Testpilot: Qnap TS-473A är högpresterande NAS med plats för uppgraderingar

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Qnap TS-473A är högpresterande NAS med plats för uppgraderingar

Testpiloten Björn Endre testar Qnap TS-473A, en fyradiskars NAS med Ryzen-processor och stöd för det ZFS-baserade QUTS Hero-operativsystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att nämna att det är icke ECC som skeppas med modellerna (Har själv en TS-h973x) samt för dom som undrar så är Virtualization station inget direkt att hänga i julgranen.
Kan dock stoppa in lite precis vilket minne som helst bara hastigheten är rätt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Hårdvaran känns ju inte värd 8000kr direkt, men förstår att denna kan vara smidig att använda

Permalänk
Medlem

... eller så köper man en vanlig PC och har den som NAS. För 8300 får man en helt OK PC som man kan ha till annat också ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av suncore:

... eller så köper man en vanlig PC och har den som NAS. För 8300 får man en helt OK PC som man kan ha till annat också ...

....va?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Man kan bygga en egen nas med bättre hårdvara för mindre pengar. Mjukvaran blir ju en helt annan fråga såklart, men då kan man ju få transcoding inbyggt eller köra tjänster som kanske inte finns i ett färdigt system som detta...

Alla är olika, men det priset känns högt för vad man får tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man kan bygga en egen nas med bättre hårdvara för mindre pengar. Mjukvaran blir ju en helt annan fråga såklart, men då kan man ju få transcoding inbyggt eller köra tjänster som kanske inte finns i ett färdigt system som detta...

Alla är olika, men det priset känns högt för vad man får tycker jag

Förvisso, men det är ju en färdig produkt i väldigt kompakt format. Att det skulle vara dyrare än att bygga det själv får man väl förvänta sig?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående talare. Finns inte en chans att jag skulle köpa något liknande för 8K.
Får bra mycket mer för pengarna genom att bara köpa ett mini-chassi själv och slänga in egen hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Offtopic (? Då jag inte riktigt vet var jag ska fråga): Varför syns inte det här testet när man är inne på https://www.sweclockers.com/arkiv och har bockat för samtliga artikeltyper? Har haft samma problem flera gånger (bl.a. alder lake testet när det kom)

Ontopic

Citat:

Däremot har processorn ingen intern grafikprocessor vilket också innebär att den inte har något stöd för att avkoda/omkoda media.

Syftas väl på hårdvaruaccelererad omkodning, kanske bör förtydligas? Avkoda/omkoda går ju så klart göra med CPU med, även om det inte är alls lika effektivt.

Har själv en QNAP (Eller snarare, jag rådde farsgubben att skaffa en sådan snarare än synology, som nu står hos mig), förvisso mycket slöare processor än den i det här testet men tycker mest bara den är riktigt slö och bloated. Hade jag funderat på någon NAS i de här prisklasserna hade jag köpt en NAS kabinett å mini-itx moderkort för att få en riktig dator i NAS format, och slängt in freenas eller liknande för oändligt mycket mer prestanda och möjligheter till förmodligen ganska same-same kostnad. Vilket inte är nämnvärt mycket mer komplicerat än att köpa en färdig produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Förvisso, men det är ju en färdig produkt i väldigt kompakt format. Att det skulle vara dyrare än att bygga det själv får man väl förvänta sig?

Ja jag ser absolut poängen, det är ju skillnaden mellan ’nyckelfärdigt hus’ mot att köpa lösvirke. Tiden man investerar, hur stabil den är över tid, vad man kan pilla på (och förstöra), hur smidigt och säkert man kan ändra saker...

Det är helt klart en övervägning att göra, och för mig känns det för dyrt. Hårdvaran känns värd kanske 3000-4000, resten betalar man för mjukvaran ungefär

Jag tycker nog Synology borde fundera på att sälja mjukvaran löst på månadsabbonemang istället eller något. Inget problem för ett billigt chip att kunna driva dussintals med diskar liksom, känns som det är begränsat med att bara ha färdiga små lådor

Jag har ju å andra sidan tyckt detta i något årtionde och äger fortfarande ingen NAS, och har inte byggt en själv heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja jag ser absolut poängen, det är ju skillnaden mellan ’nyckelfärdigt hus’ mot att köpa lösvirke. Tiden man investerar, hur stabil den är över tid, vad man kan pilla på (och förstöra), hur smidigt och säkert man kan ändra saker...

Det är helt klart en övervägning att göra, och för mig känns det för dyrt. Hårdvaran känns värd kanske 3000-4000, resten betalar man för mjukvaran ungefär

Jag tycker nog Synology borde fundera på att sälja mjukvaran löst på månadsabbonemang istället eller något. Inget problem för ett billigt chip att kunna driva dussintals med diskar liksom, känns som det är begränsat med att bara ha färdiga små lådor

Jag har ju å andra sidan tyckt detta i något årtionde och äger fortfarande ingen NAS, och har inte byggt en själv heller...

Absolut, men det kanske är mer för oss andra då som bygger en dator själv snarare än köper en färdig då antar jag

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Will it transcode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja jag ser absolut poängen, det är ju skillnaden mellan ’nyckelfärdigt hus’ mot att köpa lösvirke. Tiden man investerar, hur stabil den är över tid, vad man kan pilla på (och förstöra), hur smidigt och säkert man kan ändra saker...

Nja nyckelfärdigt vs lösvirke är väl att ta det lite långt. Du kan köpa en färdig dator för lika mycket pengar och få väsentligt mycket mer prestanda för pengarna och sen installera Unraid t.ex.. Det är snarare att köpa ett färdigmöblerat hus vs ett omöblerat hus.

Jag byggde en server för ca 1k mer med en I7 10700k med 64Gb ram och 10Gbps nätverkskort och Unraid som os. Den är det betydligt mycket mer skjuts i än denna. Värt att notera är att den också transcodar typ vad som helst då den har Quicksync inbyggt. Nu valde Qnap att köra Ryzen så jag misstänker att detta saknas helt i boxen..

Men absolut, klart att dom ska ha betalt för att få allt färdigt med mjukvara och allt. Men för dom har pengarna vill man ju åtminstone se 10Gbps nätverk i boxen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kul med mer NAS-test! Sedan är jag av åsikten (även om jag satt ihop ett antal olika burkar) att det absolut finns en marknad för nyckelfärdiga produkter. Särskilt om man räknar en hel livscykelkostnad där en NAS-lösning inte minst är lite mer energi-optimerad, samt att en tillverkare ofta brukar ha mjukvaruuppdateringar under ett antal år (min 10+ år gamla netgear-nas har nu nått end-of-line, men den har hängt med långe då!).

Jo undrar om inte tryckfelsnisse varit ifarten:
” kommer du antingen behöva koppla ihop de två Ethernet-portarna för att få ut 5 Gbps, eller köpa ett 10 Gbps-nätverkskort”
Borde väl förtydliga att 2 2.5 Gbps ethernet inte kommer ge 5 Gbps till EN dator även om man använder link aggregation. Nyttan kommer väl om fler enheter använder samma NAS om jag minns rätt?

Sedan undrar jag över om ni testat med QTS eller QUTS hero, tror att om man kör QUTS hero är rekommendationen att ha ssd (helst i raid) för ”operativsystemet” separat från ordinarie fillagring då den används för indexering (ZFS). Var iaf rådet jag fick av en supportkille på Qnap när jag satte upp storebrorsan till testmodellen, 873A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Nja nyckelfärdigt vs lösvirke är väl att ta det lite långt. Du kan köpa en färdig dator för lika mycket pengar och få väsentligt mycket mer prestanda för pengarna och sen installera Unraid t.ex.. Det är snarare att köpa ett färdigmöblerat hus vs ett omöblerat hus.

Jag byggde en server för ca 1k mer med en I7 10700k med 64Gb ram och 10Gbps nätverkskort och Unraid som os. Den är det betydligt mycket mer skjuts i än denna. Värt att notera är att den också transcodar typ vad som helst då den har Quicksync inbyggt. Nu valde Qnap att köra Ryzen så jag misstänker att detta saknas helt i boxen..

Men absolut, klart att dom ska ha betalt för att få allt färdigt med mjukvara och allt. Men för dom har pengarna vill man ju åtminstone se 10Gbps nätverk i boxen.

Hur många watt drar den?
Fördelen med en NAS är väl att den är tyst drar mindre ström än en stor server.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Nja nyckelfärdigt vs lösvirke är väl att ta det lite långt. Du kan köpa en färdig dator för lika mycket pengar och få väsentligt mycket mer prestanda för pengarna och sen installera Unraid t.ex.. Det är snarare att köpa ett färdigmöblerat hus vs ett omöblerat hus.

Jag byggde en server för ca 1k mer med en I7 10700k med 64Gb ram och 10Gbps nätverkskort och Unraid som os. Den är det betydligt mycket mer skjuts i än denna. Värt att notera är att den också transcodar typ vad som helst då den har Quicksync inbyggt. Nu valde Qnap att köra Ryzen så jag misstänker att detta saknas helt i boxen..

Men absolut, klart att dom ska ha betalt för att få allt färdigt med mjukvara och allt. Men för dom har pengarna vill man ju åtminstone se 10Gbps nätverk i boxen.

Jag ser också unraid eller andra ’fria’ os som mer attraktivt än att betala extra för denna typ av nas

Men ännu inte satt upp något, så jag ska inte klaga...

Varför behövs transcoding? Aldrig fattat poängen alls

Permalänk
Medlem

Komiken över att folk tror att en Nas är en server och således jämför... oh dear.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Hur många watt drar den?
Fördelen med en NAS är väl att den är tyst drar mindre ström än en stor server.

Ca 70 watt vid normal drift. Vill man ha en snålare kan man köpa snålare dator/delar och
komma undan ännu billigare. Min server hörs inte, har bra kylare i den.

Skrivet av medbor:

Jag ser också unraid eller andra ’fria’ os som mer attraktivt än att betala extra för denna typ av nas

Men ännu inte satt upp något, så jag ska inte klaga...

Varför behövs transcoding? Aldrig fattat poängen alls

Kör man en plex-server med 4K där man vill att familjen ska kunna kolla så är det väldigt smidigt med transcoding. Man slipper sitta med flera kopior av samma film och man kan ha den i högsta möjliga kvalitet. Jag har alla våra och mina syskons semesterfilmer (ja riktiga, egna, semesterfilmer) samlade i plex som alla kan kolla på. Alla sitter inte med gigabitlinor och då är det bra med transcoding.

Skrivet av _niko_:

Komiken över att folk tror att en Nas är en server och således jämför... oh dear.

Ingen komik alls över det. QNAP verkar ju själva tro att deras NAS är en server, eller hur? Du kan virtualisera, köra "appar" m.m.. Med skillnaden att det går väldigt dåligt på en sådan.
Därför är det högst rimligt att jämföra med en "vanlig" server.
Vill du enbart köra ett NAS kan du komma mycket billigare undan med sämre delar och Unraid eller valfri annat NAS-OS. Säkerligen runt halva priset vad denna QNAP kostar. oh dear....

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Komiken över att folk tror att en Nas är en server och således jämför... oh dear.

Är det inte det då? Varför är min Synology NAS inte en server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ca 70 watt vid normal drift. Vill man ha en snålare kan man köpa snålare dator/delar och
komma undan ännu billigare. Min server hörs inte, har bra kylare i den.

Kör man en plex-server med 4K där man vill att familjen ska kunna kolla så är det väldigt smidigt med transcoding. Man slipper sitta med flera kopior av samma film och man kan ha den i högsta möjliga kvalitet. Jag har alla våra och mina syskons semesterfilmer (ja riktiga, egna, semesterfilmer) samlade i plex som alla kan kolla på. Alla sitter inte med gigabitlinor och då är det bra med transcoding.

Ingen komik alls över det. QNAP verkar ju själva tro att deras NAS är en server, eller hur? Du kan virtualisera, köra "appar" m.m.. Med skillnaden att det går väldigt dåligt på en sådan.
Därför är det högst rimligt att jämföra med en "vanlig" server.
Vill du enbart köra ett NAS kan du komma mycket billigare undan med sämre delar och Unraid eller valfri annat NAS-OS. Säkerligen runt halva priset vad denna QNAP kostar. oh dear....

"Kör man en plex-server med 4K där man vill att familjen ska kunna kolla så är det väldigt smidigt med transcoding. Man slipper sitta med flera kopior av samma film och man kan ha den i högsta möjliga kvalitet."

Jag förstår verkligen inte vad du menar med flera kopior av samma film? Att folk med hjälp av transcoding kan läsa från samma fil? Istället för att alla har en lokalt? Inget drygt - förstår bara inte din logik där. - Sen är jag inne på tredje veckan med influensa så jag är förmodligen inte the brightest nu heller..

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

"Kör man en plex-server med 4K där man vill att familjen ska kunna kolla så är det väldigt smidigt med transcoding. Man slipper sitta med flera kopior av samma film och man kan ha den i högsta möjliga kvalitet."

Jag förstår verkligen inte vad du menar med flera kopior av samma film? Att folk med hjälp av transcoding kan läsa från samma fil? Istället för att alla har en lokalt? Inget drygt - förstår bara inte din logik där. - Sen är jag inne på tredje veckan med influensa så jag är förmodligen inte the brightest nu heller..

/Daniel

Du tolkar mig fel..
Med flera kopior av samma film menar jag kopior i olika kvaliteter/versioner, 4K, 1080P, 720P o.s.v. Kan inte servern transcoda så kommer du behöva koda om din film så den finns för både 1080p och lägre, annars kommer de som kollar få buffra till förbannelse.
Alla i familjen kan streama från min Plex-server och Plex kodar automatiskt om till en stream som passar den som tittar. Finns det inte bandbredd och/eller hårdvara så ser Plex till med hjälp av quicksync till att det funkar för de som kollar.
Ingen konstig logik alls. Sen får man väl tycka vad man vill om transcoding, men jag tycker det är smidigt. Vissa förespråkar att ha olika versioner av samma film och göra en omkodning, men tycker det tar onödig plats och dessutom kostar det typ inget att transcoda eftersom det finns inbyggt i hårdvaran och drar typ inga resurser alls.

Edit: Övriga familjen bor alltså på olika adresser med olika bandbredd och enheter för att streama semesterfilmer. Blir ungefär som när Netflix drar ner kvaliteten när bandbredden inte räcker till.
De gamla super8/dubbel8-filmerna klarar dock alla att streama original, likaså VHS-filmerna från när vi var små. 480p på dom.. 😁

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Du tolkar mig fel..
Med flera kopior av samma film menar jag kopior i olika kvaliteter/versioner, 4K, 1080P, 720P o.s.v. Kan inte servern transcoda så kommer du behöva koda om din film så den finns för både 1080p och lägre, annars kommer de som kollar få buffra till förbannelse.
Alla i familjen kan streama från min Plex-server och Plex kodar automatiskt om till en stream som passar den som tittar. Finns det inte bandbredd och/eller hårdvara så ser Plex till med hjälp av quicksync till att det funkar för de som kollar.
Ingen konstig logik alls. Sen får man väl tycka vad man vill om transcoding, men jag tycker det är smidigt. Vissa förespråkar att ha olika versioner av samma film och göra en omkodning, men tycker det tar onödig plats och dessutom kostar det typ inget att transcoda eftersom det finns inbyggt i hårdvaran och drar typ inga resurser alls.

Edit: Övriga familjen bor alltså på olika adresser med olika bandbredd och enheter för att streama semesterfilmer. Blir ungefär som när Netflix drar ner kvaliteten när bandbredden inte räcker till.
De gamla super8/dubbel8-filmerna klarar dock alla att streama original, likaså VHS-filmerna från när vi var små. 480p på dom.. 😁

Jo jag förstår hur du menar, bara jag som är extremt trög atm. Och jo, kör samma sak hemma med, utan transcoding så hade det blivit rätt svårt - Även på gen 1 - 2 chromecasts (även om wifi-täckningen är bra) så måste man rätt ofta sänka kvalitén för att det ska fungera. Så jag håller absolut med dig om att transcoding är bra grejer.

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Jo jag förstår hur du menar, bara jag som är extremt trög atm. Och jo, kör samma sak hemma med, utan transcoding så hade det blivit rätt svårt - Även på gen 1 - 2 chromecasts (även om wifi-täckningen är bra) så måste man rätt ofta sänka kvalitén för att det ska fungera. Så jag håller absolut med dig om att transcoding är bra grejer.

👍

Hade Qnap valt intel som CPU i naset så hade de fått det gratis också i och med att quicksync följer med i princip alla CPU:er från Intel..
Nu verkar det som det blev ett dyrt tillbehör istället som ytterligare adderar pengar på naset.. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Du tolkar mig fel..
Med flera kopior av samma film menar jag kopior i olika kvaliteter/versioner, 4K, 1080P, 720P o.s.v. Kan inte servern transcoda så kommer du behöva koda om din film så den finns för både 1080p och lägre, annars kommer de som kollar få buffra till förbannelse.
Alla i familjen kan streama från min Plex-server och Plex kodar automatiskt om till en stream som passar den som tittar. Finns det inte bandbredd och/eller hårdvara så ser Plex till med hjälp av quicksync till att det funkar för de som kollar.
Ingen konstig logik alls. Sen får man väl tycka vad man vill om transcoding, men jag tycker det är smidigt. Vissa förespråkar att ha olika versioner av samma film och göra en omkodning, men tycker det tar onödig plats och dessutom kostar det typ inget att transcoda eftersom det finns inbyggt i hårdvaran och drar typ inga resurser alls.

Edit: Övriga familjen bor alltså på olika adresser med olika bandbredd och enheter för att streama semesterfilmer. Blir ungefär som när Netflix drar ner kvaliteten när bandbredden inte räcker till.
De gamla super8/dubbel8-filmerna klarar dock alla att streama original, likaså VHS-filmerna från när vi var små. 480p på dom.. 😁

Jaha du kör så att man kan streama filmerna utanför hemmet. Undrade först varför de skulle transkodas. Själv kör jag 1080/4K på mina filmer utan transkodning. Funkar utmärkt. Tittar på en äldre mid-range SONY TV via Jellyfin. Däremot funkar det inte ibland att köra 4K med högre bitrate. Antar att transkodning då hade hjälpt i och med att TVn inte klarar av att dekoda streamen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja jag ser absolut poängen, det är ju skillnaden mellan ’nyckelfärdigt hus’ mot att köpa lösvirke. Tiden man investerar, hur stabil den är över tid, vad man kan pilla på (och förstöra), hur smidigt och säkert man kan ändra saker...

Det är helt klart en övervägning att göra, och för mig känns det för dyrt. Hårdvaran känns värd kanske 3000-4000, resten betalar man för mjukvaran ungefär

Jag tycker nog Synology borde fundera på att sälja mjukvaran löst på månadsabbonemang istället eller något. Inget problem för ett billigt chip att kunna driva dussintals med diskar liksom, känns som det är begränsat med att bara ha färdiga små lådor

Jag har ju å andra sidan tyckt detta i något årtionde och äger fortfarande ingen NAS, och har inte byggt en själv heller...

Inte mycket har ändrat sig i NAS-världen senaste decenniet. Man kan betrakta det som en mogen produktkategori, eller föråldrad. Det går hand i hand med att ethernetstandarden stått och stampat på samma nivå. (Det har rostdiskarna också, men priserna på SSDer har krupit ner till en nivå där man mycket väl skulle kunna ansluta dem i olika RAID-konfigurationer för redundans och prestanda. Men det faller ju platt när nätverksstandarden inte utvecklats).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jaha du kör så att man kan streama filmerna utanför hemmet. Undrade först varför de skulle transkodas. Själv kör jag 1080/4K på mina filmer utan transkodning. Funkar utmärkt. Tittar på en äldre mid-range SONY TV via Jellyfin. Däremot funkar det inte ibland att köra 4K med högre bitrate. Antar att transkodning då hade hjälpt i och med att TVn inte klarar av att dekoda streamen?

Japp, det stämmer, även utanför mitt egna hem. Dock ej publikt, all streaming går över site-to-site vpn.. Hade det bara varit hemma så hade jag sett till att anpassa filmerna från början så de kunde hanteras överallt. Men som det är nu så varierar bandbredden för de som har vpn-koppling hit mellan 10Mbps - 250Mbps.. Bara 3 olika vpn-kopplingar , så inte så många men som sagt, alla har olika förutsättningar..

Japp det lär hjälpa att transcoda till en lägre bitrate. Men har du alltid dessa problem med filer med en viss bitrate eller högre så kanske ett bättre alternativ att koda om filmen i datorn till en lägre bitrate från början, så slipper din server transcoda filen varje gång. Plex kräver licens för att kunna aktivera hårdvaru-transcoding är värt att notera.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Japp, det stämmer, även utanför mitt egna hem. Dock ej publikt, all streaming går över site-to-site vpn.. Hade det bara varit hemma så hade jag sett till att anpassa filmerna från början så de kunde hanteras överallt. Men som det är nu så varierar bandbredden för de som har vpn-koppling hit mellan 10Mbps - 250Mbps.. Bara 3 olika vpn-kopplingar , så inte så många men som sagt, alla har olika förutsättningar..

Japp det lär hjälpa att transcoda till en lägre bitrate. Men har du alltid dessa problem med filer med en viss bitrate eller högre så kanske ett bättre alternativ att koda om filmen i datorn till en lägre bitrate från början, så slipper din server transcoda filen varje gång. Plex kräver licens för att kunna aktivera hårdvaru-transcoding är värt att notera.

Hade själv velat sätta upp en VPN för att kunna streama utanför hemmet, dock är jag för grön på nätverk så skulle säkert lämna något hål öppet.

Kör en Synology DS220+ hemma och tror att den är för svag för transkodning (aldrig testat). Misstänker att det är TVn som är flaskhalsen då jag kör direkt från NAS -> TV utan transkodning. Kör jag Jellyfin så klarar den av 99% av alla filer, de med högst bitrate börjar hacka. Däremot verkar Kodi ibland klara av dom. Inte alltid men ibland. En Nvidia shield eller liknande hade säkert klarat det men vill helst slippa fler enheter

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Plex kräver licens för att kunna aktivera hårdvaru-transcoding är värt att notera.

Jämfört med vad alla Blurayfilmer man köpt för att lägga in på NASen kostar är det ju en spottstyver i sammanhanget.

Jag har kollat lite på Plex, de sägs ha rea nu, men vid en snabb anblick finns det antingen prenumeration, eller life-time-pass. Tänker man använda det mer än ett drygt år verkar det smartare att köpa pass. Just transcoding är inget jag har tänkt ägna mycket tid åt, men är det Plex eller Kodi som man ska satsa på om man har en NAS och säg 2-3 TV-apparater? Jag är helt ute på sådant här, och just denna NAS är lite för dyr, men har funderat på en begagnad att ha främst för backup av datorer (i kombination med optiska skivir) men som extraknäck filserver åt plattor/tv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jämfört med vad alla Blurayfilmer man köpt för att lägga in på NASen kostar är det ju en spottstyver i sammanhanget.

Jag har kollat lite på Plex, de sägs ha rea nu, men vid en snabb anblick finns det antingen prenumeration, eller life-time-pass. Tänker man använda det mer än ett drygt år verkar det smartare att köpa pass. Just transcoding är inget jag har tänkt ägna mycket tid åt, men är det Plex eller Kodi som man ska satsa på om man har en NAS och säg 2-3 TV-apparater? Jag är helt ute på sådant här, och just denna NAS är lite för dyr, men har funderat på en begagnad att ha främst för backup av datorer (i kombination med optiska skivir) men som extraknäck filserver åt plattor/tv.

Lifetime-pass alla dagar i veckan skulle jag säga. Då slipper du bry dig om det mer sen.
När jag köpte det kostade det typ 1200, sen är det bara att glömma bort. Alla uppdateringar
o.s.v. är ju gratis.

Var många år sen jag körde Kodi, men är inte det mer något man kör på en specifik dator / enhet för att visa material?
Plex är ju en server som delar ut filmmaterial och sen använder du antingen webläsaren eller app för att visa upp materialet från servern. Kan inte råda dig vad du ska köra, testa båda och se vad du tycker känns bäst.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |