Permalänk

Köpråd - TV till svärmor

Tänkte passa på att slå till nu på bf. Hon bor i ett com hem hus, och tycker bilden är är riktigt kass, men det är premissen. Utöver det är hon fullkomligt inkompetent när de kommer till It - så enkel fjärrkontroll, helst bara en fjärrkontroll för både tv + eventuell box?

Vad tror ni?

Budget upp till 10k
Tack!

Permalänk
Medlem

Köp även en svärmorsstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morticius:

Tänkte passa på att slå till nu på bf. Hon bor i ett com hem hus, och tycker bilden är är riktigt kass, men det är premissen. Utöver det är hon fullkomligt inkompetent när de kommer till It - så enkel fjärrkontroll, helst bara en fjärrkontroll för både tv + eventuell box?

Vad tror ni?

Budget upp till 10k
Tack!

Vad har hon för TV idag samt det viktigaste, har hon HD-kanaler från Com Hem? För om inte så kommer ingen ny TV i världen hjälpa henne, det blir bara att försöka "sminka en gris". SVT i SD-upplösning kommer se skit ut, även på den finaste av OLED-apparater.

Om du köper en TV med stöd för DVB-C (Vilket i princip alla har) så kan hon köpa en CI-modul och stoppa in programkortet så slipper man box

Permalänk
Medlem

Så klart det kan bli bättre. Beror på uppskalning etc. tex mina föräldrar fick min gamla LCD och det vart ett stort lyft emot vad de hade.

Kan underlätta att veta storleken du är ute efter?

Permalänk
Medlem

Här ska släkten köpa ny TV till gammelmormor så det är samma målgrupp, om än med lägre budget (så billigt som möjligt). Finns det några särskilda funktioner man vill att en enkel TV ska ha? Jag tittar aldrig på TV-sändningar utan kör enbart streaming via appar på TV:n själv så känner mig rätt grön när det gäller klassiskt TV-tittande via signal från väggen

Jag är 99% säker på att släkten kommer köpa billigast möjliga Samsung därför att "det är väl ett bra märke" och avfärda alla billiga "Kina-märken" (Anderson slinker undan eftersom det är budget utan att vara Kina!). Finns det något medvetet man kan göra inom budgetsegmentet eller är det bara samma paneler fast med olika tillverkarnamn klistrade utanpå?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sebbepojken:

Här ska släkten köpa ny TV till gammelmormor så det är samma målgrupp, om än med lägre budget (så billigt som möjligt). Finns det några särskilda funktioner man vill att en enkel TV ska ha?

Det som utmärker basmodellerna är att det just inte finns några särskilda funktioner. Inget som gör att de sträcker sig bortom andra, billiga och enkla basmodeller. Eftersom det då inte längre är en basmodell utan en dyrare TV där tillverkaren lagt resurser på något som kan tänkas göra en förbättring, likt maskinlärd "AI"-uppskalning på toppmodellerna.

Därför är rådet att välja basmodell bland de etablerade tillverkarna så att support och hjälp är tillgänglig när det behövs. Generellt har de etablerade tillverkarna mer erfarenhet att bearbeta skogs-TV-kvaliteten. Det blir ju aldrig bra och alla gör på sitt sätt. Men andra TV-tillverkare från bottenskrapsutbudet kan göra det ännu sämre.

Permalänk

55" funkar bra - hon har möjlighet att välja HD kanaler via ComHems onlineportal. Idag sitter hon på någon bedrövlig plasma från kanske 2005-2008. Så givet att allt kommer vara bättre. Men fördel vore ju exempelvis vettigt utbud i appstore (inte LG mao), enkel fjärrkontroll utan en miljard knappar