Google begränsar Nest-högtalare efter tvist med Sonos

Permalänk
Melding Plague

Google begränsar Nest-högtalare efter tvist med Sonos

Google vill inte betala avgifter och tar bort ljudfunktioner från Nest efter amerikanska myndigheten ITC dömt till Sonos fördel i patenttvist.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Nu påverkas jag inte men det känns ju väldigt märkligt att inte försöka hitta en lösning istället.

Är det bara en stor facepalm?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av NordhNet:

Nu påverkas jag inte men det känns ju väldigt märkligt att inte försöka hitta en lösning istället.

Är det bara en stor facepalm?

Det är lite oklart om det här är en tillfällig lösning tills de löst något avtalsmässigt eller inte, men ser inte ut att finnas något som tyder på att de försöker avtala om det i nuläget. Så ja, typ stor facepalm.

Permalänk

Gäller detta endast i USA eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu påverkas jag inte men det känns ju väldigt märkligt att inte försöka hitta en lösning istället.

Är det bara en stor facepalm?

Patienter handlar om godtycke speciellt när du tar patent på metoder/affärsverksamhet snarare än att du uppfunnit något fiffigt.

Permalänk

Jag tillhör skaran som tycker patent missbrukas. Grundsyftet med patent är att skydda personer som har lagt ner väldigt mycket arbete att ta fram något att ingen bara kopierar dem rakt av, utan att ha behövt lagt ner så mycket pengar på att ta fram det.
Idag upplever jag mer patent ofta handlar om att stänga ute konkurrens inom olika områden.

Jag vet inte hur detta patent är. Men det känns som om det är ett "korrekt" utfört patent så kan Google använda en annan teknik för att lösa samma sak. Alltså andra algoritmer för att mäta ljudet så högtalarna kan kaliberas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tillhör skaran som tycker patent missbrukas. Grundsyftet med patent är att skydda personer som har lagt ner väldigt mycket arbete att ta fram något att ingen bara kopierar dem rakt av, utan att ha behövt lagt ner så mycket pengar på att ta fram det.
Idag upplever jag mer patent ofta handlar om att stänga ute konkurrens inom olika områden.

Jag vet inte hur detta patent är.

Håller med! Patent ska skydda innovationer, nu används det nästan uteslutande av stora aktörer för att hota varandra... det leder definitivt inte till mer innovation i alla fall som det är nu och är inte anpassat för dagens teknikutveckling. Det håller främst utvecklingen tillbaka

I och för sig vet jag inte vad för kostnad sonos tänkte ta för sina patent, kan ju vara så att google är snåla också... fair use är viktigt och att patent kostar rimligt mycket att licensiera

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tillhör skaran som tycker patent missbrukas. Grundsyftet med patent är att skydda personer som har lagt ner väldigt mycket arbete att ta fram något att ingen bara kopierar dem rakt av, utan att ha behövt lagt ner så mycket pengar på att ta fram det.
Idag upplever jag mer patent ofta handlar om att stänga ute konkurrens inom olika områden.

Jag vet inte hur detta patent är. Men det känns som om det är ett "korrekt" utfört patent så kan Google använda en annan teknik för att lösa samma sak. Alltså andra algoritmer för att mäta ljudet så högtalarna kan kaliberas.

Absolut. Patent tillför till ekonomin där det ger ett "first mover advantage", vilket det fortfarande gör. Patent försämrar ekonomin där det straffar annan innovation eller förbättring, vilket man ser mycket oftare idag än den första effekten.

Ett vettigt patentsystem borde kanske skydda 50-200 uppfinningar globalt varje år. Nu tvingas företag att patentera idéer bara för att inget annat företag ska kunna attackera dem, även när de inte har konkreta planer att använda idén. Sen använder de dessa patent för att förstöra marknaden. Bara i USA patenterades över 300 000 patent förra året. Det skedde inte 300 000 fall av legitim innovation som behöver skyddas förra året.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

...och där sjönk respekten för sonos. Det är löjligt att hävda patent för saker som vilken tekniker/utvecklare som helst kan komma på. Kraven borde absolut höjas, varför inte göra som med kläder där man inte kan ta patent eftersom en t-shirt är en t-shirt och man där kommit fram till att det skulle hämma hela branschen att låta nån ta patent på en t-shirt.

IT/Teknik är absolut där idag, när bolagen beviljas patent för "självklarheter" som de sen använder för att stämma varandra.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Såg på en annan sida:
Google is also removing the ability to control the volume of speaker groups via your phone's physical volume buttons, a feature that was axed early in the Android 12 update. It sounds like it's also not possible to set speaker group volume via a smart home routine anymore.
https://arstechnica.com/gadgets/2022/01/google-loses-sonos-pa...

För den som har tid så kan den lägga ner tid att kolla upp det nogrant. Men det känns som att Sonos i detta fall har fått patent för helt självklara saker som inte är innovativa för 5öre. Det enda unika är att Sono var först.

Det finns hur mycket som helst i värden som är självklar, men det är inte lätt att vara först med det och fixa till det. Man ska inte få patent för koncept bara för att man lyckas vara först. Däremot patent för exakta lösning är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Har Sonos patent på att höja och sänka volymen på flera högtalare samtidigt...? o_O Fantastiskt löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Absolut. Patent tillför till ekonomin där det ger ett "first mover advantage", vilket det fortfarande gör. Patent försämrar ekonomin där det straffar annan innovation eller förbättring, vilket man ser mycket oftare idag än den första effekten.

Ett vettigt patentsystem borde kanske skydda 50-200 uppfinningar globalt varje år. Nu tvingas företag att patentera idéer bara för att inget annat företag ska kunna attackera dem, även när de inte har konkreta planer att använda idén. Sen använder de dessa patent för att förstöra marknaden. Bara i USA patenterades över 300 000 patent förra året. Det skedde inte 300 000 fall av legitim innovation som behöver skyddas förra året.

Problemet med patenten också är att skyddar du den inte så kan du förlorar den också. Tror det va disney(?)

Som för något år sen blev tvungna att hota att stämma en person som gjorde lite intrång på deras revir men disney själva tyckte att det inte gjorde något. Men de va tvungna att ta till rättsligåtgärder för att inte riskera förlorar patenten.

Så patenten i dagens läge är rena juridikträsktet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Problemet med patenten också är att skyddar du den inte så kan du förlorar den också. Tror det va disney(?)

Som för något år sen blev tvungna att hota att stämma en person som gjorde lite intrång på deras revir men disney själva tyckte att det inte gjorde något. Men de va tvungna att ta till rättsligåtgärder för att inte riskera förlorar patenten.

Så patenten i dagens läge är rena juridikträsktet.

Tror det har mer med varumärken att göra än rent patentmässigt. Inte så att det finns patent på musse pigg, upphovsrätt och varumärke dock

Permalänk
Avstängd

Patent på idéer är idiotiskt, i synnerhet för simpla koncept som att "göra en funktion samtidigt för objekt i en grupp".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Patent på idéer är idiotiskt, i synnerhet för simpla koncept som att "göra en funktion samtidigt för objekt i en grupp".

Vad specifikt gäller dessa patent?
Artikeln nämner bara vilka funktioner som Google tvingats (valt, om man ser till möjligheten att licensiera teknologin) att offra, inte vad patenten faktiskt gäller.

Utan att veta mer så kan det ju istället vara något underliggande som kan gå att lösa på alternativa sätt och sedan återställa funktionen...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så vart lämnar detta JBL's eko system med deras Boombox,Xtreme,Charge,Flip osv?

Har både Xtreme och Charge högtalare hemma som flitigt syncar till en enhet och man höjer och sänker volymen på alla via telefonen.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Finns det något mer frustrerande än när man har köpt teknik för en viss funktion som har fungerat felfritt i flera år och tillverkaren bara kan bestämma en dag att man vill ta bort funktioner? Påminner om när Philips bestämde sig för att original Bridge för Hue-systemet var för gammal och rullade ut en uppdatering som brickade hela enheten så alla måste köpa en ny bridge för att kunna använda sina lampor.

Själv använder jag ofta Groups-funktionen. Får väl bli något DIY-system i framtiden istället om detta nu cripplar det helt.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad specifikt gäller dessa patent?
Artikeln nämner bara vilka funktioner som Google tvingats (valt, om man ser till möjligheten att licensiera teknologin) att offra, inte vad patenten faktiskt gäller.

Utan att veta mer så kan det ju istället vara något underliggande som kan gå att lösa på alternativa sätt och sedan återställa funktionen...

Vad jag förstått så handlar det om att sonos har patent på att trådlöst styra volymen på grupper av högtalare och få dem att spela upp synkroniserat innehåll och liknande

Det var ganska långe sedan de gjorde dessa grejer, så inte konstigt att de var först. Men också störigt eftersom alla trådlösa högtalare har kalrat detta individuellt sedan länge...

Ibland handlar det bara om att vara först

Permalänk
Medlem

Så nu blir google nest högtalarna helt "värdelösa" om man har mer än 1 alltså, "kul".

Detta är i mina ögon samma som att man inte skulle kunna justera färg temp och ljusstyrka på en grupp av lampor och var tvungen att göra detta individuellt. Vilket hade gjort de helt menlösa imo.

Permalänk
Medlem

Jag förstår Sonos. Principen av att kunna höja och sänka volymen på flera enheter samtidigt måste tagit decennier att klura ut och har säkerligen krävt några av planetens skarpaste och mest välbetalda personer. Måste ju kostar miljarder dollar från idé till implementation. Och nu kommer Google och tar det komplexa konceptet som om det vore deras. Skäms ta mig fan!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Får Google ens göra såhär?
Det påverkar ju produkten folk har köpt, när kan det bli tal om påtvingat återköp?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gillar inte Google men Sonos är ju än värre vad gäller att låsa in kunder till dålig ljudkvalitet och att sedan också "uppfinna" att stänga av deras apparater med mjukvaruuppdateringar, ett extremt kundfientligt företag som bör bojkottas inte bara för att deras produkter är väldigt överprissatta designprylar utan även för hur de kan ha infört "Recycle Mode" som stänger av produkten och uppmanar köparen att lämna in den på återvinning. Ett mycket fult företag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag gillar inte Google men Sonos är ju än värre vad gäller att låsa in kunder till dålig ljudkvalitet och att sedan också "uppfinna" att stänga av deras apparater med mjukvaruuppdateringar, ett extremt kundfientligt företag som bör bojkottas inte bara för att deras produkter är väldigt överprissatta designprylar utan även för hur de kan ha infört "Recycle Mode" som stänger av produkten och uppmanar köparen att lämna in den på återvinning. Ett mycket fult företag.

Recycle mode?

Jag har en del äldre högtalare från Sonos från första generationen, några har många år på nacken nu, jag har inte märkt av något konstigt med dem.

Permalänk
Medlem

Folk verkar vara väldigt anti patent här. Lycka till att få företag att lägga stora pengar på utvecklingsprojekt om man sen inte kan skydda sig från kopior från dag 1, där konkurrenten kan vara billigare för att de inte behöver täcka samma utvecklingskostnader. Problemet är snarare hur patenten används, att det till exempel verkar som att det i USA krävs att man stämmer varandra över patenten för att de ska anses giltiga

Om Sonos nu har kommit på en idé, och sedan lyckats förädla denna idé till ett fungerande och smidigt multi-room-streaming system, då är det ju rimligt att det patenteras, så att andra aktörer antingen måste ta fram en annan lösning (eventuellt bättre eller billigare för att få en marknadsmässig fördel) eller betala för att få licensiera och använda samma teknik.

Sen är det ju tråkigt när funktioner tas bort från befintliga produkter som i det här fallet med Google Nest. Då kan man ju tänka sig att vi konsumenter har rätt att häva tidigare köp eller åtminstone få någon form av kompensation. Men jag vet inte riktigt vad Svensk/EU/Amerikansk konsumentlagstiftning säger om det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Recycle mode var väl frivilligt? Har för mig att man kunde få rabatt på en ny högtalare om man skickade in den gamla för återvinning, men sen så slutade de ta emot fysiska prylar så man fick rabatten om man fysiskt brickade sin gamla pryl med en uppdatering. Inte varit Sonos-kund tidigare, förrän jag blev det indirekt när köpte IKEAs senaste lampa med högtalare för nån månad sen, så jag har bara följt dem på avstånd.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Får Google ens göra såhär?
Det påverkar ju produkten folk har köpt, när kan det bli tal om påtvingat återköp?

Det där är en intressant fråga, för det kan absolut bli.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad specifikt gäller dessa patent?
Artikeln nämner bara vilka funktioner som Google tvingats (valt, om man ser till möjligheten att licensiera teknologin) att offra, inte vad patenten faktiskt gäller.

Utan att veta mer så kan det ju istället vara något underliggande som kan gå att lösa på alternativa sätt och sedan återställa funktionen...

Som halvt svar på min egen fråga så verkar det vara "U.S. Patent Nos. 9,195,258; 10,209,953; 9,219,959;
8,588,949; and 10,439,896"

men har inte ens givit mig på att skumma något av det för att få en känsla för hur specifik lösningen är, eller om det är just idéer som nämndes tidigare.

Skrivet av medbor:

Vad jag förstått så handlar det om att sonos har patent på att trådlöst styra volymen på grupper av högtalare och få dem att spela upp synkroniserat innehåll och liknande

Det var ganska långe sedan de gjorde dessa grejer, så inte konstigt att de var först. Men också störigt eftersom alla trådlösa högtalare har kalrat detta individuellt sedan länge...

Ibland handlar det bara om att vara först

Jo, eller det är iaf något som går att uppnå den vägen.
Frågan är ju just om det är slutresultatet eller något steg på vägen som patenten gäller.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår Sonos. Principen av att kunna höja och sänka volymen på flera enheter samtidigt måste tagit decennier att klura ut och har säkerligen krävt några av planetens skarpaste och mest välbetalda personer. Måste ju kostar miljarder dollar från idé till implementation. Och nu kommer Google och tar det komplexa konceptet som om det vore deras. Skäms ta mig fan!

Fast så simpelt är det inte. Är ju inte bara funktionen som är patenterat. Läser man orginalartikeln så står det såhär:

"Sonos says that while it was pitching Google for support of Google Play Music, Google got a behind-the-scenes look at Sonos' operations in 2013. Sonos says Google used that access to "blatantly and knowingly" copy Sonos' features for the Google Home speaker, which launched in 2016. Sonos sued Google in early 2020.

Eddie Lazarus, the chief legal officer at Sonos, told The New York Times, “We appreciate that the ITC has definitively validated the five Sonos patents at issue in this case and ruled unequivocally that Google infringes all five. That is an across-the-board win that is surpassingly rare in patent cases.”

Då man fick rätt på alla punkter så kanske det inte är så smidigt gjort av Google.

Läser man kommentarerna där så skriver en också:
The patents aren't on "a control that changes the volume on speakers", they're on the systems that allow automatic wireless setup and seamless integration between multiple speaker devices. There was undoubtedly a fair bit of engineering work that went into that, and how to make it all "Just Work (tm)" without any specialized knowledge on the user's part was definitely non-obvious in 2013.

And the whole point of patent law is so that a small, innovative player can protect their technology from being copied wholesale, without royalty or licence, by a big dominant player. Which is precisely what happened here.

Skrivet av Dem8n:

Recycle mode?

Jag har en del äldre högtalare från Sonos från första generationen, några har många år på nacken nu, jag har inte märkt av något konstigt med dem.

Om jag inte helt missminner mig så hade de planerat att göra vissa högtalare "obsolita" utan större anledning bara för att de inte kunde stöda alla nya funktioner de tänkte implementera. Men efter kraftig kritik så ändrade de sig och gjorde så att de bara inte kunde använda några av de nya funktionerna eller något sådant. Kommer inte exakt ihåg.
https://www.businessinsider.com/sonos-device-support-ceo-apol...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår Sonos. Principen av att kunna höja och sänka volymen på flera enheter samtidigt måste tagit decennier att klura ut och har säkerligen krävt några av planetens skarpaste och mest välbetalda personer. Måste ju kostar miljarder dollar från idé till implementation. Och nu kommer Google och tar det komplexa konceptet som om det vore deras. Skäms ta mig fan!

Hahahaha 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Fast så simpelt är det inte. Är ju inte bara funktionen som är patenterat. Läser man orginalartikeln så står det såhär:

"Sonos says that while it was pitching Google for support of Google Play Music, Google got a behind-the-scenes look at Sonos' operations in 2013. Sonos says Google used that access to "blatantly and knowingly" copy Sonos' features for the Google Home speaker, which launched in 2016. Sonos sued Google in early 2020.

Eddie Lazarus, the chief legal officer at Sonos, told The New York Times, “We appreciate that the ITC has definitively validated the five Sonos patents at issue in this case and ruled unequivocally that Google infringes all five. That is an across-the-board win that is surpassingly rare in patent cases.”

Då man fick rätt på alla punkter så kanske det inte är så smidigt gjort av Google.

Läser man kommentarerna där så skriver en också:
The patents aren't on "a control that changes the volume on speakers", they're on the systems that allow automatic wireless setup and seamless integration between multiple speaker devices. There was undoubtedly a fair bit of engineering work that went into that, and how to make it all "Just Work (tm)" without any specialized knowledge on the user's part was definitely non-obvious in 2013.

And the whole point of patent law is so that a small, innovative player can protect their technology from being copied wholesale, without royalty or licence, by a big dominant player. Which is precisely what happened here.

Om jag inte helt missminner mig så hade de planerat att göra vissa högtalare "obsolita" utan större anledning bara för att de inte kunde stöda alla nya funktioner de tänkte implementera. Men efter kraftig kritik så ändrade de sig och gjorde så att de bara inte kunde använda några av de nya funktionerna eller något sådant. Kommer inte exakt ihåg.
https://www.businessinsider.com/sonos-device-support-ceo-apol...

Det hade jag förträngt. 😂

Men äldre går att köra tradeup på och fortfarande använda de gamla, tycker jag var sjysst. 😊