Källa samt video att det hände tack.
Att du inte förstår du inte får vräka ur dig sånt här utan källa
Du har redan fått svar, men det är ganska väl känt att så är fallet, se exempelvis Ars artikel: https://arstechnica.com/cars/2021/12/mercedes-benz-gets-world...
Det enda BjörnNyland hade emot EQS var mjukvaran som var seg/laggig och väldigt buggig (se video (part2 slutet) för mer info). I övrigt var det en väldigt ljudisolerad bil där man hörde musiken väldigt klart vilket han tyckte var ett stort plus.
Så bra och dåliga aspekter som Tesla inte har. Alltså är Tesla inte bäst på allt?
Tyskland krigar emot Tesla och jag blir inte chockad över att de har bias för sitt eget märke.
Biljournalister har ofta en tydlig förkärlek för inhemska bilar, Volvo vinner ofta tester i svenska tidningar exempelvis och tittar man på Top Gear så lär man tro att Jaguar är bäst av alla liksom. Men inom politiken kan man ju inte hålla på så, EU exempelvis slår ju ner direkt om något land skulle ge konkurrensfördelar för "sina" företag. I USA däremot är det ju snarare regel än undantag.
https://www.carscoops.com/2021/12/mercedes-wins-race-against-...
"When people are routinely filmed sitting in the back seat of their Tesla on the freeway, and hundreds of people are cruising around entire cities without laying a finger on the wheel courtesy of Tesla’s FSD Beta, it can get confusing to understand what’s so special about a Mercedes system that only operates on certain stretches of Germany’s Autobahn network, and only up to 60 km/h (37 mph)."
"The downside is it only works on Germany’s Autobahns, and at relatively low speeds. So it’ll be great for taking the sting out of morning traffic jams and snarl ups caused by accidents, but you can’t set off from your house in the morning in your S-Class and expect the car to do any heavy lifting until you hit the Autobahn, or to cruise along at 85 mph while watching two hours of your favourite Twitch streamer killing it on Rainbow Six Siege."
"At launch Drive Pilot will function on 8,197 miles (13,191 km) of Germany’s motorway network. Unlike Tesla’s purely camera-based autonomous systems, Mercedes uses a combination of LiDAR, long-range radar, cameras front and rear, and navigation data on the S-Class to read both the road and the traffic situation"
Skit bra selfdriving
Svårt att säga om det är bra eller dåligt när det är det enda som finns i kategorin. Då är man ju både bäst och sämst liksom.
Jag är ganska imponerad i alla fall. Jag jobbar med automatiska maskiner som kör runt i en blandad miljö med både manuella förare, andra automatiska robotar och maskiner och förstås människor som vandrar omkring, och det är ett rätt stort steg de har tagit i och med det här. Du ser begränsningarna jämfört med Teslas system förstås, men det är en väldig skillnad på att låta föraren göra annat och låta bilen ta ansvar, och att låta bilen köra men låta föraren behålla allt ansvar liksom.
Mercedes system påminner ju lite om Cadillacs, och det hör ju till den absoluta toppklassen men bara på de på förhand godkända vägarna som de har mappat noga och så. Sen är det ju försåts naturligt att börja med motorvägar då de ju är den absolut enklaste situationen, inga möten, inga gående, inga korsningar och så vidare. Hastigheten är ju det stora problemet, men MB kör ju bara i lägre hastigheter. Dock lär de ju utöka detta med tiden allt eftersom de ser hur deras mjukvara fungerar i verkligheten.
Att de är först i Tyskland betyder inte att de är bäst. Bara Tesla som inte blivit godkänd för staten vägrar inse deras FSD är bättre.
Tesla har inte försökt ens så jag har svårt att se att det är tyskarnas fel att Tesla inte är godkänd. FSD som begrepp är ju ett hån mot de som betalat massor av pengar för en funktion som de inte har fått på åratal.
Trevligt dock att de börjar lossna med FSD och det måste fler länder börja göra, men de sitter som vanligt i tjära när man har med staten att göra.
Jag tror snarare det handlar om att det inte finns så många biltillverkare som litar så på sin teknik att de är beredda att ta ansvaret för den på den nivån. Volvo har kört runt här med sina prototyper i fem-sex år i alla fall, jag såg en idag på lunchen exempelvis, men de har ju fortfarande "säkerhetsförare". De och alla andra som testar ser ju vad de får för resultat, hur många incidenter som inträffar och så, och då kanske man inte är så sugen på att ta ansvaret helt enkelt.