Ryssland och Sverige, bffs4eva? :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Min tanke är ju att "Ryssland kan leka med maten/nästan alla Europaländer" genom att hålla på med att kränka luftrummet med krigsflyg och drönare. Å andra sidan så verkar inget faktiskt angrepp skett mot något mål i Sverige? Och det undrar jag över varför.

Det blir enklare om du vänder på det. Varför skulle just Ryssland angripa Sverige militärt? Det är inte Ryssland som tror de bestämmer över världen och har någon doktrin om att de är undantaget på jorden. Ryssland har väldigt begränsade möjligheter att agera offensivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag skrev att USA har flyttat resurser till Asien, vi definierade ej vilka men bevisligen är majoriteten av deras flotta i regionen för att stävja Kinas expansion.

Sen är det ej ointressant då dominans till luft och havs är hyfsat relevant för att vinna ett krig.

Mvh

Det är fortfarande begränsade resurser som inte skulle avskräcka Kina och inte skulle skydda Taiwan. Största delen av flottan är alltid i Stilla havet, så inget nytt där förutom i marginalen. Konflikten tråden syftar till handlar inte om hangarfartyg. Ingen i tråden blundar för amerikanska flottan eller att truppnärvaro minskat. Det som inte minskat med truppnärvaro är vapensystem närmare Ryssland så det känns som du missat utvecklingen senaste 25 åren.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte sälja Gotland och bli stormrika?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det blir enklare om du vänder på det. Varför skulle just Ryssland angripa Sverige militärt? Det är inte Ryssland som tror de bestämmer över världen och har någon doktrin om att de är undantaget på jorden. Ryssland har väldigt begränsade möjligheter att agera offensivt.

På vilka sätt är Ryssland begränsade att agera offensivt? Tänker du långa transportsträckor för materiell och personal? Knepig terräng? Är personalen inkompetent/dåligt utbildad? Gammal/utgången/omodern militärteknologisk utrustning som används?

Jag antar att jag har sjukare/bittrare tankar än Rysslands ledare då!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

På vilka sätt är Ryssland begränsade att agera offensivt? Tänker du långa transportsträckor för materiell och personal? Knepig terräng? Är personalen inkompetent/dåligt utbildad? Gammal/utgången/omodern militärteknologisk utrustning som används?

Jag antar att jag har sjukare/bittrare tankar än Rysslands ledare då!

Ja det har du nog, på det sista då!

För att lyckas med stora aggressiva operationer så måste det finnas ett synsätt, en grundidé som stöder detta. I USA har du American exceptionalism och forna äventyr. Sovjet hade en försvarsställning och alla äventyr de tog till har varit starkt demoraliserande så även i Rysslands historia efter Sovjettiden. Det behövs inga sanktioner för att Ryssland ska se nackdelarna med krig, de har inte möjlighet att absorbera kostnaden monetärt eller kulturellt på det sättet som de kan i USA. Ryssland förstår att de inte ens kan forma sitt egna land som de vill.

Finns ingen som helst anledning att göra en offensive mot Gotland för att placera ett defensivt vapensystem där, det vore bara ett utmärkt sätt för Ryssland att begränsa sig och sin rörlighet (militärt och ekonomiskt), så många vill säkert att de ska göra det men de kommer inte göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Ja det har du nog, på det sista då!

För att lyckas med stora aggressiva operationer så måste det finnas ett synsätt, en grundidé som stöder detta. I USA har du American exceptionalism och forna äventyr. Sovjet hade en försvarsställning och alla äventyr de tog till har varit starkt demoraliserande så även i Rysslands historia efter Sovjettiden. Det behövs inga sanktioner för att Ryssland ska se nackdelarna med krig, de har inte möjlighet att absorbera kostnaden monetärt eller kulturellt på det sättet som de kan i USA. Ryssland förstår att de inte ens kan forma sitt egna land som de vill.

Finns ingen som helst anledning att göra en offensive mot Gotland för att placera ett defensivt vapensystem där, det vore bara ett utmärkt sätt för Ryssland att begränsa sig och sin rörlighet (militärt och ekonomiskt), så många vill säkert att de ska göra det men de kommer inte göra det.

Hur skulle Rysslands rörlighet begränsas militärt och ekonomiskt om vi leker med tanken att de lyckades erövra Gotland för att sätta upp militärbas där? Tänker du dig att de skulle bestraffas rejält ekonomiskt i form av sanktioner från typ alla länder i Västeuropa?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur skulle Rysslands rörlighet begränsas militärt och ekonomiskt om vi leker med tanken att de lyckades erövra Gotland för att sätta upp militärbas där? Tänker du dig att de skulle bestraffas rejält ekonomiskt i form av sanktioner från typ alla länder i Västeuropa?

Vänd på det, vad skulle de vinna på det?

Offensiver kostar pengar, kostar kapital politiskt och du förlorar eller binder upp materiell.

Om de inte skulle isoleras vad skulle då anledningen till ockupationen vara från början?

Hur ska de sälja S-400 till mer eller mindre vänliga länder om det är förknippat med folkrättsvidrig ockupation? Defensiva system har sällan den associationen.

Hur skulle misstänksamheten mot ryska världen minska av en ockupation av Gotland?

Permalänk
Medlem

Vældigt enkelt.
Rusland ønsker ikke Sverige skal bli medlem af Nato, da nato är et hot mod Rusland, derfor chikanere man Sverige.
Pt. er situation presset omkring Ukraine og Nato spiller med musklerne, derfor bliver Sverige igen lige mindet om at passe sin egen butik
Rusland ønsker ikke en krig med Europa og Europa ønsker ikke en krig med Rusland, da vi er afhængig af hinanden rent handelsmæssigt.

Nogle soldater på Gotland er blot symbol politik lige som de russiske krigsskibe i østersøen.

Fatter ikke man gør så meget ud af det

Permalänk
Bildexpert

Rent diplomatiskt är Sverige en av de allra sista måltavlorna för någon offensiv, åtminstone i Europa. Det tänker jag i största allmänhet oavsett vilket land man ställer det mot. Sedan står inte Putin högt upp i min bok någonstans men det är en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Är nybliven pappa med en vecka eller två.
Hinner göra klart alla mina projekt som legat på is under högskolans plugg och pendling.

Tror inte du förstår vad det innebär att bli pappa, du kommer inte ha någon tid över för något av dina projekt dom kommande 2-3 åren

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Vänd på det, vad skulle de vinna på det?

Offensiver kostar pengar, kostar kapital politiskt och du förlorar eller binder upp materiell.

Om de inte skulle isoleras vad skulle då anledningen till ockupationen vara från början?

Hur ska de sälja S-400 till mer eller mindre vänliga länder om det är förknippat med folkrättsvidrig ockupation? Defensiva system har sällan den associationen.

Hur skulle misstänksamheten mot ryska världen minska av en ockupation av Gotland?

Jovars, samtidigt kanske Ryssland kommit till den punkt att "de skiter i hur världen ser dem" och mindre vänliga länder lär väl knappas bry sig om Rysslands folkrättsvidriga åtgärder? Vad skall hända? Sanktionera mot mindre vänliga länder som köpt vapensystem från Ryssland? (jag har ingen aning) Jämförelsevis så fortsätter ju typ hela världen att tillverka varor i Kina trots koncentrationslägren där.

Nu på SVT Nyheter så sa en korrespondent från Moskva (och på tal om det: hur kan det ens finnas svenska journalister i Ryssland som med tanke på "hatet" mot Sverige från Rysslands sida?) som sa att antingen lär Ukraina invaderas om ett par veckor eller så blir det inget av. Enligt den korrespondentens analys så har Ryssland återhämtat sig från 90-talets förfall medan NATO har försvagats och att landet då känner att de kan börja expandera "sitt kungadöme" så att säga.

Finns det något eller flera saker som talar emot att Ryssland invaderar Ukraina och därmed på något vänster skulle dra in Sverige i smeten? (såväl som många andra EU-länder)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Finns det något eller flera saker som talar emot att Ryssland invaderar Ukraina och därmed på något vänster skulle dra in Sverige i smeten? (såväl som många andra EU-länder)

Det effektivaste sättet att hindra krig vore om väst gjorde klart att de konfiskerar oligarkers tillgångar för att betala Ukrainas skador ifall Sovjet angriper. Då hade Putte fått någon dålig ärtsoppa troligtvis.

Enda anledning för att anfalla är för att bortleda fokus på hur oerhört fattiga vanliga ryssen blivit under Putte. För att göra detta så behöver man en yttre fiende. Just nu skall tydligen Ukraina anfalla Ryssland enligt ryssens propaganda så de måste gå in och "lugna ned situationen" för att skydda ryska intressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

(och på tal om det: hur kan det ens finnas svenska journalister i Ryssland som med tanke på "hatet" mot Sverige från Rysslands sida?)

Vi kanske ska avsluta denna diskussion/diskussionstråd.

Om du tror Ryssland är något monster som inte välkomnar folk från andra länder eller att journalister automatiskt skulle vara ovälkomna av staten (och inte få visum) eller hotade till livet så kan vi nog inte diskutera Ryssland. Ingen utländsk journalist är fängslad i Ryssland, ingen utländsk journalist har dödats i Ryssland senaste åren och det enda fallet jag kan hitta där så är fallet är Paul Klebnikov och staten misstänks inte vara inblandad.

Permalänk
Medlem

Vår Konung har tagit ställning, så nu jäävlar!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Det effektivaste sättet att hindra krig vore om väst gjorde klart att de konfiskerar oligarkers tillgångar för att betala Ukrainas skador ifall Sovjet angriper. Då hade Putte fått någon dålig ärtsoppa troligtvis.

Enda anledning för att anfalla är för att bortleda fokus på hur oerhört fattiga vanliga ryssen blivit under Putte. För att göra detta så behöver man en yttre fiende. Just nu skall tydligen Ukraina anfalla Ryssland enligt ryssens propaganda så de måste gå in och "lugna ned situationen" för att skydda ryska intressen.

Påminner om klassiska krigsboken "Krigets konst" där "Du skall framstå stark när du egentligen är svag och framstå svag när du egentligen är stark". Vet inte hur mycket det bara är ett poetiskt uttryck än faktisk tillämpad militärisk strategi.

Enligt amerikansk underrättelsetjänst så verkar Ryssland vilja klä ut sig till ukrainska soldater som ska angripa ryska mål för att rättfärdiga en invasion. Frågan är om det ens kan fungera eftersom omvärlden är rätt säkra på att Ukraina INTE skulle vilja provocera en invasion och därmed vore "false flagg"-operationen rätt uppenbar - som att gå med lösnäsa och tro att ingen känner igen en.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Vi kanske ska avsluta denna diskussion/diskussionstråd.

Om du tror Ryssland är något monster som inte välkomnar folk från andra länder eller att journalister automatiskt skulle vara ovälkomna av staten (och inte få visum) eller hotade till livet så kan vi nog inte diskutera Ryssland. Ingen utländsk journalist är fängslad i Ryssland, ingen utländsk journalist har dödats i Ryssland senaste åren och det enda fallet jag kan hitta där så är fallet är Paul Klebnikov och staten misstänks inte vara inblandad.

Jag förstår. Jag taggar ner övergeneraliseringarna här.

Detta är ett semantiskt problem: vem eller vilka menar vi egentligen när vi pratar om "ryssen" eller "Ryssland", lika så när vi pratar om "onda Kina"? Knappast är det ju majoriteten av medborgarna som är "monstren" utan snarare ett par tokstollar högst upp i maktledet. Även militären i länderna lär knappast bestå av en majoritet av "krigshungriga monster" utan bara hjärntvättade(?) eller nationalistiska tjänstgörande militärpersonal?

Så när vi då pratar om att Ryssland kanske kommer invadera Ukraina, menar vi då egentligen Putin & co som vill det eller menar vi att han Putin & co har hela ryska folkets stöd i detta? Eller är det här vi kommer tillbaka till "American exceptionalism" som saknar motsvarighet i Ryssland?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Sannolikheten att Ryssland skulle ge sig på ett EU land är nog nära nog minimal. Vad Ryssland inte vill är att bli omgiven av NATO, lika lite som vi skulle gillas av att omringas av Warsaza-pakten. Olika regler för olika folk, helt klart. Och då är man oförstående till varför situationer som denna byggs upp, fast man har aktivt bidragit till att skapa situationen..

2005: China, Russia warn of world domination
https://usatoday30.usatoday.com/news/world/2005-07-01-russia-...

Nog med gamla uttorkade gubbar som vill styra världen. Spelar ingen roll om det är Ryssar, Kineser eller "vi" själva.

Tänker du då att Kina skall gå med i NATO? tror det är rätt låg sannolikhet på det, tips kolla en karta som visar Rysslands gränser.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Tråd låst så den inte spårar ur ännu mer