Amazon Sverige fyller ett år – SweClockers följer upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pockman:

Produkter som marknadsförs av Amazons svenska hemsida visar sig skickas från Kina. Efter 25 procent moms och PostNordavgifter på 85 kr per pryl trots att flera varor av samma art beställts samtidigt imponerar inte. Billigt blir det inte heller.

Slutligen kom en trasig kartong fram med några saker, men där andra prylar hade åkt ur på vägen. Anmälde det redan hos Postnordombudet. Anmälde avvikelsen på Amazons hemsida. De ber mig ta bild på kartong och på de saknade varorna.... Det var min sista order. Tramsfirma..

Alexander

Postnord slarvade bort ett paket för mig från Amazon. Chattade med Amazon och de skickade direkt ut pengar för varorna. Inga konstigheter.
De har skött sig exemplariskt de gånger jag köpt därifrån iallafall. Sådant som står att det skickas från Amazon skickas från Europa. Det gäller att kolla var saker skickas ifrån. Undvik varor som inte skickas från Amazon så slipper du långa leveranstider.
Hehe ”tramsfirma” är nog lite att ta i till världens största e-handelsplatform.
Märk väl att jag föredrar svenska butiker framför amazon om de håller ok priser, men vissa här tar i ordentligt i kritiken till Amazon. Jag tycker de sköter sig helt ok.

Autokorrekt gjorde så det blev felstavat..
Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Dom har en kass hemsida, skickar/packar saker väldigt konstigt och sedan har vi det där med etiken också.

Nä, Amazon kan dra något gammalt över sig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Amazons egna prylar går snabbt de andra kan dröja. Väntade 2 månader på ny plast till min bilnykel. Brorsan väntade 4 månader på saker till hans grabbs retro cross MEN sakerna fanns iallafall.

Absolut.
Jag beställer typ bara saker som skickas från Amazon. (Kvittar om de säljs av andra, men måste skickas av Amazon).
Annars kan de skickas från Kina eller vart som helst ifrån och väntetider osv till följd.

Permalänk
Medlem

Värdelösa..

första paketet:
Hemleverans - sluta med att jag fick jaga postnord där jag i slutändan hamna på ett ombud 2 mil ifrån. Skulle jag inte av en slump se detta på mina ordrar hade jag inte sett något paket alls.

andra paketet:
Denna gången fick UPS äran att leverera hem. Nu är den också fast i loopen och varken Amazon eller UPS har gett mig konkreta svar. Fick fraktkostnaden krediterad utan att be om det - jag vill ju bara ha mitt paket??.

I min förhoppning med hemleverans och ett bra pris blev detta varken billigare, smidigare eller bättre.
Första och sista gången jag handlar från Amazon.

Behöver inga tips, frågor eller invändningar - ville bara skriva av mig och att amazon hamnar på min svartlista.

Permalänk
Medlem

Har bara beställt någon gång från amazon.co.uk eller amazon.de. Alla gångerna har det gått smidigt. Första gångerna var det billiga headsets, för jag var fattig, senast var det böcker som inte fanns att köpa i Sverige. Vill däremot inte göra en vana av att handla på deras usla hemsida.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Värdelösa..

första paketet:
Hemleverans - sluta med att jag fick jaga postnord där jag i slutändan hamna på ett ombud 2 mil ifrån. Skulle jag inte av en slump se detta på mina ordrar hade jag inte sett något paket alls.

andra paketet:
Denna gången fick UPS äran att leverera hem. Nu är den också fast i loopen och varken Amazon eller UPS har gett mig konkreta svar. Fick fraktkostnaden krediterad utan att be om det - jag vill ju bara ha mitt paket??.

I min förhoppning med hemleverans och ett bra pris blev detta varken billigare, smidigare eller bättre.
Första och sista gången jag handlar från Amazon.

Behöver inga tips, frågor eller invändningar - ville bara skriva av mig och att amazon hamnar på min svartlista.

Det är väl knappast Amazons fel att PostNord klantar sig och UPS tappar bort ditt paket?
Exakt samma sak hade kunnat hänt från vilken annat företag som helst. Alla använder ju samma fraktbolag.
Måste invända här trots att du säger att du inte vill ha en invändning. Du kan ju inte skylla på ett företag för att ett annat företag klantar sig. Hade du sagt samma sak om Inet när Postnord tappat bort ditt paket?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv

Kass hemsida, urkass personalpolitik och halvtaskiga grejor...inget köp för mig ever om det inte är sista utposten

Permalänk
Medlem

Amazon Sveriges största konkurrent är fortfarande Amazon Tyskland. Varför skall jag då handla från Amazon Sverige som är dyrare, sämre utbud osv mm?

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå Amazon så såg jag att de hade en intressant länk på UK sidan, kola längst ner i vänstra spalten, UK Modern slavery statment ? Det är ju bra att de är emot slaveri men det är ju tragiskt att det där behöver skrivas.

https://sustainability.aboutamazon.com/modern-slavery-stateme...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Apropå Amazon så såg jag att de hade en intressant länk på UK sidan, kola längst ner i vänstra spalten, UK Modern slavery statment ? Det är ju bra att de är emot slaveri men det är ju tragiskt att det där behöver skrivas.
https://i.imgur.com/IarOWfW.png
https://sustainability.aboutamazon.com/modern-slavery-stateme...

Det är dock ett krav, se https://www.gov.uk/guidance/publish-an-annual-modern-slavery-...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Gick från att inte ens snegla på Amazons sortiment pga bristande översättningar med mer, till att nu föredra de alltid när jag är osäker på om jag tänker behålla en produkt.

De är värdelösa när de kommer till support, de bryr sig knappt att de bara ber dig returnera köpt vara för en ersättning.
Med vissa svenska återförsäljare kan man behöva tjafsa i månader med och behöva kontakta ARN.

Permalänk
Skrivet av Funkeman:

Jag har handlat en del från Amazon. Nästa uteslutande är det sma mekaniska komponenter till min 3d-skrivarmoddning. Det finns två stora problem med amazon som jag inte lyckas komma runt.
1. Den svenska översättningen för att det i många fall är helt omöjligt att förstå vad det är som säljs. Jag tror inte Tolken 97 hade gjort ett sämre jobb.

2. Jag vet inte varifrån sakerna skickas. Ibland skickas det från Sverige och kommer dagen efter. Ibland från Europa och då är leveranstiden någon vecka och ibland är det från Nordamerika eller Asien och då kan leveranstiden vara en månad. Eller så kommer det på 3 dagar tack vare någon expressfrakt.
En gång fick jag till och med ett mail efter en månad om att varan hade utgått så det blev ingen vara. #detblevingencd

För mig är amazon en konkurrent till Ali express och Ebay. Inte till Webhallen och Inet.

Gå in på artikeln så ser du namn på säljaren.
Klickar du på säljarens namn så ser du vart säljaren befinner sig.