Permalänk
Medlem

G502 rengöring, fixa skroll hjulet.

Hej

Edit2:
Har problem med en av mina G502.

Jag ger upp. Blir Fler edit.
Jag skrev tidigare om detta men det sparades inte pga ett litet problem. =(

Min G502 reagerar inte bra på skrollen. Framförallt inte om man skrollar nedåt på en hemsida. Upp fungerar. Men inte helt perfekt.

Någon som testat fixa problemet utan att skruva isär musen i småbitar?
Eller vet varför det går bättre åt ett håll men inte åt det andra?

Old:
Jag struntar totalt nu i stavningen. TYP. (inte sant)
Men att lägga ner över en halvtimma för att få det bra och så ops, så sparas det inte. Det är som att börja om utan tanken man hade från början.

Det mesta går nog att fixa men ibland kan man undra om det är värt det. Åtminstone för en lekman som mig.
Har en till G502 RGB som har problem med en kabelstrumpa och en icke RGB innan de släptes som kanske kan användas för att fixa två.

Min erfarenhet av att ta isär G9 v2 har gjort att jag gärna inte tar isär Logitechs råttor i dagens läge.

PS:
Jag kommer ta sönder den i bitar men kanske inte nu.
DS:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hACmAn:

Hej

Edit2:
Har problem med en av mina G502.

Jag ger upp. Blir Fler edit.
Jag skrev tidigare om detta men det sparades inte pga ett litet problem. =(

Min G502 reagerar inte bra på skrollen. Framförallt inte om man skrollar nedåt på en hemsida. Upp fungerar. Men inte helt perfekt.

Någon som testat fixa problemet utan att skruva isär musen i småbitar?
Eller vet varför det går bättre åt ett håll men inte åt det andra?

Old:
Jag struntar totalt nu i stavningen. TYP. (inte sant)
Men att lägga ner över en halvtimma för att få det bra och så ops, så sparas det inte. Det är som att börja om utan tanken man hade från början.

Det mesta går nog att fixa men ibland kan man undra om det är värt det. Åtminstone för en lekman som mig.
Har en till G502 RGB som har problem med en kabelstrumpa och en icke RGB innan de släptes som kanske kan användas för att fixa två.

Min erfarenhet av att ta isär G9 v2 har gjort att jag gärna inte tar isär Logitechs råttor i dagens läge.

PS:
Jag kommer ta sönder den i bitar men kanske inte nu.
DS:

Det finns nog inget bra sätt att rengöra utan att demontera, dammsug och blås äär det enda du kan göra om du inte öppnar och rensar damm och hårstrån som är det som antagligen påverkar.
Har rensat ett par av mina möss och har man försökt få bort ett uppspolat hårstrå så inser man rätt snabbt att det inte går särskilt bra från utsidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

vanligaste felet brukar vara att de kommit in nå skräp framför den optiska sensorn på scrollhjulet typ ett hårstrå eller nått.

tveksamt dock om det går att få bort utan att operera musen.

och g502an är relativt simpel konstruktion invändigt ända du behöver tänka på är väl att du kommer behöva nya glidfötter till den då alla skruvarna sitter under dessa och de brukar inte bli bra att återanvända.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B06XJ2214T/ref=sr_1_1?crid=35V5...

har själv 2 st 502or som jag opererat på en äldre model med fast belysning och en med rgb och tagit bort all onödig extravikt innuti dem då jag tycker de är för tunga även utan vikterna isatta och finns en metallbit innuti man kan ta bort för att lätta den ytterligare.

tips dock är om du opererar den är väl att inte ta isär scrollen i småbitar för ä ett helvete att få ihop de igen utan om möjligt bara blås från sidorna genom scrollhjulet med tryckluft och försök blåsa ut böset som fastnat där inne.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns nog inget bra sätt att rengöra utan att demontera, dammsug och blås äär det enda du kan göra om du inte öppnar och rensar damm och hårstrån som är det som antagligen påverkar.
Har rensat ett par av mina möss och har man försökt få bort ett uppspolat hårstrå så inser man rätt snabbt att det inte går särskilt bra från utsidan.

Det for nog bli så. Ta sönder den i bitar. En fredag eller lördag då man det inte spelar någon roll om det tar lite tid. Får väll ta några bilder så man ser problemet. Lär ju vara något simpelt då man väl tagit isär den. Som du skrev damm, hår eller kanske fett på någon sensor.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vanligaste felet brukar vara att de kommit in nå skräp framför den optiska sensorn på scrollhjulet typ ett hårstrå eller nått.

tveksamt dock om det går att få bort utan att operera musen.

och g502an är relativt simpel konstruktion invändigt ända du behöver tänka på är väl att du kommer behöva nya glidfötter till den då alla skruvarna sitter under dessa och de brukar inte bli bra att återanvända.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B06XJ2214T/ref=sr_1_1?crid=35V5...

har själv 2 st 502or som jag opererat på en äldre model med fast belysning och en med rgb och tagit bort all onödig extravikt innuti dem då jag tycker de är för tunga även utan vikterna isatta och finns en metallbit innuti man kan ta bort för att lätta den ytterligare.

tips dock är om du opererar den är väl att inte ta isär scrollen i småbitar för ä ett helvete att få ihop de igen utan om möjligt bara blås från sidorna genom scrollhjulet med tryckluft och försök blåsa ut böset som fastnat där inne.

Jag får nog köra tryckluft först då. Sedan vänta på nya glidlager om det är så. Kan ju testa och damsuga den också iofs. Mer Jolo då.

Något ska testas i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.