Vad f-n håller Handelsbanken på med?

Permalänk

Vad f-n håller Handelsbanken på med?

Hej!

Försöker att byta till Handelsbanken då jag och min sambo vill ha ett gemensamt konto för månadens inkomster och räkningar. Det märkliga är att banken vägrar att lämna ut kontonummer / inloggningsuppgifter / mobilt bank-id.

Det enda vi fått av dom är ett bankomatkort + pinkod.

När vi velat boka ett möte för att lägga upp hur vi vill ha det skyller dom på att man måste vara kund hos dom.
När vi säger att vi vill bli kunder får vi ett papper av dom att fylla i. Detta har vi gjort tre gånger.

Nu har det gått mer än 30 dagar sedan vi började.

Det mest märkliga är att vi har fått bankomatkort + pinkod men nekas andra uppgifter så vi kan inte logga in och se kontonummer eller sätta in pengar på det. Det går heller inte att logga in med ett mobilt bank-id från annan bank.

Vad är det som blir fel?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

Byt till en annan bank? Hade jag gjort direkt om de ska fucka ur med sånt där enkelt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Hej!

Försöker att byta till Handelsbanken då jag och min sambo vill ha ett gemensamt konto för månadens inkomster och räkningar. Det märkliga är att banken vägrar att lämna ut kontonummer / inloggningsuppgifter / mobilt bank-id.

När vi velat boka ett möte för att lägga upp hur vi vill ha det skyller dom på att man måste vara kund hos dom.
När vi säger att vi vill bli kunder får vi ett papper av dom att fylla i. Detta har vi gjort tre gånger.

Det mest märkliga är att vi har fått bankomatkort + pinkod men nekas andra uppgifter så vi kan inte logga in och se kontonummer eller sätta in pengar på det. Det går heller inte att logga in med ett mobilt bank-id från annan bank.

Vad är det som blir fel?

Fast ni är väl kunder hos Handelsbanken då ni har fått ett bankkort med pin kod?

Det ni saknar är Handelsbanken inloggning kort till internetbanken och bank-id dosa kontonummer går enkelt att läsa av när ni loggar in i Internetbanken och mobilt bank-id ansöker man själv i Internetbanken.

Edit För att ansöka om mobilt bank-id hos handelsbanken så krävs det att man använder usb sladden till bankdosan och laddar ner drivrutiner och bank-id programmet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, Intel Arc B580, 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Känns som lite oskön stämning till att börja med och varför hänvisar du bara inte till deras kundtjänst och frågar istället för ett forum?

Men för att lugna dig lite, startade nyligen ett företagskonto hos SEB, var lite samma situation fick hem en del grejer men kunde inte använda allt. Var också fundersam hur jag skulle lösa det.

Sättet jag löste det på: Ringde kundtjänst och berättade vad jag gjort steg för steg samt vad jag fått. Frågade därefter vad är nästa steg för att gå vidare. Fick ett utförligt svar och kunde gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Hej!

Vad är det som blir fel?

Ehh? Det där lät väldigt konstigt!

Du har nog haft otur att fått hjälp av någon ny på kontoret eller något.
Prata med SEB istället. Jag och sambon har gemensamt konto där.
Mycket smidigt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Fast ni är väl kunder hos Handelsbanken då ni har fått ett bankkort med pin kod?

Det ni saknar är Handelsbanken inloggning kort till internetbanken och bank-id dosa kontonummer går enkelt att läsa av när ni loggar in i Internetbanken och mobilt bank-id ansöker man själv i Internetbanken.

Edit För att ansöka om mobilt bank-id så krävs det att man använder usb sladden till bankdosan och laddar ner drivrutiner och bank-id programmet.

Jag vet, däremot heter det något konstigt hos dom och dom fick inte berätta "vad andra kunder använde för metoder" sa den jag pratade med när jag frågande vad dom hade för tjänster att erbjuda.

Skrivet av plajton:

Känns som lite oskön stämning till att börja med och varför hänvisar du bara inte till deras kundtjänst och frågar istället för ett forum?

Men för att lugna dig lite, startade nyligen ett företagskonto hos SEB, var lite samma situation fick hem en del grejer men kunde inte använda allt. Var också fundersam hur jag skulle lösa det.

Sättet jag löste det på: Ringde kundtjänst och berättade vad jag gjort steg för steg samt vad jag fått. Frågade därefter vad är nästa steg för att gå vidare. Fick ett utförligt svar och kunde gå vidare.

Har pratat med deras kundtjänst över telefon men eftersom dom inte kan identifiera en så kan dom inte hjälpa en. Känns lite som om dom inte vill att man blir kund.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ehh? Det där lät väldigt konstigt!

Du har nog haft otur att fått hjälp av någon ny på kontoret eller något.
Prata med SEB istället. Jag och sambon har gemensamt konto där.
Mycket smidigt.

Finns alltid något rötägg på alla företag som sabbar åt någon.

Jag har helt tvärtom upplevelse. SEB tog 3+ veckor på sig att neka lånelöfte för att de tidigare hade nekat en ansökan. Var inte kund hos dem, men hade erbjudande via jobbet och ville använda det. Handelsbanken där jag är kund fixade löfte på 2 dagar, fredag till lördag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag vet, däremot heter det något konstigt hos dom och dom fick inte berätta "vad andra kunder använde för metoder" sa den jag pratade med när jag frågande vad dom hade för tjänster att erbjuda.

Har pratat med deras kundtjänst över telefon men eftersom dom inte kan identifiera en så kan dom inte hjälpa en. Känns lite som om dom inte vill att man blir kund.

Är själv en handelsbanken kund kortet heter inloggning kort och du borde fått den med bankdosan besök ert lokal bankkontor och be de hjälpa er med ett att skaffa BankID på kort ifall ni inte har fått en bankdosa och ett inloggningskort.

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/digitala-tjanster/bank...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Är själv en handelsbanken kund kortet heter inloggning kort och du borde fått den med bankdosan besök ert lokal bankkontor och be de hjälpa er med ett att skaffa BankID på kort ifall ni inte har fått en bankdosa och ett inloggningskort.

Är precis det jag bett att få flera gånger men får ingenting av dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Konstigt måste vara något problem hos ert lokala kontor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Har du bett om det per telefon eller på kontor? Låter för övrigt väldigt märkligt. När jag blev kund hos Handelsbanken typ 2011-2012 så fick jag kort + dosa direkt när jag blev kund när jag var på kontoret med pappa och blev kund.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Gå in på kontoret och förklara vad du vill så hjälper dom dig. Du kan aldrig få ordning på detta via telefon.

Jag har haft HB i över tjugo år och det har aldrig varit några problem. När min svärmor öppnade konto där så stegade vi in på kontoret med henne och hon sa att hon vill bli kund. Det slutade med att att hon fick bankdosa, konto, inloggning mm på direkten. BankID kom på posten några dagar senare.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har du bett om det per telefon eller på kontor? Låter för övrigt väldigt märkligt. När jag blev kund hos Handelsbanken typ 2011-2012 så fick jag kort + dosa direkt när jag blev kund när jag var på kontoret med pappa och blev kund.

Du minns nog lite fel. Man gör det i och för sig på kontor första gången, men man får inte själva kortet i handen direkt.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Har bett om det både och. Får bara konstiga svar och personalen tittar på en som man vore en utomjording, sist jag var där så stirrade dom på en i 30 minuter innan jag gick därifrån. På den tiden så bad jag fyra gånger på olika sätt om att få utrustning och uppgifter för att kunna logga in. Fick inte ens ett svar från personen.

Ok att något skulle vara otydligt, men borde väl vara lätt för dom att lösa och beskriva vad dom har för tjänster och vad dom heter? Att stirra på en i 30 minuter utan att prata verkar snarare som ett problem där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du minns nog lite fel. Man gör det i och för sig på kontor första gången, men man får inte själva kortet i handen direkt.

Ja, fick dosan direkt men ja fick kortet några dagar senare, men fixade allt på kontoret första gången

Skrivet av OldComputer:

Har bett om det både och. Får bara konstiga svar och personalen tittar på en som man vore en utomjording, sist jag var där så stirrade dom på en i 30 minuter innan jag gick därifrån. På den tiden så bad jag fyra gånger på olika sätt om att få utrustning och uppgifter för att kunna logga in. Fick inte ens ett svar från personen.

Ok att något skulle vara otydligt, men borde väl vara lätt för dom att lösa och beskriva vad dom har för tjänster och vad dom heter? Att stirra på en i 30 minuter utan att prata verkar snarare som ett problem där.

Låter riktigt märkligt!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är inte handelsbanken kund och har ingen åsikt. Men bor du i Stockholm borde det finnas flera kontor att besöka om det närmsta inte är kundvänligt.

Låter också märkligt om ditt befintliga bank-id inte kan identifiera dig på telefon med dem. Är ju som att slänga fram legitimationen på disken.

Permalänk
Medlem

Vi skall alltså tro på att bankpersonalen satt tyst och tittade på kunden utan att säga något, i 30 minuter dessutom?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det låter snudd på otroligt att du behandlats som du beskriver.
Är det något du "glömt" berätta berätta om dig själv som kan vara bidragande till det bemötande du upplever att du fått av personalen på banken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Haha, vafan?

Det är ju som om du vore ortens mest tungt kriminellt belstade ökända individ och att de därför inte vill ta i dig med tång?

Låter otroligt udda.

Har inga erfarenheter av den banken själv dock.

Tillägg: Eller så var det för att du frågade om hur du ska få deras skit att funka i Linux; var det inte något om någon bankdosa + usb-anslutning + programvara som nämnts i tråden? Jag vore förvånad om det fungerar under Linux, med tanke på hur obefintligt bankernas stöd för det operativet brukar vara, så de hoppas kanske att du ska ge upp självmant för de har ingen aning hur de ska kunna hjälpa dig?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Du försöker bli kund på Sveriges oseriösaste bank, dra dig ur så fort du kan är mitt råd.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet och vad är vitsen med tråden? Du berättar inget som gör att vi vet om de behandlar dig väl eller inte.

Det enda du berättar är att du har helt fel tillvägagångssätt, du är redan kund om du fått ett kort och inget kommer hända för att du ansöker fler gånger.

Skaffa dosan och låna en Windows/MacOS-dator av betrodd person och fixa mobilbanken eller vad ni vill använda så slipper ni sen Windows/MacOS.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Haha, vafan?

Det är ju som om du vore ortens mest tungt kriminellt belstade ökända individ och att de därför inte vill ta i dig med tång?

Låter otroligt udda.

Har inga erfarenheter av den banken själv dock.

Eller hur? Brukar lura av svenska folket ca 1,5 öre per person och år eftersom jag är förtidspensionerad

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Är inte handelsbanken kund och har ingen åsikt. Men bor du i Stockholm borde det finnas flera kontor att besöka om det närmsta inte är kundvänligt.

Låter också märkligt om ditt befintliga bank-id inte kan identifiera dig på telefon med dem. Är ju som att slänga fram legitimationen på disken.

Handelsbanken tillåter inte att du loggar in med bank-id från annan bank utan att du första gången använder inloggningskort med dosa och sladd för att intyga att det är du som står bakom bank-id:et ifråga. Detta av säkerhetsskäl. Uppenbarligen litar man inte på att andra banker har tillräckligt hög säkerhet vid utfärdande av bank-id.

Nu till topic:
Trådstartaren behöver en upplagd internettjänst och ett inloggningskort med dosa som han måste hämta fysiskt på kontor. Han kommer aldrig kunna lösa detta per telefon.
Om han får det bemötande som han uppger beror det antingen på att han haft otur och träffat några stolpskott till anställda på något kontor. Eller att banktjänstemannen inte anser att det är en intressant kund (vilket motsägs av att han redan fått ett konto med bankkort).
Trådstartaren bör kontakta kontoret igen och prata med en annan individ alternativt annat kontor. Eller vända sig till annan bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Hej!

Vad är det som blir fel?

Har haft/har fortfarande de flesta banker som mina kunder:

Gör enklast så här;
Starta konto hos vald bank.
När kontot väl är igång, så ge din flickvän fullmakt till ditt konto. (Dock med begränsat antal pengar).
Så har jag gjort i minst 30 år, och spärrat mina flickvänners fullmakter när jag hittat snyggare tjej..

-Funkar på Nordea, Swedbank, Handelsbanken och SEB.

Har funkat bra! -Inget fel hos banken egentligen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har haft/har fortfarande de flesta banker som mina kunder:

Gör enklast så här;
Starta konto hos vald bank.
När kontot väl är igång, så ge din flickvän fullmakt till ditt konto. (Dock med begränsat antal pengar).
Så har jag gjort i minst 30 år, och spärrat mina flickvänners fullmakter när jag hittat snyggare tjej..

-Funkar på Nordea, Swedbank, Handelsbanken och SEB.

Har funkat bra! -Inget fel hos banken egentligen..

Har båda Handelsbankens internetbank som utgångsläge ska man kunna skapa ett gemensamt konto via internetbanken. Sedan går det väl att efter det på ett eller annat sätt koppla kort till det kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Bankomatkort har väl inte existerat på något decennium eller två?

Vad är det för kort ni fått? Så vitt jag vet har Handelsbanken bara Maestro och Mastercard debit-kort och Mastercard kredit-kort. Bägge varianterna går att använda för köp i butik och på internet (och för all del för uttag i Bankomat). Står det något kontonummer om man begär ett kontoutdrag i en Bankomat?

Att identifiera sig på bankkontoret med körkort eller pass och ge dem möjlighet att se vilka konton ni har är inte omöjligt - det gör jag ibland på mitt lokala Handelsbanken-kontor när jag tvingas gå dit, senast när jag hade tappat min plånbok med BankID-kortet. Ni har ju rimligen identifierat er när ni öppnade kontot.

Som nämnts i någon annan aktiv tråd kan de inte neka er att öppna ett konto. Men allt annat är öppet för tolkning...

Spännande.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Det låter snudd på otroligt att du behandlats som du beskriver.
Är det något du "glömt" berätta berätta om dig själv som kan vara bidragande till det bemötande du upplever att du fått av personalen på banken?

Ingen aning. Det vill dom ju inte svara på.

Vet inte om det har att göra med att jag går under lagen om stöd och service (LSS). Eftersom jag har rätt att ta med mig en person att hantera mina papper (personen får inte teckna avtal i mitt namn som god man) men har rätt att hjälpa mig att fylla i ett papper med att förklara eller förtydliga det som står. Eller hjälpa mig förtydliga en fråga eller ett svar.

Underskrifter eller svar som blir ett beslut måste jag dock göra själv.

Med andra ord kan den här personen hjälpa mig att beskriva vad dom olika tjänsterna är och dess skillnad.

Till skillnad mot någon som behöver mer fysisk hjälp så hjälper den här personen mig mer att skapa en röd tråd av vardagen och sortera bort "störningsmoment".

Vet inte om banken ogillar att personen är med (pga banksekretessen) men det sköts som sagt av lagen och både jag och personen har papper från kommunen med oss.

Dom flesta företag och butiker brukar förstå att man behöver ett lugnare tempo eller en tydligare förklaring när personen är med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Skrivet av Petterk:

Vad är problemet och vad är vitsen med tråden? Du berättar inget som gör att vi vet om de behandlar dig väl eller inte.

Det enda du berättar är att du har helt fel tillvägagångssätt, du är redan kund om du fått ett kort och inget kommer hända för att du ansöker fler gånger.

Skaffa dosan och låna en Windows/MacOS-dator av betrodd person och fixa mobilbanken eller vad ni vill använda så slipper ni sen Windows/MacOS.

Som tidigare sagt, så kan man inte logga in med mobilt bank-id utfärdat av en annan bank första gången man loggar in på Handelsbanken, så det går tyvärr inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Hej!

Vad är det som blir fel?

Det är väl bara att bli kunder genom att registrera er via BankID på hemsidan?

EDIT. Nehe. Det kunde man tydligen inte. Trodde inte det fanns någon bank som krävde att man gick till bankkontor för att bli kund. Varför ska ni ha Handelsbanken?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Som tidigare sagt, så kan man inte logga in med mobilt bank-id utfärdat av en annan bank första gången man loggar in på Handelsbanken, så det går tyvärr inte

Va? Öppnar man konto får man kort och dosa som du ansluter med sladd till en Windows/MacOS-dator. Du får sedan skaffa mobilt bankid och mobilbanken så kan du sitta där på Linux och Android. Något annat har jag inte sagt!