Permalänk
Medlem

Koppla atmos högtalare

Hejsan

Undrar hur man ska koppla Dolby Atmos högtalare på min befintliga hemmabio.
Har Onkyo TX-NR696 och vill kopplat 2 extra högtalare (Klipsch Reference Premiere RP-500SA)
(har inte bestämt mig ska jag placera dom fram på golvhögtalare eller bak på taket).
Vill veta hur jag ska koppla dom? Om någon kan hjälpa mig.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Hej,

Läste inte ordentligt.

Skulle placera dem på frontarna till att börja med, är du inte nöjd med ljudbilden kan du alltid skruva upp dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Undrar hur man ska koppla Dolby Atmos högtalare på min befintliga hemmabio.
Har Onkyo TX-NR696 och vill kopplat 2 extra högtalare (Klipsch Reference Premiere RP-500SA)
(har inte bestämt mig ska jag placera dom fram på golvhögtalare eller bak på taket).
Vill veta hur jag ska koppla dom? Om någon kan hjälpa mig.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

mvh
Njanja

Kan denna funka för dig? https://www.intl.onkyo.com/downloads/manuals/pdf/tx-nr696_man... Sida 33?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Ska testa när jag kommer hem.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Hejsan ALLA

har några frågor om hur man ska koppla två baslådor. https://imgur.com/a/Z4LRjfz
ska jag koppla både L och R eller räcker med R (har 2st)?
Kan någon förklara enkelt vad menas med "PHASE", "LOW PASS" and "GAIN"?
En är placerat på häger sida av TV, medan den andra är placerat på vänster sidan.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan ALLA

har några frågor om hur man ska koppla två baslådor. https://imgur.com/a/Z4LRjfz
ska jag koppla både L och R eller räcker med R (har 2st)?
Kan någon förklara enkelt vad menas med "PHASE", "LOW PASS" and "GAIN"?
En är placerat på häger sida av TV, medan den andra är placerat på vänster sidan.

mvh
Njanja

Vad är det för sub du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Vad är det för sub du har?

Har du sett bilden?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av njanja:

Hejsan ALLA

har några frågor om hur man ska koppla två baslådor. https://imgur.com/a/Z4LRjfz
ska jag koppla både L och R eller räcker med R (har 2st)?
Kan någon förklara enkelt vad menas med "PHASE", "LOW PASS" and "GAIN"?
En är placerat på häger sida av TV, medan den andra är placerat på vänster sidan.

mvh
Njanja

Onkyo TX-NR696 har 2 pre out sub, utgångarna verkar vara i mono så du drar en kabel till vardera basmodulen. Basmodulen du har på bilden har stereoingångar så du kan koppla in kabeln i höger eller vänster, spelar ingen roll för signalen monokopplas internt i vilket fall.

Reglagen är för att ställa in delningsfiltret på suben, eftersom suben inte har en lfre ingång blir det lite mer jobb att justrtera det rätt eftersom du även har ett filter i surroundekodern och de måste båda ställas in så att de sammarbertar och inte förstör för varandra.
Med tanke på att du har 2 basmoduler så vet jag inte riktigt vad som kommer att bli bäst för dig utan det bör du prova dig fram till för det beror på hur du möblerar. Vad ska du använda för toppar/fronthögtalare?
Du kan ju faktisk välja att köra basarna i stereo eller mono eller bara som lfe/sub från dekodern och det är omöjligt att säga vad som låter bäst utan att mäta och prova i det rum du ska ha prylarna i.

Fas justerar i alla fall fasförskjutningen (tidsfördröjning) på basmodulen, denna justering finns även i surrouddekodern och de måste harmonisera om det ska bli bra, justeringen är till för att kompensera för skillnaden i avstånd mot topparna. har man inte mätmöjlighet brukar man justera den med lyssning, tex genom att spela upp brus och justera till ljudet blir så starkt som möjligt för det brukar innebära att samtliga högtalare spelar i fas.

Low pass är lågpassfiltret för basen, begränsar den högsta frekvens som den återger, finns också motsvarande filter i dekodern och de måste justeras så att de samverkar.

Gain är förstärknigsfaktor/nivåkontroll, hur starkt basen spelar vid en given nivå på insignalen. Finns också motsvarande reglage i dekodern och de måste justeras så att de samverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan ALLA

har några frågor om hur man ska koppla två baslådor. https://imgur.com/a/Z4LRjfz
ska jag koppla både L och R eller räcker med R (har 2st)?
Kan någon förklara enkelt vad menas med "PHASE", "LOW PASS" and "GAIN"?
En är placerat på häger sida av TV, medan den andra är placerat på vänster sidan.

mvh
Njanja

Hot tip: https://d2um2qdswy1tb0.cloudfront.net/product-manuals/SPL-Sub...

Du har allting förklarat där.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Rekordmedlem

Jag var nog lite otydligt med hur många alternativ du har genom at du har 2 basmoduler, du kan koppla dem som både sub och lfe men även i både stereo och mono samtidigt om jag tolkar manualerna rätt. Har du små frontar låter det nog bäst att koppla dem "avancerat" som basar till frontarna och separatmata lfe via surrounddekodern. Du har många möjligheter om du vill optimera men det kräver att du sätter dig in i hur prylarna fungerar om du ska göra det.

Har du stora frontar är det inte lika viktigt att koppla basarna som sub utan då är det enklare att bara ha dem för lfe .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag var nog lite otydligt med hur många alternativ du har genom at du har 2 basmoduler, du kan koppla dem som både sub och lfe men även i både stereo och mono samtidigt om jag tolkar manualerna rätt. Har du små frontar låter det nog bäst att koppla dem "avancerat" som basar till frontarna och separatmata lfe via surrounddekodern. Du har många möjligheter om du vill optimera men det kräver att du sätter dig in i hur prylarna fungerar om du ska göra det.

Har du stora frontar är det inte lika viktigt att koppla basarna som sub utan då är det enklare att bara ha dem för lfe .

Hej

Ok tack för info.
Har inte små högtalare utan riktiga och stora. 2 golv fram. 2 atmos fram, 2 sub och 2 bak.
Tanke var att köpa sådana https://imgur.com/a/eMsr9cC. Vet inte om det hjälper nåt.
Orsaken varför jag frågar är att en av sub låter liter (brusande ljud kommer) (sak se att jag spelar in)

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av njanja:

Hej

Ok tack för info.
Har inte små högtalare utan riktiga och stora. 2 golv fram. 2 atmos fram, 2 sub och 2 bak.
Tanke var att köpa sådana https://imgur.com/a/eMsr9cC. Vet inte om det hjälper nåt.
Orsaken varför jag frågar är att en av sub låter liter (brusande ljud kommer) (sak se att jag spelar in)

mvh
Njanja

En förgrennig har du ingen nytta av. Är det brus eller brum i basen? Brum beror oftast på jordproblem.
Om det är brus, brusar den om du kortsluter ingångarna på den eller kommer bruset utifrån ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej Alla,

istället att starta en ny tråd, kommer jag att fortsätta med den här.
Som jag skrev tidigare, har en Onkyo TX-NR696 och nya högtalare från Klipsch.
Upplever att får sämre ljud med nya än med mina gamla högtalare, på tanke vad dom kostade.
gick igenom förstärkare manualen 2 gånger och känns att den är bra men begränsat.
Tror ni att förstärkare orkar eller lite för klen?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Du har så mycket och så dyra prylar att jag tycker att du ska ta hem någon som hjälper dig med kalibrering. Tror de större företagen med fysisk butik erbjuder denna tjänst.

Folk på nätet kommer inte lösa det här.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Du har så mycket och så dyra prylar att jag tycker att du ska ta hem någon som hjälper dig med kalibrering. Tror de större företagen med fysisk butik erbjuder denna tjänst.

Folk på nätet kommer inte lösa det här.

Ärligt talat jag har funderat på det. Ska kontakta dom idag och se hur mycket dom tar per timme.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej Alla,

istället att starta en ny tråd, kommer jag att fortsätta med den här.
Som jag skrev tidigare, har en Onkyo TX-NR696 och nya högtalare från Klipsch.
Upplever att får sämre ljud med nya än med mina gamla högtalare, på tanke vad dom kostade.
gick igenom förstärkare manualen 2 gånger och känns att den är bra men begränsat.
Tror ni att förstärkare orkar eller lite för klen?

mvh
Njanja

Dick du ingen mic med förstärkaren för att kalibrera ljudet? Blir som natt och dag.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Dick du ingen mic med förstärkaren för att kalibrera ljudet? Blir som natt och dag.

Hejsan,

japp fick en mic, körde 3 gånger och fortfarande samma. När jag ändrar Level/Gain på SUB-en till max
då får jag inte det extra som jag vill ha samt att jag har två stycken.
Blir bara puff, puff. Förväntade att jag ska få bättre än som jag hade.
Mina gamla låter bättre än dessa nya. Räcker bara att höjer lite volym då kan inte jag vara i rummet.
Medan den nya som jag har i vardagsrummet, om jag höjer till max händer inte så mycket.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av njanja:

Hejsan,

japp fick en mic, körde 3 gånger och fortfarande samma. När jag ändrar Level/Gain på SUB-en till max
då får jag inte det extra som jag vill ha samt att jag har två stycken.
Blir bara puff, puff. Förväntade att jag ska få bättre än som jag hade.
Mina gamla låter bättre än dessa nya. Räcker bara att höjer lite volym då kan inte jag vara i rummet.
Medan den nya som jag har i vardagsrummet, om jag höjer till max händer inte så mycket.

mvh
Njanja

Det är otroligt osannolikt att du ska ha gain nivån på en sub ställt till max om nivån ska vara korrekt, du kanske vill ha väldigt överdriven basnivå och inte korrekt basnivå ? Och har du förstått hur fasinställning och delningsfilter fungerar så att du inte ställer in helt galet på de fysiska reglagen ?

Kan du beskriva hur du testat att fasen är korrekt på både toppar och toppar mot basmoduler ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är otroligt osannolikt att du ska ha gain nivån på en sub ställt till max om nivån ska vara korrekt, du kanske vill ha väldigt överdriven basnivå och inte korrekt basnivå ? Och har du förstått hur fasinställning och delningsfilter fungerar så att du inte ställer in helt galet på de fysiska reglagen ?

Kan du beskriva hur du testat att fasen är korrekt på både toppar och toppar mot basmoduler ?

Hejsan.

När det gäller GAIN, jag vet att den ska inte vara på max, men i mitt fall är den är på max och händer ingenting.
Vill inte ha överdriven basnivå, men sådana baslådor som jag köpte ska räcka mycket mer än som jag behöver.
Fick lite hjälp av en kusin som ställde lite inställningar. var lite bättre em inte 100%.

När det gäller "testat att fasen är korrekt på både toppar och toppar mot basmoduler" det kan jag inte dugg om.

Jag brukar köpa bra grejer (mer över standar). Min policy är: Du får vad du betalar", men i det här fallet, stämmer inte.
Därför jag vänder till folk att försöker inringa felet. Kan det vara inställningar, fel på utrusningen eller SBS?
Mest sannolikhet är: SBS.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av njanja:

Hejsan.

När det gäller GAIN, jag vet att den ska inte vara på max, men i mitt fall är den är på max och händer ingenting.
Vill inte ha överdriven basnivå, men sådana baslådor som jag köpte ska räcka mycket mer än som jag behöver.
Fick lite hjälp av en kusin som ställde lite inställningar. var lite bättre em inte 100%.

När det gäller "testat att fasen är korrekt på både toppar och toppar mot basmoduler" det kan jag inte dugg om.

Jag brukar köpa bra grejer (mer över standar). Min policy är: Du får vad du betalar", men i det här fallet, stämmer inte.
Därför jag vänder till folk att försöker inringa felet. Kan det vara inställningar, fel på utrusningen eller SBS?
Mest sannolikhet är: SBS.

mvh
Njanja

Du har alltså aldrig testat att lyssna på felfasade högtalare vare sig de vanliga eller de vanliga gentemot basmoduler ? Typp ställt 2 högtalare bredvid varandra, spelat monomaterial och skifta mellan rätt och fel fas ? Ibland kan man även uppleva skillnad om man vänder absolut fas men det brukar kräva rätt bra anläggningar innan man hör skillnader pga det men den relativa fasen ger enorma skillnader i ljudet om man spelar monomaterial, är det felfasat får man enorma utsläcknigar av ljud, spelar man en ren sinuston kan man justera in positionen på högtalarna så att ljudet helt tystnar. Jag har stött på flera som haft fasfel och ökat nivåreglagen/tonkontrolelr/eq till helt galna nivåer för att försöka kompensera fasfelen.
Sidan nedan var bra.
http://fragelada.fysik.org/index.asp?keyword=ljud%2C+interfer...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du har bra grejer, mycket Bang for the buck skulle jag säga. Men en hemmabio är också något notoriskt svårinställd. Särskilt om man har höga krav, akustiskt svårt rum och begränsad erfarenhet. Tror lätt det
är värt att ta hem någon. Ev kan du få bättre hjälp på minhembio. Men hands on känns nästan som ett krav.

Å andra sidan gillar du att pilla o fixa så är det ju bara att köra på, bör vara ganska svårt att faktiskt ha sönder något

Visa signatur

Det som flöt iland senast.