Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

En undran. Finns det intresse för en "Tråden för Hifi-galningar" ? Borde vi starta en?
Tycker Minhembio har är relativt dött numera och inte fastnat för något annat svenskt hififorum.

Eller "Tråden för hembio-galningar" också ett stort intresse för mig.

Absolut! Jag är mer åt hifi-hållet men en "Tråden för högtalarsystemsgalningar" (arbetsnamn) skulle nog vara vettigt eftersom det är svårt att hitta en tydlig gränsdragning mellan hifi och hembio.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Absolut! Jag är mer åt hifi-hållet men en "Tråden för högtalarsystemsgalningar" (arbetsnamn) skulle nog vara vettigt eftersom det är svårt att hitta en tydlig gränsdragning mellan hifi och hembio.

"Tråden för hörlursgalningar som använder högtalare"

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

"Tråden för hörlursgalningar som använder högtalare"

"Tråden för galningar"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

https://www.thomann.de/intl/rme_adi_2_dac_fs.htm

Helt sinnes att de har en adi-2 och en adi-2 dac bara för att förvilla

Nu tror jag du fått tillräckligt på fötterna och skulle du ha svårt att förstå manualen så kanske jag kan vara till hjälp, om du önskar.
Lycka till.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

https://www.youtube.com/watch?v=bIx9tCc8gVM

Nu tror jag du fått tillräckligt på fötterna och skulle du ha svårt att förstå manualen så kanske jag kan vara till hjälp, om du önskar.
Lycka till.

Jag löste det genom eq mjukvaran där de faktiskt förklarade vad symbolerna stod för. Dock så har jag inte satt mig in djupare. Betydligt enklare köra eq via dator än adi-2:n

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av JoBBi:

Sant, vore skönt hålla isär hemmabio och 2-kanal

Tråden för stereo-galningar
Tråden för 2-kanalslyssning
Tråden för 2-kanalslyssning med högtalare
Tråden för 2-kanals stereo
Tråden för 2-kanals stereo med högtalare - denna tycker nog jag, övertydlig och korrekt

Eller nåt?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Precis fått hem mina X2HR. Mycket nöjd! Vad skall jag titta på för förstärkare för att lyfta dem en nivå till? Gärna runt 1-2000 ungefär.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av izzie:

Precis fått hem mina X2HR. Mycket nöjd! Vad skall jag titta på för förstärkare för att lyfta dem en nivå till? Gärna runt 1-2000 ungefär.

vad har du nu?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

vad har du nu?

Inget, kör från moderkortet.

Edit, korrektion, jag har en HiFime Sabre 9018 DAC. Tycker inte den gör jättestor skillnad dock.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av izzie:

Standardfråga 2 då: Bak på moderkortet eller front panel audio utgången. Testa båda.

Sniikrek nr1: Apples USB dongel
annars kanske SMSL P200, jag gillar mina X2 med min THX789 som bör låta snarlikt. Men du behöver en DAC också med den kombon. Du kan ju använda moderkortest DAC och sen lineout till förstärkaren tills vidare.
https://www.amazon.de/gp/product/B07ZNDN5PF/

Eller den där nya DAC/AMP Topping DX3 Pro+ men den har jag inte hört
https://www.amazon.se/-/en/dp/B09HBS8SLJ/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Edit, korrektion, jag har en HiFime Sabre 9018 DAC. Tycker inte den gör jättestor skillnad dock.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5206327

DAC och amp i ett, finns i svensk butik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mumu55:

En undran. Finns det intresse för en "Tråden för Hifi-galningar" ? Borde vi starta en?
Tycker Minhembio har är relativt dött numera och inte fastnat för något annat svenskt hififorum.

Eller "Tråden för hembio-galningar" också ett stort intresse för mig.

Det borde väl gå, Minhembio forumet har jag inte varit inne på sedan jag köpte min Panasonic plasma, jao lite efteråt fast denna tråden tar allt som intresserar mig numera. Kan ju ha med att bo i lägenhet att göra rätt mycket.

Permalänk
Inaktiv

Det verkar som om jag fått ordning på elen tillslut. Har haft problem en lång tid med att ljudet blir ljusare än vad som hörlurarna ska spela. Därav har jag numera ett gäng hörlurar och 2 uppsättningar amp/dac. En solid state och en OPamp setup. Bägge spelar som de ska numera, så det är riktigt svårt välja, brukar bli för dagen eller vad hörluren har för kontakt
Fastnade för Denon 2000 hörlurarna jag köpte begagnade på hifitorget. De spelar helt klart inte skrikigt längre, förr var det bara HD 6XX som gick lyssna med längre stunder, det har fixats genom el felsökningen. Det var en grendosa som inte hanterade jord på rätt sätt, så datorn och Asgard fick antagligen lätt ström på jordkontakten. Så jag gick igenom hörlurar och alla spelade fint på sitt sätt, efter grendosan bytts ut. Så här ser det ut:

Kabelhärvan mitt på bordet är Denons långa fasta kabel tvinnad. Lite synd det inte är utbytbara på den hörluren.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av anon8870:

Det borde väl gå, Minhembio forumet har jag inte varit inne på sedan jag köpte min Panasonic plasma, jao lite efteråt fast denna tråden tar allt som intresserar mig numera. Kan ju ha med att bo i lägenhet att göra rätt mycket.

"Tråden för 2-kanals stereo med högtalare" startad. Hoppas den inte självdör
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1651548-traden-for-2-k...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mumu55:

Standardfråga 2 då: Bak på moderkortet eller front panel audio utgången. Testa båda.

Sniikrek nr1: Apples USB dongel
annars kanske SMSL P200, jag gillar mina X2 med min THX789 som bör låta snarlikt. Men du behöver en DAC också med den kombon. Du kan ju använda moderkortest DAC och sen lineout till förstärkaren tills vidare.
https://www.amazon.de/gp/product/B07ZNDN5PF/

Eller den där nya DAC/AMP Topping DX3 Pro+ men den har jag inte hört
https://www.amazon.se/-/en/dp/B09HBS8SLJ/

Det där är enligt mig ett väldigt bra pris för en S.M.S.L SP200, även om den inte är en "äkta" balanserad enhet.

Lyckades man fånga X2HR för 680:-, kombinerat med SP200 till det där priset och sen någon passande DAC så har man enligt mig en riktigt fin liten anläggning.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Lite ny i amp/dac prylarna, men varför finns det ingen amp/dac som har hörlurskabelutgången på baksidan så man fint kan dra kabeln under bordet och snyggt komma upp under istället för att ha kablar liggandes över hela bordet?

Undrar också om någon av er hifi experter har någon erfarenhet av denna ampen, är det något att ha? https://www.lehmannaudio.com/headphone-amplifiers/home/drache... till hörlurarna > Meze Audio Empyrean

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av dakke:

Lite ny i amp/dac prylarna, men varför finns det ingen amp/dac som har hörlurskabelutgången på baksidan så man fint kan dra kabeln under bordet och snyggt komma upp under istället för att ha kablar liggandes över hela bordet?

Undrar också om någon av er hifi experter har någon erfarenhet av denna ampen, är det något att ha? https://www.lehmannaudio.com/headphone-amplifiers/home/drache... till hörlurarna > Meze Audio Empyrean

Frågan är väl om den är ljudkompis med Empyrean?
Lieven tycker ju Feliks Euforia tex https://www.headfonia.com/review-meze-audio-empyrean/4/

Vilka förstärkare har du lyssnat på med Empyrean?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tillåt mig att vara lite kontroversiell:

ingen alls.
Inte till en så billig hörlur.

Kanske om du hittar en kompetent förstärkare med DAC för 1000 kr, men inte många kronor till.

X2HR är en billig hörlur och jag skulle nog vilja kalla segmentet för lo-fi.

Att lägga t ex 2000 kr (som kompetent kringutrustning ju ofta kostar) är mig veterligen fullständigt bakvänt, då det ju blir nästan 80% av budgeten på den delen av kedjan som ger minst påverkan. Den viktigaste delen är idag hörluren/högtalaren, och det är därför pengarna ska spenderas där.

Det har ovan tipsats om en USB-dongle från Creative för femhundringen. Den är inte otroligt strömstark men med en sådan kan du iallafall eliminera de allra största potentiella felen som din källa (datorn) kommer bidra med och den räcker nog gott och väl till att driva ett par X2HR, garanterat om man redan är nöjd. En FiiO K5 eller Topping DX3 eller dylik förstärkarkombo för runt 2000 kr kommer antagligen inte göra rätta för sig till den enklare hörluren.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Frågan är väl om den är ljudkompis med Empyrean?
Lieven tycker ju Feliks Euforia tex https://www.headfonia.com/review-meze-audio-empyrean/4/

Vilka förstärkare har du lyssnat på med Empyrean?

Vet inte vilken amp/dac det var men det var en tube variant, det kändes hifi overkill, jag är nöjd med mina emyprean direkt ur min mixer men faktum är att mixern inte orkar driva dem så volymen blir låg, därför kollar jag efter en amp som är liten och smidig och orkar driva dem, har fått ett bra pris på den lehman ampen därför jag undrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Tillåt mig att vara lite kontroversiell:

ingen alls.
Inte till en så billig hörlur.

Kanske om du hittar en kompetent förstärkare med DAC för 1000 kr, men inte många kronor till.

X2HR är en billig hörlur och jag skulle nog vilja kalla segmentet för lo-fi.

Att lägga t ex 2000 kr (som kompetent kringutrustning ju ofta kostar) är mig veterligen fullständigt bakvänt, då det ju blir nästan 80% av budgeten på den delen av kedjan som ger påverkan. Den viktigaste delen är idag hörluren/högtalaren, och det är därför pengarna ska spenderas där.

Det har ovan tipsats om en USB-dongle från Creative för femhundringen. Den är inte otroligt strömstark men med en sådan kan du iallafall eliminera de allra största potentiella felen som din källa (datorn) kommer bidra med och den räcker nog gott och väl till att driva ett par X2HR, garanterat om man redan är nöjd. En FiiO K5 eller Topping DX3 kommer antagligen inte göra rätta för sig till den enklare hörluren.

X2HR är en dynamisk lågimpedanslur, därför vill man gärna komma ifrån det inbyggda moderkortsljudet som ofta har hög utgångsimpedans så att inte frekvenskurvan förvrängs.

Vad är det för rätta t.ex en Fiio K5 pro inte skulle göra menar du? Och vad rekommenderar du själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

X2HR är en dynamisk lågimpedanslur, därför vill man gärna komma ifrån det inbyggda moderkortsljudet som ofta har hög utgångsimpedans så att inte frekvenskurvan förvrängs.

Vad är det för rätta t.ex en Fiio K5 pro inte skulle göra menar du? Och vad rekommenderar du själv?

Jag anser det s a s att elda för kråkorna att köpa DAC/AMP
för +1800 kr till ett par hörlurar i 1000-kronorsklassen.
X2HR köper man för att man vill ha billiga hörlurar och därför ska de användas på så vis. För +2600 kronor börjar vi närma oss HD 6xx-budget och då är X2HR med t ex DX3 snarare en dumsnål kombo.
Har man gett 650 kr för dem så är det bara att gratulera till ett kap!

I inlägget du citerade skrev jag att Creative-USB-donglen för strax ovan femhundralappen är en lagom förstärkare.

Hoppas jag inte stampar på tår onödigt hårt nu.
Men att köpa en förstärkare för 300 000 kr till en högtalare för 100 000 kr har aldrig vart smart och det är en fullgod liknelse.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Elfsberg:

X2HR köper man för att man vill ha billiga hörlurar och därför ska de användas på så vis. För +2600 kronor börjar vi närma oss HD 6xx-budget och då är X2HR med t ex DX3 snarare en dumsnål kombo.

I inlägget du citerade skrev jag att Creative-USB-donglen för strax ovan femhundralappen är en lagom förstärkare.

Men att köpa en förstärkare för 300 000 kr till en högtalare för 100 000 kr har aldrig vart smart och det är en fullgod liknelse.

X2HR har ju egentligen ett MSPR på $299 men har varit sönderprisad i många år nu. Sen tycker jag inte mina X2 skalar så mycket med bättre/dyrare förstärkare. Däremot gör rörförstärkare skillnad (som vanligt) samt THX AAA grejerna är riktigt nice med X2, om man tighta till dom. Så en SMSL SP200 + prisvärd DAC eventuellt beg får min rek, om man vill få ut "det sista" eller förändra ljudet lite.

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av dakke:

Vet inte vilken amp/dac det var men det var en tube variant, det kändes hifi overkill, jag är nöjd med mina emyprean direkt ur min mixer men faktum är att mixern inte orkar driva dem så volymen blir låg, därför kollar jag efter en amp som är liten och smidig och orkar driva dem, har fått ett bra pris på den lehman ampen därför jag undrade.

Den där Lehmann verkar klen men fick fina omdömen på Headfonia. Empyrean kanske inte behöver så mycket pulver, har bara hört dom med en värsting rörkombo från Cayin. Och jag gillar ju rör så

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

X2HR har ju egentligen ett MSPR på $299 men har varit sönderprisad i många år nu. Sen tycker jag inte mina X2 skalar så mycket med bättre/dyrare förstärkare. Däremot gör rörförstärkare skillnad (som vanligt) samt THX AAA grejerna är riktigt nice med X2, om man tighta till dom. Så en SMSL SP200 + prisvärd DAC eventuellt beg får min rek, om man vill få ut "det sista" eller förändra ljudet lite.

Kanske inte värd de pengarna över huvudtaget, d v s en USEL produkt för 299 USD?
Audiosciencereview ger den inte ens rekommendation för 145 USD. For what it's worth så finns det säkerligen bättre alternativ för cirka den prislappen.

Du säger att hörluren inte "skalar så mycket" med bättre utrustning men vill ändå rekommendera förstärkarutrustning för gissningsvis över 2000 kr..? För 2000 kr får man snudd på state of the art kringutrustning.

Vad sägs om HD6xx + Creative-donglen för knappt 3000 kr totalt? En erkänd referenslur med kraft nog att drivas till nivåer som räcker för de allra flesta.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Har kikat på att skaffa fler lurar, kikat på både LCD-2 och M1070, någon som har erfarenheter av dessa?
Givetvis också om hur stor skillnad det är mot ett par Sundara

Har kört ett par LCD-2 (första versionen) ett par år och de låter riktigt jäkla bra. Rekommenderas för pengarna. Har inte haft problemen som andra beskriver snarare tvärt om, riktigt sköna. Men varma!

Det som kändes märkligt var att man lagt ner så mycket resurser på lådan lurarna kom i. Helt onödigt

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Elfsberg:

Kanske inte värd de pengarna över huvudtaget, d v s en USEL produkt för 299 USD?
Audiosciencereview ger den inte ens rekommendation för 145 USD. For what it's worth så finns det säkerligen bättre alternativ för cirka den prislappen.

Du säger att hörluren inte "skalar så mycket" med bättre utrustning men vill ändå rekommendera förstärkarutrustning för gissningsvis över 2000 kr..? För 2000 kr får man snudd på state of the art kringutrustning.

Vad sägs om HD6xx + Creative-donglen för knappt 3000 kr totalt? En erkänd referenslur med kraft nog att drivas till nivåer som räcker för de allra flesta.

Ja det stämmer, men THX AAA gjorde såpass skillnad att det kan vara värt. Ljud är alltid diminishing returns och svårt att värdera.
HD6xx har ett annat ljud och skalar mycket bättre, jag har både den och X2. I mina öron kör man HD6xx helst med rör. Men den funkar säkert med Creative dongeln också, som ett insteg.

För 2000kr får man state of the art om man enbart förlitar sig på mätningar, det gör inte jag
Vad Amir har mätt sig fram till kommer inte påverka mitt omdöme om X2 och hur den positionerar sig i hörlursdjungeln. Personligen tycker jag hans hörlurstester är helt meningslösa. Men jag har inte heller läst särskilt många, det kanske finns lite värde i dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Generellt sett ska du inte behöva en förstärkare till ett par X2HR då dom är väldigt lättdrivna. Om nu inte volymen räcker till från modekortet, eller om du hör någon störning som brus, eller klickande så behöver du inte mer än t.ex. en Fiio E10K eller annan valfri enhet för under 1000 kr.

Att lägga flera tusen på en dac/amp till ett par X2HR är bara slöseri med pengar (om man nu inte avser att kasta sig in i hörlursträsket och hörlurarna bara råkar vara instegsmodellen ).

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Du pratar som om det vore miljoner vi snackar om. 1800 för en DAC + amp är kaffepengar, det blir inte billigare för vad du får. Snubben frågade efter en hörlursförstärkare i den prisklassen så uppenbarligen har han pengarna.

De situationer där man faktiskt kan mäta en skillnad i ljudet är med hög utgångsimpedans ifrån källan till lågimpedans lurar, därför vill man komma ifrån moderkortsljudet då de kan ha väldigt hög utgångsimpedans och förvränga ljudet rätt rejält. Vill han senare testa andra hörlurar, vilket är lätt att man gör, så har han förstärkning som räcker till i princip allt. Uppdaterar han senare så måste han ändå köpa hörlursförstärkare, och har han nåt skit utan förstärkning så får han i slutändan lägga ut mer pengar för att han varit, som du så fint sa, dumsnål.

Den här snubben förklarar rätt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=SpTsWVLI-ig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Generellt sett ska du inte behöva en förstärkare till ett par X2HR då dom är väldigt lättdrivna. Om nu inte volymen räcker till från modekortet, eller om du hör någon störning som brus, eller klickande så behöver du inte mer än t.ex. en Fiio E10K eller annan valfri enhet för under 1000 kr.

Att lägga flera tusen på en dac/amp till ett par X2HR är bara slöseri med pengar (om man nu inte avser att kasta sig in i hörlursträsket och hörlurarna bara råkar vara instegsmodellen ).

Hörlurar med låg ohm är mer krävande för din källa.

Permalänk
Fyndjägare

Äntligen ett lyssningtest på Topping DX3 Pro+ !!!
https://primeaudio.org/topping-dx3-pro-dac-review/

Visa signatur