Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker initialt att de laddar för långsamt och att batteribyten blir krångligare än att ladda i de flesta fall. Om de lyckas etablera sig mer i EU så kanske det kan bli ett alternativ men jag hade inte vågat köpa en tills det sker.

Jag kollade upp hur snabbt andra bilar kunde ladda.

Tesla Model 3: upp till 250kw
Vw id3: 100kw
Volvo Xc40 p8: 150kw
Audi E tron: 150kw
Porsche Taycan: 270kw
Kia e-niro: 77kw
Renault Zoe: 50kw
Mg zs ev: 76kw

Om nu nio laddar 120kw tycker jag det är helt acceptabelt och inte något som sticker ut om man jämför med andra bilar. + nio har större batteri många bilar och laddar snabbare längre, samt bra laddkurva

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Min första tanken och känsla är "Wow, vill ha".
Men sen kommer den smartare delen av mig och säger
1. Det är en Opel, Opel har egentligen aldrig byggt bra bilar
2. Vad gör retrodesignen för aerodynamiken? Det finns en orsak till varför många nya bilar ser likadana ut.
3. Kommer den lida av att bara få hand down teknologi från GM för att inte riskera konkurrera mot Chevrolet & Buick ?
4. Kommer den bli hopplöst undermotoriserad av samma anledning som punk 3 ?
5. Manuell låda i elbil, kommer det funka?
6. Vad kommer full size A stolpe göra med designen?

Hoppas jag har fel. Prototypen verkar vara registrerad för vägtrafik så kanske får vi se snart
https://www.youtube.com/watch?v=YdgHbBC-D3Q

Vad är det för fel på Opel? Typ 40k anställda gör dem större än många andra företag bara för att dom säljer klappkasst i just Sverige är dom ju inte dåliga. Tex blev opel corsa europas bästa bil eller va det nu var. Kolla på Astra tex, 200k för en hyffsat stor kombi. Halva priset av en bmw 3 serie, självklart förväntar man sig inte någon superkvalitet ur en sån bil

Kolla på xc40 p8, där har vi klappkass aerodynamik men drar ändå lika mycket som en zoe under vintern

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jag kollade upp hur snabbt andra bilar kunde ladda.

Tesla Model 3: upp till 250kw
Vw id3: 100kw
Volvo Xc40 p8: 150kw
Audi E tron: 150kw
Porsche Taycan: 270kw
Kia e-niro: 77kw
Renault Zoe: 50kw
Mg zs ev: 76kw

Om nu nio laddar 120kw tycker jag det är helt acceptabelt och inte något som sticker ut om man jämför med andra bilar. + nio har större batteri många bilar och laddar snabbare längre, samt bra laddkurva

Nu är det där mer peak än vad som gäller för hela laddkurvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Nu är det där mer peak än vad som gäller för hela laddkurvan.

ja, men en indikation är det ju. och nio har en bra laddkurva

nio innan uppdatering: https://images.app.goo.gl/TZbqUsSurR7WEc9F7
model 3: https://images.app.goo.gl/VkYjrp2HwtgyGwGm9

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på Opel? Typ 40k anställda gör dem större än många andra företag bara för att dom säljer klappkasst i just Sverige är dom ju inte dåliga. Tex blev opel corsa europas bästa bil eller va det nu var. Kolla på Astra tex, 200k för en hyffsat stor kombi. Halva priset av en bmw 3 serie, självklart förväntar man sig inte någon superkvalitet ur en sån bil

Kolla på xc40 p8, där har vi klappkass aerodynamik men drar ändå lika mycket som en zoe under vintern

Jämför man med BMW ser det kanske bra ut men nu köper inte folk BMW för att man vill ha mycket bil för pengarna.
Jämför man istället med Japenerna, Suzuki, Toyota, Honda eller Koreanerna Kia, Hyundai så ser det inte lika bra ut.

Vill du ha en europee skulle jag ta en Skoda alla dagar i veckan.

Permalänk
Avstängd

nio innan uppdatering: https://images.app.goo.gl/TZbqUsSurR7WEc9F7
model 3: https://images.app.goo.gl/VkYjrp2HwtgyGwGm9

Det är en indikation men inte någon jättebra tyvärr. Skillnaderna i praktiken är ofta mycket mindre. En del biltidningar räknar typ på hur många mil man får per tid mellan 20 och 80 procent, vilket kan vara en bättre indikator, tillsammans med kapaciteten förstås. Ofta ger ju en jämn men lägre laddhastighet mer än en hög peak liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OrlMrt:

Jämför man med BMW ser det kanske bra ut men nu köper inte folk BMW för att man vill ha mycket bil för pengarna.
Jämför man istället med Japenerna, Suzuki, Toyota, Honda eller Koreanerna Kia, Hyundai så ser det inte lika bra ut.

Vill du ha en europee skulle jag ta en Skoda alla dagar i veckan.

Jo Skoda har ju smugit sig lite mot premium under ganska lång tid nu. Sen kommer de nog inte att betraktas som premium nästan vad de än gör då de är så förknippade med "öst", men i allmänhet känns de ju bättre än vanliga VW exempelvis.

Problemet med, eller snarare för, japanerna är att de verkar ha svårt att få till "premiumkänslan". Jag gillar Lexus exempelvis men den har ju svårt att nå upp till typ en Audi i känsla eller så. Koreanerna kom ganska snabbt upp i japanernas nivå, Hyundai på nittiotalet var inte mycket att ha exempelvis, men sen verkar det ha tagit stopp för dem också. Dock är ju amerikanerna sämst på detta, även en svindyr Escalade eller liknande känns ju ungefär som folka från 2002 liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo Skoda har ju smugit sig lite mot premium under ganska lång tid nu. Sen kommer de nog inte att betraktas som premium nästan vad de än gör då de är så förknippade med "öst", men i allmänhet känns de ju bättre än vanliga VW exempelvis.

Där håller jag inte med, undantaget är väl i så fall Enyaq.
Men på tidigare bilar har man klart sett att Skoda är lite budget mot motsvarande VW.
När jag tittade på SUV 2016 så jämförde jag VW Tiguan mot Skodas Kodiaq och Seats Ateca som är bilar byggda på samma plattform och skall motsvara varandra.
Där märkte man tydligt skillnader på kvalitén på dom olika sakerna och då framförallt interiören, dom bilarna listar jag VW, Skoda, Seat även om det kanske inte är jätte stora skillnader.

Men sen är det som du säger, Skoda har blivit bättre och bättre och just på elbilssidan (utan att ha testat) håller jag nog Enyaq högre än iD.4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Tycker snarare att det säger att man inte tummar på säkerheten i dagens bilar, det byggs helt enkelt inte bilar som inte skall klara krocktester.

Ja förutom Lada Niva då kanske.

Nja, det finns massvis av både bilmodeller och hela biltyper som inte ens testas. Det har nog snarare med lobbyism av olika intresseorganisationer att göra.

För betyget noll är ju faktiskt inte bättre än inget betyg, snarare tvärt om...

Skrivet av Dizzö:

Sedan så tror jag att alla parter före en krock skulle föredra att man helst förhindrar en krock innan den uppstår. Vare sig man är bilförare, cyklist eller gående.

Det är väl ändå det körkort är till för? Om nu bilens möjlighet att förhindra olyckor är avgörande för att öht kunna få ett säkerhetsbetyg i EuroNCAP borde ingen bil avsedd för privatbilism kunna få högsta betyg.

En riktigt kass indikation, då laddkurvorna skiljer sig åt brutalt mellan bilarna. Zoe fixar exempelvis 50kW enbart mellan 30-50% SoC under optimal batteritemperatur.

Genomsnittlig laddhastighet mellan 10-80% hade varit mycket mer intressant. Men de siffrorna är ju inte lika smickrande, så det lär vi aldrig få se från tillverkarna.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Mercedes, BMW, Audi/VW brukar räknas dit.

Opel, (EU)Ford, etc brukar inte det

Speedster var ju en Lotus med Opelmärke. Tillverkades ju inte av Opel utan av Lotus.
Det enda GM kom med var motorn vilket visserligen var en bättre maskin än den Lotus plocka i sina bilar på den tiden.

Du har rätt det hade jag glömt. Dock tveksamt om Fiat/Chrysler är bättre...

Mycket förtrogen vad en Speedster är då jag ägt en. Lotus ägdes av GM. Brandades som Opel och Vauxhall beroende på marknad.
Är som att säga att exempelvis inte en SAAB cab är en SAAB då den tillverkades av Steyr/Valmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jag var jävligt taggad på Renault Megane Electric som kommer snart då den fått genomgående bra betyg på flertalet tester och provkörningar jag läst.

Dock nu efter Renault Zoes Euro NCAP test som var riktigt dåligt så blir man lite lack. Dock är det en facelift och Megane Electric helt ny så tror den kommer prestera bra men iallafall.

Nu har priserna kommit också.
https://alltomelbil.se/svenska-priser-klara-for-elbilen-renau...

Permalänk
Medlem

Plug & Charge till alla VW ID 2022, även redan levererade i form av mjukvaruuppdatering.
https://alltomelbil.se/bekraftat-aven-levererade-volkswagen-i...

Permalänk

Jag går i banorna att sälja min bil och skaffa elbil istället. Jag lutar åt att privatleasa och vill ha så mycket bil för pengarna.
Vilken elbil tycker ni är mest prisvärd för runt 4000kr/månad? Peugot e-2008 samt Opel Mokka-e är de jag kollat på mest, någon som har erfarenhet av någon av de modellerna?

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Blev en Nissan Leaf e+ Tekna för oss.

Den var väldigt mycket större än vad vi trodde att den skulle vara. Inte så tafatt töntig heller som vi har tyckt när vi tittade på den innan. Fullt deckad inkl. vinterhjul för 3800;-/mån i 24 månader var inte helt hemskt heller. Sprillans ny och rullar in senast i slutet av februari.
Vi var egentligen ute efter en MG ZS EV eller en e-Niro, men leveranstiden gjorde dem till ett nej-nej.

Blir troligtvis en låda från Easee också. Alla säljare vi pratade med i Kristianstad rekommenderade den, till och med framför sina egna lösningar.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

Jag går i banorna att sälja min bil och skaffa elbil istället. Jag lutar åt att privatleasa och vill ha så mycket bil för pengarna.
Vilken elbil tycker ni är mest prisvärd för runt 4000kr/månad? Peugot e-2008 samt Opel Mokka-e är de jag kollat på mest, någon som har erfarenhet av någon av de modellerna?

Lite dyr, men den här kanske:
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-ev6-rwd-omgae...

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

Ska du lägga runt 4000 kr på privatleasing så är tveklöst MG Marvel R ett grymt alternativ. Den krossar de modellerna du skriver om totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ska du lägga runt 4000 kr på privatleasing så är tveklöst MG Marvel R ett grymt alternativ. Den krossar de modellerna du skriver om totalt.

Hen kanske inte har behov av en så stor bil? Men ja, till och med så att lillebror MG ZS ska vara väldigt prisvärd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Hen kanske inte har behov av en så stor bil? Men ja, till och med så att lillebror MG ZS ska vara väldigt prisvärd.

Om inte annat, så är Marveln bra mycket snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har provkört Marvel R som är en bra bil men ett par saker gör att jag tog bort den som ett alternativ.

Stolarna är inte sköna. De gräver in i ryggen.

Farthållaren är placerad åt helvete. Den har en egen spak men är kort och skymd bakom ratten så du kan inte se den alls och när du är helt ovan med bilen så måste du titta på den för att använda den. Fattar inte hur dem tänkte där.

Lite seg laddning. 90 kWh funkar men är lite lågt. Inte bästa resultatet på Euro NCAP.

De två sista sakerna är väl något man kan förbise men säten sitter man ju i hela tiden och farthållare är ju något iaf jag skulle använda ofta så på de punkterna är det kört.

Allmänt så känns det som Marvel R är en bil där de bara slängt in så mycket gojs som möjligt men bilen känns ändå inte "komplett" om det säger något.

Provkörde också Mokka-e och den var trevlig och köra men baksätet var inte bra. Slog i huvudet i taket utan att knappt luta mig tillbaka och jag är 1.75. Litet 45 kWh netto batteri med så det är ingen höjdare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Alldeles för dyrt.

Tråkigt att se.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Har provkört Marvel R som är en bra bil men ett par saker gör att jag tog bort den som ett alternativ.
...
Farthållaren är placerad åt helvete. Den har en egen spak men är kort och skymd bakom ratten så du kan inte se den alls och när du är helt ovan med bilen så måste du titta på den för att använda den. Fattar inte hur dem tänkte där.

Sett dig nämna detta tidigare i tråden, men förstår inte riktigt, låter som samma system som jag har i min nuvarande bil (VW/Seat/Cupra) och jag tycker det funkar ypperligt.
Man flyttar ner fingrarna på vänsterhänden nån cm (jag behöver inte byta "grepp" på ratten) så hittar man nästa spak, enkelt tryck för att aktivera, spaken kan sen justera satt hastighet. Men jo den sitter dold bakom ratten så man måste använda den några gånger innan man lärt sig hur den funkar men det borde klaras ut första veckan man har bilen.

Inte provkört en Marvel men jag är mer bekymrad över det snåla lastutrymmet och skulle gärna ha en 5 mil till räckvidd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Sett dig nämna detta tidigare i tråden, men förstår inte riktigt, låter som samma system som jag har i min nuvarande bil (VW/Seat/Cupra) och jag tycker det funkar ypperligt.
Man flyttar ner fingrarna på vänsterhänden nån cm (jag behöver inte byta "grepp" på ratten) så hittar man nästa spak, enkelt tryck för att aktivera, spaken kan sen justera satt hastighet. Men jo den sitter dold bakom ratten så man måste använda den några gånger innan man lärt sig hur den funkar men det borde klaras ut första veckan man har bilen.

Inte provkört en Marvel men jag är mer bekymrad över det snåla lastutrymmet och skulle gärna ha en 5 mil till räckvidd...

Instämmer helt. På vår Octavia så satt farthållaren på ratten med regleringen i hastighet med. Väldigt praktiskt och tydligt även för nya förare.
På Enyaqen sitter den nu på en liten spak bakom ratten. Tog väl någon dag innan ändringen satt i ryggmärgen och nu tänker man inte på det.

Tycker Marvel-bilarna överlag är prisvärda. Men jag är lite för bekväm för att köpa något med 402km WLTP. Det skulle troligen innebära ca 24 mils räckvidd vintertid i Umeå. Det med körning från 100% till 0%, något som man vare sig vill eller bör sträva efter. Mer rimligt är kanske 20-80% körningar för att ha marginaler till resor efter hemkomst samt att inte toppa upp över 80% dagligen.
Det ger drygt 14 mil praktisk räckvidd för vardagskörning.

Sen har jag stuga i inlandet med en enda plats för laddning nästan 20 mil bort, det är i princip ohållbart med en teoretisk räckvidd på 24 mil med 100% laddning. Mer marginaler än så vill jag ha över tid med ev. degradering, kallare dagar osv.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Tack för alla svar, MG kan vara ett alternativ också. Det dröjer till början av sommaren innan jag ska byta bil, så därför är ju Megane ett alternativ också, när den släpps.

Skrivet av Dizzö:

Alldeles för dyrt.

Tråkigt att se.

Det känns som att den ligger i samma prisklass som många andra elbilar i det lägre prissegmentet. Men visst, 450 000kr är mycket pengar. Men en motor på 220hk och 45 mils räckvidd känns det som att den har en chans att utklassa de andra konkurrenterna, som oftast har 30-35 mils räckvidd och en betydligt svagare motor.
Det ska bli intressant att se vad leasingkostnaden blir för denna modellen. Följer Renault samma mönster som andra tillverkare borde leasingkostnaden hamna på runt 3500kr och lite uppåt.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag har haft en Seat Ateca som hyrbil och den har också en egen spak för farthållaren men den spaken är iaf dubbelt så lång utåt från rattens bas så där är den bra utformad och inte skymd och fungerar som den ska.

Men i Marvel R så är den väldigt kort och helt skymd av ratten. Helt oanvändbar innan man lärt sig använda den och för att göra det måste man ju kunna se vad som gör vad i spaken i början. Så nej total miss i designen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

Tack för alla svar, MG kan vara ett alternativ också. Det dröjer till början av sommaren innan jag ska byta bil, så därför är ju Megane ett alternativ också, när den släpps.

Det känns som att den ligger i samma prisklass som många andra elbilar i det lägre prissegmentet. Men visst, 450 000kr är mycket pengar. Men en motor på 220hk och 45 mils räckvidd känns det som att den har en chans att utklassa de andra konkurrenterna, som oftast har 30-35 mils räckvidd och en betydligt svagare motor.
Det ska bli intressant att se vad leasingkostnaden blir för denna modellen. Följer Renault samma mönster som andra tillverkare borde leasingkostnaden hamna på runt 3500kr och lite uppåt.

Ska man ha 60 kWh batteriet och mellan alternativet så är leasing på 4790 kr/mån vilket är på tok för mycket. Hade övervägt den om den varit på 4000 kr/mån.

"Techno-versionen kostar från 4.090:-/månad* i privatleasing med 24.000:- förskottsbetalning eller 4.790:-/månad* utan första förhöjd leasingavgift, Techno är utrustad med 60kWh batteripaketet och 220hk e-motorn till ett rekommenderat pris från 483 900:-"

https://www.mynewsdesk.com/se/renault/pressreleases/priset-kl...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Jag har haft en Seat Ateca som hyrbil och den har också en egen spak för farthållaren men den spaken är iaf dubbelt så lång utåt från rattens bas så där är den bra utformad och inte skymd och fungerar som den ska.

Men i Marvel R så är den väldigt kort och helt skymd av ratten. Helt oanvändbar innan man lärt sig använda den och för att göra det måste man ju kunna se vad som gör vad i spaken i början. Så nej total miss i designen.

Det är ju en sån grej som ofta sänker betyget rejält i recensioner och så, men som i praktiken inte är något problem efter typ två dagar. Jag minns någon recension som totalsågade en bil för att knappen till stolsvärmen satt på själva stolen ganska långt ner och var svår att hitta, vilket inte heller är ett problem för den som har bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju en sån grej som ofta sänker betyget rejält i recensioner och så, men som i praktiken inte är något problem efter typ två dagar. Jag minns någon recension som totalsågade en bil för att knappen till stolsvärmen satt på själva stolen ganska långt ner och var svår att hitta, vilket inte heller är ett problem för den som har bilen.

Det är ganska stor skillnad på en knapp jämfört med något du ska kunna använda och sätta på medan du kör som har flera reglage och knapptryckningar.

Hade inte varit nå problem att sätta på en stolsvärm knapp på stolen i körning men att fumla med farthållaren medan man rullade på motorväg så kändes jag som en trafikfara. Behövde böja ner på huvudet och luta mig ner att kolla när man normalt sätt bara ska titta neråt och kolla på reglaget och ändra. Var ohållbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Tesla Model3 ägare; Är ni nöjda med er bil? Om ni hade köpt en ny bil idag, hade ni valt samma ?

@EV6 ägare; Samma fråga eg, är nu ni nöjda med er bil? (Om vi har någon i forumet som fått sin bil än).
Föjt EV6 gruppen på fb lite, verkar som det vart lite barnsjukdomar. Har ni råkat ut för något, och hur har ni fått hjälp av återförsäljaren ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Det är ganska stor skillnad på en knapp jämfört med något du ska kunna använda och sätta på medan du kör som har flera reglage och knapptryckningar.

Hade inte varit nå problem att sätta på en stolsvärm knapp på stolen i körning men att fumla med farthållaren medan man rullade på motorväg så kändes jag som en trafikfara. Behövde böja ner på huvudet och luta mig ner att kolla när man normalt sätt bara ska titta neråt och kolla på reglaget och ändra. Var ohållbart.

Tja jag har inte koll på precis den där, jag bara har märkt att den typen av kritik ofta inte får medhåll från ägare och förare. PSA, Ford och ett antal till hade ju den där hemska klumpen för att kontrollera farthållare och motsvarande på andra sidan för att styra radion har jag för mig, som på många modeller var helt omöjlig att se från förarplatsen. Jag hatade den när jag lånade en sådan bil i jobbet ett tag men även där vande jag mig väldigt snabbt och sen var det inga problem. Första gångerna kan det absolut vara ett hinder men sen lär man sig ju liksom. Volvos navigator styrdes ju länge med ett styrkors på baksidan av ratten exempelvis, men folk verkar inte ha problem med den heller.

Permalänk
Medlem
Visa signatur