Uppgraderingen av TV-nätet till MPEG-4 - Problem

Permalänk
Medlem

Uppgraderingen av TV-nätet till MPEG-4 - Problem

Har själv inte haft någon TV på troligtvis typ 18 år nu, så är lite ringrostig om man säger så.

Hur som, så har jag en gammal bekant, som ville ha lite hjälp. Hans TV blev svart i omläggningen och vi insåg rätt snart att den var för gammal och inte stödde MPEG-4. Så vi åkte och köpte en ny TV, som har detta stöd.

https://www.philips.se/c-p/43PUS9235_12/9000-series-4k-uhd-an...

Nu trodde jag ju att det bara skulle vara att byta ut, koppla in alla kablar och göra en kanalsökning. Sen skulle det vara klart...
Men så enkelt kan det ju aldrig vara..... Vi får helt enkelt bara in en enda kanal. TV4 HD.

Det är ju iofs en kanal mer och därmed bättre än förut, men man vill ju gärna få fram de andra också. Någon som har något tips på vad jag kan ha missat? Någon inställning som måste göras?
De beskrivningar jag sett, så verkar det bara vara att ha en kompatibel TV och sedan göra en kanalsökning...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kan vara att ni måste justera TV antennen och rikta den mot närmaste sändare. Det digitala nät är lite annorlunda och kräver lite bättre signalstyrka än normalt då det i principen är en ström av data som skickas över etern.

Kan även vara behov av ny antenn om man t.ex. bor på landet (som jag) vart signalstyrkan är urkass och kanske även en antennförstärkare för frekvensområdet som dom DVB-T signaler använder.

Du hittar mera information här: https://www.digitaltvexperten.se/sidor/lista-over-kanaler-och...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Kan vara att ni måste justera TV antennen och rikta den mot närmaste sändare. Det digitala nät är lite annorlunda och kräver lite bättre signalstyrka än normalt då det i principen är en ström av data som skickas över etern.

Kan även vara behov av ny antenn om man t.ex. bor på landet (som jag) vart signalstyrkan är urkass och kanske även en antennförstärkare för frekvensområdet som dom DVB-T signaler använder.

Du hittar mera information här: https://www.digitaltvexperten.se/sidor/lista-over-kanaler-och...

Ok. Tack för svar!

Han bor rätt centralt i ett hus med flera lägenheter och vad jag förstod så har de samma antenn. Andra i huset har fått in kanalerna, även om en del av grannarna hade vissa problem och även de fått köpa nya TV-apparater.

Tror jag ska pröva att byta antennkabel imorgon och om inte det hjälper, så får man väl pröva en antennförstärkare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ok. Tack för svar!

Han bor rätt centralt i ett hus med flera lägenheter och vad jag förstod så har de samma antenn. Andra i huset har fått in kanalerna, även om en del av grannarna hade vissa problem och även de fått köpa nya TV-apparater.

Tror jag ska pröva att byta antennkabel imorgon och om inte det hjälper, så får man väl pröva en antennförstärkare.

Okay, då borde det ju inte vara nåt problem.

Kolla så att inställningarna på TV'en söker på rätt land kod och region, och att den söker på DVB-T (såframt det inte är digital Kabel TV de har, då måste ni söka med DVB-C som sökinställning).

Det kan också vara värd att söka några ggr. då dekodern inte alltid uppfångar signalen om signalen är lite svag.