Muskampen 2025: Segraren korad!

Kan man byta en 4770k mot en 4790k utan vidare på ett z97 moderkort?

Permalänk

Kan man byta en 4770k mot en 4790k utan vidare på ett z97 moderkort?

Jag har en dator som blev förpassad till HTPC för några år sedan, med följande komponenter:
Z97 Maximus VII impact itx moderkort
16 GB ddr3 ram
i7 4770k.
(plus GPU)
Utöver detta så har jag, på grund av uppgradering av mitt huvudsystem (till X570) fått 2x8GB snabba DDR3 minnen och en i7 4790k över.
Kan jag swappa in dessa i HTPCn utan vidare, genom att stänga av datorn, skruva isär, byta processor, skruva ihop och starta igen och rulla på som om inget hänt, eller krävs det BIOS updatering/omkonfiguration?

Anledningen till att jag bytte till Ryzen var mestadels för att det var dags att upgradera, men delvis för att antingen Mobo, CPU eller RAM gav upp, och jag har inte hunnit testa vad som är fel.
Jag misstänker att moderkortet (ett ROG Hero VII) är bränt och att CPU och RAM är ok, men är inte helt säker.
Hur kollar jag det på bästa sätt?
Är i7 4790k utan vidare kompatibelt med ett z97 moderkort?

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, NZXT C1000.

Reservlådan: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skogsmard:

Anledningen till att jag bytte till Ryzen var mestadels för att det var dags att upgradera, men delvis för att antingen Mobo, CPU eller RAM gav upp, och jag har inte hunnit testa vad som är fel.
Jag misstänker att moderkortet (ett ROG Hero VII) är bränt och att CPU och RAM är ok, men är inte helt säker.
Hur kollar jag det på bästa sätt?

Vad är symtomen? Utan att höra något annat skulle jag också gissa på moderkortet, främst för att det är väldigt sällsynt att CPU eller RAM går sönder utan att du pressar dem extremt med till exempel överklockning. Däremot är det inte ovanligt att komponenter på moderkorten går sönder med åldern och många sitter i samma sits som du.

Skrivet av Skogsmard:

Är i7 4790k utan vidare kompatibelt med ett z97 moderkort?

Chipset Z97 släpptes tillsammans med Intels "Devil's Canyon" (4690K/4790K) och de är gjorda för att fungera med varandra från start, ditt Maximus VII har stöd för dessa från första BIOS.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Vad är symtomen? Utan att höra något annat skulle jag också gissa på moderkortet, främst för att det är väldigt sällsynt att CPU eller RAM går sönder utan att du pressar dem extremt med till exempel överklockning. Samtidigt är det inte ovanligt att komponenter på moderkorten går sönder med åldern och många sitter i samma sits som du.

Numera är systemet jag hade problem med isärskruvat. Delar av det återanvändes i min speldator och de delarna funkar felfritt (bla. PSU, GPU, hårddiskar).
Vid start av det gamla systemet fastnade det i en loop vid bootning som terminerade i felkod A2 (IDE Reset) på moderkortet, utan att komma in i varesig ett OS eller UEFI/BIOS. Varken reset av CMOS eller BIOS-flash hjälpte.

Skrivet av Andreaz1:

Chipset Z97 släpptes tillsammans med Intels "Devil's Canyon" (4690K/4790K) och de är gjorda för att fungera med varandra från start, ditt Maximus VII har stöd för dessa från start.

Då vet jag.
Kommer datorns OS (win 10) märka och protestera mot att något är annorlunda om man byter processorn, (t.ex licensproblem) eller kommer windows inte bry sig om att processorn byts ut?

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, NZXT C1000.

Reservlådan: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Kommer datorns OS (win 10) märka och protestera mot att något är annorlunda om man byter processorn, (t.ex licensproblem) eller kommer windows inte bry sig om att processorn byts ut?

Nej, det brukar bara vara när man byter moderkort som man behöver återaktivera Windows.