Permalänk

Liten och diskret gaming-dator

Är på jakt efter en liten och diskret gaming-dator, helst med hög prestanda (30XX grafikkort etc). Postade i stationär-tråden för att bärbara gamingdatorer historiskt sett sugit imo. Kanske är annorlunda nu än för 10 år sedan dock?

Bakgrunden är att jag vill ha den i vardagsrummet i min etta där jag bor, utan att det ser ut som att en 12-åring gamer bor i lägenheten med gröna blinkande lampor.

Anledningen är att den ska vara liten och diskret är för att det inte är så snyggt med en gigantisk gamingdator + tangetbord med blinkande gröna lampor. Framförallt inte om man som singelkille vill bjuda över kompisar och tjejer. Vill att folk som är på besök hos mig faktiskt ska kunna tro att det är en hem-arbetsstation snarare än en gaming-station. Är redo ett betala en premium för detta.

Permalänk
Medlem

Givetvis får du bättre prestanda i en stationär än i en bärbar även idag, dock har prestandan hos bärbara förbättrats markant senaste tio åren. Själv har jag just på grund av att jag inte gillar möbleringen som en stationär kräver enbart haft bärbara datorer senaste åren och det har inte hindrat mig från att göra något som jag vill göra på en dator (även om du väl inte kommer maxa senaste AAA-spelen i 4k som huvudregel). Om jag var du skulle jag precisera mina önskemål och även lägga upp en fråga i delen för bärbara datorer för att se om du kan få något bra tips. Beroende på vad du har för krav medför ju detta även att du kan skippa externt tangentbord och extern skärm och väldigt enkelt gömma undan allt datorrelaterat när du inte använder det vilket jag själv uppskattar mycket.

Permalänk
Medlem

Denna har ett väldigt diskret chassi https://www.proshop.se/Stationaer/Acer-ConceptD-300-CT300-51A...

Väldigt dyr dock.

Permalänk
Medlem

En gamingsetup utan RGB är fullt möjlig.
Antingen så väljer du komponenter utan RGB eller så inaktiverar du det.

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Skrivet av Herr K:

Givetvis får du bättre prestanda i en stationär än i en bärbar även idag, dock har prestandan hos bärbara förbättrats markant senaste tio åren. Själv har jag just på grund av att jag inte gillar möbleringen som en stationär kräver enbart haft bärbara datorer senaste åren och det har inte hindrat mig från att göra något som jag vill göra på en dator (även om du väl inte kommer maxa senaste AAA-spelen i 4k som huvudregel). Om jag var du skulle jag precisera mina önskemål och även lägga upp en fråga i delen för bärbara datorer för att se om du kan få något bra tips. Beroende på vad du har för krav medför ju detta även att du kan skippa externt tangentbord och extern skärm och väldigt enkelt gömma undan allt datorrelaterat när du inte använder det vilket jag själv uppskattar mycket.

Stort tack för tydligt och insiktsfullt svar. Ska göra precis som du föreslår och göra en tråd där med!

Skrivet av Nicklidstrom:

Denna har ett väldigt diskret chassi https://www.proshop.se/Stationaer/Acer-ConceptD-300-CT300-51A...

Väldigt dyr dock.

Tack för tipset, som du säger dyr, men dock är den diskret och snygg

Skrivet av Mieriola:

En gamingsetup utan RGB är fullt möjlig.
Antingen så väljer du komponenter utan RGB eller så inaktiverar du det.

Yes, vissa datorer (såsom den jag har atm) har dock "glasvägg" etc vilket är en ganska hård tell hehe

Detta var riktigt snyggt! Iom att bara chassi - behöver man bygga eget då? Eller finns möjlighet att konstruera egen dator med detta chassi någonstans du vet om?

Tack för tipset! Tycker den ser lite "game:ig" ut med de gröna färgerna dock..

Permalänk
Medlem

Premium kommer du få betala

Och ja, mITX bygger man helst själv, annars minskar möjligheterna att välja "litet" och "diskret" (vad det nu är) radikalt. I storleken "litet" är det extra viktigt att välja ett chassi med bra luftflöde, speciellt om man tänker trycka in en fläskig GPU.

Eftersom grafikkortsmarknaden ser ut som den gör, så kanske det är lämpligast att börja med att köpa ett grafikkort som är så smalt (antal "slots") som möjligt (givet prestanda och ljudnivå som du är nöjd med) och utgå från det när du letar chassi.

Om jag varit intresserad av att byta ut mitt Loque Ghost så hade jag nog börjat med att kika på:

Meshlicious
Loque Raw
DAN C4-SFX

Nya roliga/udda mITX-chassin har en tendens att dyka upp på smallformfactor.net. Jag gillar Optimum Techs recensioner av chassin, de recensionerna inriktar sig oftast på den typ av chassin jag länkar ovan, relativt små i volym och relativt små i tillverkningsvolym (inte sällan otillgängliga ur lager i vanliga webb-butiker).

Numera finns det även en del mer masstillverkade mITX-chassin av mer etablerade aktörer som inte är alldeles för stora. Dem hittar du antagligen enkelt själv.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Premium kommer du få betala

Och ja, mITX bygger man helst själv, annars minskar möjligheterna att välja "litet" och "diskret" (vad det nu är) radikalt. I storleken "litet" är det extra viktigt att välja ett chassi med bra luftflöde, speciellt om man tänker trycka in en fläskig GPU.

Eftersom grafikkortsmarknaden ser ut som den gör, så kanske det är lämpligast att börja med att köpa ett grafikkort som är så smalt (antal "slots") som möjligt (givet prestanda och ljudnivå som du är nöjd med) och utgå från det när du letar chassi.

Om jag varit intresserad av att byta ut mitt Loque Ghost så hade jag nog börjat med att kika på:

Meshlicious
Loque Raw
DAN C4-SFX

Nya roliga/udda mITX-chassin har en tendens att dyka upp på smallformfactor.net. Jag gillar Optimum Techs recensioner av chassin, de recensionerna inriktar sig oftast på den typ av chassin jag länkar ovan, relativt små i volym och relativt små i tillverkningsvolym (inte sällan otillgängliga ur lager i vanliga webb-butiker).

Numera finns det även en del mer masstillverkade mITX-chassin av mer etablerade aktörer som inte är alldeles för stora. Dem hittar du antagligen enkelt själv.

Stort tack för ditt svar!
Inte plockat ihop en egen dator tidigare, och då jag har tummen mitt i handen har jag inte så mycket emot att betala lite extra för att köpa en "plug and play"-lösning.

Vad tror du om gaming-laptop som rekommenderat ovan, är det no-go eller faktiskt ett viable option (även om man kanske inte får maximal prestanda för pengarna)?

Kommer vilja spela "nya" FS-spel med 100+ FPS och minst 1920x1080. Tänk t.ex. Cod Warzone, nya battlefield etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pruttkorv:

Stort tack för ditt svar!
Inte plockat ihop en egen dator tidigare, och då jag har tummen mitt i handen har jag inte så mycket emot att betala lite extra för att köpa en "plug and play"-lösning.

Vad tror du om gaming-laptop som rekommenderat ovan, är det no-go eller faktiskt ett viable option (även om man kanske inte får maximal prestanda för pengarna)?

Kommer vilja spela "nya" FS-spel med 100+ FPS och minst 1920x1080. Tänk t.ex. Cod Warzone, nya battlefield etc.

Finns folk på forumet som hjälper till att bygga finns en tråd du kan söka efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pruttkorv:

Går du ultra kompakt A4 SFX ~7liter så är det ~2.2 slots som gäller och upp till normallångt kort (OC modeller går ofta bort)

https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/9n4lf9/dan_a4_ncase_m...

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop en SFF-pc i början på året som jag tycker blev ganska bra. Kanske kan kan sneglas på för inspiration/jämförelse.

Tråd här.