Hjälp med programmering, backend

Permalänk
Medlem

Hjälp med programmering, backend

Hej!

Håller på och kämpar med en uppgift och tänkte bara fråga om de finns någon som har koll på databaser och web api. Behöver just nu all hjälp jag kan få.

§9 /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hilama:

Hej!

HHåller på och kämpar med en uppgift och tänkte bara fråga om de finns någon som har koll på databaser och web api. Behöver just nu all hjälp jag kan få.

Du kanske kan hitta något forum på Internet där man kan posta sina frågor om programmering och få hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du kanske kan hitta något forum på Internet där man kan posta sina frågor om programmering och få hjälp?

Jo tack, har sett de. Men har märkt att jag inte alltid blir mycket klokare av de. Vill lära mig en del, är inte bara en fråga jag har tyvärr

§9 /mod
Permalänk
Medlem

Han menar du ska skriva dina frågor här bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Han menar du ska skriva dina frågor här bara

Jaa fullt medveten om de, men att skriva frågor om programmering, förstå svaren och få det att funka i praktiken är inte de lättaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hilama:

Jaa fullt medveten om de, men att skriva frågor om programmering, förstå svaren och få det att funka i praktiken är inte de lättaste.

Det finns många på det här forumet som är mycket bättre på att förklara än vad någon tidigare lärare jag själv har haft

rensning /Mod
Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Så att betala någon för att göra det åt dig är så mycket lättare tänker du? Det finns många på det här forumet som är mycket bättre på att förklara än vad någon tidigare lärare jag själv har haft

jag vill lära mig och förstå mer. Antar att jag vände mig fel isåfall, förväntade inte att jag skulle behöva förklara mig mer än att jag bad någon om hjälp

Rensning /Mod
Permalänk

Bästa är om du börjar och förklara med vilken typ av backend du kommer skriva, ett språk nämnligen och om du har redan bestämt, ett ramverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hilama:

Hej!

Håller på och kämpar med en uppgift och tänkte bara fråga om de finns någon som har koll på databaser och web api. Behöver just nu all hjälp jag kan få.

Skrivet av Hilama:

Jo tack, har sett de. Men har märkt att jag inte alltid blir mycket klokare av de. Vill lära mig en del, är inte bara en fråga jag har tyvärr

Denna forumdel är annars väldigt hjälpsamma. Ta en titt på stackoverflow.com också, där finns massor att läsa. Går du en utbilning så borde ju lärare/handledare också kunna hjälpa dig, det är deras uppgift.

Delar borttagna /Mod
Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Denna forumdel är annars väldigt hjälpsamma. Ta en titt på stackoverflow.com också, där finns massor att läsa. Går du en utbilning så borde ju lärare/handledare också kunna hjälpa dig, det är deras uppgift.

Ja precis, de tycker jag också. Men får inte mycket hjälp alls av läraren. Tar flera dagar innan man får något svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av basickarl:

Bästa är om du börjar och förklara med vilken typ av backend du kommer skriva, ett språk nämnligen och om du har redan bestämt, ett ramverk.

Grafiska gränssnittet är redan klart och det är vue.
Det är databasen och web api jag har mest problem med och det är Entity framework core och ASP.NET core. Och att koppla ihop allt.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*
Inga platsannonser i forumet (se §9).

@Hilama: Du är mer än välkommen att ställa alla frågor du har, kom ihåg att vara tydlig och specifik med dina frågor.

Till de som hjälper, kom ihåg att inte ge svaret rakt i handen.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Hilama:

Grafiska gränssnittet är redan klart och det är vue.
Det är databasen och web api jag har mest problem med och det är Entity framework core och ASP.NET core. Och att koppla ihop allt.

Eftersom du har redan nämnt vue (som jag också kör) då misstänker jag att du är inte alls nybörjare med JavaScript? Om du känner dig osäkert kring just Entity och ASP.NET då skulle jag rekommendera att du kikar på Node.js och Express istället. Node.js använder JavaScript fast på backend. Express är ramverket för att skapa API'er inom Node.js då. Jag själv var från en Java bakgrund men blev fast när jag insåg hur mycket bättre det var att kunna ett språk än två samt hur kraftig hela Node.js eco systemet är.

https://nodejs.org/en/
https://expressjs.com/

Så lite kod behöver du för komma igång (tagen ifrån https://expressjs.com/en/starter/hello-world.html):

const express = require('express')
const app = express()
const port = 3000

app.get('/', (req, res) => {
res.send('Hello World!')
})

app.listen(port, () => {
console.log(`Example app listening at http://localhost:${port}`)
})

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Till de som hjälper, kom ihåg att inte ge svaret rakt i handen.

Jobbigt att åka på permban för att man ger rätt svar på en fråga

Permalänk
Medlem

Microsoft har rätt bra guider för att komma igång, det mesta får man egentligen gratis genom att skapa ett nytt projekt i Visual Studio från deras template eller genom att generera det med dotnet new i en terminal.

Den här guiden borde du kunna komma igång med, sen saknas egentligen bara anslutning till en riktig databas istället för inmemory.
Men det är inte värst svårt att byta ut så länge som det är någon sorts databas som EF Core har stöd för.
https://docs.microsoft.com/en-us/aspnet/core/tutorials/first-...

Permalänk
Medlem

Tim Corey har många bra videos angående just .net core och t ex apier. Har tittat många videos och fått en hel del hjälp från hans kanal.
https://www.youtube.com/user/IAmTimCorey

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Arbetar dagligen med apier och suttit mycket med EF också. Vad är det du behöver hjälp med?