Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jo, den gick dåligt när jag hade den, det var därför jag sålde mitt innehav i den.

Det här påminner mig om Fidelity Magellan Fund, som i snitt hade 29% årlig avkastning men ändå hade deras investerare lyckats förlora pengar.

Why do individual investors perform so poorly?
What is not clear from this study is why individual investors have a problem. Some people suggest that it is because investors are not learning, despite all the education currently available to them. While this might be true, I think the problems go deeper than that. Fidelity Investments conducted a study on their Magellan fund from 1977-1990, during Peter Lynch’s tenure.2 His average annual return during this period was 29%. This is a remarkable return over the 13 year period. He was easily one of the best performing fund managers for his asset class. It should be noted that this was not a secret. Fidelity’s Magellan fund became one of the largest mutual funds due to its success under Peter Lynch, so it is clear that investors were aware of its performance. Whether the investors in the fund were chasing performance or investing due to his expertise is unclear. What is clear is that investors learned that Peter Lynch was investing in a method that worked.

Given all that, you would expect that the investors in his fund made substantial returns over that period. However, what Fidelity Investments found in their study was shocking. The average investor in the fund actually lost money. You read that correctly… The average investor lost money in the Fidelity Magellan fund under Peter Lynch’s tenure during a period of time when the fund returned around 29% annually. So if investors can learn enough to find good investments, why do they consistently perform poorly with their investments?

Dold text

Källa: https://innovativewealth.com/wall-street-wisdom/individual-investors-bad-investing/

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jo, den gick dåligt när jag hade den, det var därför jag sålde mitt innehav i den.

Lär dig mer om marknaden först istället, skyll inte på din vän.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Som andra redan påpekat, du borde inte låtit dig avskräckas. Speciellt om du endast månadsparar är det nästan bra om fonden dyker i början, då får du köpa mer "till rabatt" i början. Lite drygare om du gick in med ett större kapital dag 1 och sedan fortsatte månadsspara, men fortfarande inte hela världen (du får i alla fall tröst i form av rabatten på nya köp).

Börsen går alltid upp och ned, du kan inte förutspå det så inte värt att försöka och man får helt enkelt acceptera att det dippar emellanåt. Ibland har man tur och ibland otur med hur man råkar tima sina transaktioner

Det är en helt okej fond, har inte den själv men har direktägda aktier av både Investor och Industrivärden i form av aktier (och säkerligen många andra av aktierna via andra fonder).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av Marke:

Lär dig mer om marknaden först istället, skyll inte på din vän.

Jo det gör jag eftersom det var ett säkert kort enligt honom.
Tur man lär sig av sina misstag och inte lyssnar på självutnämnda experter.
Finns tydligen några här i tråden med verkar det som....

Permalänk
Inaktiv

Det finns inga säkra kort då skulle vi alla carit miljonär.

Sedan ska en fond köpas och ägas över tid . 5-10år minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Finns inga säkra kort. Finns ett helt gäng i denna tråd som ger bra tips dock.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Gillar du inte förslag på investeringar så är du nog i fel tråd

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eduardo_S:

Hehe, du gör samma fel som jag gjorde i 15 år. Din sparhorisont var 6 månader. Kompis. Då är börsen inte rätt för dig. Jag har sparat sen 2016 och har typ gjort en miljon på börsen. Bara indexfonder och lite spiltan aktieinvestmentbolag och AMF småbolag. Ha inte så bråttom och sluta stirra på börsen hela j*vla tiden.

Läs lite på rikatillsammans.com. Anledningen att man har oddsen med sig gällande indexfonder, global är att trenden har varit svagt uppåt sen andra världskriget. Det är den vågen du surfar på. Man fördubblar pengarna cirka 7-8 år, men enstaka år kan dyka ned. Därför är 6 månader en väldigt kort tid för att se hur fonden presterar. Säg att du lade in 100K januari 2020. Sen en kollade du i mars 2020. Då hade du sannolikt haft 60K , men kikar du idag så skulle du ändå ha en bit över 120K. Så ingen vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jag tror inte du har lärt dig ett smack, du klandrar fortfarande din vän för dina egna misstag.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Trevlig attityd.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Har ni lust att ge lite feedback inför en kommande ombalansering?

Jag har idag följande fonder:

Amf aktiefond stilla havet som gått ner 4% sedan köp.
Handelsbanken hållbar energi som gått ner 3,7% sedan köp.
Handelsbanken Sverige som gått upp 11,5% sedan köp.
Spiltan aktiefond investmentbolag som gått upp 24,7%
Swedbank ny teknik som gått ner 8,2%
Tin ny teknik som gått ner 0,7%

Har handlats lite sporadiskt sedan q1 2021.

Fördelning är följande i %:
25 Spiltan
20 Handelsbanken tema
15 ny teknik
15 TIN
15 Hållbar energi
10 Asien

All feedback är bra men var snälla

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Hej på er!

25 Spiltan
20 Handelsbanken tema
15 ny teknik
15 TIN
15 Hållbar energi
10 Asien

Skulle ta 5-10% från Spiltan och tema och lagt de på en Globalfond t.ex. Länsförsäkringar Global. Ser rimligt ut i övrigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Skulle ta 5-10% från Spiltan och tema och lagt de på en Globalfond t.ex. Länsförsäkringar Global. Ser rimligt ut i övrigt.

Thänks!

Antar att fonderna det gått dåligt för får ligga och marinera ett tag i hopp om uppgång?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Själv kör jag "fondrobot" balanserat på 95% aktier samt en liten dubbeldipp i krypto (inte cert). Har långsiktigt tänk, 10 år minst, men är för lat för att investera/ombalansera själv därav roboten. Funkar bra so far!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Thänks!

Antar att fonderna det gått dåligt för får ligga och marinera ett tag i hopp om uppgång?

Nja, tänkte mest på att du inte verkar ha någon global/usa-fond, så tänker att du kan kapa några av de fonder du exponerar mycket mot lite, och få lite exponering mot det också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Nja, tänkte mest på att du inte verkar ha någon global/usa-fond, så tänker att du kan kapa några av de fonder du exponerar mycket mot lite, och få lite exponering mot det också

jag har ju hela min pension i globalfonder

Jag har fått lära mig att man aldrig ska sälja på minus, har jag blivit felinformerad haha

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Nu är jag väldigt grön på detta område. Men Elon Musk, släppte inte han ett program som skulle auto trejda cryptovalutor(om jag minns rätt).

Någon som vet var man hittar det, hade varit kul att prova det.

Om du är intresserad av automatisering rekommenderar jag Tradingviews Pine Script. Man kan skapa egna roliga automatiseringar, indikationer och strategier. Har man inte programmerat i något språk innan är Pine Script en grym start.

Pine Scrip User Manual

Se till att vara försiktig när man använder sig av automatisering och använd papperspengar innan man börjar använda eget kapital. För min del använder jag automatisering som ett komplement till att aktivt investera. Det underlättar när man backtestar en strategi. Man behöver inte göra allt manuellt, låter scripten filtrera olika strategier för att sedan kunna välja ut de bästa och manuellt backtesta de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

jag har ju hela min pension i globalfonder

Jag har fått lära mig att man aldrig ska sälja på minus, har jag blivit felinformerad haha

Du ska definitivt sälja oberoende om det är plus eller minus om du tycker dig ha bra anledning för det. Men att något gått dåligt är inte nödvändigtvis en anledning att sälja (ofta snarare tvärt om, av samma anledning som det är bra att köpa när det är billigt).

Ombalansering är i mitt tycke "en bra anledning", bara se till att inte ombalanseringen som mynnar ut i att sälja X inte är pga. att X gått dåligt

Edit: Blev lite tankevurpa, ren ombalansering med samma fonder i samma andalera som man hade innan kommer ju aldrig leda till att man säljer saker som gått sämre än det andra. Menade snarare på om man ändrar vilka fonder man ska ha och hur stora andelar av de olika.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Du ombalanserar för att hålla samma risk. Själv är jag för lat för det. Så det blir som det blir. Kör AMF Global så får du med allt.

Permalänk
Medlem

Pension: 80% Avanza Global + 20% råvaror
Lekhinken: Defi 2.0 - $TIME, $STRONG, $OHM osv + några pseudo delta-neutrala strategier med fin APR

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Mina sparpengar är fördelade på följande sätt:

90% av mitt kapital:
- 75% LYSA 100% aktier
- 25% Nordnet varav 80% LF global indexnära, 10% Plus Allabolag Sverige, 10% LF tillväxtmarknader indexnära.

10% av mitt kapital
- Avanza varav 50% Enter småbolagsfond, 50% Handelsbanken global småbolag
- Nordnet 1 direktägd aktie i bolag jag följer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du ombalanserar för att hålla samma risk. Själv är jag för lat för det. Så det blir som det blir. Kör AMF Global så får du med allt.

Bara 193 innehav i den fonden dock. Många globalfonder har runt 1500 innehav.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Hej på er!

Jag har idag följande fonder:

Amf aktiefond stilla havet som gått ner 4% sedan köp.
Handelsbanken hållbar energi som gått ner 3,7% sedan köp.
Handelsbanken Sverige som gått upp 11,5% sedan köp.
Spiltan aktiefond investmentbolag som gått upp 24,7%
Swedbank ny teknik som gått ner 8,2%
Tin ny teknik som gått ner 0,7%

Har handlats lite sporadiskt sedan q1 2021.

25 Spiltan
20 Handelsbanken tema
15 ny teknik
15 TIN
15 Hållbar energi
10 Asien

Gillar personligen inte branschspecifika fonder men det känns som TIN Ny Teknik och Swedbank Robur Ny Teknik överlappar ganska mycket?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

Bara 193 innehav i den fonden dock. Många globalfonder har runt 1500 innehav.

Menade SPP Global som följer MSCI AWCI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Gillar personligen inte branschspecifika fonder men det känns som TIN Ny Teknik och Swedbank Robur Ny Teknik överlappar ganska mycket?

Dem har gått som tåget fram tills q4 men nu vill jag inte säljs till förlust annars hade jag sålt av en..

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jo, och det beror på att TINs förvaltare tidigare skötte Robur Ny Teknik men hoppade av och startade eget.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Måste efterfråga era erfarenheter av mäklare, kanske just Degiro och IG. Inte för att jag är intresserad av hävstången och galen risk, men däremot ett sätt att komma åt enklare och smidigare handel på andra marknader som Avanza och Nordnet idag inte erbjuder eller man måste hålla på att ringa in och betala stora courtage.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Har lagt all mina premie och tjänstepensions i dessa sedan 3 år tillbaka:
DI SICAV, Global Index (3-5%)
Swedbank Robur Technology A
BlackRock - World Technology A2
Blackrock World Tech Fund USD Acc
Franklin Technology Fund A Acc

Kanske farligt att vara så pass exponerad mot teknikbolag? Känns ändå som något stabilt. Mina tjänstepensionsställen har inte en uppsjö av fonder heller, tyvärr.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Har lagt all mina premie och tjänstepensions i dessa sedan 3 år tillbaka:
DI SICAV, Global Index (3-5%)
Swedbank Robur Technology A
BlackRock - World Technology A2
Blackrock World Tech Fund USD Acc
Franklin Technology Fund A Acc

Kanske farligt att vara så pass exponerad mot teknikbolag? Känns ändå som något stabilt. Mina tjänstepensionsställen har inte en uppsjö av fonder heller, tyvärr.

Har varit hög tillväxt i världen de senaste 20 åren och i synnerhet inom tech, räntan har bara gått neråt och tillgångar har därmed bara gått upp. Kommer säkert ske stor tillväxt i tech framöver, men det är inte garanterat att värdet på tillgångarna fortsätter gå upp då dom i många fall är högt värderade redan. Det finns många exempel i historien där börsen i allmänhet är i princip platt under långa perioder (10-15 år). Huruvida vi står inför en sådan period just nu är ju extremt svårt att säga, en globalfond har såklart bättre riskspridning, men många bolag är där också väldigt högt värderade. Personligen är jag inte ett jättestort fan av fonder (15% av mitt innehav), lever i illusionen om att jag vill veta vad jag äger och tror att det kommer gynna mig på sikt. Än så länge har jag samma resultat som en global index fond...