Tankar kring Toshibas N300 8TB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag har väl haft ett 20-tal av N300 8TB modellen dem sista 2-3 åren.
Just nu har jag ca 10 kvar eller nåt. Har inte exakt koll då jag returnerat JÄTTEMÅNGA.

Jag tror jag började köpa in dessa (N300) under tidig 2019 efter att ha varit WD kille i 30 år.
Allt gick smärtfritt. WD priserna hade gått upp och N300 gick ner i pris.
Skiljde 700kr och med tanke att jag i snitt köpte en disk i månaden så började jag köpa N300.
Det blev rätt så många innan det började fela. Kan kolla sen när jag kommer hem hur många jag har.
Alla diskar som är N300 som jag köpt under 2020 fram tills 2021 januari månad har
jag returnerat.
Totalt 11st diskar returnerade. Dem flesta har bara efter 2-3 veckor failat och inte klarat av smart test.
Nån enstaka modell började faila efter bara timmar körning ( badblock koll read/write).
En kommer jag ihåg var DOA och en returnerade jag till NetOnNet utan att ha öppnat kartongen
då disken låg i paketet i endast antistatpåse och skvalpade omkring.
Detta är såklart endast leverantörens hantering och har inte med disken att göra.
( jag hade fått en likadan leverans tidigare och disken dog efter 2 veckors körning)

Vanligtvis håller dem rätt bra då armen är parkerad men N300 har kretskort som ligger rätt utsatt
i ena hörnet på disken helt oskyddad och kan ta stryk rätt lätt.

Skulle inte rekommendera N300 till någon.

Här finns en video av problemet jag hade med dem flesta.
Youtube

Dem 11 diskar jag returnerat har jag ersatt med WD och inga WD är returnerade ännu sedan starten 2018.

/S

Mycket intressant, jag kör seagate och har exakt samma erfarenhet som dig, när dessa n300 diskar dök upp så var de ca 700 kr billigare än seagate alternativet och jag slog till och köpte 6 stycken, nu 1,5 år senare har jag fått ersätta 4 av 6, medans mina tidigare segate diskar som innan n300 var i bruk är förtfarande i bruk och rullar på som att inget har hänt, verkar vara massivt problem med dessa n300, jävligt störande, jag får nya på garantin men vill man ens använda dem? tror jag försöker sälja dem vidare faktiskt, känns inte värt det om de är så ostabila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Mycket intressant, jag kör seagate och har exakt samma erfarenhet som dig, när dessa n300 diskar dök upp så var de ca 700 kr billigare än seagate alternativet och jag slog till och köpte 6 stycken, nu 1,5 år senare har jag fått ersätta 4 av 6, medans mina tidigare segate diskar som innan n300 var i bruk är förtfarande i bruk och rullar på som att inget har hänt, verkar vara massivt problem med dessa n300, jävligt störande, jag får nya på garantin men vill man ens använda dem? tror jag försöker sälja dem vidare faktiskt, känns inte värt det om de är så ostabila.

Ja man blir lite dumsnål och får därefter. Har kostat mig en del nerver kan man säga under vintern/våren.
Körde både raid6 och raid-z2 i olika perioder och det var många svettiga dagar.
Vid flera olika tillfällen föll 1-2 diskar i samma volym. Sen så fort jag var klar med den och allt var fridens
föll nästa volym och ytterligare 2 diskar. Både nya och "äldre" diskar dog. (Äldre läs max 2 år)
Alltid nervöst att bygga om volymerna när båda paritetsdiskarna saknas.

/S

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera lite. 3-4 veckor sedan failade en till 8TB N300 för mig som rullat i 1 år och 7 månader.
Idag failade en till som hade rullat i 2 år och 1 månad.
Reklamerade den första och tog en Seagate likvärdig NAS disk.
Denna andra som pajjat ska reklammeras i slutet av veckan då jag är hemma igen. :/
6st kvar efter att jag reklammerat den sista i ena nasen och endast 4 i den andra.
Håller tummarna att jag klarar mig utan dataförlust.

Permalänk
Medlem

Några tankar om Toshiba N300 NAS HDWG11AUZSVA 10TB?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Några tankar om Toshiba N300 NAS HDWG11AUZSVA 10TB?

Det är alltid nyckfullt och svårt att bedömma specifika modeller samt att det bara är användare som har och haft problem som skriver i forumet.

Men baserat på denna tråd och även andra (Sök på N300 i forumet) så skulle jag hålla mig väldigt långt borta från N300-serien från Toshiba.

Billigt ja, men när den kraschar om 2 år så kommer du ångra dig. (Ja, alla snurrdiskar kommer dö med tiden).

Köp WD-diskar är min rekommendation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är alltid nyckfullt och svårt att bedömma specifika modeller samt att det bara är användare som har och haft problem som skriver i forumet.

Men baserat på denna tråd och även andra (Sök på N300 i forumet) så skulle jag hålla mig väldigt långt borta från N300-serien från Toshiba.

Billigt ja, men när den crashar om 2 år så kommer du ångra dig. (Ja, alla snurrdiskar kommer dö med tiden).

Köp WD-diskar är min rekommendation!

Jag har några dussin WD Red sedan några år tillbaks, tänkte testa nåt annat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

WD-diskar idag är HGST-diskar

Toshiba är en gammal HGST-fabrik så det är lite bekymmersamt om de inte lyckas hålla kvalitén - mina Toshibadiskar hemma och i jobbet (och börja ha > 3 år på sig) har hållit utan problem, frågan är om det är något faktor som kommit senare i deras produktion. Om jag minns rätt så håller dom också bra hos Blackblaze.

Till detta - att om diskar går på löpande band och utbytesdiskarna också går på löpande band så kanske man måste titta på andra faktorer som vibrationer och strömkvalitet på spänningen som matar diskarna - förvisso kanske det finns andra diskar som är mer robusta än Toshiba vid samma situation/driftmiljö och därför visade sig vara ett bättre val.

Det finns trådar tidigare där otydlig krångel med lagringen bara försvann när man ofta av andra orsaker byter nätaggregat i dator och just kraftförsörjningen var upphöjd över alla misstankar och mycket långsökt att hitta.

Det har varit väldigt lite gnäll om Seagate-diskar de senaste åren så uppenbarligen har de gjort något rätt när man började med 8TB diskarna och efter detta i princip nästan blev i jämnhöjd med fd. HGST-diskarna i låg felutfall.

Permalänk
Medlem

Uppdatering
Mina N300-diskar börjar närma sig ett års ålder och snurrar fortfarande på utan problem. De är fortfarande mer högljudda än jag hade hoppats på, men prestandan är det inget fel på.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Uppdatering
Mina N300-diskar börjar närma sig ett års ålder och snurrar fortfarande på utan problem. De är fortfarande mer högljudda än jag hade hoppats på, men prestandan är det inget fel på.

Låter lovande.
Mina två N300 har nyss passerat 6500 timmar i drift (9 månader) på en DS920+ och jag har inget konstigt att notera om dom ännu.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min första N300 8Tb för 4 år sedan nästan på dagen. Går starkt än.
Köpte 2st 8Tb till 2020 och dom går än.

har nog skrivit i tråden innan men annat än ljudnivån så tycker jag pris/prestanda var oslagbart.
Tänker inte betala WD taxa speciellt inte när man får grisen i säcken från vad som var mitt favorit märke men numera är black listat efter deras fuckup efter fuckup med rebrandade fejk NAS diskar och annat där du inte lägre vet vad du får.

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Kan uppdatera lite. 3-4 veckor sedan failade en till 8TB N300 för mig som rullat i 1 år och 7 månader.
Idag failade en till som hade rullat i 2 år och 1 månad.
Reklamerade den första och tog en Seagate likvärdig NAS disk.
Denna andra som pajjat ska reklammeras i slutet av veckan då jag är hemma igen. :/
6st kvar efter att jag reklammerat den sista i ena nasen och endast 4 i den andra.
Håller tummarna att jag klarar mig utan dataförlust.

Jag har 4 stycken 8TB N300 (HDWG180). 1 av dom har nu efter 8767 timmar börjat kasta från sig UNC errors lite då och då. Den går igenom extended smart-test utan några fel. Men funderar ändå prova göra RMA till Toshiba på den. Hur gick processen till för din del? Får man pengarna åter om den går igenom, eller skickar dom en ny disk?

Har lite svårt att hitta information om vad som förväntas av disken för att RMA skall godkännas förutom deras packaging requirement på RMA-sidan.

Måste man ringa under öppettider eller finns det möjlighet att lösa online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kennhardy:

Jag har 4 stycken 8TB N300 (HDWG180). 1 av dom har nu efter 8767 timmar börjat kasta från sig UNC errors lite då och då. Den går igenom extended smart-test utan några fel. Men funderar ändå prova göra RMA till Toshiba på den. Hur gick processen till för din del? Får man pengarna åter om den går igenom, eller skickar dom en ny disk?

Har lite svårt att hitta information om vad som förväntas av disken för att RMA skall godkännas förutom deras packaging requirement på RMA-sidan.

Måste man ringa under öppettider eller finns det möjlighet att lösa online?

Jag köpte alla mina på NoN så dem åkte tillbaka dit.
Inget krångel utan dem byttes direkt över disk till annat märke.
Inga av dem 11 jag fått i utbyte har krånglat än så länge. Tog WD på alla.

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Jag köpte alla mina på NoN så dem åkte tillbaka dit.
Inget krångel utan dem byttes direkt över disk till annat märke.
Inga av dem 11 jag fått i utbyte har krånglat än så länge. Tog WD på alla.

Tack för svar!

Mina är också köpta på Non. Gissar som tar smällen eller eventuellt till och med utför RMA då.

Behöver man ta med något bevis på att disken strular? Förutom kvitto dvs. Och en disk med 1 år på nacken, är det okej tror du? Gjordes bytet direkt eller fick du vänta på att dom skickade iväg den?

Lär nog försöka få ny N300 då jag i övrigt är nöjd förutom ljudnivån. Men känns dumt att blanda diskar över samma volym.

Permalänk

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Har gått igenom några WD, Seagate och Toshiba NAS diskar och bara köpt Toshibas senaste gångerna (N300). Min första NAS bestod av Seagates diskar, både Green (dom var billiga!) och senare mer åt NAS hållet (innan Ironwolf kom till), alla Seagate diskar har dött på ett eller annat sätt under åren (mellan 2010-2020).

Tog därefter tag i NASen på riktigt och köpte diskar man kan lita på mer

Har köpt två diskar åt gången när jag behövt fylla ut NASen i ett serverchassi med 24-slottar för diskar, första bytet jag gjorde blev från mina sista Seagate som sjöng på sista versen mot början av 2019, då (2019-04-26) köpte jag två stycken WD RED 10TB (WD100EFAX), dom rullar på än så länge utan några problem.

Under nästkommande år började Toshibas N300 bli större på marknaden och jag behövde mer utrymme så jag slog till och köpte två såna i 8TB (2020-02-19). Ungefär samtidigt började jag med Storj vilket delar ut ledigt diskutrymme till "molnet" så får man betalt i cryptovalutan Storj. Fick lite pengar på det på en NAS som ändå står igång 24/7 så jag köpte två 8TB diskar till senare under 2020 (2020-09-03) för att fylla på med utrymme.

Alla dessa 6 diskar spinnar på än, dom går aldrig ned i sleep då jag stängt av funktionen, men inbillar mig att det sliter mer på en disk att spinna ner och upp hela tiden istället för att alltid vara på. Det är en del användning på diskarna i och med Storj-utdelningen så det läses och skrivs till diskarna i princip konstant dygnet runt.

Servern står i klädkammaren och alla (Noctua) fläktar går i ungefär 75% som lägst för att hålla nere temperaturen och det ändå inte hörs ut till resten av boendet. Alla diskar ligger mellan 40-45 grader och Toshiba diskarna låter lite mer när dom jobbar jämfört med WD RED, däremot är prestandan otroligt bra för att vara spin-diskar på N300.

På jobbet köpte vi 3 st N300 4TB diskar under mitten-slutet av 2020 och dessa tre spinner utan problem i en gammal Netgear NAS.

Bara hålla tummarna att ingen disk går sönder nu bara för att man sagt bra saker om dom

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av kennhardy:

Tack för svar!

Mina är också köpta på Non. Gissar som tar smällen eller eventuellt till och med utför RMA då.

Behöver man ta med något bevis på att disken strular? Förutom kvitto dvs. Och en disk med 1 år på nacken, är det okej tror du? Gjordes bytet direkt eller fick du vänta på att dom skickade iväg den?

Lär nog försöka få ny N300 då jag i övrigt är nöjd förutom ljudnivån. Men känns dumt att blanda diskar över samma volym.

Dem diskar som failade för mig gick inte igenom smart testet så jag tog bara en bild på felloggen och visade över disk.
Fick ersättning direkt eller pengar tillbaka. Jag behövde disk så då körde jag på WD.
Har tror jag fortfarande runt 10 st N300 kvar och dem har snurrat bra men man får tänka på att jag hade över 20st
som mest. Alla köpta under 2019-2020.

Innan jag började med N300 så hade jag bara köpt WD och alla av dem snurrar på fint fortfarande.

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Dem diskar som failade för mig gick inte igenom smart testet så jag tog bara en bild på felloggen och visade över disk.
Fick ersättning direkt eller pengar tillbaka. Jag behövde disk så då körde jag på WD.
Har tror jag fortfarande runt 10 st N300 kvar och dem har snurrat bra men man får tänka på att jag hade över 20st
som mest. Alla köpta under 2019-2020.

Innan jag började med N300 så hade jag bara köpt WD och alla av dem snurrar på fint fortfarande.

Tack Superthug! Jag utför secure wipe på den disken jag upplever problem med just och kommer åka till NoN imorgon för att prova lämna åter den. Hoppas dom tar emot den. Tar då även med lite loggar som påvisar felet för I/O / UNC felen. Kollade deras lager nu och det verkar endast finnas Seagate IronWolf i lager för motsvarande 8TB så lär nog plocka hem en sådan. Har från tidigare 4 stycken IronWolf 4TB som rullat på bra i snart två år så verkar stabilt.

Vad gäller WD Red så är det därifrån jag kommer och har tyvärr upplevd problem med samtliga diskar á 6 stycken 3TB + 6 stycken 6TB. Samtliga började spotta UNC-fel åt höger o vänster och det var då jag köpte in IronWolf. Men dessa visade sig vara för små för syftet så optade in för 6 stycken N300 i tillägg.

Permalänk
Skrivet av kennhardy:

Tack Superthug! Jag utför secure wipe på den disken jag upplever problem med just och kommer åka till NoN imorgon för att prova lämna åter den. Hoppas dom tar emot den. Tar då även med lite loggar som påvisar felet för I/O / UNC felen. Kollade deras lager nu och det verkar endast finnas Seagate IronWolf i lager för motsvarande 8TB så lär nog plocka hem en sådan. Har från tidigare 4 stycken IronWolf 4TB som rullat på bra i snart två år så verkar stabilt.

Vad gäller WD Red så är det därifrån jag kommer och har tyvärr upplevd problem med samtliga diskar á 6 stycken 3TB + 6 stycken 6TB. Samtliga började spotta UNC-fel åt höger o vänster och det var då jag köpte in IronWolf. Men dessa visade sig vara för små för syftet så optade in för 6 stycken N300 i tillägg.

Åkte idag som tänkt till NoN. Fick lämna in disken, inga frågor ställdes ens. NoN gör i sin tur RMA till Toshiba. Lade några hundralappar emellan och fick istället ut en 8TB IronWolf som nu sitter på sin plats i min DS1621. Smidig process! Igen, tack Superthug. Hade inte tänkt så långt att NoN tog åter den direkt på garanti. Hade istället tänkt göra RMA direkt till Toshiba istället (bökigt).

Permalänk
Medlem

Detta är lite av anledning att överväga SAS-diskar om man har möjlighet då dessa reparerar automagiskt om sektorer upplevs lite svårlästa eller behöver många varv på Viterbi/LDPC innan godkänd data då SATA-diskar _inte_ gör självrättning (Undantag SATA-SSD för att man helt enkelt blev tvungen med TLC-minnen)

SAS-diskar kan också instrueras att självmant göra 'scrubbing' vid låg last och idle och i samband med detta också reparera upptäckta veka sektorer medans de går att läsa felfri data - denna teknik fanns redan på 1984-års SCSI-diskar med automatisk reparation av veka sektorer då man läste sektorer med reducerad känslighet vid läsning just för att upptäcka veka sektorer och då kunna läsa med full känslighet i samband med reparation för att säkra felfri data från den veka sektorn.