”Stöldsäkra” laddare

Permalänk
Medlem

”Stöldsäkra” laddare

Hallå Folket!

Jobbar på en mindre privat vårdavdelning där vi har klienter boende dygnet runt. På vårat kontor har vi självfallet en mängd prylar som behöver laddare; från larm till personaltelefoner. Under det senaste halvåret har det försvunnit 16 laddare och efter ännu en frustrerad kväll där inget ligger där det ska och inget går att ladda börjar jag bli jävligt sur. Har pratat med min personalgrupp i tid och otid om vikten av att inte låna ut laddare från kontoret till våra klienter (tror att det är här de flesta försvinner) samt att ge fan i att sno hem några. Bryr mig egentligen inte om kostnaden men enbart frustrationen över detta har nog tagit ett eller två decennier från mitt liv.

Så hur fan kan man stöldsäkra en laddare? Spreja den i en ful färg? Limma fast USB kabeln i adaptern och sen adaptern i en förgreningssladd ? Har nån några tips?

Permalänk
Medlem

Bygg en plåtbur med lås som låser fast dem. Lämna bara hål för att få in USB-kontakten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vägguttag med inbyggd USB? Fast monterad laddare i ett bord? IKEA hade sådana laddare tidigare, men de verkar ha slutat med det. Alternativt att själva laddaren är placerad någonstans inlåst, säg en låst låda eller så, med några USB-sladdar som sticker ut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Samsung Sverige

Har du en 3d-skrivare eller en kompis med 3d-skrivare? Finns mängder med laddar-"lås" på samlingssidor för 3d-skrivna saker

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Bygg en plåtbur med lås som låser fast dem. Lämna bara hål för att få in USB-kontakten.

Det finns färdiga laddskåp att köpa i alla möjliga storlekar, med och utan eluttag. Här är ett.
https://www.cowab.se/kontor/kontorsforvaring/laptopskap-ladds...

Är det personalen som är klåfingrig kan man som sagt ha laddarna i en av luckorna och bara dra usb till de andra.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Första som kom på tanke som lösning, + cdon, kanske inte bästa valet nu med tanke på nyheterna, men ta på faktura så är du nog säker !

https://cdon.se/hemelektronik/magnetisk-laddkabel-3-i-1-for-a...

Magnetkablar 3 i 1: Finns nog "plattare" modeller, sätt i kontakterna i respektive enheter, säkra kabeln till laddare, så kan nog dem flesta inte tänka sig att försöka bemöda sig att ta laddare/kabeln från sin plats, och adaptern i mobil gör inte mycket utan resterande.

https://cdon.se/hemelektronik/6i1-magnetisk-laddkabel-snabbla...
( verkar mer flexibel, tåligare och även snabbladdning + lite mer ovala än runda vilket inte sticker ut lika mycket)

Bonus, slipper berg av olika laddare och alla kan ladda från alla stationer, sparar man sig där material(om slutar funka eller stiften går sönder) och tidskostnaden för allt ovan !

Tog ett bra antal år att byta hushållets laddare mot liknande, sedan dess är den en välsignelse att få bort det strulet.

Permalänk
Medlem

Variant på samma idé: en stor platt laddare med flera USB-portar, exempelvis den här:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/usb-t...

Sedan en tub sättlim/bygglim eller motsvarande och limma fast den i ett bord eller på en bokhylla eller nåt sånt. Har man bara lite ordentlig yta och sätter den under press under torrtiden så sitter sånt lim som berget.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Första som kom på tanke som lösning, + cdon, kanske inte bästa valet nu med tanke på nyheterna, men ta på faktura så är du nog säker !

https://cdon.se/hemelektronik/magnetisk-laddkabel-3-i-1-for-a...

Magnetkablar 3 i 1: Finns nog "plattare" modeller, sätt i kontakterna i respektive enheter, säkra kabeln till laddare, så kan nog dem flesta inte tänka sig att försöka bemöda sig att ta laddare/kabeln från sin plats, och adaptern i mobil gör inte mycket utan resterande.

https://cdon.se/hemelektronik/6i1-magnetisk-laddkabel-snabbla...
( verkar mer flexibel, tåligare och även snabbladdning + lite mer ovala än runda vilket inte sticker ut lika mycket)

Bonus, slipper berg av olika laddare och alla kan ladda från alla stationer, sparar man sig där material(om slutar funka eller stiften går sönder) och tidskostnaden för allt ovan !

Tog ett bra antal år att byta hushållets laddare mot liknande, sedan dess är den en välsignelse att få bort det strulet.

Undrar hur lång kabeln är i sista länken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Undrar hur lång kabeln är i sista länken?

Dem brukar som standard vara cirka 1 m, 2 m har dem väl haft mer sällan på rea, räcker till det mesta förutom kanske dem platser 2m är ett måste. Men har klarat mig på 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekrish:

Hallå Folket!

Jobbar på en mindre privat vårdavdelning där vi har klienter boende dygnet runt. På vårat kontor har vi självfallet en mängd prylar som behöver laddare; från larm till personaltelefoner. Under det senaste halvåret har det försvunnit 16 laddare och efter ännu en frustrerad kväll där inget ligger där det ska och inget går att ladda börjar jag bli jävligt sur. Har pratat med min personalgrupp i tid och otid om vikten av att inte låna ut laddare från kontoret till våra klienter (tror att det är här de flesta försvinner) samt att ge fan i att sno hem några. Bryr mig egentligen inte om kostnaden men enbart frustrationen över detta har nog tagit ett eller två decennier från mitt liv.

Så hur fan kan man stöldsäkra en laddare? Spreja den i en ful färg? Limma fast USB kabeln i adaptern och sen adaptern i en förgreningssladd ? Har nån några tips?

Skulle detta kunna hjälpa? Men då kanske folk snor kablarna istället(?!).

En till lite mera framtidssäker(med USB-C) variant:

Permalänk
Rekordmedlem

Ett laddställ är inte så dyrt som ett skåp men troligen inte så stöldbegärligt och väljer du ett som drivs direkt från elnätet med 230V utan väggbula så kan man inte stjäla nätdelen till det och stället i sig kan man limma fast på ett bord/bräda eller nått annat som är så stort att ingen normal bär iväg med det.

https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/el-artiklar/laddare/...
https://www.inet.se/produkt/8304823/deltaco-laddningsstation-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Lite längre sladdar och hänglås runt de
Sällan det är själva laddaren nån vill åt, utan hela paketet

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Dem brukar som standard vara cirka 1 m, 2 m har dem väl haft mer sällan på rea, räcker till det mesta förutom kanske dem platser 2m är ett måste. Men har klarat mig på 1m

Beställde en nu, får hoppas att den är 1 - 1.2 meter

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Beställde en nu, får hoppas att den är 1 - 1.2 meter

Tyvärr var det inte USB-C i ena änden och magnet som beskrivning och på bilden. Var USB-A i ena änden, så knappast PD
Blir till att skicka tillbaka.
Ändra: Kabeln var 1.0 meter.
Ändra 2: Shit vad dum jag är
USB-A är en adapter med USB-C bakom Så allt är rätt. Undrar bara hur man ska få USB-C att sitta kvar i telefonen utan att fastna och följa med kabeln ut?