C# programmering array till gameboard
Hej! Jag har sett att det finns fler trådar med denna uppgift och noggrant gått igenom allihop, men finner inte svaret på min fråga!
Jag håller på med en skoluppgift där jag ska göra ett lottoprogram med hjälp av arrays och slumptal.
Jag kommer inte vidare med min kod just nu då jag redan har bestämt mig hur jag vill att den ska se ut (användarvänlig och skön att kolla på:)). Problemet jag sitter fast i just nu är att jag inte förstår hur jag kan skriva ut användarens tal lagda i min array till ett nytt gameboard.
Jag vill alltså skriva ut indexvärdena i gameboardet jag ska lägga in där nere. Trodde det skulle gå att kopiera mitt tomma gameboard och sedan köra på [0], [1], [2] osv.. Men det gick ju inte..
Finns det någon vänlig själ som skulle kunna förklara för mig hur jag ska göra? Letar alltså inte bara efter ett svar, utan vill förstå varför jag ska göra som jag ska göra.
Jag skriver med språket C#. (Hoppas det blir rätt med hur jag lägger in koden nu, är som sagt en newbie).
Kod just nu:
using System;
namespace Lottobollar
{
class Program
{
public static void Main(string[] args)
{
int [] usersWorth = new int[9]; //Skapar vektor med plats 10 index av värdetyp int
Random random = new Random(); //Slumpar fram ett tal
int winningNr = random.Next(1,26); //Variabel som berättar att det vinnande talet är mellan 1-25 = winningNr
//Hälsar användare välkommen och ger användaren instruktioner till spelet
Console.WriteLine("Hi and welcome to The Lottery-game!\n");
Console.WriteLine("Instructions to the game:\nYou will be asked to write in 9 diffrent lottery-ball numers between 1-25 into your board: ");
//Skapar en tvådimensionell vektor som är 3x3 stor
int [,] gameBoard = new int[,]{{0, 0, 0},
{0, 0, 0},
{0, 0, 0}};
for (int i = 0; i < gameBoard.GetLength(0); i++) // For-loop som går igenom vektorn nerifrån och upp
{
Console.WriteLine(" -------------");
Console.Write(" | ");
for (int j = 0; j < gameBoard.GetLength(1); j++) //For-loop som går igenom vektorn från vänster till höger
{
Console.Write(gameBoard[i, j] + " | "); //Skriver ut en tom lottobricka
}
Console.WriteLine("");
}
Console.WriteLine(" -------------");
Console.WriteLine("If any of your choices matches the random lottery-ball number in todays lottery, you'll win.\nGood luck, champ!\n");
Console.WriteLine("Please enter you 9 lottery numbers: \n"); //Ber användaren skriva in sina lottonummer
for (int i = 0; i < usersWorth.Length; i++) //Loop som låter användaren skriva in sina 9 lottotal
{
Console.Write("Your lottery number " + (i + 1) + " : ");
string str = Console.ReadLine();
int number = Convert.ToInt32(str); //Omvandlar användarens string till int
usersWorth[i] = number;
}
Console.Write("Your lottery-ball board is now set to : \n ");
Console.Write("Press any key to exit the game.");
Console.ReadKey(true);
}
}
}