Nvidia Shield TV får Android TV 11 med låglatens-läge och bättre kontrollerstöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Sonys upscaling är i en klass för sig...

Jag är även ganska säker på att personen syftade på att jämföra ATV med Nvidia Shields uppskalning.

Jag personligen skulle säga att madVR isåfall har en upscaling i klass för sig. Men det var väll inte riktigt där fokuset låg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Jag har inte satt upp några kriterier för en bra streamingbox. Jag har bara svarat på varför man väljer en Shield över en AppleTV, eftersom det där trollet frågade om det.
För om man nu vill ha stöd för Dolby TrueHD i sin mediaspelare, varför i helvete skulle man vilja köpa en Apple TV som INTE stödjer det?
De som behöver TrueHD vet varför de behöver det. De andra som inte har någon nytta av TrueHD, t.ex de som använder soundbars kan väl fortsätta ignorera TrueHD och vara glada.

Vad har soundbars med saken att göra? Jag har en Sony HT-ST9 (soundbar inköpt våren 2016) och den stödjer:

DOLBY® TRUEHD/DOLBY® DIGITAL+
DTS-HD™ MASTER AUDIO, DTS®, DTS 96/24™
Dolby® Digital, Dolby® Digital+, Dolby® TrueHD, Dolby® Dual Mono
PCM med 96 kHz/24 bitar
LPCM – 2 kanaler, LPCM – 5.1-kanaler, LPCM – 7.1-kanaler

Vad är det jag missat?

Permalänk

Apple tv 4K är en vinnare, minimalistiskt trevligt gui, lättsam touch fjärrkontroll, Infuse spelar allt, lätt att jobba med och ser snyggt ut. Kommer det Androidtv/Googletv box med infuse, likartad apple kontroll med touch så byter jag. Kör android i övrigt, vore trevligt med samma ecosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Det är också en av fördelarna med att köpa en Apple TV. Man vet att allt bara kommer att fungera. Att det inte snålas in.

Jag har haft tillräkligt många Apple prylar för att veta att deras grejer verkligen inte "bara" fungerar, särskilt om man behöver bryta sig ur deras många gånger strikta ramar. Skulle deras hårdvara inte passa 100% så finns det ingen alternativ men vad ska man göra om man valt att låsa in sig själv i deras EKO system? Man kan såklart försöka övertyga sig själv och alla andra att allt fungerar perfekt.

När det gäller Apple TV så har det absolut inte alltid bara fungerat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad har soundbars med saken att göra? Jag har en Sony HT-ST9 (soundbar inköpt våren 2016) och den stödjer:

PCM med 96 kHz/24 bitar

Vad är det jag missat?

Kanske syftar han på att det generellt krävs mer påkostad och anpassad utrustning för att ta full del av tekniken. Det finns fina Soundbars men det är fortfarande en kompromiss produkt. Jag är dock inte så insatt i soundbars, man kanske kan ta del av skillnaden mellan DTS och DTS-HD även där.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

PCM med 96 kHz/24 bitar

Vad är det jag missat?

Du har inte missat något. Jag skrev på det viset för att det där trollet inte skulle freaka ut fullständigt. Personligen hör jag skillnad mellan TrueHD och DD+ även på en bättre soundbar.
Det jag menar är att det blir svårare att höra skillnaden mellan TrueHD och Dolby Digital Plus (särskilt i 1,5Mb/s) då en soundbar saknar separata högtalare runt om. TrueHD innehåller 7.1-kanalsljud medan DD+ bara är 5.1. Har man bakre kanaler i sitt hemmabiosystem är därför TrueHD särskilt intressant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Barilla08:

Sonys upscaling är i en klass för sig...

Jag köpte det du skrev i början - men här blir det nog inte så bra.

Nvidia har en fantastisk AIdriven uppskalningsteknik. De har även valt att stoppa in den i sina shields. Varför inte bara köpa att nvidia har en fördel mot appleTV här? Det finns väl inget att förlora på det?

Man kan tycka att appleTV har bättre fjärrkontroll, fördel att de inte har reklam i gränssnittet och liknande - ändå. Jag håller med dig på de punkterna. Och ja - fjärrkontrollen är viktig

Jag ser mest att ditt förtroendekapital raseras av en så fanatisk inställning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Förstår jag det rätt med shield+plex/kodi att man laddar hem (på något vis) massa filmer/serier och sedan gör plex/kodi det som ett bibliotek likt Netflix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhinoceros:

Apple tv 4K är en vinnare, minimalistiskt trevligt gui, lättsam touch fjärrkontroll, Infuse spelar allt, lätt att jobba med och ser snyggt ut. Kommer det Androidtv/Googletv box med infuse, likartad apple kontroll med touch så byter jag. Kör android i övrigt, vore trevligt med samma ecosystem.

Touch utan tactile feedback är djävulens påhitt! Sämre interface får man leta efter! Har jag "tryckt"? registrerade den? Är batteriet slut? Vad händer? Ska jag aktivera knappen igen? På vilket vis aktiveras knappen bäst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Förstår jag det rätt med shield+plex/kodi att man laddar hem (på något vis) massa filmer/serier och sedan gör plex/kodi det som ett bibliotek likt Netflix?

Man kan ha lokal media som man kör genom plex och Kodi men man kan även strömma till dem via annan källa på nätet. Kodi har plugin för att köra mot plex service.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Du har inte missat något. Jag skrev på det viset för att det där trollet inte skulle freaka ut fullständigt. Personligen hör jag skillnad mellan TrueHD och DD+ även på en bättre soundbar.
Det jag menar är att det blir svårare att höra skillnaden mellan TrueHD och Dolby Digital Plus (särskilt i 1,5Mb/s) då en soundbar saknar separata högtalare runt om. TrueHD innehåller 7.1-kanalsljud medan DD+ bara är 5.1. Har man bakre kanaler i sitt hemmabiosystem är därför TrueHD särskilt intressant.

Att man väljer att gå i polemik med ett troll får stå för dig/dem, men att flika in anekdoter som "Personligen hör jag skillnad" och "svårare" - gör ju dina bra inlägg mer eller mindre ointressanta, imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kan inte se varför man skulle vilja ha en shield över en Apple TV.

Så känner jag med... haft bägge, behöll appleTVn...
Men man är väl olika... för min del va det mest att det inte fanns autoHZ, och Auto SDR/HDR på shielden vid streaming... men det verkar vara åtgärdat, får krupp om det blir judder...
Men det med reklamen verkar ju riktigt meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhinoceros:

Det med gui kände hela familjen med, mycket enklare översikt... nya kontrollen är förbättrad med... kättare att klicka sig fram än innan, om man hatar touchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Det med gui kände hela familjen med, mycket enklare översikt... nya kontrollen är förbättrad med... kättare att klicka sig fram än innan, om man hatar touchen.

Här får du gärna förklara, vad är det ni gör i menysystemet förutom att fälja service? Hur många servicar har ni? Vi har kanske 6-7 st och shielden står alltid på den senast valda, allt vi behöver göra är stega vänster eller höger för att välja tjänsten man ska in på, ser inte hur det skulle kunna bli enklare?

Man kan dessutom byta launcher om man inte gillar original av någon anledning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Tror de flesta som har shielden för dv är medvetna om problemet med red push.

För mig fungerar UHD filmer rippade med DV, men DV från t.ex. NF ger konstiga färgerna. Och när jag säger fungerar, så menar jag i DV och inte att det är bakåtkompatibelt med HDR.

Nvidia Shield Pro 2019, JBL 9.1 soundbar, LG CX

/Söder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Här får du gärna förklara, vad är det ni gör i menysystemet förutom att fälja service? Hur många servicar har ni? Vi har kanske 6-7 st och shielden står alltid på den senast valda, allt vi behöver göra är stega vänster eller höger för att välja tjänsten man ska in på, ser inte hur det skulle kunna bli enklare?

Man kan dessutom byta launcher om man inte gillar original av någon anledning.

Mest personliga åsikter, vi tyckte det såg mer cleant ut liksom.
Vi har väl 14-16 appar vi använder, och man navigerar, höger, vänster, upp, ner, ser nästan alla vid start
Mycket svenska playtjänster bland dom .
Sen ändrades inte hz till tex 50 när det skulle va det, eller 23.976 vid film… hatar judder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Man kan ha lokal media som man kör genom plex och Kodi men man kan även strömma till dem via annan källa på nätet. Kodi har plugin för att köra mot plex service.

menar du att om jag har exempelvis både netflix och hbomax så samlas serier från båda i plex/kodi?

Permalänk
Medlem

Funderade ett tag på en Shield, men införskaffade en ny tv så det fick bli plexserver på datorn och strömma trådlöst till den istället.

Men oftast blir det ju ändå att man streamar från någon av alla dessa tjänster, att Steam Link finns som App gör det rätt enkelt att streama spel trådlöst också... ligger man i sängen blir det ju mest något slöspelande 4x och inga fps shooters direkt

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

menar du att om jag har exempelvis både netflix och hbomax så samlas serier från båda i plex/kodi?

Nej, han menar att man kan streama nåt man rippat nån annanstans ifrån, gör så på apple tv med, med plex+infuse… har tex kompis ripat sina bd filmer och lagt insitt plexbibliotek, kan jag streama från honom, istället dör att åka och låna hans bd skiva .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Shield är för tonåring som gillar neongrönt i tv bänken samt kanske har en stram budget.

Har man det lite bättre ställt och gillar när allt bara fungerar och ser snyggt ut är ATV det givna valet.

Tror du måste ändra approach eftersom det är Apple TV som är den billigare av dom, du får istället köra på att Shield är för tonåringar som gillar neongrönt i tvbänken och gärna betalar ett överpris för en plastgrunka som tillfredställer just detta

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Jag har haft tillräkligt många Apple prylar för att veta att deras grejer verkligen inte "bara" fungerar, särskilt om man behöver bryta sig ur deras många gånger strikta ramar. Skulle deras hårdvara inte passa 100% så finns det ingen alternativ men vad ska man göra om man valt att låsa in sig själv i deras EKO system? Man kan såklart försöka övertyga sig själv och alla andra att allt fungerar perfekt.

När det gäller Apple TV så har det absolut inte alltid bara fungerat.

Ge exempel på saker som inte fungerat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mockasin:

Mr koll är i farten igen. 😂 DD+ stödjer ju Atmos som har två höjdkanaler också. Vad menar du att 5.1 inte har bakre kanaler? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Nej, han menar att man kan streama nåt man rippat nån annanstans ifrån, gör så på apple tv med, med plex+infuse… har tex kompis ripat sina bd filmer och lagt insitt plexbibliotek, kan jag streama från honom, istället dör att åka och låna hans bd skiva .

när du säger kompis antar jag att det också finns större plexbibliotek där man har tillgång till i princip allt eller? (for free)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Mest personliga åsikter, vi tyckte det såg mer cleant ut liksom.
Vi har väl 14-16 appar vi använder
Mycket svenska playtjänster bland dom .

Du presenterade det som ett plus så då antog jag att det faktiskt var en funktionell fördel men det låter som att menyn inte är bättre, bara snyggare. Launchern kan man som sagt alltid byta ut och då kan man få något personligt som kanske passar än bättre.

Skrivet av Swennis:

Sen ändrades inte hz till tex 50 när det skulle va det, eller 23.976 vid film… hatar judder.

Har uppfattningen att det där ska ske automatist med rätt inställningar. Antingen har vi inte problemet eller så är vi inte så känsliga. Dock är sidoscroll- lagg riktigt drygt men det får man oavsett platform/hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Varför skulle man vilja det? Jag kör allt via Apple TV.

För att man ex. har en konsol kopplad via HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Tagga ner lite din fanboy. Jag har inte "valt" någon box. Jag kör på egen HTPC änsålänge tills det kommer en mediaspelare som uppfyller alla mina krav. Shield eller AppleTV gör inte det än.

Nu får du lägga av med personangrepp som fanboy och troll. Många inlägg från dig innehåller någon form av skällsord, den lägsta formen av argumentationsteknik.

Faktum är att det skiljer mycket lite mellan de två streamingboxarna och det handlar mest om smaksak, OS skiljer mycket men det mesta kan numer lösas med tredjepartsappar. Kör man piratkopierat har ju Shield en fördel, kör man legitima tjänster är AppleTV lite rappare. Vill man ha extremt bra ljud så köper man väl en blurayspelare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Faktum är att det skiljer mycket lite mellan de två streamingboxarna och det handlar mest om smaksak, OS skiljer mycket men det mesta kan numer lösas med tredjepartsappar. Kör man piratkopierat har ju Shield en fördel, kör man legitima tjänster är AppleTV lite rappare. Vill man ha extremt bra ljud så köper man väl en blurayspelare?

Ganska bra poänger där! 👍 Kör själv betalda streamingtjänster via Apple TV 4K och det fåtalet gånger jag har något fysiskt medium är det en Panasonic DMP-UB900 (UHD-BD) som står för uppspelningen, allt annat castas från telefon eller dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Ge exempel på saker som inte fungerat.

Tja, på den tiden så var det riktigt struligt att få igång XBMC på Apple TV, köpte hem en på prov men det var både segt och väldigt bakvänt. Vad som fungerar mindre bra i dagens version vet jag inte eftersom jag inte befattar mig med Apple prylar längre men en sak är säkert, det finns alltid något som är i vägen när det kommer till Apple och man kan väldigt sällan göra något åt det.

Passar Apples puzzel bit in i ditt liv så är det ju bra för dig men det betyder inte att den passar alla.

När det gäller andra Apple enheter så kommer jag ihåg hur mycket jag störde mig på att Ipad Air saknade bakåt knapp, riktigt störande. Vissa appar hade bakåtknapp men det fanns ingen standard så den kunde dyka upp lite var stans. iOS hade en hel del andra störande begränsningar men det hör inte hemma i denna tråden. Anledningen att jag köpte en Ipad var på grund av formatet men tillslut lyckades jag få tag på en Samsung Android platta med samma format och den plattan använder jag fortfarande idag, bra grejer! Det är skönt när man inte beöver låsa sig fast vid hårdvara från specifikt företag.

Angånde dagens Apple TV så kan jag inte tänka mig att det är vidare svårt att hitta short comings, alla produkter har dem på ett eller annat vis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns meningslöst att argumentera vad man ska använda när ett av alternativen kör vad alla dömde ut som värdelöst för 10 år sedan, dvs touch-funktion på fjärren. Det var värdelöst då när min Bluray-spelare hade det och det visar sig vara lika värdelöst nu och gör vilken enhet som helst obrukbar i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nu får du lägga av med personangrepp som fanboy och troll. Många inlägg från dig innehåller någon form av skällsord, den lägsta formen av argumentationsteknik.

Du kan ju rapportera mig om du tycker det.

Om du läser tråden så frågade han varför man skulle välja Shielden framför AppleTV.
Jag svarade, utan att lägga nån större värdering på detta.
Efter det så påstod han att jag sprider fake news.
Det verkar ändå sedan som han fattat vad jag skrivit och insett att jag har rätt, så han flyttar målstolparna genom att påstå att man inte hör skillnad på formaten och att den visst stödjer TrueHD+Atmos, men bara hårdvarumässigt??. Sedan är det helt plötsligt bara streamingtjänster som spelar någon roll. Allt annat är oviktigt sålänge han inte tycker det är viktigt. - Under hela denna tiden har jag inte sagt att den ena boxen är bättre än den andra i sin helhet, men han fortsätter med taggarna utåt.

Nu senast påstår han ju att jag säger att 5.1 inte har bakre kanaler, vilket jag inte skrivet heller.

Hur kan jag inte se det som trollande när han beter sig så?

Jag har aldrig sagt att shielden är bra och appletv är dålig. Bara att det är dumt att välja AppleTV om man behöver Dolby TrueHD-stöd.

Dessutom, så skulle jag gissa på att de flesta som har behov av Dolby TrueHD och en Shield äger en blurayspelare också. Man köper ju en Shield för att det ska bli smidigare. Att byta skiva är är inte speciellt smidigt. Särskilt inte när de är i ett annat rum i huset.