Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har lagt all mina premie och tjänstepensions i dessa sedan 3 år tillbaka:
DI SICAV, Global Index (3-5%)
Swedbank Robur Technology A
BlackRock - World Technology A2
Blackrock World Tech Fund USD Acc
Franklin Technology Fund A Acc

Kanske farligt att vara så pass exponerad mot teknikbolag? Känns ändå som något stabilt. Mina tjänstepensionsställen har inte en uppsjö av fonder heller, tyvärr.

Varför så många fonder med liknande inriktning?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Bra där, men om du vill att andra skall kunna få lite mer perspektiv än att se pengar så behöver vi veta när "Från start" är och ändra vyn till % istället för faktiska pengar.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

Bra där, men om du vill att andra skall kunna få lite mer perspektiv än att se pengar så behöver vi veta när "Från start" är och ändra vyn till % istället för faktiska pengar.

Förstår det, men i början var det ganska små summor pengar som jag investerade och visste inte vad jag gjorde då. Senaste åren har det gått ungefär lika bra som global index, bättre ibland, sämre ibland. Lever med illusionen om att jag kan göra bättre än index med tiden 😆. Blev seriös med att investera för ca 5 år sedan +136% och jämförelsevis Länsförsäkringar global index: +125%. Om jag lagt all den tiden på att jobba så hade jag dock haft ännu mer pengar, dock är detta roande! Tycker det är synnerligen intressant att lära sig mer om bolag, världen och framtiden! Det är kul att allokera kapital!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jo det gör jag eftersom det var ett säkert kort enligt honom.
Tur man lär sig av sina misstag och inte lyssnar på självutnämnda experter.
Finns tydligen några här i tråden med verkar det som....

Är väl ganska väletablerat att räntefonder är något man använder om man ska ta ut pengarna ganska snart och säkerheten är viktigare än avkastningen men man ändå vill minska inflationens effekt något. Har en bekant som köpte räntefonder 2012 istället för att lägga pengarna i spiltan. Det jag kan konstatera är att pengarna hade 6dubblat på samma tidsintervall istället för att öka med 20% om han valt spiltan istället. Börsen kommer gå både upp och ned, men ska du investera bra i fonder så väljer du en fond du litar någorlunda på, eller en som någon du litar på rekommenderar och sen håller du den över tid utan att hålla på och glo på den regelbundet. Enda tillfället jag kan se när Spiltan verkligen fått pengar att "gå upp i rök" är ju under dyket i början på pandemin som slog mot merparten av marknaden och därtill var ett riktigt fint köpläge. Sålde man då så hade man antingen ett tryckande behov av pengarna, eller så ville man elda åt kråkorna.

Permalänk
Skrivet av Marke:

Jag tror inte du har lärt dig ett smack, du klandrar fortfarande din vän för dina egna misstag.

Hur tänkte du här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Hur tänkte du här?

Jag tänkte att man gör sin egna analys, man kan lyssna till tips, man kan titta på riktkurser osv. Men i slutändan gör man sina egna val.

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikael_A:

Hur tänkte du här?

Du får gärna förklara din strategi om vi ska lägga oss på den här nivån. Var tvungen att läsa igenom dina inlägg här. För att ha handlat med aktier och sen gå över till fonder så är jag förvånad att du vill ha råd om fonder. Brukar ju vara tvärtom. Men att betala så hög avgift så vill man ha valuta för pengarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marke:

Jag tänkte att man gör sin egna analys, man kan lyssna till tips, man kan titta på riktkurser osv. Men i slutändan gör man sina egna val.

Eller om man är en lat jävel. Köp en globalfond brukar fungera bra när det går dåligt på börsen. Kronan har ju en tendens att dyka när det blir lite oro i världen. Globalfonder brukar handlas i USD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Eller om man är en lat jävel. Köp en globalfond brukar fungera bra när det går dåligt på börsen. Kronan har ju en tendens att dyka när det blir lite oro i världen. Globalfonder brukar handlas i USD.

Värdet på en fond på lång sikt så är valutan den handlas i irrelevant, det är det underliggande värdet som produceras som ger den verkliga avkastningen. Samma med aktier.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Värdet på en fond på lång sikt så är valutan den handlas i irrelevant, det är det underliggande värdet som produceras som ger den verkliga avkastningen. Samma med aktier.

Jag vet att folk tycker så, men jag håller inte med där. SEK försvagas alltid när världen är orolig. Så det nominella värdet i SEK på en globalfond går inte ned lika mycket som en Sverigefond.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Jag vet att folk tycker så, men jag håller inte med där. SEK försvagas alltid när världen är orolig. Så det nominella värdet i SEK på en globalfond går inte ned lika mycket som en Sverigefond.

Stämmer säkert då det är oroligt, men jag ville bara göra en kommentar om fonder på lång sikt. Alltså inte kortsiktig orolighet.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Du får gärna förklara din strategi om vi ska lägga oss på den här nivån. Var tvungen att läsa igenom dina inlägg här. För att ha handlat med aktier och sen gå över till fonder så är jag förvånad att du vill ha råd om fonder. Brukar ju vara tvärtom. Men att betala så hög avgift så vill man ha valuta för pengarna.

Med tanke på tonen i ditt inlägg så avstår jag.

Permalänk

Vad tycker ni om Avanzas Värdespapperskredit (tidigare Superlånet) för att få ett hävstång på sitt sparande? Kostnaden för att låna pengar ändras beroende på hur mycket man lånar. Den nivån jag är intresserad av är ett lån på upp till 25% av mitt total innehav. Räntekostnaden för det skulle bli 0.99%. Ränteavdrag på 1/3 av räntekostnaden tillkommer. Det är väldigt billigt! Jag är bara intresserad av att köpa indexfonder och min sparhorisont är lång.

Anledningen att jag tänker på att låna till fonder beror på att jag tycker att jag för många år sedan investerade fel. Då investerade jag mina pengar på två olika sätt.

1. Med ett stort belopp valde jag att köpa indexfonder.
2. Med ett annat stort belopp valde jag att betala av mitt och sambons bolån.

När jag tittar på dessa två investeringar så ångrar jag att jag betalade av bolånet. Sedan dess har mina fonder gett mig en fantastisk avkastning på de investerade pengarna. Men bolånet, till skillnad från fonderna, har endast gett mig en avkastning som avser räntekostnaden för lånet. På den tiden hade vi, om vi inte räknar med ränteavdraget, cirka 1.19% i räntekostnad på lånet. Dessutom har jag och sambon delad ekonomi så räntekostnaden för hälften av bolånet var ingen kostnad för mig. Jag gav henne ett räntefritt lån på detta sätt.

Hur som helst borde jag ha behållit bolånet och satt in mer pengar på marknaden. Jag tänker att det går att "läka detta" genom Superlånet. Det är billigt, jag har stabilt jobb och jag har en lång sparhorisont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Vad tycker ni om Avanzas Värdespapperskredit (tidigare Superlånet) för att få ett hävstång på sitt sparande? Kostnaden för att låna pengar ändras beroende på hur mycket man lånar. Den nivån jag är intresserad av är ett lån på upp till 25% av mitt total innehav. Räntekostnaden för det skulle bli 0.99%. Ränteavdrag på 1/3 av räntekostnaden tillkommer. Det är väldigt billigt! Jag är bara intresserad av att köpa indexfonder och min sparhorisont är lång.

Anledningen att jag tänker på att låna till fonder beror på att jag tycker att jag för många år sedan investerade fel. Då investerade jag mina pengar på två olika sätt.

När jag tittar på dessa två investeringar så ångrar jag att jag betalade av bolånet. Sedan dess har mina fonder gett mig en fantastisk avkastning på de investerade pengarna. Men bolånet, till skillnad från fonderna, har endast gett mig en avkastning som avser räntekostnaden för lånet. På den tiden hade vi, om vi inte räknar med ränteavdraget, cirka 1.19% i räntekostnad på lånet. Dessutom har jag och sambon delad ekonomi så räntekostnaden för hälften av bolånet var ingen kostnad för mig. Jag gav henne ett räntefritt lån på detta sätt.

Hur som helst borde jag ha behållit bolånet och satt in mer pengar på marknaden. Jag tänker att det går att "läka detta" genom Superlånet. Det är billigt, jag har stabilt jobb och jag har en lång sparhorisont.

Jag har också sneglat på det. Helt klart ett bra sätt att få hävstång.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Jag har också sneglat på det. Helt klart ett bra sätt att få hävstång.

Jag har redan ansökt och blivit beviljad. Krediten står outnyttjad på kontot. Har inte gjort något ännu.

Hade marknaden gått ner rejält hade det antagligen gett mig tillräckligt med mod att göra ett större köp. Samtidigt säger alla forskare att det bästa är att investera direkt och inte försöka tajma marknaden. Så även om marknaden är högt värderad idag borde man göra köpet nu.

Permalänk
Medlem

Det är väl en god idé, hurvida det är rätt eller fel tillfälle att öka sitt innehav på börsen låter jag vara osagt men min åsikt finner den intresserade i tråden.
Sannolikt så är det en ren vinstaffär då avkastningen på börsen på lång sikt har varit mer än 0,99%.
Om du vill öka på din hävstång ytterligare kanske du kan höja bolånet (om du har utrymme för det) och investera det på börsen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Är det inte lite väl modigt att satsa lånade pengar?
Tycker det låter väldigt mycket som Lyxfällan, folk lånar pengar för att investera i saker och sen går det dåligt och då måste dom låna ännu mer för att kunna investera mera för att kunna vinna tillbaka den dagen det går upp igen.
Personligen så ser jag alla investeringar som pengar "jag har råd att förlora" om det går sämre än jag tänkt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Tycker det låter väldigt mycket som Lyxfällan, folk lånar pengar för att investera i saker och sen går det dåligt och då måste dom låna ännu mer för att kunna investera mera för att kunna vinna tillbaka den dagen det går upp igen.
Personligen så ser jag alla investeringar som pengar "jag har råd att förlora" om det går sämre än jag tänkt mig

Tydligen 5 miljoner svenskar som har sparande i AP7 Såfa, den så kallade soffliggarfonden, på sin premiepension.
Det är en fond som använder sig av belåning upp till 25%.
Säger inte att det gör det mer rätt, men du kan se att det är vanligt förekommande.

Personligen har jag inte utnyttjat någon belåning. Det ökar risken.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Folk i lyxfällan tar inte lån för få sina pengar att växa snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tydligen 5 miljoner svenskar som har sparande i AP7 Såfa, den så kallade soffliggarfonden, på sin premiepension.
Det är en fond som använder sig av belåning upp till 25%.
Säger inte att det gör det mer rätt, men du kan se att det är vanligt förekommande.

Personligen har jag inte utnyttjat någon belåning. Det ökar risken.

Det var länge sedan AP7 hade 25% belåning, tror dem gick under 15% redan 2018. Dem körde förvisso 35% ett tag, för många år sedan.

Dem har precis som du angett, det är för riskfyllt. Själv försöker jag hålla mig runt 5%, och högst 10%.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Klart det är riskfyllt, hela meningen i hävstång, det går fortare uppåt och fortare nedåt. Börsen har dock gått uppåt under så lång tid att vi har rätt många som aldrig upplevt en riktigt nedgång, där de kanske blivit av med jobbet och tvingats sälja. Har man aldrig upplevt det så tror man förstås att det alltid kommer fortsätta uppåt.

såg ut så här i början av milleniet https://rikatillsammans.se/stockholmsborsens-arliga-avkastnin... :
2002 -41,74%
2001 -19,85%
2000 -11,92%

Blev man av med jobbet där i början av IT-krisen och inte hade uthållighet några år framöver så var det kanske inte särskilt roligt. Men ja, har man uthållighet så är det klart att börsen går upp till slut.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Det är därför jag skrev om min bolånesituation. Jag har som jag skrev tidigare inget bolån. Bolånen betalade jag av för länge sedan. Min belåningsgrad är 0%.

Om man skulle gå efter ditt resonemang så får inga personer med bolån investera i marknaden. Varenda person som har bolån får inte månadsspara i fonder eller aktier. Jag tycker att man kan säga att samtliga som månadssparar samtidigt som de har bolån gör ett aktivt val om att ha en högre belåningsgrad för att de tror att de kommer få en bättre avkastning på marknaden än kostnaden för bolånet. Om de inte hade trott detta hade en högre amorteringstakt varit bättre. Om den enda acceptabla belåningsgraden för att investera i marknaden var 0% så skulle alla med bolån behöva göra extra amorteringar fram till de inte haft några lån och därefter börja månadsspara i marknaden.

Jag tror att lån till investering kan passa mig men jag skrev inlägget för att se om det var något som jag hade missat och därför välkomnar jag diskussionen. Allting handlar om hur mycket risk man är villig att ha. Om jag köper fonder med lånade pengar upp till 25% av mitt totala innehav på Avanza så kommer min belåningsgrad trots det vara mindre än 25% eftersom jag har en förmögenhet som finns utanför Avanza. Jämför den belåningsgraden med någon som har 2 miljoner i bolån och 300 000 kronor i fonder.

Det jag vill låna pengar till är breda indexfonder och långsiktigt. Det bör vara en acceptabel risk med tanke på min situation men jag vill gärna höra från dem som tycker annorlunda innan jag bestämmer mig.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Det är väl en god idé, hurvida det är rätt eller fel tillfälle att öka sitt innehav på börsen låter jag vara osagt men min åsikt finner den intresserade i tråden.
Sannolikt så är det en ren vinstaffär då avkastningen på börsen på lång sikt har varit mer än 0,99%.
Om du vill öka på din hävstång ytterligare kanske du kan höja bolånet (om du har utrymme för det) och investera det på börsen.

Jag tror inte att jag kan ta bolån. Jag har inte haft bolån på ett tag och därför har jag inte pratat med dem. Men sist jag lyfte frågan så fick jag uppfattningen att banken vill bara ge bolån om pengarna är till ett husköp. Det är väl därför banktjänstepersonen betalar pengarna direkt till mäklarens klientmedelskonto. Om jag ringer upp banken och säger att jag vill belåna huset för att köpa aktier och fonder så skulle de nog inte gå med på det. Jag vet inte, finns det banker som låter en belåna huset för köp av värdepapper?

Det är därför jag tycker att Avanzas Superlån är så smidigt. 0.99% upp till 25% av det totala innehavet. Min ansökan är redan beviljad. Den beviljade krediteten är redo.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Klart det är riskfyllt, hela meningen i hävstång, det går fortare uppåt och fortare nedåt. Börsen har dock gått uppåt under så lång tid att vi har rätt många som aldrig upplevt en riktigt nedgång, där de kanske blivit av med jobbet och tvingats sälja. Har man aldrig upplevt det så tror man förstås att det alltid kommer fortsätta uppåt.

såg ut så här i början av milleniet https://rikatillsammans.se/stockholmsborsens-arliga-avkastnin... :
2002 -41,74%
2001 -19,85%
2000 -11,92%

Blev man av med jobbet där i början av IT-krisen och inte hade uthållighet några år framöver så var det kanske inte särskilt roligt. Men ja, har man uthållighet så är det klart att börsen går upp till slut.

Ja, allting handlar om uthållighet. För aktiemarknaden kan svänga rejält. Långsiktigt går det uppåt. Problem blir det om man hamnar i en sits där man behöver sälja belånade värdepapper till en förlust.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att jag kan ta bolån. Jag har inte haft bolån på ett tag och därför har jag inte pratat med dem. Men sist jag lyfte frågan så fick jag uppfattningen att banken vill bara ge bolån om pengarna är till ett husköp. Det är väl därför banktjänstepersonen betalar pengarna direkt till mäklarens klientmedelskonto. Om jag ringer upp banken och säger att jag vill belåna huset för att köpa aktier och fonder så skulle de nog inte gå med på det. Jag vet inte, finns det banker som låter en belåna huset för köp av värdepapper?

Aldrig varit med om att banken frågat de gånger jag utökat bolånet. Varför skulle de vara intresserade så länge man har betalningsförmågan, det är i slutet av dagen bara ett lån som vilket annat lån som helst, skillnaden är att man har sin bostad som säkerhet för lånet och man därför får låg ränta eftersom det är liten risk för banken. Folk lånar ju på sina bostäder för att köpa bilar, renovera o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Aldrig varit med om att banken frågat de gånger jag utökat bolånet. Varför skulle de vara intresserade så länge man har betalningsförmågan, det är i slutet av dagen bara ett lån som vilket annat lån som helst, skillnaden är att man har sin bostad som säkerhet för lånet och man därför får låg ränta eftersom det är liten risk för banken. Folk lånar ju på sina bostäder för att köpa bilar, renovera o.s.v.

Okej, då är det något som jag har missförstått. Ja, då blir detta ett alternativ om jag vill ha ytterligare hävstång.

Över 25% så är räntekostnaden hos Avanza 1,97%. Det är mer än vad bankerna tar för bolån. Under 25% kostar den 0.99%. Det är fortfarande konkurrenskraftigt mot bolånen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Det var länge sedan AP7 hade 25% belåning, tror dem gick under 15% redan 2018. Dem körde förvisso 35% ett tag, för många år sedan.

Dem har precis som du angett, det är för riskfyllt. Själv försöker jag hålla mig runt 5%, och högst 10%.

Jag fick det från pensionsmyndigheten, så de har inte uppdaterat.
Men ja "upp till 25%" stämmer kanske om man vill vara petig, även om det är lägre idag

Edit: eller förresten, det stämmer det som står på pensionsmyndigheten

Citat:

Beslutet från AP7:s styrelse är att låta hävstången – det vill säga aktiefondens belåningsgrad – minska. Normalläget för hävstången ska nu ligga på 25 procent. Närmast tidigare har normalläget varit en hävstång på 35 procent.

Fonden gör samtidigt bedömningen en hävstången just nu bör vara något under normalläget. Detta eftersom det generellt sett är en hög värdering på aktiemarknaden. Hävstången är därför underviktad med 10 procentenheter, relativt sett samma underviktning som tidigare. Det innebär att fonden rent faktiskt just nu har en hävstång på 15 procent mot tidigare 25 procent

https://sakochliv.se/2018/05/02/nu-drar-ap7-ned-pa-risken-hav...

Exakt vad hävstången ligger på nu vet jag ej.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Jag har personligen valt att inte betala av mitt bolån och CSN, utan istället sparat pengarna på ISK. Det har varit väldigt fördelaktigt för mig, pengarna har vuxit mycket. När bolån och CSN är så billiga som de är så tycker jag det är värt den risken.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Det är därför jag tycker att Avanzas Superlån är så smidigt. 0.99% upp till 25% av det totala innehavet. Min ansökan är redan beviljad. Den beviljade krediteten är redo.

Du har redan fått ett lika bra svar som jag kan ge. Banken VILL låna ut pengar OM du har råd att betala tillbaka det.
Banken tjänar stora pengar på att låna ut pengar således vill de låna ut så mycket som möjligt under så lång tid som möjligt. Skulle bankerna få bestämma skulle det garanterat vara frivilligt att amortera och kanske till och med kosta att betala av sina lån. Typ amorteringsavgift.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

Personligen lånar jag inte jätteofta för att investera, oftast bara tillfälligt om jag ser något jag vill köpa direkt med bra värdering, men vill inte sälja något annat just nu. Men visst finns det risk i att köpa för lånade pengar. Men folk lånar ju för bostäder å bilar kors å tvärs. Bostäder har ju i princip bara gått upp senaste 20 åren, inte så konstigt när räntan bara gått neråt i princip. Låna till bil är väl okej om man tycker om att förlora pengar extra snabbt, men folk överlever ju även fast de lånat till något de VET kommer förlora värde. Så att låna för att investera är inte per definition något dåligt, det kan vara väldigt värdefullt om du vet vad du gör och kan vara långsiktig. Det sagt så kan det ju självklart bli gambling om du inte vet vad du gör och då är det självklart en dålig idé.