland.Om cdon vill behålla någon heder i detta borde de åtminstone försöka sträva efter den mångfald av filmer som discshop hade. Köpt en del importerade filmer från discshop.

Hade ju varit kul om man blivit förvarnad om detta och att de haft en outlet på deras sortiment så man kunde passa på att fynda lite.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Hör också till en av dom som köper fysiskt ibland.Om cdon vill behålla någon heder i detta borde de åtminstone försöka sträva efter den mångfald av filmer som discshop hade. Köpt en del importerade filmer från discshop.

Hade ju varit kul om man blivit förvarnad om detta och att de haft en outlet på deras sortiment så man kunde passa på att fynda lite.

Undrar om dom inte bara flyttar varorna till CDON och säljer till fullpris. Dom får väl ut mer därifrån än att rea ut det på discshop

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Har handlat därifrån sedan start, blir väl snart Amazon som gäller nu.

Mycket tråkiga nyheter

Permalänk
Medlem

Satan i gatan alltså!

Fick mail från dem bara häromdagen att de saknar mig med 50kr rabattkod på en beställning men inte fått mail om nedläggning.

Tokhandlade från dem förr. Inte så mycket senaste åren då det är "billigare" att köpa en del filmer vid släpp på t.ex ICA. Brukar storhandla på Black Friday. Bl.a haft en restnotering legat på "Westworld säsong2, bluray" hos dem sedan BF förra året. Brukat maila med ett kvartal emellan och fråga hur det går men fått utsvävande svar.

Antar att den strukits nu i och med CDON.

Edit: Glömde om utebliven mail.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt!

Av en slump så köppte jag min första fysiska film förra veckan.
Efter att ha letat runt lite så valde jag att köpa den på Discshop.
Designen på hemsidan känndes något daterad och lite nostalgisk, typ 2000 talets design.
Gillar varken CDON eller Amazon så det kanske blir Ginza nästa gång jag vill handla blueray.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Var inte discshop hyffsat dyra i jämförelse med andra nätbutiker? Har för mig att utbudet var riktigt bra, men priset var lite väl i överkant på dom flesta varor. Men ändå synd även om man streamar allt.

Det var ofta dom hade var någon tia dyrare eller så.
Men också ofta som dom hade exakt samma pris som andra butiker.

Inte helt sällan var det andra ställen som rear ut filmer lite tidigare eller oftare än Discshop gjorde, men Discshop hade också många bra reor och bra paketpriser osv.

Som t.ex. när Studio Ghibli släppte massa Blu-rays så kunde en typ köpa 5 filmer för 499:- istället för 129-149:- styck som det kostade på andra ställen.

Dom hade mycket bra erbjudanden av typen "2 blurays för 99:-" osv.

För att köpa enstaka filmer så var det ofta lätt att hitta billiga alternativ, men om en köpte mycket film så blev det inte dyrare att göra det hos discshop än hos andra.

Det är min uppfattning iaf.

Permalänk
Medlem

Köpte en del från discshop på stenåldern, ändå synd eftersom cdon är urkbulle företag och skulle aldrig någonsin handla därifrån.

Permalänk
Medlem

:C Då får man väl gå över till Disclord då. https://www.disclord.se/ tror de har typ 10 gånger mer än cdon även efter de köpte dischops utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Satan i gatan alltså!

Fick mail från dem bara häromdagen att de saknar mig med 50kr rabattkod på en beställning men inte fått mail om nedläggning.

Tokhandlade från dem förr. Inte så mycket senaste åren då det är "billigare" att köpa en del filmer vid släpp på t.ex ICA. Brukar storhandla på Black Friday. Bl.a haft en restnotering legat på "Westworld säsong2, bluray" hos dem sedan BF förra året. Brukat maila med ett kvartal emellan och fråga hur det går men fått utsvävande svar.

Antar att den strukits nu i och med CDON.

Edit: Glömde om utebliven mail.

Den verkar restad hos CDON också. Brittiska utgåvan verkar ha svensk text däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Den verkar restad hos CDON också. Brittiska utgåvan verkar ha svensk text däremot.

Tack. Såg det med nyss. Haft kvar ordern på Discshop mest för att det varit "kul" att se hur länge den kunde ligga. Satsade på Guiness Rekordbok men nu sket det sig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Såg det med nyss. Haft kvar ordern på Discshop mest för att det varit "kul" att se hur länge den kunde ligga. Satsade på Guiness Rekordbok men nu sket det sig.

Du får väl börja om på CDON

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får väl börja om på CDON

Kan man se till att få den skickad till minneslunden askan strös i? Lär vara där innan S2 kommer "tillbaks".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Har CDON ens kvar 2 filmer för 99 kr eller 3 för 99 kr som Discshop fortsatt hade? Kan inte se det någonstans i alla fall. Inte heller någon combodeal på import tex.

Permalänk
Medlem

Åh så trist! Har köpt massor av film av dom genom åren, men som alla andra mindre och mindre. Senaste jag köpte var för knappt ett år sedan då jag köpte hem hela Hellraiser-serien (Pinhead! ) och The Shining. Ingen av dom hittade jag på nån streamingtjänst då.
Innan dess så köpte jag på mig en hel del 3D-film. Har en utmärkt projektor för det, en Epson TW-9200 där det går att se utan de flesta av de artefakter som annars blir. Men, helt ärligt var det länge sedan projektorn var igång också. Oled är ju så galet mycket bättre på kontrast...

Före Discshop så var det ju Lovefilm som gick i graven och hade liknande chockverkan på i vart fall mig. Det var ju en utmärkt tjänst för att få hem bluray och se film med absolut bästa kvalitet som fanns då. Men Lovefilm saknar man inte längre då streaming kommit ikapp och gått om. Säkert blir det så med Discshop också, snart glömd. Men än svider det. Köpte för övrigt en massa spel där också inför jular och födelsedagar, och den rollen var ju fortfarande aktuell.

Permalänk

Ja det var ju på tiden. CDON har ju i princip redan tagit över sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torhrolfr:

Ja det var ju på tiden. CDON har ju i princip redan tagit över sedan länge.

Knappast. CDONs utbud är piss i jämförelse. Enda fördelen CDON hade var när de hade rea på 4K-filmer.

Permalänk
Medlem

Känns lite tråkigt, även om jag inte handlar filmer längre. Jag hade en period där 2009-2013 som jag köpte på mig en himla massa blu-ray filmer, en del stora special-boxar som James Bond, Sagan om Ringen osv. Majoriteten från Discshop.
Sedan tog det tvärstopp, inte köpt en endaste film sedan dess. Har enbart blivit streaming för min del.

Permalänk
Medlem

Det här var ju ganska givet, hela marknaden för optisk media har ju varit på nergång i cirka 10år nu. Nog kommer det finnas kvar filmer, musik och annat på optisk media men det kommer förmodligen bara vara e-handel, och kanske vissa större ställen som ICA Maxi. Stora Coop där man upplåter plats åt företag som säljer billigt den vägen. Frågan är om den försäljningen via stormarknader kommer försvinna, beror ju på vad dom kan tjäna den vägen.

Folk köper fortfarande musik, filmer etc men då är det antagligen saker man verkligen vill ha. Det mesta man bara konsumerar kan man ju göra via streaming eller på annat smidigt sätt. Hyrvideo via nätet osv. För inte tala om hur mycket filmer och annat som finns via olika tjänster numera.

Jag köpte också en del skivor en gång i tiden men som tur var kastade jag inte bort så mycket pengar på det förens jag typ, varför köper jag dessa grejer. Jag bara tittar på den en gång och sedan står det bara i hyllan och skräpar.

Permalänk
Bildexpert

För mig är det viktigt att jag får något mer än en film i ren data på skiva. Länge har DVD och Blu-Ray mest varit ursäkter för att ta betalt för film och den köpstarka skaran som finns kvar ställer mer krav på vad som släpps.

Jag står inte ut med alltför kass bild och ljud, billiga fodral med omslag som försöker sälja filmen för fulla muggar med höga betyg eller minsta möjliga engagemang sett till innehållet (bonusmaterial, menyer, restaurering etc). När det däremöt görs rätt, och inte minst på UHD, då blir det verkligen kul att samla på fysisk film även om jag oftast inte ser det jag köper mer än en gång. Jag fortsätter plocka russinen ur kakan för det är en av de främsta behållningarna med film i hemmet - för det är verkligen en kompromiss gentemot den upplevelse man kan få på en bra biograf till och börja med.

Men för mig fyllde inte Discshop någon större funktion. Det enda var just LE-boxar från UK en tid efter Brexit men annars var varken deras utbud, priser eller kampanjer något särskilt. Nästan alltid kunde man hitta samma filmer till lägre priser utan konstigheter och de reor som de körde med var mestadels samma filmer om och om igen. Jag kan förstå deras legacy men inte till vilket pris som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det här var ju ganska givet, hela marknaden för optisk media har ju varit på nergång i cirka 10år nu. Nog kommer det finnas kvar filmer, musik och annat på optisk media men det kommer förmodligen bara vara e-handel, och kanske vissa större ställen som ICA Maxi. Stora Coop där man upplåter plats åt företag som säljer billigt den vägen. Frågan är om den försäljningen via stormarknader kommer försvinna, beror ju på vad dom kan tjäna den vägen.

Folk köper fortfarande musik, filmer etc men då är det antagligen saker man verkligen vill ha. Det mesta man bara konsumerar kan man ju göra via streaming eller på annat smidigt sätt. Hyrvideo via nätet osv. För inte tala om hur mycket filmer och annat som finns via olika tjänster numera.

Jag köpte också en del skivor en gång i tiden men som tur var kastade jag inte bort så mycket pengar på det förens jag typ, varför köper jag dessa grejer. Jag bara tittar på den en gång och sedan står det bara i hyllan och skräpar.

Skulle nog säga att samlare (entusiaster) är den enda marknaden som är kvar, och där var Discshop en bättre plattform än CDON.

Hyrvideo via streaming (TVOD) finns knappt i praktiken, ja de aktörer som finns har bättre utbud än prenumerationstjänsterna (SVOD) men är fortfarande under det antalet titlar t.ex. Lovefilm hade när de var på marknaden.

Prenumerationstjänster är som TV-kanaler så jag skulle snarare säga att marknaden för hemvideo har försvunnit. Netflix har färre filmtitlar idag än 2012.

Så ja det försvinner nog från stormarknaden, så frågan är väl om CDON kan vara en plats för entusiasterna eller om det kommer någon ny aktör. Renodlad aktör kan bli svårt, men det finns mycket närliggande du kan dra in pengar på. Finns det inget för dessa så kör väl folk warez, för de som är intresserade tittar ju.

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt, köpt nästan alla mina UHD Blu-Ray hos Discshop. Som många nämnt så hade de mycket bra import och udda filmer. Även standarstället att köpa film utgiven av Njuta Films och Studio S med. Har handlat film för 100 000 kr+ bara senaste året och kommer aldrig gå över till streaming, mer relationslöst filmtittande får man leta efter.

Känns som de som handlar på CDon idag är samma sorts undermänniskor som handlar från Wish och andra Kinabutiker.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Itasha:

Känns som de som handlar på CDon idag är samma sorts undermänniskor som handlar från Wish och andra Kinabutiker.

Varför skulle det vara så? Eftersom CDON till stor del säljer samma filmer som Discshop gjorde, fast till lite lägre snittpris, låter det snarare vettigt att välja förstnämnda. Ja om utbudet i Sverige ens är något som lockar till och börja med.

Om något så var väl Discshop näthandelns närmsta motsvarighet till Megastore (om ni minns dem). Även om de inte hade samma ockerpriser så var det återigen mycket prestige hos bägge.

Permalänk
Skrivet av A Maze Thing:

Trist. Tyckte de hade överlag bättre utbud än exempelvis Ginza när det gäller film

Ginza kan man inte lita på då dom skickar begagnade öppnade repiga filmer å spelar dumma när man mailar om det fyfan nej tack till ginza.

Permalänk
Medlem

Minns när CDON startade, köpte nästan enbart CD-skivor från Ginza innan. På den tiden då de skickade ut en tjock bibel ^^

Hade tydligen bott granne med grundaren fick jag veta efter mitt första köp då jag fick ett mail från honom, samt en "konstant" 20% rabatt. Den upphörde dock några år senare och CDON växte väl till det bolag det är idag.

Får väl erkänna att jag inte var lika aktiv i att utöka min cd-samling just då heller ^^. MP3 blev helt enkelt mycket smidigare... för att inte tala om platssparande! Nu blir det mest någon ströfilm eller vissa, specifika band som alltid förhandsbokas.

Alltid synd att se ett "bra" företag" gå omkull/avyttras, även om jag inte handlade mycket på Discshop, men man får ge dem att de hade de där "ovanligare" exen man inte kunde hitta någon annanstans. Lite som Adlibris får jag lov att tillstå när det gäller böcker.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Det är jättetrist! Jag hade min samling på ca 9500 filmer inlagd i deras samlingstjänst. Jag har också ett eget register som tur är. Det har jag jobbat på i 15 år så mycket jobb. Discshop hade behövt en uppgradering. Jag misstänkte detta under det senaste halvåret då fler och fler reor, prissänkningar mm uphörde. Många nya filmer dök inte upp alls utan man fick efterfråga dom till inköparna. Jag är dock nästan säker på att personalen inte fick reda på nedläggningen innan vi fick. Det är fruktansvärt dåligt av Adlibris. Cdon kunde behålla Discshops sajt med stor vinst jämfört med att tro att kunderna kommer att välja dom som ersättare för Discshop. Det kommer inte att hända. Jag har iaf kommit till en gräns där mina nya inköp mest kommer att vara 4K och finare utgåvor från Arrow, Criterion, BFI med flera och det kommer inte vara från Cdon. Ett stort tack till Discshop som har varit den bästa filmkällan för mitt och många andras samlande i över 20 år. Handla på kvarnvideo.se, Disclord/Bluelord, Amazon uk/us och filmproducenternas egna butiker. Som samlare bör man dock vara inställd på att priserna kommer att bli betydligt dyrare och att man får satsa på färre filmer men mycket bättrre utgåvor av dom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajo2000:

Det är jättetrist! Jag hade min samling på ca 9500 filmer inlagd i deras samlingstjänst. Jag har också ett eget register som tur är. Det har jag jobbat på i 15 år så mycket jobb. Discshop hade behövt en uppgradering. Jag misstänkte detta under det senaste halvåret då fler och fler reor, prissänkningar mm uphörde. Många nya filmer dök inte upp alls utan man fick efterfråga dom till inköparna. Jag är dock nästan säker på att personalen inte fick reda på nedläggningen innan vi fick. Det är fruktansvärt dåligt av Adlibris. Cdon kunde behålla Discshops sajt med stor vinst jämfört med att tro att kunderna kommer att välja dom som ersättare för Discshop. Det kommer inte att hända. Jag har iaf kommit till en gräns där mina nya inköp mest kommer att vara 4K och finare utgåvor från Arrow, Criterion, BFI med flera och det kommer inte vara från Cdon. Ett stort tack till Discshop som har varit den bästa filmkällan för mitt och många andras samlande i över 20 år. Handla på kvarnvideo.se, Disclord/Bluelord, Amazon uk/us och filmproducenternas egna butiker. Som samlare bör man dock vara inställd på att priserna kommer att bli betydligt dyrare och att man får satsa på färre filmer men mycket bättrre utgåvor av dom!

Nu hade jag inte i närheten av 9k5 filmer, men jag använde också deras databassystem för min privata samling. Har fortfarande inte fått något officiellt mail eller liknande om att de är borta, och det är ju skitdåligt. Hur svårt hade det varit att ge oss besked en vecka innan de riktade om servrarna?

CDON har konsekvent blivit sämre. Går ju inte längre att skapa listor eller samlingar där, bara en primitiv favoritlista.

Disclord/Bluelord är jag lite sur på. Beställde ett par filmer från dem, och när jag fick dem samfraktades de från båda köpen i samma påse, men de tog fräckt ut en fraktavgift från varje sida.

Permalänk
Medlem

oj dom fanns ändå sen 1999... minns inte när jag köpte nåt senast.. haha