Permalänk
Medlem

Köpråd 75"

Dax att ersätta min gamla trotjänare till tv som har varit med en ~8 år ungefär.
Det är en 60" Sony som jag varit mkt nöjd med men då jag sitter ungefär 6 meter ifrån så har jag länge sneglat på en större tv.
Nu när Sony 75" X90J reas ut på både Felgiganten, NoN samt Hifi-butiken för 14990:- så känns det spontant som en no-brainer men jag vill ändå kolla med "forum-rävarna" (@Laxpudding mfl) om det är det bästa valet i just det prissegmentet?
Tv används uteslutande till film- o tvtittning, inget spelande öht.
På vänster sida där tv:n kommer hängas är det fönster hela vägen så ett tämligen stort ljusinsläpp finns i rummet.
Tv-soffans placering innebär att man sitter ganska mittemot tv:n (avlångt rum där tv:n kommer hänga på ena kortsidan med soffan i motsatt ände).

Hoppas på lite input innan jag trycker på köp-knappen!

Permalänk
Samsung Sverige

Jag skulle säga att det är en riktigt bra tv för dom pengarna och precis som du skälv säger, en no brainer. Rtings review är ett bra tips att kolla in, där går de ofta in på detaljer om vad exakt som är bra eller dåligt med tvn.

Om möjligt så skulle jag dock vänta till BF, som bara är nån vecka bort

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x90j

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Om möjligt så skulle jag dock vänta till BF, som bara är nån vecka bort

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x90j

//Daniel

Har lekt med den tanken oxå men då priset på nämnd Sony bara varar denna veckan så vågar jag inte gambla...
Däremot så har ju Felgiganten öppet köp o framför allt - prisgaranti om nu ett bättre alt skulle presentera sig på BF eller om nämnd tv skulle råka bli x antal tusen kronor billigare (noll utsikt för det kill-gissar jag).

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av elp:

Har lekt med den tanken oxå men då priset på nämnd Sony bara varar denna veckan så vågar jag inte gambla...
Däremot så har ju Felgiganten öppet köp o framför allt - prisgaranti om nu ett bättre alt skulle presentera sig på BF eller om nämnd tv skulle råka bli x antal tusen kronor billigare (noll utsikt för det kill-gissar jag).

Ett tips är ju att köpa från Hifiklubben istället, då dom också lämnar prisgaranti samt att du har bättre garanti där om du är medlem

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem

Sony brukar vara prisvärda. Har väl varit lite sisådär med stödet för VRR m m tidigare, men det är endast relevant för spelande.
Du lär nog bli hyfsat nöjd med den.

Som annan nämnt brukar Rtings ha ordentliga tester.

Tänk dock även på storlek i relation till avstånd, 75" är inte SÅ stort.

Beror även på hur snart du behöver den.
Inte alls säkert att det blir billigare till BF, men om du har tålamod att vänta ytterligare kommer de att bli ännu billigare till våren/sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Beror även på hur snart du behöver den.
Inte alls säkert att det blir billigare till BF, men om du har tålamod att vänta ytterligare kommer de att bli ännu billigare till våren/sommaren.

Tror du verkligen den modellen kommer sjunka ytterligare om jag biter i o väntar…?
Kollade nämligen föregångaren från 2020 på prisjakt o den var aldrig under 15000:- (förutom EN dag om jag läser pj rätt).

Permalänk
Medlem

SEX meter ifrån?! Skulle definitivt köpa en 85-tummare isåfall. Helst större med det avståndet men det finns ju knappt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Scarabeo:

SEX meter ifrån?! Skulle definitivt köpa en 85-tummare isåfall. Helst större med det avståndet men det finns ju knappt.

Jag kan hålla med om att det nästan är värt att kolla mot en projektor, bara för att få upp storleken

//Daniel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag har levt med min 60” på det avståndet i drygt 8 år så en 75” blir ett lyft, större behövs inte!
Frågan kvarstår - finns det en bättre kandidat för den summan och mina behov/förutsättningar?

Permalänk
Medlem

Köpte 2020 års modell av den TV du har tänkt köpa, 75tum XH9095, ett år sedan på black friday för 15.000kr.

Är sjukt nöjd med TVn, på alla plan, speciellt 4k bilden som är magisk.

Det gäller dock att du sitter mittemot TVn, den har inte bra betrakningsvinklar. Men som du beskrev det lät det som att det är lugnt.

Då menar jag inte att den är värdelös bara för att du sitter lite snett emot TVn, men den ska helt klart placeras mittemot en soffa.

Och nej ingen annan TV kommer i närheten prismässigt just nu. Den lär aldrig gå under 15.000 på black friday heller.

Permalänk
Medlem

Oklart om just den modellen går ner mycket mer senare, men flera andra har gått ner en hel del i samband med att de sålts ut.
Sony brukar ligga på någorlunda nivåer över lag och sjunker inte hemskt mycket efter de initiala sänkningarna.

På 6 m lär du ju såklart se tv:n, men det ger långt ifrån en stor upplevelse. En 75" upplevs inte alls som så stor på det avståndet.
Hjälpte en kollega att sätta upp hans 75" för ett par år sen, sitter väl på runt 4-5 m max. När vi satte igång den tyckte vi båda att den upplevdes som rätt liten.

Permalänk
Medlem

Efter mkt grubblande så kan jag meddela att det blev ett köp - från Hifiklubben (tack @Samsung-Daniel)!
Stort tack till alla er som orkat engagera er och kommit med insiktsfull input i ärendet - bug o bock!
Det är sådana som ni som gör detta forum till den storslagna community det faktiskt är, alla heder till er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Hehe, man kan inte ha för stor TV

Dock drar kostnaden iväg över 75 tycker jag... har själv ca 5m ifrån och nästa TV blir nog 85, dock har jag köpt min för inte så länge sen så kommer ha kvar den tills den ger upp tänker jag

Permalänk
Medlem

Update:
Blev ett inköp och jag valde Hifi-klubben!
Tv:n landade igår o planen är att försöka hinna med att smälla upp den ikväll.
Med tanke på Felgigantens förhandssläpp av BF-priserna så är jag väldigt glad att jag kom till skott innan kampanjen löpte ut.

Passar på att fråga om någon som sitter på denna tv:n har lite inställningar att dela med sig av då tv-apparater "straight out of box" brukar vara sådär...
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på en Sony X90J o kan dela med sig av sina inställningar?
Har svårt att hitta ett läge/inställning som känns 100%…
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Någon som sitter på en Sony X90J o kan dela med sig av sina inställningar?
Har svårt att hitta ett läge/inställning som känns 100%…
Tack!

Har du kikat på Rtings sida?

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x90j/settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Nope, visste inte ens att de fanns?
Är det ”da shit” eller finns fler förslag…?
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Nope, visste inte ens att de fanns?
Är det ”da shit” eller finns fler förslag…?
Tack!

Finns ingen inställning du kan ta och förvänta dig att det är "the shit" om du inte utför riktig kalibrering med hårdvara då paneler skiljer sig från varandra.
Men detta kan hjälpa till att fixa/lägga in lite saker som du kanske inte skulle tänka på

Permalänk
Medlem
Skrivet av kn0xxarn:

Köpte 2020 års modell av den TV du har tänkt köpa, 75tum XH9095, ett år sedan på black friday för 15.000kr.

Är sjukt nöjd med TVn, på alla plan, speciellt 4k bilden som är magisk.

Det gäller dock att du sitter mittemot TVn, den har inte bra betrakningsvinklar. Men som du beskrev det lät det som att det är lugnt.

Då menar jag inte att den är värdelös bara för att du sitter lite snett emot TVn, men den ska helt klart placeras mittemot en soffa.

Och nej ingen annan TV kommer i närheten prismässigt just nu. Den lär aldrig gå under 15.000 på black friday heller.

Håller med har samma TV och den är helt sjukt bra. Om du skall koppla konsoll eller PC har du ju 120HZ VRR osv också fungerar prima

lite off topic men vet någon vilken modell på den sidan ifrån Sony i USA som motsvarar Sony KD-75XH9096 UHD-TV ?

https://www.rtings.com/tv/reviews

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Håller med har samma TV och den är helt sjukt bra. Om du skall koppla konsoll eller PC har du ju 120HZ VRR osv också fungerar prima

lite off topic men vet någon vilken modell på den sidan ifrån Sony i USA som motsvarar Sony KD-75XH9096 UHD-TV ?

https://www.rtings.com/tv/reviews

Ska va denna: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900h

Permalänk
Medlem

tackar!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Jag har levt med min 60” på det avståndet i drygt 8 år så en 75” blir ett lyft, större behövs inte!
Frågan kvarstår - finns det en bättre kandidat för den summan och mina behov/förutsättningar?

Vad har behov med saken att göra

Man "vill" ha större bild

Du har inget "behov" av nått mer än en liten 24 tummare för att se en bild, sätt dig riktigt nära bara

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du har inget "behov" av nått mer än en liten 24 tummare för att se en bild, sätt dig riktigt nära bara

Haha, exakt. Ju större desto bättre generellt. Min TV är bara på 55 tum men sitter ca 1,5 meter ifrån så bilden upplevs som rätt stor. Hade jag haft 3-4 meters avstånd eller ännu längre hade jag inte nöjd mig med något under 85 tum.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Haha, exakt. Ju större desto bättre generellt. Min TV är bara på 55 tum men sitter ca 1,5 meter ifrån så bilden upplevs som rätt stor. Hade jag haft 3-4 meters avstånd eller ännu längre hade jag inte nöjd mig med något under 85 tum.

Sitter själv och önskar att barnen "råkar" kasta en boll på Tvn

Får nog ta och kasta den där bollen själv snart om inte barnen gör det...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Har 2,5m ifrån min 75tums, blir som biokänsla. Vill ha 85tum nu då man haft denna ett år. Snart sitter man väl med en projektor som tar upp hela väggen 😁

Permalänk
Medlem

Det går att hitta en del inställningstips på youtube också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyM:

Det går att hitta en del inställningstips på youtube också..

Har du en länk du vet är bra så tar jag tacknämligt emot den!
God Jul!

Permalänk
Medlem

Vad är sannolikheten att x90j 75" kommer för 14.9k igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DL:

Vad är sannolikheten att x90j 75" kommer för 14.9k igen?

Exakt 1/42! Sannolikheten är därmed den inverterade… ja, ni vet.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Tack för ditt idiotiska svar.