Behöver rekommendationer på fungerande HDMI 2.1 Kabel

Permalänk
Medlem

Behöver rekommendationer på fungerande HDMI 2.1 Kabel

Hej! Jag har nyligen köpt en Samsung QN95A och testade koppla upp den med mitt RTX 3080ti vilket funkade jättebra i ca 5 minuter tills signalen dog... igen och igen. Visade sig att kabeln jag köpt som sägs vara HDMI 2.1 från UGreen var ren skit.

Skulle vilja ha en certifierad kabel som klarar av 4K/120hz utan några problem. Ca 1.5 meter räcker.
Jag har letat lite själv men blir inte speciellt klok på alternativen då det kan variera mellan 150kr till 900kr och alla lovar samma.

Permalänk
Medlem

Har inte gett mig in i HDMI kabel träsket, så jag har ingen kabel i åtanke.

Du behöver en "Ultra High Speed HDMI" kabel.
Det ska finnas hologram och QR kod på förpackningen.

https://hdmi.org/spec21sub/ultrahighspeedcable

Stavfel
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1

Billiga och verkar fungera väl enligt vad jag hört. Kablarna är certifierade så bör ge "funktionsgaranti".

Permalänk

Hej!

Vad jag har förstått så är det en djungel och dyrast är inte alltid bäst. Jag köpte själv fyra st av märket Deltaco som som enligt beskrivningen skulle vara certifierade för "ultra high speed" via ngn internetsajt (glömt vilken men hittade den via Prisjakt) för runt 100-lappen. De funkar för 4K / 120 Hz och jag tror att jag lyckats aktivera 10-bitars färgdjup också men däremot kör jag utan HDR vilket ju minskar kraven på bandbredd något. ( Tycker fortfarande att det är en massa bråk i Windows 10 med HDR och att det inte riktigt är värt det - min LG ips-TV ska ändå inte vara så bra på att visa det och jag blir redan lite trött i ögonen av ljusstyrkan på den och brukar ställa över den i nattläge när jag spelar....)

Permalänk
Medlem

Du är helt säker på att du kopplat i en 2.1 utgång? Har själv ett 3080 och hade överjävliga problem att få igång 4k120 på min nya C1 innan jag till slut efter 2 timmar testade en annan utgång på min GPU. Visade sig att endast 2 av 3 utgångar på mitt 3080 Aorus Master var 2.1, mittenutgången jag lyckats välja i blindo var endast 2.0. Har för övrigt 2 meters kabeln med röda kontakter som hittas i länken ovan (från nördic) och den fungerar kanon nu när jag väl kopplat rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terium:

Hej! Jag har nyligen köpt en Samsung QN95A och testade koppla upp den med mitt RTX 3080ti vilket funkade jättebra i ca 5 minuter tills signalen dog... igen och igen. Visade sig att kabeln jag köpt som sägs vara HDMI 2.1 från UGreen var ren skit.

Skulle vilja ha en certifierad kabel som klarar av 4K/120hz utan några problem. Ca 1.5 meter räcker.
Jag har letat lite själv men blir inte speciellt klok på alternativen då det kan variera mellan 150kr till 900kr och alla lovar samma.

Köpte en sån här funkar bra med min lg oled c48 4k 120hz matas med ett 3090

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Bildexpert 📺

I grunden är det enkelt. Ingen djungel finns (*)

Ultra High Speed-certifierad för 48 Gbps med 4K/120, 8K etc. och en kabel för "framtiden"
Premium High Speed-certifierad för 18 Gbps med 4K/60 och enklare

^^^ Egentligen allt man behöver veta.

Dessa kablar fungerar med alla idag existerande HDMI-funktioner. Det enda du ska tänka på är bandbredden på signalen. Certifierade kablar har en förpackning märkt med en etikett i silver (ultra) eller orange (premium) med QR-kod och Hologram och dess tillverkning kan verifieras med HDMI-appen på iOS och Android. Notera att det säljs många kablar som påstås vara för "Ultra High Speed" men som inte alls är certifierade. De saknar fortfarande den verifierbara QR-koden och hologrammet.

"HDMI 2.1" bär ingen som helst relevans runt kablar. En påstådd "HDMI 2.1-kabel" kan vara precis vad som helst.

Priset på kabeln bär heller ingen relevans. Finns gott om exempel på dyra kablar (Belkin med flera, samt många audiofil-märken) som inte är certifierade.

Kablar som inte är certifierade kan förstås fungera lika bra men det är helt upp till tillverkarens löften. Certifieringen hanterar även sådant som radiointerferens, typiskt en sådan sak sällan diskuteras: https://www.sweclockers.com/nyhet/32876-elsakerhetsverket-9-a...

Långa kablar: gå på AOC, aktivt optiska kablar, särskilt 8+ meter. Ja det kostar men är mindre chansning eftersom AOC-kablar motverkar problemet att kabeln endast är en länk i kedjan. Funktionen hos passiva kablar hänger lika mycket på källan (source) och displayen (sink) som på själva kabeln. Ju längre kabel, desto större krav på sink och source att de faktiskt hanterar långa kablar.

Ifall kraven är mildare klarar man sig på en passiv lång kabel. Idag är 1080p/60 sällan problem på 10+ meter passivt.

(*) "Djungeln" är i första hand en liten perfekt storm av missuppfattningar kring HDMI-versioner och vilken roll kabeln har. Detta då kombinerat med köpbeteende. Kablar har inte HDMI-versioner och funktioner som HDR, Deep color, VRR, Dolby Vision och allt sådant är inget kabeln reglerar. Istället är det kretsarna på vardera änden av sink och source som avgör vad som fungerar. Kabelns uppgift är att överföra signalen intakt vilket är svårare ju högre bandbredd som används.

Men eftersom alla frågar efter "HDMI 2.1"-kablar och kablar "...kabel som klarar 3D/surroundljud/HDR..." känner sig tillverkarna nödgade att skriva det på kartongen, produktinformationen på sajter och i reklamen. Vilket då ökar på intrycket att man måste köpa en specifik kabel för att VRR eller Dolby Vision ska fungera.

"Djungeln" blir också värre av att majoriteten kablar som säljs i norden inte alls är certifierade. De stora elektronikkedjorna saknar i flera fall certifierade kablar i sitt utbud. Men de säljer gärna kablar som kallas "HDMI 2.1" och de säljer även kablar som har egna påhittade logotyper med "8K Ultra High Speed" men ingen certifiering någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1

Billiga och verkar fungera väl enligt vad jag hört. Kablarna är certifierade så bör ge "funktionsgaranti".

Har flera stycken av deras certifierade kablar i olika längder, dom funkar klockrent både till PC och Shield Pro, mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har Nördic-kablar med, galet bra pris och lirar vad de lovar än så länge iaf. Kör 120hz 4k, RBG 10b, "all bells and whistles"

Permalänk
Medlem

Förlänga optisk?

Skrivet av Laxpudding:

I grunden är det enkelt. Ingen djungel finns (*)

Ultra High Speed-certifierad för 48 Gbps med 4K/120, 8K etc. och en kabel för "framtiden"
Premium High Speed-certifierad för 18 Gbps med 4K/60 och enklare

^^^ Egentligen allt man behöver veta.

Dessa kablar fungerar med alla idag existerande HDMI-funktioner. Det enda du ska tänka på är bandbredden på signalen. Certifierade kablar har en förpackning märkt med en etikett i silver (ultra) eller orange (premium) med QR-kod och Hologram och dess tillverkning kan verifieras med HDMI-appen på iOS och Android. Notera att det säljs många kablar som påstås vara för "Ultra High Speed" men som inte alls är certifierade. De saknar fortfarande den verifierbara QR-koden och hologrammet.

"HDMI 2.1" bär ingen som helst relevans runt kablar. En påstådd "HDMI 2.1-kabel" kan vara precis vad som helst.

Priset på kabeln bär heller ingen relevans. Finns gott om exempel på dyra kablar (Belkin med flera, samt många audiofil-märken) som inte är certifierade.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/88955?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODg5NTUiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiMzdjZGI5NDJhMjg1ODZlZDE5NmFmMWFkODg2YjQzYzIifQ%3D%3D

Kablar som inte är certifierade kan förstås fungera lika bra men det är helt upp till tillverkarens löften. Certifieringen hanterar även sådant som radiointerferens, typiskt en sådan sak sällan diskuteras: https://www.sweclockers.com/nyhet/32876-elsakerhetsverket-9-a...

Långa kablar: gå på AOC, aktivt optiska kablar, särskilt 8+ meter. Ja det kostar men är mindre chansning eftersom AOC-kablar motverkar problemet att kabeln endast är en länk i kedjan. Funktionen hos passiva kablar hänger lika mycket på källan (source) och displayen (sink) som på själva kabeln. Ju längre kabel, desto större krav på sink och source att de faktiskt hanterar långa kablar.

Ifall kraven är mildare klarar man sig på en passiv lång kabel. Idag är 1080p/60 sällan problem på 10+ meter passivt.

(*) "Djungeln" är i första hand en liten perfekt storm av missuppfattningar kring HDMI-versioner och vilken roll kabeln har. Detta då kombinerat med köpbeteende. Kablar har inte HDMI-versioner och funktioner som HDR, Deep color, VRR, Dolby Vision och allt sådant är inget kabeln reglerar. Istället är det kretsarna på vardera änden av sink och source som avgör vad som fungerar. Kabelns uppgift är att överföra signalen intakt vilket är svårare ju högre bandbredd som används.

Men eftersom alla frågar efter "HDMI 2.1"-kablar och kablar "...kabel som klarar 3D/surroundljud/HDR..." känner sig tillverkarna nödgade att skriva det på kartongen, produktinformationen på sajter och i reklamen. Vilket då ökar på intrycket att man måste köpa en specifik kabel för att VRR eller Dolby Vision ska fungera.

"Djungeln" blir också värre av att majoriteten kablar som säljs i norden inte alls är certifierade. De stora elektronikkedjorna saknar i flera fall certifierade kablar i sitt utbud. Men de säljer gärna kablar som kallas "HDMI 2.1" och de säljer även kablar som har egna påhittade logotyper med "8K Ultra High Speed" men ingen certifiering någonstans.

Har problem med stabiliteten mellan ny receiver och projektor. 10 meter passiv kabel så det är säkert orsaken. Funderar på att gå över på optisk men det finns en liten luring. Den befintliga kabeln räcker nästan ända fram - det fattas cirka en halvmeter och det går inte att dra 10-metarn på ett annat sätt. Just nu har jag löst det med en kort förlängning men hur skall jag tänka med den optiska? Kan jag använda min förlängning även till den eller måste jag köpa en 15-meters optisk?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av WillyB:

Har problem med stabiliteten mellan ny receiver och projektor. 10 meter passiv kabel så det är säkert orsaken. Funderar på att gå över på optisk men det finns en liten luring. Den befintliga kabeln räcker nästan ända fram - det fattas cirka en halvmeter och det går inte att dra 10-metarn på ett annat sätt. Just nu har jag löst det med en kort förlängning men hur skall jag tänka med den optiska? Kan jag använda min förlängning även till den eller måste jag köpa en 15-meters optisk?

Det kan du bara svara på själv men i grunden är alla förlängningar också försämringar. Bandbredden är avgörande. Brukar gå bra att skarva 1080p/24 medan 4K/120 lär vara väldigt känsligt mot allt skarvande. Så testa och se.

Permalänk
Medlem

Ja kör på den röda nördic kabeln på 3 meter, den funkar som den ska men får något surr/brus ljud från själva kabeln på båda sidorna.

Köpte en Deltaco ultra high speed certat på 3 meter o den ger flimmer o svartskärm titt som tätt i över 1920x1080 rgb 444 60hz. Så 4k material är otittbart.

Letar nu efter en till kabel ja kan testa.

Permalänk
Medlem

Köpte via Apple tillsammans med AppleTV 4K, kanske lite dyrare än tänkt för kabeln men den fungerar utan anmärkning på 4K. Tittade runt innan och frågade butiker men då många var svävande på svaret så valde jag den Apple säljer själva.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4633273

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lAvliden:

Köpte via Apple tillsammans med AppleTV 4K, kanske lite dyrare än tänkt för kabeln men den fungerar utan anmärkning på 4K. Tittade runt innan och frågade butiker men då många var svävande på svaret så valde jag den Apple säljer själva.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4633273

Det finns inget med en AppleTV 4K som kräver något extra utan det håller sig till typiskt under 18 Gbps.

Belkin har annars satt i system att kalla sina kablar för "8K", "48 Gbps" och "Ultra High Speed" utan att de har någon som helst certifiering bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns inget med en AppleTV 4K som kräver något extra utan det håller sig till typiskt under 18 Gbps.

Belkin har annars satt i system att kalla sina kablar för "8K", "48 Gbps" och "Ultra High Speed" utan att de har någon som helst certifiering bakom.

Har jag då missförstått när folk säger att man behöver en Ultra High Speed HDMI kabel (aka 2.1) för att få lossless Dolby vision? (Vad det nu betyder)

https://www.idownloadblog.com/2021/05/26/apple-tv-high-frame-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Har jag då missförstått när folk säger att man behöver en Ultra High Speed HDMI kabel (aka 2.1) för att få lossless Dolby vision? (Vad det nu betyder)

https://www.idownloadblog.com/2021/05/26/apple-tv-high-frame-...

Apple TV 4K klarar bara 18 Gb/s, så en vanlig Premium High Speed-kabel är tillräckligt. Att många rekommenderar Ultra High Speed beror nog på att Apple säger att den har HDMI 2.1, men det innebär inte att den faktiskt klarar 48 Gb/s utan bara att den använder vissa HDMI 2.1-funktioner. HDMI är bara en specifikation, det finns inga produkter som implementerar alla funktioner.

Dolby Vision har för övrigt inget med kabeln att göra, även om vissa kabeltillverkare marknadsför sina kablar som Dolby Vision-kompatibla. HDMI-kablar marknadsförs ofta med funktioner som inte har med kabeln att göra eftersom det är vad kunderna ofta frågar efter.

För att gå över 18 Gb/s så behöver man för övrigt köra 4K@60Hz med HDR10 samt 4:4:4 färg, vilket Apple TV 4K alltså inte har stöd för. Men det är tveksamt vad man skulle använda det till när TV och film nästan alltid använder 4:2:0 ändå.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Donhoz:

Har jag då missförstått när folk säger att man behöver en Ultra High Speed HDMI kabel (aka 2.1) för att få lossless Dolby vision? (Vad det nu betyder)

https://www.idownloadblog.com/2021/05/26/apple-tv-high-frame-...

Dolby Vision har inget med kabeln att göra. Bandbredden är det som gäller och Dolby Vision i sitt esse är signalmässigt 12-bitars 4:2:0 tunnlat genom 8-bitars RGB. Så 4K/24 Dolby Vision från en film kräver max 9 Gbps. 4K/60 DV kräver 18 Gbps. 4K/120 DV kräver 32 Gbps, men det lär inte komma från Apple TV.

Men det skadar ju definitivt inte att köpa en certad Ultra High Speed-kabel när du ändå är på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Ja kör på den röda nördic kabeln på 3 meter, den funkar som den ska men får något surr/brus ljud från själva kabeln på båda sidorna.

Köpte en Deltaco ultra high speed certat på 3 meter o den ger flimmer o svartskärm titt som tätt i över 1920x1080 rgb 444 60hz. Så 4k material är otittbart.

Letar nu efter en till kabel ja kan testa.

Beställde precis två stycken 3 meters röda Nördic kablar. Har du fått någon ordning på din eller hittat vad felet kan vara? Hur kan man få surr ifrån en kabel? Något som kan förstöra övrig elektronik? Skulle egentligen vilja köra på Supras kablar som jag gjort tidigare men de är så satans dyra och styva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Beställde precis två stycken 3 meters röda Nördic kablar. Har du fått någon ordning på din eller hittat vad felet kan vara? Hur kan man få surr ifrån en kabel? Något som kan förstöra övrig elektronik? Skulle egentligen vilja köra på Supras kablar som jag gjort tidigare men de är så satans dyra och styva.

Ja har nu nördics svarta kablar o de har samma surr från både grafikkortet o tv:n. Vet inte vad det beror på, om det nu är kabeln eller vårat elnät som är fukko. Tror inte supras kablar är certifierade för övrigt, så inte garanterat att de klarar 4k 120hz ens. Återkom gärna när du testat. Min låter endast när ja kör 4k hdr rgb 444 material eller spelar i 4k 120hz, aldrig i 1080p material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Ja har nu nördics svarta kablar o de har samma surr från både grafikkortet o tv:n. Vet inte vad det beror på, om det nu är kabeln eller vårat elnät som är fukko. Tror inte supras kablar är certifierade för övrigt, så inte garanterat att de klarar 4k 120hz ens. Återkom gärna när du testat. Min låter endast när ja kör 4k hdr rgb 444 material eller spelar i 4k 120hz, aldrig i 1080p material.

Okey. Låter ju inte så värst lovande. Men jag får väl testa dem och skicka tillbaka om det blir samma bekymmer för mig.

Jodå, Supras kablar skall allt vara certade om man skall tro texten här:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/311770-sup...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I grunden är det enkelt. Ingen djungel finns (*)

Ultra High Speed-certifierad för 48 Gbps med 4K/120, 8K etc. och en kabel för "framtiden"
Premium High Speed-certifierad för 18 Gbps med 4K/60 och enklare

^^^ Egentligen allt man behöver veta.

Dessa kablar fungerar med alla idag existerande HDMI-funktioner. Det enda du ska tänka på är bandbredden på signalen. Certifierade kablar har en förpackning märkt med en etikett i silver (ultra) eller orange (premium) med QR-kod och Hologram och dess tillverkning kan verifieras med HDMI-appen på iOS och Android. Notera att det säljs många kablar som påstås vara för "Ultra High Speed" men som inte alls är certifierade. De saknar fortfarande den verifierbara QR-koden och hologrammet.

"HDMI 2.1" bär ingen som helst relevans runt kablar. En påstådd "HDMI 2.1-kabel" kan vara precis vad som helst.

Priset på kabeln bär heller ingen relevans. Finns gott om exempel på dyra kablar (Belkin med flera, samt många audiofil-märken) som inte är certifierade.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/88955?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODg5NTUiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiMzdjZGI5NDJhMjg1ODZlZDE5NmFmMWFkODg2YjQzYzIifQ%3D%3D

Kablar som inte är certifierade kan förstås fungera lika bra men det är helt upp till tillverkarens löften. Certifieringen hanterar även sådant som radiointerferens, typiskt en sådan sak sällan diskuteras: https://www.sweclockers.com/nyhet/32876-elsakerhetsverket-9-a...

Långa kablar: gå på AOC, aktivt optiska kablar, särskilt 8+ meter. Ja det kostar men är mindre chansning eftersom AOC-kablar motverkar problemet att kabeln endast är en länk i kedjan. Funktionen hos passiva kablar hänger lika mycket på källan (source) och displayen (sink) som på själva kabeln. Ju längre kabel, desto större krav på sink och source att de faktiskt hanterar långa kablar.

Ifall kraven är mildare klarar man sig på en passiv lång kabel. Idag är 1080p/60 sällan problem på 10+ meter passivt.

(*) "Djungeln" är i första hand en liten perfekt storm av missuppfattningar kring HDMI-versioner och vilken roll kabeln har. Detta då kombinerat med köpbeteende. Kablar har inte HDMI-versioner och funktioner som HDR, Deep color, VRR, Dolby Vision och allt sådant är inget kabeln reglerar. Istället är det kretsarna på vardera änden av sink och source som avgör vad som fungerar. Kabelns uppgift är att överföra signalen intakt vilket är svårare ju högre bandbredd som används.

Men eftersom alla frågar efter "HDMI 2.1"-kablar och kablar "...kabel som klarar 3D/surroundljud/HDR..." känner sig tillverkarna nödgade att skriva det på kartongen, produktinformationen på sajter och i reklamen. Vilket då ökar på intrycket att man måste köpa en specifik kabel för att VRR eller Dolby Vision ska fungera.

"Djungeln" blir också värre av att majoriteten kablar som säljs i norden inte alls är certifierade. De stora elektronikkedjorna saknar i flera fall certifierade kablar i sitt utbud. Men de säljer gärna kablar som kallas "HDMI 2.1" och de säljer även kablar som har egna påhittade logotyper med "8K Ultra High Speed" men ingen certifiering någonstans.

Jag gick efter precis denna guiden när jag köpte 2.1 kablar till min LG Oled och hittade några på Netonnet som har fungerat utmärkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Songless:

Beställde precis två stycken 3 meters röda Nördic kablar. Har du fått någon ordning på din eller hittat vad felet kan vara? Hur kan man få surr ifrån en kabel? Något som kan förstöra övrig elektronik? Skulle egentligen vilja köra på Supras kablar som jag gjort tidigare men de är så satans dyra och styva.

Skrivet av GreeM:

Ja har nu nördics svarta kablar o de har samma surr från både grafikkortet o tv:n. Vet inte vad det beror på, om det nu är kabeln eller vårat elnät som är fukko. Tror inte supras kablar är certifierade för övrigt, så inte garanterat att de klarar 4k 120hz ens. Återkom gärna när du testat. Min låter endast när ja kör 4k hdr rgb 444 material eller spelar i 4k 120hz, aldrig i 1080p material.

Pratar ni om kopparkablar (och färgerna på kontakterna) ?
I så fall tror jag ni har problem pga galvaniska strömmar pga olika jordpotential mellan dator och ljudsystem och då behöver man endera lösa det grunläggande jordfelet vilket i praktiken brukar vara svårt eller så bryter man den galvaniska kontakten tex genom optisk signalöverföring om det handlar om signal via hdmi.

Jag har gjort en video som visar hur ljudet ändras när man bryter den galvaniska kontakten och är det nått liknade ljud är det troligen det problemet, jag bryter den galvaniska förbindelsen en halv minut in i videon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pratar ni om kopparkablar (och färgerna på kontakterna) ?
I så fall tror jag ni har problem pga galvaniska strömmar pga olika jordpotential mellan dator och ljudsystem och då behöver man endera lösa det grunläggande jordfelet vilket i praktiken brukar vara svårt eller så bryter man den galvaniska kontakten tex genom optisk signalöverföring om det handlar om signal via hdmi.

Jag har gjort en video som visar hur ljudet ändras när man bryter den galvaniska kontakten och är det nått liknade ljud är det troligen det problemet, jag bryter den galvaniska förbindelsen en halv minut in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=FDcc2UQQvsg

Svårt o säga på en video sådär. Mitt "surr" är extremt högfrekvent så att det är inte många fler än ja som faktiskt hör skiten, haft ett par som lyssnat när ja här väl i hela rummet så hör de andra inget alls.

Men för att testa för testandest skull. När du säger optisk överförning, finns det i hdmi? Har du nån länk isånnafall. Både katten o ja lider av detta så kvittar va det kostar egentligen, bara ja får bukt med skiten. Katten ska ju inte behöva gå o lägga sig nån annanstans bara för ja vill sitta o spela/kolla på film.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GreeM:

Svårt o säga på en video sådär. Mitt "surr" är extremt högfrekvent så att det är inte många fler än ja som faktiskt hör skiten, haft ett par som lyssnat när ja här väl i hela rummet så hör de andra inget alls.

Men för att testa för testandest skull. När du säger optisk överförning, finns det i hdmi? Har du nån länk isånnafall. Både katten o ja lider av detta så kvittar va det kostar egentligen, bara ja får bukt med skiten. Katten ska ju inte behöva gå o lägga sig nån annanstans bara för ja vill sitta o spela/kolla på film.

HDMI-AOC kablage använder optik, det är därför de kan vara långa och ändå fungera.
Nördic har både 18 och 48 Gbit/s aoc-kablage och de är bland de billigaste på marknaden och de är certifierade och verkar fungera som de ska.
https://noerdic.se/collections/aoc-fiber

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GreeM:

Svårt o säga på en video sådär. Mitt "surr" är extremt högfrekvent så att det är inte många fler än ja som faktiskt hör skiten, haft ett par som lyssnat när ja här väl i hela rummet så hör de andra inget alls.

Ditt problem låter inte som jordbrum (på 50 Hz) som är typiskt med krypströmmar och kablar, utan mer som spoltjut från datorn, vanligtvis grafikkortet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Ditt problem låter inte som jordbrum (på 50 Hz) som är typiskt med krypströmmar och kablar, utan mer som spoltjut från datorn, vanligtvis grafikkortet.

Jag funderade ett tag på att förtydliga mitt svar med att man skulle lyssna om ljudet kom från högtalarna i ljudsystemet eller inte. men gjorde det inte för man brukar ju inte använda de formuleringarna när man pratar med "ljudfolk" för då säger man att "apparat x" låter men många på detta forum är inte tydliga med var ljuden hörs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ditt problem låter inte som jordbrum (på 50 Hz) som är typiskt med krypströmmar och kablar, utan mer som spoltjut från datorn, vanligtvis grafikkortet.

Mjo vi har ju gått igenom detta i LG CX tråden lite. Tycker fortfarande att det skulle va lustigt om både tv:n och datorn får likadant coilwhine o endast när jag kör lite högre bandbredd på tv:n och aldrig när ja spelar något på skärmen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GreeM:

Mjo vi har ju gått igenom detta i LG CX tråden lite. Tycker fortfarande att det skulle va lustigt om både tv:n och datorn får likadant coilwhine o endast när jag kör lite högre bandbredd på tv:n och aldrig när ja spelar något på skärmen.

Fast där beskriver du en situation som inte hänger enbart på kabeln. Det är ju rätt stor skillnad på att köra mot TV:n och sedan mot att köra mot skärmen. Spoltjut i högra frekvenser är svåra för vår hörsel att lokalisera. Så det du hör från TV:n skulle likna gärna kunna vara grafikkortets spoltjut (eller spoltjut i TV:n) som studsar runt.

Särskilt som du bytt kablar och är samma problem. Lär inte lösa sig med en annan kabel heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Han lär definitivt ångra sig för det priset.

Nördic har motsvarande kablar för 1/4 av priset.