Kinesiskt spionage i Australien bakom handelsblockaden mot Huawei

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Slaveriet är avskaffat sedan länge, eftersom det inte längre är lönsamt.

Slaveri förekommer även nu i modern tid. Ett exempel är t.ex. läderproduktion i Brasilien. Ett kort utdrag från en artikel, Slavarbetare gör ko till sko (paywall), från 2012 i Råd & Rön:

Citat:

Daniel Moraes Ferreira var tvungen att fly från den boskapsfarm han jobbade på. Den låg hundratals mil från annan bebyggelse och de som arbetade där sov på marken i skjul. Det fanns ingen toalett och de var tvungna att jaga för att få mat. De fick sitt vatten från samma geggiga vattenpöl som djuren drack från.

De hade inga skyddskläder och de fick ingen lön. När de inte fått betalt på 20 dagar frågade Daniel Ferreira efter lön och fick då svaret att om han inte var nöjd kunde han gå därifrån. Men när han gjorde det blev han bunden vid ett träd och slagen.

I princip hade de flesta märken då otroligt dålig koll på varifrån dom fick lädret till sina skor och det var väl typ 5 märken som hade acceptabel koll så att man som kund kunde vara någorlunda övertygad om att man inte stödde slaveri. Jag vet inte om, eller hur mycket, bättre det blivit på 10 år, men jag tror knappast att slaveriet har försvunnit. Människohandel är lukrativt även i modern tid.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stora_utrensningen
Läs på lite, och hoppa inte över stycket om Stalins utrensningarna inom kommunistpartiet.

Det pågick en intensiv kamp mot kontrarevolutionära krafter inom och utom partiet, men det är inte enbart Stalins förtjänst. Även i dessa frågor blev Stalin emellanåt överkörd.

Skrivet av Hurtigbullen:

Slaveri förekommer även nu i modern tid. Ett exempel är t.ex. läderproduktion i Brasilien. Ett kort utdrag från en artikel, Slavarbetare gör ko till sko (paywall), från 2012 i Råd & Rön:
I princip hade de flesta märken då otroligt dålig koll på varifrån dom fick lädret till sina skor och det var väl typ 5 märken som hade acceptabel koll så att man som kund kunde vara någorlunda övertygad om att man inte stödde slaveri. Jag vet inte om, eller hur mycket, bättre det blivit på 10 år, men jag tror knappast att slaveriet har försvunnit. Människohandel är lukrativt även i modern tid.

Det är klart att det förekommer spridda skurar av det ena och det andra, men det är inte längre ett produktionssätt i något samhälle. Slaveriet är lika avskaffat som feodalismen är det, men det är klart att tvångsarbete förekommer, både inom ramen för kriminella aktiviteter men också som straff.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Det är klart att det förekommer spridda skurar av det ena och det andra, men det är inte längre ett produktionssätt i något samhälle. Slaveriet är lika avskaffat som feodalismen är det, men det är klart att tvångsarbete förekommer, både inom ramen för kriminella aktiviteter men också som straff.

Artiklarna pratar om slaveri, inte straffarbete och att kalla det "kriminellt tvångsarbete" tycker jag mest låter som en omskrivning för att kunna säga att slaveri är avskaffat, men visst slaveriet är knappast legalt i något land (som jag känner till).

För just läder till skor så kunde man i princip räkna med att man stödde slavarbete om man köpte skor av något annat märke än något av de fem märkena som hade sån koll att man kunde vara säker på att de inte köpte läder producerat mha slavarbete.

Nåja, nog om detta nu, det är rätt OT.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Tycker arenabyggena i saudiarabien eller i emiraten påminner om slavarbete. Gubbarna får symbolisk lön men har inga rättigheter. Ägarna i turbaner glider runt och kollar så alla jobbar fortare. Allt för att FIFFLA ska kunna köra sina mästerskap.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600