Testpilot: NZXT Kraken X73 RGB White – elegant och sval baddare

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: NZXT Kraken X73 RGB White – elegant och sval baddare

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman svalkar sig med den senaste monsterpjäsen i form av sluten vattenkylare från NZXT.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske skall nämnas att CAM enbart finns för windows.

Så blir att vända sig till hemmasnickrade lösningar för linux.

Stort minus på att kylning av hårdvara är OS beroende.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av etnica33:

Kanske skall nämnas att CAM enbart finns för windows.

Så blir att vända sig till hemmasnickrade lösningar för linux.

Stort minus på att hårdvaran är OS beroende.

Tjena!

Tyvärr är detta fallet för de flesta tillverkarna av dessa typer av produkter där ute. Även Corsair (som exempel) med deras ICUE förlitar sig på fulhack och hemmasnickrade lösningar för att fungera på exempelvis Linux-distros (senaste jag kollade åtminstone).

Beroende på vem man frågar är det såklart en stor nackdel, men för egen del är det lite utav en "gilla läget"-situation om man aktivt väljer att inte använda Windows av någon anledning. Bedömnde det därmed inte som något nämnvärt för artikeln i sig, även om det såklart är bra att det nu uppdagades här i kommentarerna

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

grymt test, bra jobbat!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Kommer denna med NZXT patenterade random ignition teknik eller har dom gått över till Gigabytes halvöppna xplosive sparkler?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av BadNewsBrod:

grymt test, bra jobbat!

Man tackar!

Skrivet av rymdriddaren:

Kommer denna med NZXT patenterade random ignition teknik eller har dom gått över till Gigabytes halvöppna xplosive sparkler?

Mig veterligen innehåller inte Kraken X73 RGB White några patenterade delar för självantändning, men inget jag lovar..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Kul o se mer vettiga vita AIOs iallafall. Letade ivrigt ett tag efter det förut, men gav upp efter ett tag.

Asus ROG strix vit hade konstiga små diamanter på pumphuvudet som jag störde mig på, och var galet dyr.

Corsair vit var supersnygg, men pumpen skrek och väsnades som fasen (var ej ett måndagsex då jag prövade flera)

DeepCool var knäpptyst, men var ej riktigt vit-vit i färgen utan mer en blandning av vit och noctua-ljusbrun.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Ja blir väl att hoppa från en bro då, köpte mig z63 svart till min ”white build” för nån månad sen och fick ”modda” med cablemods sleeve.

Permalänk
Medlem

Stor radiator… ett minus? 🤔

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Stor radiator… ett minus? 🤔

Haha ja alltså den är väldigt stor, såpass att jag hade nästan problem att få in den i mitt Define S med 3 fläktar monterade i fronten.

Positivt ur förmågan att kyla, negativt ur aspekten att en köpare eller spekulant lär verkligen mäta upp sitt chassi först och inte blint lita på att det går bara för att manualen säger att 360-radd ska gå att montera

Krasst sagt är den mer i klassen av en radiator med 3st 140mm-fläktar (sett till längden om 400mm), detta trots att den använder sig utav 3st 120mm som gör att den 'klassas' som en 360-radd.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Med tanke på att den drog 245w så verkar det som du körde med AVX. Sånt gillas. Totalt missvisande att testa prylar i öppen bänk utan AVX. Ganska menlös egentligen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Haha ja alltså den är väldigt stor, såpass att jag hade nästan problem att få in den i mitt Define S med 3 fläktar monterade i fronten.

Positivt ur förmågan att kyla, negativt ur aspekten att en köpare eller spekulant lär verkligen mäta upp sitt chassi först och inte blint lita på att det går bara för att manualen säger att 360-radd ska gå att montera

Krasst sagt är den mer i klassen av en radiator med 3st 140mm-fläktar (sett till längden om 400mm), detta trots att den använder sig utav 3st 120mm som gör att den 'klassas' som en 360-radd.

Ahh okey, well jag förutsätter nästan att man kollar mått innan man beställer:P

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Ahh okey, well jag förutsätter nästan att man kollar mått innan man beställer:P

Att följa en standard innebär inte alltid att man kan anta att den ena produkten tänker på samma sätt när det kommer till att följa standaraden som den andra. Standarder är svåra att göra så vattentäta så många gånger finns det oklarheter där det finns utrymme för tolkning i designen.

Jag kan tycka att det finns en poäng med att påpeka att den är väldigt stor och att det är nyttigt att kolla extra noggrant med det chassi som man antingen äger eller är en spekulant på. Att förutsätta att människor alltid tänker efter är lurigt

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Att följa en standard innebär inte alltid att man kan anta att den ena produkten tänker på samma sätt när det kommer till att följa standaraden som den andra. Standarder är svåra att göra så vattentäta så många gånger finns det oklarheter där det finns utrymme för tolkning i designen.

Jag kan tycka att det finns en poäng med att påpeka att den är väldigt stor och att det är nyttigt att kolla extra noggrant med det chassi som man antingen äger eller är en spekulant på. Att förutsätta att människor alltid tänker efter är lurigt

Det håller jag absolut med om, jag blev bara lite konfunderad att det listades som ett minus för produkten i sig. Visst, det är ju något som kan skapa problem och som man bör beakta, men det såg lite märkligt ut bara att minus var att radiatorn är stor

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dinoman:

Att följa en standard innebär inte alltid att man kan anta att den ena produkten tänker på samma sätt när det kommer till att följa standaraden som den andra. Standarder är svåra att göra så vattentäta så många gånger finns det oklarheter där det finns utrymme för tolkning i designen.

Jag kan tycka att det finns en poäng med att påpeka att den är väldigt stor och att det är nyttigt att kolla extra noggrant med det chassi som man antingen äger eller är en spekulant på. Att förutsätta att människor alltid tänker efter är lurigt

Skrivet av trickeh2k:

Det håller jag absolut med om, jag blev bara lite konfunderad att det listades som ett minus för produkten i sig. Visst, det är ju något som kan skapa problem och som man bör beakta, men det såg lite märkligt ut bara att minus var att radiatorn är stor

Precis som Dinoman skrev så handlar det i slutändan om antaganden.

Den övergripande erfarenheten jag personligen har är att folk mer ofta än sällan säger något i stil med "Men det står att det ska vara X standard, vem kollar då på Y?". NZXT Kraken X73 RGB White följer inte sedvanliga "360-rad standarden", utan är faktiskt rätt mycket längre.

Jag kunde förmodligen satt det som en neutral punkt, en anekdot om man så vill. Men då det inte är praxis för en testpilot så blev det en negativ sak, igen — baserat på personlig erfarenheten med hur folk tänker och resonerar kring dessa typer av saker.

Personligen ser jag stor radiator som ett plus då det indirekt innebär (förhoppningsvis) bättre kylförmåga, men det är också under förutsättningen att jag faktiskt kollade måtten både på låda och fysiskt mätte upp innan monteringen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Varför ska man köpa AIO kylare när de ändå kommer läcka förr eller senare? Vad har de över luftkylare?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Varför ska man köpa AIO kylare när de ändå kommer läcka förr eller senare? Vad har de över luftkylare?

Vilken märklig inställning. Allting går sönder, frågan är ju hur länge det håller. Luftkylare är ju beroende av fläktar, som även de har en begränsad livslängd. Sen är ju inte konsekvenserna lite mer förödande med vatten som läcker.

En anekdotal historia här är att jag har haft min Corsair H110 i sex år, det som pajade på den är pumpen som börjar låta en massa.

Jag har många vänner som kört AIO-kylare under åren och ingen har haft problem med läckande kylare. Jag tror det är annat som går sönder innan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Vilken märklig inställning. Allting går sönder, frågan är ju hur länge det håller. Luftkylare är ju beroende av fläktar, som även de har en begränsad livslängd. Sen är ju inte konsekvenserna lite mer förödande med vatten som läcker.

En anekdotal historia här är att jag har haft min Corsair H110 i sex år, det som pajade på den är pumpen som börjar låta en massa.

Jag har många vänner som kört AIO-kylare under åren och ingen har haft problem med läckande kylare. Jag tror det är annat som går sönder innan.

Tror inte för ett öre på att en AIO är mer hållbar än tex en Noctuakylare. Mina Noctuakylare har hållt i sju år nu utan problem. En AIO kommer inte ens hålla halva längden.

Att köpa AIO är bara dumt, finns inget de gör bättre än en Noctua.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Tror inte för ett öre på att en AIO är mer hållbar än tex en Noctuakylare. Mina Noctuakylare har hållt i sju år nu utan problem. En AIO kommer inte ens hålla halva längden.

Att köpa AIO är bara dumt, finns inget de gör bättre än en Noctua.

Det där låter som dravel och skitsnack bara

Har en gammal första generations Corsair H60 samt en gammal H80 ligger som fungerar än idag. Sambons burk kör en Corsair H100i och utöver det har jag en Captain 240EX och en Corsair H100i Platinum RGB liggandes — Ingen av dessa visar tecken på något som helst läckage. Det som ska sägas är att pumpen på den gamla H80-kylaren däremot börjat göra ifrån sig missljud, men den gör fortfarande sitt jobb.

Med det sagt är det betydligt enklare att bara byta felande fläktar på en tornkylare kontra att försöka laga eller byta ut pumpen på AIO-lösning. Däremot finns det fott om anledningar att vilja gå vatten över luft, och den primära anledningen är att få plats i chassit. Skulle gärna försöka se någon trycka in en NH-D15(S) i ett mITX bygge, som utan problem skulle rymma de flesta 240mm AIO-lösningarna på marknaden idag.

Don efter fason som det heter — Och innan någon "biased"-kommentar slinkar fram vill jag passa på att säga att jag då även har en D15, 212 EVO och Dark Rock Pro 3 ligger också

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Tror inte för ett öre på att en AIO är mer hållbar än tex en Noctuakylare. Mina Noctuakylare har hållt i sju år nu utan problem. En AIO kommer inte ens hålla halva längden.

Vilket jag aldrig påstod. Jag sa bara att fläktar också går sönder. En Noctua-fläktar har ju deras magnetiska oljetryck-variant som gör att deras fläktar håller riktigt länge. De kommer också gå sönder, tids nog.

Det största problemet med AIO-kylare är inte att de börjar läcka, så vitt jag vet, utan att vattnet i systemet migrerar in i kablage och förångas till slut vilket sänker effektiviteten i kylaren. Alternativt det som hände med mitt exemplar, att pumpen går sönder.

Jag har inte sett några empiriska tester på livslängd mellan kylare på detta viset så om du sitter på någon sådan information så kan du ju dela med dig. Jag tänker för att backa upp ditt påstående.

Citat:

Att köpa AIO är bara dumt, finns inget de gör bättre än en Noctua.

Beror på dina behov.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt