HBO Max lanseras 26 oktober – sänker priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Hade förväntat mig att fler serier skulle vara i 4k med HDR. Typ Succession, Bosch, Chernobyl m.fl

Har inte ens hittat nån serie med 4k, bara några filmer. Sen är det inte ens 4k i min LG, bara på nVidia shield. Fast blir "stutter" hela tiden med mycket rörelse i bilden, går nästan inte se. Så ser nog "4k" på min LG eftersom det bara är 1080p

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

Kvalitén är på tok för dålig, skulle inte använda det om det så var gratis. Testade en 2 veckors gratis period menkollade bara i 4 minuter innan jag insåg att det inte var acceptabelt.
Blir det någon förändring på den fronten?

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

3. Profiler. Äntligen på denna, rätt löjligt att inte HBO Nordic har haft det.

5. Streama på tre enheter samtidigt.

Detta gör ju HBO till ett alternativ att överväga igen, att inte ha profiler och streaming till fler enheter var största anledningarna till att jag sa upp tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Kvalitén är på tok för dålig, skulle inte använda det om det så var gratis. Testade en 2 veckors gratis period menkollade bara i 4 minuter innan jag insåg att det inte var acceptabelt.

HBO Max har ju bara funnits några timmar i Sverige? Det var inte HBO Nordic du testade? Den var erkänt fruktansvärt usel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Finns nu tror jag. Jag fick ta del av erbjudandet när jag registrerade mig nu.

Använde du samma mail som du var registrerad i HBO Nordic med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Använde du samma mail som du var registrerad i HBO Nordic med?

Jag testade att kasta iväg ett mail till supporten och kräva att det läggs in på mitt befintliga konto.
Annars blir det bara säga upp och omregistrera med en annan mail, känns onödigt men ser inte varför man ska betala dubbla priset.

Permalänk

Hade ett gammalt login på HBO Nordic men betalade inte för tillfället. Detta login gick inte att använda på HBO Max.
Startade ett nytt konto med samma mail och 50% rabatt, 44.50:- livet ut... vad de nu menar med det. Hoppas man inte skrivit på ngt slags Squidgamekontrakt... Rabatten gäller så länge man betalar och inte "pausar" abonnemanget.
Hursomhelst, inte samma utbud på HBO Max som på Nordic. T.ex. för The walking dead så saknas de senaste avsnitten 17-22 säsong 10 på HBO Max. Fear the walking ligger ett avsnitt efter...

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem

Hoppas den här nya HBO har stöd för äldre TV apparater, kändes jätte jobbigt och konstigt att förklara åt föräldrarna att deras 4K TV är inte tillräckligt "bra/modern" typ för att få HBO appen på deras TV. Fastän TVn är typ bara 3 eller 4 år gammal.

Sånt gör en så sur som användare.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Ganska märkliga erbjudanden...

Som gammal trogen kund, överflyttad från hbo nordic, får man ett ebjudande att betala per år och få ett biligare pris, runt 58kr/månad tror jag.

Som helt ny kund... får man betala 44kr/månad, månad för månad, livet ut.

Det var den tacksamheten för att man har varit kund sedan tidigare. Jag blir av med all min historik, min lista med serier/filmer etc och som kompensation....ett högre pris än alla andra.

Jag sa upp prenumerationen och skapade ett nytt konto....

De borde iaf matchat erbjudandet till nya kunder för migrerade kunder....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boogey:

Om den blir grynig på en vanlig TV i 1080p så låter det ju dock som en konstig konvertering från film. Måste ju nästan vara att det är äldre nedskalade videor de får tag på som de sen skalar upp igen. Bildinformationen tillgänglig i en välbevarad 35mm film är annars långt över vad vi blivit vana vid i hemfilmseran. För att inte snacka om 70mm film som användes till högbudgetfilmerna.

Det beror så klart vad hen menar med att det är grynigt, är det det såkallad film gain så är ju detta närvarande på en stor del av produktionerna plåtade på film, så länge det inte applicerats en stor mängd DNR i den digitala konverteringen. Sen varierar det ju så klart mycket från titel till titel.

Visst 70mm innehåller väldigt mycket bildinformation, men det innehåller också även stora mängder brus. Jag har faktiskt vart på tre 70mm visningar sensate åren. Och det har varit grain galore på samtliga. Nu gillar jag detta personligen, men detta har ju varit på tapeten sen bluray kom och folk för första gången började få uppleva detta i hemmet.

Skrivet av Field-Mouse88:

Pratar du om HBO nordic eller MAX nu? Om det var MAX, vad provade du på för enhet?

Permalänk
Medlem

Har Hbo via telia men här är det samma Hbo Nordic som vanligt?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Några serier jag sett/ser och gillar är följande:

Doom Patrol
A Discovery of Witches
What we do in the Shadows
Avenue 5
Swamp Thing
och såklart Rick and Morty

Filmen "What we do in the shadows" var fenomenal, så den serien är riktigt intressant

Permalänk

DC - hubben var en riktig besvikelse. Trodde i min naivitet att utbudet skulle vara större än för HBO Nordic redan från start, med tillexempel serier som Titans, Legends of Tomorrow och gärna Batman The Animated Series.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Har Hbo via telia men här är det samma Hbo Nordic som vanligt?

Jag har spanat lite på Telias största premium paket för 599 där HBO också skulle ingå, men nu när jag kollar så finns inte HBO med där längre. Undrar om det är för att dom bara hade deal med HBO Nordic men ingen med HBO Max. Men priset på 599 återstår såklart.

Permalänk
Medlem

Vad ni klagar på 50%-erbjudandet. Det är vanligt för allt gällande nya kunder, t.ex. bredband. Fast visst, om det verkligen är "livet ut" så är det för bra för att inte skapa nytt konto. Jag antar att de tror att majoriteten ändå kommer pausa HMAX när det är en period med få nya filmer/serier man vill se, ändå om man bara betalar 45 kr.

När bankkortet går ut blir väl också tillfällen då erbjudandet slutar gälla.

Citat:

OM DU SÄGER UPP ELLER ÄNDRAR DITT ABONNEMANG ELLER OM DU INTE LÄNGRE HAR EN GILTIG BETALNINGSMETOD REGISTRERAD, SÅ HAR DU INTE LÄNGRE RÄTT ATT TA DEL AV DETTA ERBJUDANDE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag har spanat lite på Telias största premium paket för 599 där HBO också skulle ingå, men nu när jag kollar så finns inte HBO med där längre. Undrar om det är för att dom bara hade deal med HBO Nordic men ingen med HBO Max. Men priset på 599 återstår såklart.

Kan ju bara konstatera att Telia verkar vara totalt borta?!? När jag kontaktar Telia support så förstår de inte ens vad jag talar om. -Hbo Max, vad är det? Fick jag till svar.... Detta trots att Telia själv skriver om just Hbo Max.... https://press.telia.se/news/hbo-max-en-helt-ny-streamingupple...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Kan ju bara konstatera att Telia verkar vara totalt borta?!? När jag kontaktar Telia support så förstår de inte ens vad jag talar om. -Hbo Max, vad är det? Fick jag till svar.... Detta trots att Telia själv skriver om just Hbo Max.... https://press.telia.se/news/hbo-max-en-helt-ny-streamingupple...

Skumt. En person på Minhembios forum chattade med Telia och fick fram lite lovande info:

Citat:

Jag chattade med Telia igen och fick som svar att om jag har paketet stor idag så kommer HBO Nordic att övergå till HBO Max utan extra kostnad.

https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=87235&pag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Svenska hbo max kommer få nya filmer 45 dagar efter premiären.

Snark.. då faller hela incitamentet för mig att ha en prenumeration där.

Jag tycker hela grejen med streaming tjänster är att samtliga storfilmer/serier ska ha premiär samtidigt över hela världen.
Om detta sker är jag övertygad att man på sikt skulle kunna minska piratkopieringen/nedladdning av film/serier, förutsatt att företagen inte blev för giriga och ska ha flera hundra kronor/månanden för ett abonnemang.

Netflix är/har varit bäst på detta men då är det också deras egenproducerade filmer/serier som följer ovanstående.

Bildkvalitet mässigt ligger väl både Netflix och Disney+ hyfsat bra till om man jämför en 4k Blu Ray kontra 4k streaming i Dolby Vision via någon av deras plattformar. Däremot märks det att de snålar på ljudet då det oftast är alldeles för komprimerat och man behöver höja bra många snäpp på fjärren.

Som jag ser det behövs bättre bildkvalitet och ljudkvalitet samt att allt släpps samtidigt över hela världen med lokala undertexter för att jag ska tycka det är värt det. Jag kommer fortsätta med Netflix och med största sannolikhet säga upp Disney+ abonnemanget nu vid årsskiftet.

JA, jag föredrar att se film hemma kontra bio alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jahapp, då bör man alltså registrera om sig med ny mail.
Känns ju lite dumt att befintliga kunder alltid får en sämre deal.

Funkade att regga mig med min gamla HBO nordic-mejl för detta erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

The expanse

Finns ej kvar på HBO. Har sett halva säsong 1 på Prime och skulle gärna kika vidare nån gång, men det får vänta lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Funkade att regga mig med min gamla HBO nordic-mejl för detta erbjudande.

Jag han starta HBO Max appen och skriva in min mail från HBO Nordic, och "föra över" infon. Så nu är det tyvärr för sent att registrera sig och få nya priset, känns ju sådär surt att behöva göra en ny skräpmail bara för detta (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Ganska märkliga erbjudanden...

Som gammal trogen kund, överflyttad från hbo nordic, får man ett ebjudande att betala per år och få ett biligare pris, runt 58kr/månad tror jag.

Som helt ny kund... får man betala 44kr/månad, månad för månad, livet ut.

Det var den tacksamheten för att man har varit kund sedan tidigare. Jag blir av med all min historik, min lista med serier/filmer etc och som kompensation....ett högre pris än alla andra.

Jag sa upp prenumerationen och skapade ett nytt konto....

De borde iaf matchat erbjudandet till nya kunder för migrerade kunder....

Ja det är lite underligt, dock så är erbjudandet för nya kunder att man betalar halva priset livet ut. Inte 44.50:-
Så om dom nu skulle få för sig att höja månadskostnaden till 200:- så får vi nya kunder betala 100 :- / månad

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Vart är allt 4K material!?
Jag zappar som sjutton mellan olika filmer och TV serier - nya som gamla. Allt jag hittade var Matrix i 4K Dolby Vision och Dolby Atmos, eller?

Nää, det tycker jag verkligen inte... Bilden är grumlig och fläckig vid mörka partier, och knappast 4K-krispig i ljusa miljöer heller för den delen! Jag är lika imponerad av HBO Max som HBO nordic när det kommer till bildkvalité, dvs. inte alls....

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ja det är lite underligt, dock så är erbjudandet för nya kunder att man betalar halva priset livet ut. Inte 44.50:-
Så om dom nu skulle få för sig att höja månadskostnaden till 200:- så får vi nya kunder betala 100 :- / månad

Ah. Japp, så är det. Mycket riktigt. Bra poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Jag han starta HBO Max appen och skriva in min mail från HBO Nordic, och "föra över" infon. Så nu är det tyvärr för sent att registrera sig och få nya priset, känns ju sådär surt att behöva göra en ny skräpmail bara för detta (:

Om du har en gmail-adress kan du använda den.

Du har "oändligt antal" konton hos gmail. Allt efter `+` i ditt användarnamn hamnar ändå hos dig.

Så om du tex har:

ph4st@gmail.com

så kan du registrera dig hos hbo max med:

ph4st+hbomax@gmail.com

och mailen kommer att komma till samma inkorg.

En bonus är att om du börjar få en massa spam så vet du vem det är som läckt din epostadress.... Det är ett bra trick för att kunna filtrera mail baserat på epost-adress med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vart är allt 4K material!?
Jag zappar som sjutton mellan olika filmer och TV serier - nya som gamla. Allt jag hittade var Matrix i 4K Dolby Vision och Dolby Atmos, eller?

Nää, det tycker jag verkligen inte... Bilden är grumlig och fläckig vid mörka partier, och knappast 4K-krispig i ljusa miljöer heller för den delen! Jag är lika imponerad av HBO Max som HBO nordic när det kommer till bildkvalité, dvs. inte alls....

Har hittat Godzilla vs Kong, och zack snyder justice league. Så väldigt få titlar, inga serier har 4k vad jag kan se.
Sen ex vis LG WebOS verkar inte 4k vara stött ens, funkar på nVidia Shield. Men istället blir bilden väldigt ryckig i 4k istället så går inte se pga det. Är bara HBO Max som beter sig så i 4k på min shield.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jag gjorde som några andra i tråden och registrerade nytt konto och sa upp prenumerationen på den gamla.
Ett tips som redan har påpekats är att använda sig av en "skräpmail" som är kopplat till din mail. Själv använde jag mig av Apples egna - Hide My Email https://support.apple.com/en-us/HT210425

Har använt mig av 2st Apple TV4k (första respektive andra generation)
Ur ett UX perspektiv så tycker jag appen är fruktansvärd att använda. Det är mail och lösenord som gäller för att logga in och möjligheten att använda sig av en länk och kod för att logga in separat saknas.
Appen påminner för mycket om att vara i en webbläsare. mycket klickande för att navigera rätt, undermenyer som dyker upp som extra paneler bredvid gör det inte lättare. Tycker textstorleken är för liten och för "svag".

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

Ur ett UX perspektiv så tycker jag appen är fruktansvärd att använda. Det är mail och lösenord som gäller för att logga in och möjligheten att använda sig av en länk och kod för att logga in separat saknas.

Det är bara AppleTV av de jag testat där man behöver logga in med mail lösen. LG och nVidia Shield var kod att logga in bara.
Så antar det kommer att fixas till apple TV senare med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så nu går de över till 4K? Äsch, då får jag ju se om White Lotus trots att jag precis sett den