Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MeSaber:

Källa samt video att det hände tack.

Att du inte förstår du inte får vräka ur dig sånt här utan källa

Du har redan fått svar, men det är ganska väl känt att så är fallet, se exempelvis Ars artikel: https://arstechnica.com/cars/2021/12/mercedes-benz-gets-world...

Skrivet av MeSaber:

Det enda BjörnNyland hade emot EQS var mjukvaran som var seg/laggig och väldigt buggig (se video (part2 slutet) för mer info). I övrigt var det en väldigt ljudisolerad bil där man hörde musiken väldigt klart vilket han tyckte var ett stort plus.

Så bra och dåliga aspekter som Tesla inte har. Alltså är Tesla inte bäst på allt?

Citat:

Tyskland krigar emot Tesla och jag blir inte chockad över att de har bias för sitt eget märke.

Biljournalister har ofta en tydlig förkärlek för inhemska bilar, Volvo vinner ofta tester i svenska tidningar exempelvis och tittar man på Top Gear så lär man tro att Jaguar är bäst av alla liksom. Men inom politiken kan man ju inte hålla på så, EU exempelvis slår ju ner direkt om något land skulle ge konkurrensfördelar för "sina" företag. I USA däremot är det ju snarare regel än undantag.

Citat:

https://www.carscoops.com/2021/12/mercedes-wins-race-against-...
"When people are routinely filmed sitting in the back seat of their Tesla on the freeway, and hundreds of people are cruising around entire cities without laying a finger on the wheel courtesy of Tesla’s FSD Beta, it can get confusing to understand what’s so special about a Mercedes system that only operates on certain stretches of Germany’s Autobahn network, and only up to 60 km/h (37 mph)."

"The downside is it only works on Germany’s Autobahns, and at relatively low speeds. So it’ll be great for taking the sting out of morning traffic jams and snarl ups caused by accidents, but you can’t set off from your house in the morning in your S-Class and expect the car to do any heavy lifting until you hit the Autobahn, or to cruise along at 85 mph while watching two hours of your favourite Twitch streamer killing it on Rainbow Six Siege."

"At launch Drive Pilot will function on 8,197 miles (13,191 km) of Germany’s motorway network. Unlike Tesla’s purely camera-based autonomous systems, Mercedes uses a combination of LiDAR, long-range radar, cameras front and rear, and navigation data on the S-Class to read both the road and the traffic situation"

Skit bra selfdriving

Svårt att säga om det är bra eller dåligt när det är det enda som finns i kategorin. Då är man ju både bäst och sämst liksom.

Jag är ganska imponerad i alla fall. Jag jobbar med automatiska maskiner som kör runt i en blandad miljö med både manuella förare, andra automatiska robotar och maskiner och förstås människor som vandrar omkring, och det är ett rätt stort steg de har tagit i och med det här. Du ser begränsningarna jämfört med Teslas system förstås, men det är en väldig skillnad på att låta föraren göra annat och låta bilen ta ansvar, och att låta bilen köra men låta föraren behålla allt ansvar liksom.

Mercedes system påminner ju lite om Cadillacs, och det hör ju till den absoluta toppklassen men bara på de på förhand godkända vägarna som de har mappat noga och så. Sen är det ju försåts naturligt att börja med motorvägar då de ju är den absolut enklaste situationen, inga möten, inga gående, inga korsningar och så vidare. Hastigheten är ju det stora problemet, men MB kör ju bara i lägre hastigheter. Dock lär de ju utöka detta med tiden allt eftersom de ser hur deras mjukvara fungerar i verkligheten.

Citat:

Att de är först i Tyskland betyder inte att de är bäst. Bara Tesla som inte blivit godkänd för staten vägrar inse deras FSD är bättre.

Tesla har inte försökt ens så jag har svårt att se att det är tyskarnas fel att Tesla inte är godkänd. FSD som begrepp är ju ett hån mot de som betalat massor av pengar för en funktion som de inte har fått på åratal.

Citat:

Trevligt dock att de börjar lossna med FSD och det måste fler länder börja göra, men de sitter som vanligt i tjära när man har med staten att göra.

Jag tror snarare det handlar om att det inte finns så många biltillverkare som litar så på sin teknik att de är beredda att ta ansvaret för den på den nivån. Volvo har kört runt här med sina prototyper i fem-sex år i alla fall, jag såg en idag på lunchen exempelvis, men de har ju fortfarande "säkerhetsförare". De och alla andra som testar ser ju vad de får för resultat, hur många incidenter som inträffar och så, och då kanske man inte är så sugen på att ta ansvaret helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Lite kul för i våras sa du att det var stor skillnad på 2020 och 2021 och att jag inte kunde ha testat dom nya som kom 2021 då.
Är det alltid så att man måste stå på fabriksgolvet för att testa en model 3 som är bra? Kan se till att testa en ny nästa vecka och se om det är någon skillnad däremot men förväntar mig inte några underverk direkt.

Du lär ha smetat på rejält på EQS för att uppnå 2 mkr, konfiguratorn verkar nere nu så kan inte ens se om det är möjligt men känner man mercedes så går det nog. Prestanda är väl relativt. Du kommer ju fortfarande en bra bit längre i EQS än Model S och kommer ha bättre komfort. Den är ju mindre sportig däremot.

Om mjukvara är svårt att ändra är hårdvara omöjligt, sen att VW har varit förbannat sega förtjänar dom kritik för men bilen fungerar ju. Det är ju som sagt se netflix och pruttljud som brukar efterfrågas och det är inte så viktigt för de flesta.

Om du med ”i våras” menar i somras så var det inte alls vad jag skrev (#19160690). Jag skrev att jag inte kan uttala mig om skillnaden mellan 2020 och tidig 2021 för jag inte testat en sådan men att andra rapporterat att skillnaden inte var så stor. Men att de som levererades sent i Q2 däremot var tystare både av egen erfarenhet och vad andra rapporterade. Hade själv en 2020 och nu en av de ovan och det är som sagt stor skillnad både i bullernivån men också hur fjädringen fungerar på de ställen där jag tvingas upp och ned för avslipade trottoarkanter, har kört många 2020 och min gamla var inte på något vis ett måndagsexemplar. Har fått möjlighet att jämföra ”back to back” med fler 2020 varianter (och någon 2019) efter jag skrev det inlägget och skillnaden består, inte bara jag som reagerat på skillnaderna heller.

EQS med 4-hjulsdrift och stora batteriet börjar på 1,575 miljoner, sist jag byggt med relativt återhållsam utrustning (vill dock ha Hyperscreen och lite annat) så hamnade jag kring 1,8 miljoner. Då har jag inte ens tagit den med mest prestanda så den är markant långsammare än Model S, men har som sagt mer komfort. Om du hellre lägger de pengarna på EQS ser jag inget konstigt med det, men jag tycker inte att EQS är ett argument mot att Model S skulle vara dålig, det är helt enkelt bilar som fokuserar på olika saker.

Det som skulle kunna få mig att köpa en EQS istället och då betala 80% mer än Model S är just nivå 3 självkörningen, om Mercedes fortsätter pusha så att de följer med UNECE när de röstar igenom att höja gränsen till 130 km/h osv men Tesla inte hänger på, ja då blir det en EQS (eller EQE om den kommit och har nivå 3).

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=SwKrEtztnuo

vad tror ni om nios bilar? nästan halva priset jämfört med model x, och bra framtidssäkrad, vilket jag känner är ett stort orosmoment om man funderar att byta till elbil - att batteriet blir dåligt
609k med 70kw batteri, 679k med 100kw batteri, 519k utan batteriet med batterihyra 1900kr i månaden, där det även ingår byte i nios swapping stations 6 gånger i månaden.

hoppas faktiskt dem lyckas etablera sig ordentligt. de har ju en bra bit kvar.

nio är även backade av kinesiska staten, så tänker mig att det gör det iallafall lite mindre sannolikt att det "lilla" projektet floppar

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

https://www.youtube.com/watch?v=SwKrEtztnuo

vad tror ni om nios bilar? nästan halva priset jämfört med model x, och bra framtidssäkrad, vilket jag känner är ett stort orosmoment om man funderar att byta till elbil - att batteriet blir dåligt
609k med 70kw batteri, 679k med 100kw batteri, 519k utan batteriet med batterihyra 1900kr i månaden, där det även ingår byte i nios swapping stations 6 gånger i månaden.

hoppas faktiskt dem lyckas etablera sig ordentligt. de har ju en bra bit kvar.

nio är även backade av kinesiska staten, så tänker mig att det gör det iallafall lite mindre sannolikt att det "lilla" projektet floppar

Tycker initialt att de laddar för långsamt och att batteribyten blir krångligare än att ladda i de flesta fall. Om de lyckas etablera sig mer i EU så kanske det kan bli ett alternativ men jag hade inte vågat köpa en tills det sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker initialt att de laddar för långsamt och att batteribyten blir krångligare än att ladda i de flesta fall. Om de lyckas etablera sig mer i EU så kanske det kan bli ett alternativ men jag hade inte vågat köpa en tills det sker.

ja det är ju i ett väldigt tidigt stadie. men jag tänker såhär, har man möjlighet till att ladda hemma, så gör man det så mycket det går. då laddar man ju med 22kw max i 3 fas. oftast drabbas man ju inte så hårt av bilens laddkapacitet. jag tycker det är lite väl mycket fokus på det ibland, tar det lite extra tid de få gångerna man är ute på långsemester så är det väl inte hela världen, och kan man byta batteri på 5 min så blir ju behovet av snabbladdning ännu mindre. + batterihyran gör det möjligt för de utan möjlighet till att ladda hemma att kunna äga elbil, 6st "fria" byten i månaden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja det är ju i ett väldigt tidigt stadie. men jag tänker såhär, har man möjlighet till att ladda hemma, så gör man det så mycket det går. då laddar man ju med 22kw max i 3 fas. oftast drabbas man ju inte så hårt av bilens laddkapacitet. jag tycker det är lite väl mycket fokus på det ibland, tar det lite extra tid de få gångerna man är ute på långsemester så är det väl inte hela världen, och kan man byta batteri på 5 min så blir ju behovet av snabbladdning ännu mindre. + batterihyran gör det möjligt för de utan möjlighet till att ladda hemma att kunna äga elbil, 6st "fria" byten i månaden

Ja visst så är långresa inte allt men jag tycker det ändå är viktigt att tänka på ändå, det får inte bli för jobbigt helt enkelt då man vill kunna ta sig till fjällen på rimlig tid osv. Batteribyte på långresan hade varit en sådan sak som gör det jobbigare, att plugga in en sladd och gå på toaletten är smidigare. Dessutom så kan jag lova dig att innan det finns batteribytarstationer överallt i Sverige till de som inte kan ladda hemma så kommer de som vill kunna ladda i närheten av hemmet som det börjar bli inne i städerna.

Tycker att batteribyte är ihoptänkt av någon som faktiskt inte kör elbil, alternativt att det är så stora variationer mellan städerna i Kina och här att det är väldigt logiskt där.

Permalänk
Medlem

Är det någon som beställt en Audi Q4? Sett dom väldigt lite på vägarna men var in till min återförsäljare idag som sa att det var väntetid på nästan ett år på dom! Sitter med 2 offerter framför mig nu och en provkörning bokad till imorgon. Körde den som snabbast på elbilsmässan i GBG och föll pladask för hur tyst och skönt den gick.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Är det någon som beställt en Audi Q4? Sett dom väldigt lite på vägarna men var in till min återförsäljare idag som sa att det var väntetid på nästan ett år på dom! Sitter med 2 offerter framför mig nu och en provkörning bokad till imorgon. Körde den som snabbast på elbilsmässan i GBG och föll pladask för hur tyst och skönt den gick.

Om du gillar Q4 så provkör ID4 och Enyaq.

Har läst mycket och (konstigt) Enyaq nog ska vara tystast och ha bäst räckvidd av dem.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag provkörde och jämförde mot Skoda Enyaq, ioniq 5 och ID4. Blev ID4 pga priset, hade jag inte varit så snål hade jag tagit Enyaq IV80. Trevlig, tyst och rymlig bil! Framförallt väldigt snygg enligt mig. OK leveranstid.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Vi släpper det politiska sidospåret direkt då vi märkt att många inte klarar av att diskutera detta sakligt.

Har man funderingar kring detta är man välkommen att kontakta oss

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Om du gillar Q4 så provkör ID4 och Enyaq.

Har läst mycket och (konstigt) Enyaq nog ska vara tystast och ha bäst räckvidd av dem.

Skrivet av Skippy:

Jag provkörde och jämförde mot Skoda Enyaq, ioniq 5 och ID4. Blev ID4 pga priset, hade jag inte varit så snål hade jag tagit Enyaq IV80. Trevlig, tyst och rymlig bil! Framförallt väldigt snygg enligt mig. OK leveranstid.

Har provkört ID4 och tyckte väl generellt att den var helt okej att köra men inredningen ser ju inte bra ut.. Och mjukvaran var inget att hurra för. Upplever Audin som mer "normal", den försöker inte vara något den inte är. Har inte provkört Skodan så kan inte säga något om den. Kanske värt en provkörning

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Skippy:

Skrivet av Chippen2188:

Har provkört ID4 och tyckte väl generellt att den var helt okej att köra men inredningen ser ju inte bra ut.. Och mjukvaran var inget att hurra för. Upplever Audin som mer "normal", den försöker inte vara något den inte är. Har inte provkört Skodan så kan inte säga något om den. Kanske värt en provkörning

Jag har just beställt en Enyaq iV 80x efter att ha velat mellan denna och ID.4 GTX. Leverans Q2 2022. Körde båda ett par gånger, inklusive hemlån över helg, och landade i att Skodan är en genomgående mycket trevligare bil. Inredningen tilltalar mig mer än i VW och den är oerhört tyst och skön att köra. Kortfattat är den avgörande skillnaden mellan de två enligt mig att Skoda har förvaltat plattformen väldigt väl med gott om utrymme för både barn och last, kombinerat med snygg design och hög nivå på interiör. VW har nog ansträngt sig för mycket för att differentiera ID-bilarna från ICE-bilarna, både utvändigt och interiört och det blev inte bra i mitt tycke.

Hade tänkt provköra tredje kandidaten, Q4 50 e-tron quattro, också men efter att ha provsuttit och jämfört utrymmen och interiör så lät jag bli att ta ut den. Tror att en anledning till att man inte ser så många Q4 på vägarna är för att den är lite för dyr för likvärdig utrustning. Enyaq känns på något konstigt sätt mer premium invändigt bortsett från skärmarna i Q4.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av gustengrodslukare:

Jag har just beställt en Enyaq iV 80x efter att ha velat mellan denna och ID.4 GTX. Leverans Q2 2022. Körde båda ett par gånger, inklusive hemlån över helg, och landade i att Skodan är en genomgående mycket trevligare bil. Inredningen tilltalar mig mer än i VW och den är oerhört tyst och skön att köra. Kortfattat är den avgörande skillnaden mellan de två enligt mig att Skoda har förvaltat plattformen väldigt väl med gott om utrymme för både barn och last, kombinerat med snygg design och hög nivå på interiör. VW har nog ansträngt sig för mycket för att differentiera ID-bilarna från ICE-bilarna, både utvändigt och interiört och det blev inte bra i mitt tycke.

Hade tänkt provköra tredje kandidaten, Q4 50 e-tron quattro, också men efter att ha provsuttit och jämfört utrymmen och interiör så lät jag bli att ta ut den. Tror att en anledning till att man inte ser så många Q4 på vägarna är för att den är lite för dyr för likvärdig utrustning. Enyaq känns på något konstigt sätt mer premium invändigt bortsett från skärmarna i Q4.

Jag hade också valt Enyaqen om det inte vore för att leaseplan inte tror på samma andrahandsvärde på den. ID.4 GTX blev nästan 500 kr billigare i månaden.

Jag hoppas att ID.4:an skall växa på mig men vi får se.

När är leveransen?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Jag hade också valt Enyaqen om det inte vore för att leaseplan inte tror på samma andrahandsvärde på den. ID.4 GTX blev nästan 500 kr billigare i månaden.

Jag hoppas att ID.4:an skall växa på mig men vi får se.

När är leveransen?

GTX är ju ingen dålig bil, hade lika gärna kunnat bli den för mig också. En del styling exteriört som du får med på köpet med GTX som du måste lägga till Sport Line för att få på Enyaq. Det är mest tycke och smak som skiljer då det i grund och botten är samma plattform som på båda.

Preliminärt leverans Q2 2022, inte bekräftat från fabrik ännu men hoppas på ny bil till semestern

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig jag skulle ta steget och hoppa på elbil men blev leasing på en Kia e-niro samt en Easee laddare hemma begränsad på 10A då jag i dagsläget inte kan koppla in en vettig lastbalanserare.

Haft den i snart 2 månader och måste säga att jag är nöjd med både bilen och laddaren.
Klart räckvidden blir sämre när det är kallt men åker knappt några längre resor.

Klart intressant att läsa tester på vad tillverkarna lovar för räckvidd/förbrukning och vad den verkliga siffran är. Nu ligger ju Kia'n rätt nära men flertalet andra som lovar mycket men faller kort.

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av 1ntel_R15E:

Trodde aldrig jag skulle ta steget och hoppa på elbil men blev leasing på en Kia e-niro samt en Easee laddare hemma begränsad på 10A då jag i dagsläget inte kan koppla in en vettig lastbalanserare.

Haft den i snart 2 månader och måste säga att jag är nöjd med både bilen och laddaren.
Klart räckvidden blir sämre när det är kallt men åker knappt några längre resor.

Klart intressant att läsa tester på vad tillverkarna lovar för räckvidd/förbrukning och vad den verkliga siffran är. Nu ligger ju Kia'n rätt nära men flertalet andra som lovar mycket men faller kort.

Nu kan jag ju inte vara tvärsäker eftersom jag inte vet hur mycket du kör till vardags, men 10A trefas räcker och blir tusenfalt över för de allra flesta. Det är åtminstone 3 mil i timmen för de flesta bilar. Även om du endast laddar 23-06 (för billigast möjliga el om du har tim-priser) så blir det liksom upp till 21 mil varje natt. Det är nog ytterst få som regelmässigt behöver kunna ladda mer än så

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu kan jag ju inte vara tvärsäker eftersom jag inte vet hur mycket du kör till vardags, men 10A trefas räcker och blir tusenfalt över för de allra flesta. Det är åtminstone 3 mil i timmen för de flesta bilar. Även om du endast laddar 23-06 (för billigast möjliga el om du har tim-priser) så blir det liksom upp till 21 mil varje natt. Det är nog ytterst få som regelmässigt behöver kunna ladda mer än så

Precis som du säger så räcker det absolut i mitt fall
Men för att framtidssäkra så klarar installationen och laddaren mer

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Yes Enyaqen är minst lika bra komfort-mässigt som man annars kan anta Škoda inte är normalt sätt jämfört med VW och Audi.

Enyaq är dyrare än ID4 i grundpris men det beror på att den har mycket mer standardutrustning från start. Lägger du på allt som Enyaq startar med på ID4 så kostar ID4 mer sen.

Själv skulle jag ta Enyaq med Coupé taket av alla dessa. Tycker den är riktigt snygg. Vanliga Enyaq är lite bubblig. Kombi känsla på bakpartiet av den.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem

Jag var jävligt taggad på Renault Megane Electric som kommer snart då den fått genomgående bra betyg på flertalet tester och provkörningar jag läst.

Dock nu efter Renault Zoes Euro NCAP test som var riktigt dåligt så blir man lite lack. Dock är det en facelift och Megane Electric helt ny så tror den kommer prestera bra men iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jag var jävligt taggad på Renault Megane Electric som kommer snart då den fått genomgående bra betyg på flertalet tester och provkörningar jag läst.

Dock nu efter Renault Zoes Euro NCAP test som var riktigt dåligt så blir man lite lack. Dock är det en facelift och Megane Electric helt ny så tror den kommer prestera bra men iallafall.

yepp de gick ju inte så bra på det testet men det är en billig bil där de plockat bort massa teknologi såsom autobroms och filbytesvarning. avsaknad av autombroms som standard gör det helt omöjligt att med de nya kraven ens få 1 stjärna. 14% i safety systems kategorin. hur avgörande en autombroms är kan man ju diskutera...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

yepp de gick ju inte så bra på det testet men det är en billig bil där de plockat bort massa teknologi såsom autobroms och filbytesvarning. avsaknad av autombroms som standard gör det helt omöjligt att med de nya kraven ens få 1 stjärna. 14% i safety systems kategorin. hur avgörande en autombroms är kan man ju diskutera...

Autobroms är ju guld, speciellt i tätbebyggda områden med barn som kan dyka upp framför bilen 😔

Men hoppas framöver att bilarna bara kan få 5 stjärnor i Euro NCAP om de har ISA. Men det är väl en diskussion för en annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Autobroms är ju guld, speciellt i tätbebyggda områden med barn som kan dyka upp framför bilen 😔

Men hoppas framöver att bilarna bara kan få 5 stjärnor i Euro NCAP om de har ISA. Men det är väl en diskussion för en annan tråd.

EuroNCAP brukade ju mäta hur säkert det var att krocka i en bil. Nuförtiden verkar det mer intressant att veta hur bra bilen är på att undvika en krock åt dig. Tycka vad man vill om aktiv säkerhet, men om man kan få noll stjärnor i ett krocktest där man faktiskt klarar själva krockandet. Då är det nog ändå något fel med skalan...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

EuroNCAP brukade ju mäta hur säkert det var att krocka i en bil. Nuförtiden verkar det mer intressant att veta hur bra bilen är på att undvika en krock åt dig. Tycka vad man vill om aktiv säkerhet, men om man kan få noll stjärnor i ett krocktest där man faktiskt klarar själva krockandet. Då är det nog ändå något fel med skalan...

Tycker snarare att det säger att man inte tummar på säkerheten i dagens bilar, det byggs helt enkelt inte bilar som inte skall klara krocktester.

Ja förutom Lada Niva då kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

De testar ju givetvis precis som förut hur bilen beter sig när man faktiskt krockar som du kan se i deras tester. De har höjt kraven där med successivt precis som de gjort på assistanssystemen.

Sedan så tror jag att alla parter före en krock skulle föredra att man helst förhindrar en krock innan den uppstår. Vare sig man är bilförare, cyklist eller gående.

Därför de nu sätter fokus på assistanssystemen så mycket vilket är väldigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad är ISA?

https://etsc.eu/intelligent-speed-assistance-isa/
https://roadsafetyfacts.eu/isa-what-is-intelligent-speed-assi...
https://nds-association.org/isa/

Kort sagt, bilen ska förhoppningsvis inte gå att köra snabbare än skyltad hastighet som jag förstått det. Det kan ju vara till elbilarna fördel med tanke på förbrukning samt att hetsen i trafiken minskar, man kan ju hoppas iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Kort sagt, bilen ska förhoppningsvis inte gå att köra snabbare än skyltad hastighet som jag förstått det. Det kan ju vara till elbilarna fördel med tanke på förbrukning samt att hetsen i trafiken minskar, man kan ju hoppas iaf.

Yes såg det.

https://road-safety-charter.ec.europa.eu/resources-knowledge/...

Intressant att det är obligatoriskt för nya modeller som släpps nästa år och framåt.
Samt att alla bilar som säljs 2024 måste ha det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Skulle bli ”intressant” att se hela Stockholm få hålla 40-60 på motorvägen. Inge en käft håller under 80-90 mellan Södertälje och ut förbi kista när det inte står stilla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. man kommer ju aldrig ta sig förbi lastbilen/ bussen framför. jävligt drygt på sträckan sundsvall - umeå tex. riktig skitväg, enfiligt för det mesta, och korta omkörningssträckor.

men som jag förstått det ska det där mer vara som en bump på pedalen - att det ska gå att köra snabbare men man lär liksom anstränga sig mer och verkligen gasa. det var iaf vad jag hörde för nåt år sedan. och det tycker jag låter mycket bättre. undra hur bilen skulle reagera om man skulle typ tejpa för alla kameror eller så, om bilen helt plötsligt inte kan läsa skyltarna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. man kommer ju aldrig ta sig förbi lastbilen/ bussen framför. jävligt drygt på sträckan sundsvall - umeå tex. riktig skitväg, enfiligt för det mesta, och korta omkörningssträckor.

men som jag förstått det ska det där mer vara som en bump på pedalen - att det ska gå att köra snabbare men man lär liksom anstränga sig mer och verkligen gasa. det var iaf vad jag hörde för nåt år sedan. och det tycker jag låter mycket bättre. undra hur bilen skulle reagera om man skulle typ tejpa för alla kameror eller så, om bilen helt plötsligt inte kan läsa skyltarna

Well, uppenbarligen finns ju ett behov för funktionen. Jag välkomnar den iaf, folk behöver fan ta chill-pills i trafiken annars kommer det sluta som i USA med brake checks och hagelbössor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Well, uppenbarligen finns ju ett behov för funktionen. Jag välkomnar den iaf, folk behöver fan ta chill-pills i trafiken annars kommer det sluta som i USA med brake checks och hagelbössor.

Du skulle nog inte uppskatta om dina (motor)vägar som varit 90-hållet skyltat och nu för tiden skyltat ner till 60 (dvs nästan halva hastigheten), SKYLTAT!