MSI: "DDR5 blir 60 procent dyrare än DDR4"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Kul att du fick några likes på den

Det där är ett tankefel. Cpu-kravet är inte mindre i 4K än i lägre upplösningar. Precis som någon skrev så flyttar du troligtvis bara flaskhalsen till grafikkortet.

ja likes bry mig inte om, vill bara njutta av kunskap som finns i den forumet, och tror de är därför vi är här. men är inte hela meningen att flaskhalsen finns på gpun? då få cpun liva lite längre.. och hoppa över DDR5 nylanserat priser...

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

är inte hela meningen att flaskhalsen finns på gpun?

Då är det bara att skaffa den lägst presterande GPU du kan hitta som fortfarande kan starta det du vill köra, så GPUn får flaska ordentligt.

Permalänk
Medlem

Köpte rätt nyligen DDR4 2x16GB 3000Mhz CL15 dual rank för 1050:- på amazon. Ett kit som vad jag förstår brukar klara 3600Mhz med CL16-CL18.
Känns rätt överkomligt. Blir nog någon instegsmodell av alder lake och billigare moderkort med DDR4-stöd. Detta förutsatt att det kommer finnas billigare moderkort. Annars blir det kanske rocket lake ändå. Har ett oöppnat z590 liggandes. Pris/prestanda är allt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen, jo jag förstår det. Men jag tänkte mest på att DDR5 även om priset nu är högt mest är skrytfaktor för vanliga användare och att man i praktiken inte kommer kunna dra nytta av det.

Det är ju som PCI Express 4.0 och 5.0, inget som privatpersoner egentligen har någon nytta av men datacenter och annat hoppar ju på det direkt. Dom kan ju dra nytta av det på en gång och få mer fart.

Var det någon större skillnad mellan DDR3 och DDR4 då ?

De flesta spel med grafik så är det ju ändå själv grafikkortet och minnena på kortet som är viktigt, eller åtminstone ha större betydelse jämfört med om du har DDR3, DDR4 eller DDR5 eller ?

Dessutom lär ju DDR5 vara grymt dyrt i pris / prestanda nu i början, lär dröja säkert 2år innan priserna kommer ner tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Då är det bara att skaffa den lägst presterande GPU du kan hitta som fortfarande kan starta det du vill köra, så GPUn får flaska ordentligt.

och jag vill köra 4K...? Då GPUn brukar var dem mest kostsammar del av byggnad då skulle GPUm var alltid flaskhals...

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Avstängd

Sitter på 64GB i nuvarande burk, som jag egentligen tänkte ha till fotomätning.
Vart aldrig något av mätningskneget, så jag hoppas att kommande datateknikutbildning skänker mig mycket glädje i att kunna göra något roligt med allt minne.

Tänker inte byta moderkort förrän jag kan få minst 256 GB 7000Mhz minne för mindre än en fjärdedels månadslön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Tänker inte byta moderkort förrän jag kan få minst 256 GB 7000Mhz minne för mindre än en fjärdedels månadslön.

Snart!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Inaktiv

Blir tufft för Intel om ett Alderlake-bygge blir dyrare pga höga priser på DDR5. Men det har aldrig varit lönt att hoppa på ny minnesteknologi. Har 80GB RAM, använder 12typ. Helt onödigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Blir tufft för Intel om ett Alderlake-bygge blir dyrare pga höga priser på DDR5. Men det har aldrig varit lönt att hoppa på ny minnesteknologi. Har 80GB RAM, använder 12typ. Helt onödigt.

Att hoppa på ny minnesteknologi är nog fruktansvärt lönsamt för utvecklarna.
För slutanvändarna är det sällan lönt att hoppa på ny minnesteknik från dag ett dock.

Permalänk
Medlem

Då lär ju i bara folk uppgradera mindre ofta. Till slut är de väl bara den yttersta eliten som kan sitta med de bästa komponenterna. Dum utveckling, för både köpare och säljare.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag spår att fps skillnaden mellan ddr4 och ddr5 kommer vara mindre än 5%.
Tror inte det kommer vara akut att uppgradera för gamers iallafall...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Då är det bara att skaffa den lägst presterande GPU du kan hitta som fortfarande kan starta det du vill köra, så GPUn får flaska ordentligt.

Man kan även ta rtx3090 så får gpun flaska ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

ja likes bry mig inte om, vill bara njutta av kunskap som finns i den forumet, och tror de är därför vi är här. men är inte hela meningen att flaskhalsen finns på gpun? då få cpun liva lite längre.. och hoppa över DDR5 nylanserat priser...

Jag sticker ut hakan och säger att en 8700K kommer räcka för att hålla de flesta spel på en njutbar nivå i ett antal år framåt. Så du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Medlem

Självklart att alla nödvändiga vrm ytkomponenter driver upp priset men om man vill ha "oc minnen" så kommer det ju kosta snor 2600(b-die 2x16)x1.60=4160 damn kommer vara dyrt att vilja ha ett minne som går att leka med.

Sen hörde jag att nya 12gen intel cpuer kommer antagligen ha imc inställningar upp till "gear4", så vad e eg fördelen när imc inte brassar på 1:1 med minnet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Så helt från ingenstans kommer AMD med en teknik som gör att DDR5 blir 50% snabbare än DDR4 i spel och alla blir lika glada som sura

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

och jag vill köra 4K...? Då GPUn brukar var dem mest kostsammar del av byggnad då skulle GPUm var alltid flaskhals...

8K PC gaming on an Nvidia GTX 1650

Skrivet av Maximo:

Man kan även ta rtx3090 så får gpun flaska ordentligt.

Om det är ett självändamål att ha så låg CPU load som möjligt i ett spel så är det 'bättre' ju tidigare grafikkortet flaskhalsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

8K PC gaming on an Nvidia GTX 1650

Om det är ett självändamål att ha så låg CPU load som möjligt i ett spel så är det 'bättre' ju tidigare grafikkortet flaskhalsar.

Det är inget självändamål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är inget självändamål

GT 710 in Cyberpunk 2077 - Are You Crazy Enough?

Uppenbarligen finns det de som roas av att köra krävande spel på klen hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

GT 710 in Cyberpunk 2077 - Are You Crazy Enough?

Uppenbarligen finns det de som roas av att köra krävande spel på klen hårdvara.

Ok vad har det med saken att göra?

Permalänk
Avstängd

Ingen brådska för min del med DDR-4 3600 Mhz och Ryzen 5900x och det lär knappast bli bättre med kretsbristen så kommer man ens kunna få tag på kompatibla moderkort och processorer om man tur nog skulle fått tag på DDR5?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Mao, ingen vits att investera i DDR5 nu, kör på med ditt nuvarande DDR4 kit med kommande först gen Intel/AMD processorer och kanske om typ ~2 år kanske DDR5 kan bli aktuellt pris/prestandamässigt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ok vad har det med saken att göra?

Vilken sak?

Du tror säkert att den här sången handlar om dig

Jag skrev ursprungligen till någon annan.
Jag frågade inte om din åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Då lär ju i bara folk uppgradera mindre ofta. Till slut är de väl bara den yttersta eliten som kan sitta med de bästa komponenterna. Dum utveckling, för både köpare och säljare.

Men bra för miljön! Teknik behöver bli mer utav en lyxvara och mindre "slit-å-släng".
Alla någonsin har ändå inte behov av att sitta med det bästa hela tiden. Så skulle säga det är en väldigt bra utveckling, för alla utom säljare då kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vilken sak?

Du tror säkert att den här sången handlar om dig

Jag skrev ursprungligen till någon annan.
Jag frågade inte om din åsikt.

Kul att du är på ett diskussionsforum och inte frågar efter andras åsikter men du pratar likväl i nattmössan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Men bra för miljön! Teknik behöver bli mer utav en lyxvara och mindre "slit-å-släng".
Alla någonsin har ändå inte behov av att sitta med det bästa hela tiden. Så skulle säga det är en väldigt bra utveckling, för alla utom säljare då kanske.

Anledningen till att det är en lyxvara är för att produktionen är mättad, jag vet inte hur bra det är för miljön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Anledningen till att det är en lyxvara är för att produktionen är mättad, jag vet inte hur bra det är för miljön

Just nu ja. Men vår konsumtion är rätt ohållbar just nu i vilket fall, så om den stramas åt pga detta är det bara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

du pratar likväl i nattmössan.

Du sade "Det är inget självändamål"

Jag visade ett exempel på när det var ett självändamål.
Du frågade "vad har det med saken att göra?"

Det är inte mitt fel om du ger dig in i diskussioner du inte förstår dig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du sade "Det är inget självändamål"

Jag visade ett exempel på när det var ett självändamål.
Du frågade "vad har det med saken att göra?"

Det är inte mitt fel om du ger dig in i diskussioner du inte förstår dig på.

@Maximo

Jag antar att det blivit ett missförstånd, kan vi inte bara släppa det? Personangrepp och dålig stämning blir det inget bra med...