Frågor kring DVD-bränning

Permalänk

Frågor kring DVD-bränning

Ett par frågor.

Vilket DVD-format är bäst om man är ute efter att lagra filer?
Som det är nu tar jag backup via CD men det vore väldigt skönt att kunna pressa in mer än bara 700 mb...blir många skivor vid mycket backup.

Har hört från en god vän att om man bränner mp3or på en DVD-skiva kan man inte spela upp dem direkt från skivan på sin dator utan måste kopiera dem till hårddisken (?)

Och som alltid ska man satsa på en brännare som klarar båda formaten eller om ens huvudmål är akriverking räcker det då med ett format?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Sök för information mellan formaten. Det gåt prima att spela film/mp3/wav osv direkt från dvd skivan man bränt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

Båda formaten går faktiskt utmärkt att köra på...Jag har kört båda formaten och har inte märkt nån skillnad. Kan ju vara så att DVD-R kan vara lite billigare o det e ju alltid en fördel!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASRock RX 7900XTX 24GB Phantom Gaming DDR6 | DeepCool CK500 | be quiet! Pure Loop 280mm | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 | ASUS Prime B650-Plus | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Razer Vper Ultimate | Logitech G915 | Astro A50 | Alienware aw3423dwf

Permalänk

-/+

+r ska tydligen ha en hel del fördelar för bränning av sådant som man använder datorn till, filer, backup av arbeten osv. I stort sett bara att dra filerna till enheten så grillar den ner dem automatiskt. Extra lämpligt med en +rw då förstås. Minns inte fördelarna men mer finns på www.dvdrhelp.com.

Jag kör mestadels -r för de är billigast.. 12 sek/st hos mycom o de funkar överallt o kan köras ner i 2x utan problem. (tar ca 30 min för en full dvd.) Att spela upp media direkt från skivan e inga probs. Jag rekomenderar kiss dp-450 för 1990:- på www.netonnet.se (jag gav dubbelt så mkt när den var ny.) funkar kanon att spela upp mp3, vcd, svcd, xvid, divx direkt från din 12 kronersskiva i den :]

bara nåra tips från mig/
Ola.