PTS: "Bahnhof måste följa reglerna eller böta fem miljoner kronor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ännu har ingen blivit dömd i domstol på de grunder du antyder.

När den dagen kommer får du hoppas att det inte är du som drabbas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceji:

När den dagen kommer får du hoppas att det inte är du som drabbas.

Jag hoppas verkligen att bevisningen är baserad på mer än bara vem som haft en IP-adress. Om det räcker som bevis så har vi betydligt större problem för rättssäkerheten i Sverige än om en ISP lämnar ut några hundra abbonentuppgifter.

Permalänk
Medlem

Som flera påpekat så känns hela uttalandet från PTS väldigt förvirrat.

De skriver själva att:
"Adressöversättningstekniken innebär att ett stort antal abonnenter delar på en och samma IP-adress, vilket gör det omöjligt att identifiera en abonnent med enbart information om IP-adress. För att kunna särskilja abonnenter som delar på samma IP-adress utnyttjar man portnumret i TCP- och UDP-protokollet."

Dvs, om begäran som kommer in enbart anger IP-adressen så blir det ett stort antal abonnenter som "identifieras".

Men direkt efter det:
"PTS konstaterar att Bahnhof, trots beslut om underrättelse, alltjämt inte lämnar ut uppgifter om abonnemang, när portnummer saknas, vilket strider mot datlagringsreglerna. Bahnhof ska därför föreläggas att säkerställa att de uppgifter om abonnemang gällande misstanke om brott som begärs av Polismyndigheten lämnas ut även om underlag i form av portnummer saknas."

Dvs... operatören ska lämna ut uppgifter om ett stort antal abonnenter som inte har med saken att göra när förfrågan är ofullständig? Eller vad är det konkret som avses från PTS sida?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Som flera påpekat så känns hela uttalandet från PTS väldigt förvirrat.

De skriver själva att:
"Adressöversättningstekniken innebär att ett stort antal abonnenter delar på en och samma IP-adress, vilket gör det omöjligt att identifiera en abonnent med enbart information om IP-adress. För att kunna särskilja abonnenter som delar på samma IP-adress utnyttjar man portnumret i TCP- och UDP-protokollet."

Dvs, om begäran som kommer in enbart anger IP-adressen så blir det ett stort antal abonnenter som "identifieras".

Men direkt efter det:
"PTS konstaterar att Bahnhof, trots beslut om underrättelse, alltjämt inte lämnar ut uppgifter om abonnemang, när portnummer saknas, vilket strider mot datlagringsreglerna. Bahnhof ska därför föreläggas att säkerställa att de uppgifter om abonnemang gällande misstanke om brott som begärs av Polismyndigheten lämnas ut även om underlag i form av portnummer saknas."

Dvs... de ska lämna ut uppgifter om ett stort antal abonnenter som inte har med saken att göra när förfrågan är ofullständig? Eller vad är det konkret som avses från PTS sida?

Ja, pressmeddelandet är extremt förvirrat. Läs själva föreläggandet istället (länkades tidigare i tråden, här är länken igen: https://www.pts.se/contentassets/ba1044d05d4a4dc484a1e9719a40... ) - där är det är betydligt tydligare vad PTS är ute efter och vad de resonerar. Det är inte särskilt långt heller, och relativt lättläst.

Kortfattat: Ja, PTS anser att operatören ska lämna ut en lång lista på alla som kan tänkas ha haft den IP-adressen om polisen inte inkommer med information om portnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Jag vill inte ha med EU att göra överhuvudtaget. Det var en idiotisk idé 1995, det är fortfarande (och ännu mer) idiotiskt idag.

Finns många lagar och bestämmelser på EU nivå som Sverige har följt utan att säga emot. Och Datalagringsdirektivet (som underkändes av EU), är ett sådant där Sverige sagt "vi vet bättre, så vi skiter i vad ni tycker EU!!!"

Det är väl positivt då. Du får klanka ner när de följer eus rekommendationer. Det är ju vad det är i slutändan

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, pressmeddelandet är extremt förvirrat. Läs själva föreläggandet istället (länkades tidigare i tråden, här är länken igen: https://www.pts.se/contentassets/ba1044d05d4a4dc484a1e9719a40... ) - där är det är betydligt tydligare vad PTS är ute efter och vad de resonerar. Det är inte särskilt långt heller, och relativt lättläst.

Kortfattat: Ja, PTS anser att operatören ska lämna ut en lång lista på alla som kan tänkas ha haft den IP-adressen om polisen inte inkommer med information om portnummer.

Tack, då ska jag kika på det istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Kan inte Bahnhof överklaga till EU på något vis?

Behöver inte gå så långt än, nästa rättsinstans är Förvaltningsrätten i Stockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Som flera påpekat så känns hela uttalandet från PTS väldigt förvirrat.

De skriver själva att:
"Adressöversättningstekniken innebär att ett stort antal abonnenter delar på en och samma IP-adress, vilket gör det omöjligt att identifiera en abonnent med enbart information om IP-adress. För att kunna särskilja abonnenter som delar på samma IP-adress utnyttjar man portnumret i TCP- och UDP-protokollet."

Dvs, om begäran som kommer in enbart anger IP-adressen så blir det ett stort antal abonnenter som "identifieras".

Men direkt efter det:
"PTS konstaterar att Bahnhof, trots beslut om underrättelse, alltjämt inte lämnar ut uppgifter om abonnemang, när portnummer saknas, vilket strider mot datlagringsreglerna. Bahnhof ska därför föreläggas att säkerställa att de uppgifter om abonnemang gällande misstanke om brott som begärs av Polismyndigheten lämnas ut även om underlag i form av portnummer saknas."

Dvs... operatören ska lämna ut uppgifter om ett stort antal abonnenter som inte har med saken att göra när förfrågan är ofullständig? Eller vad är det konkret som avses från PTS sida?

Ja det år väl tanken.
Det är väl ett ganska vanligt sätt att arbeta på i utredningar.
Begära ut listor på alla som har tillträde till ett område, alla som är med i en förening ,alla som varit i ett skogsparti vid en viss tidpunkt (från mobiloperatör) eller en hel övervakningsvideo med flera personer på.

Sedan får polisen gå igenom matetialet och matcha med annat eller filtrera mer på andra kriterier.

Jag ser inte att det här sticker ut egentligen.

Rimligen är det bättre för polisen om de kan begära ut IPloggar som bara ger svar mot en person, men när det inte är möjligt så är det näst bästa att få ut en grupp med personer och då väntar mer arbete i fler led.
Det här är ju bara ett av många led i en utredning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det år väl tanken.
Det är väl ett ganska vanligt sätt att arbeta på i utredningar.
Begära ut listor på alla som har tillträde till ett område, alla som är med i en förening ,alla som varit i ett skogsparti vid en viss tidpunkt (från mobiloperatör) eller en hel övervakningsvideo med flera personer på.

Sedan får polisen gå igenom matetialet och matcha med annat eller filtrera mer på andra kriterier.

Jag ser inte att det här sticker ut egentligen.

Rimligen är det bättre för polisen om de kan begära ut IPloggar som bara ger svar mot en person, men när det inte är möjligt så är det näst bästa att få ut en grupp med personer och då väntar mer arbete i fler led.
Det här är ju bara ett av många led i en utredning.

Mitt inlägg var en genuin fråga om vad det egentligen var PTS ville ha sagt, inte ett ifrågasättande.
Det går ju inte att begripa vad de vill utifrån pressmeddelandet (eller den citerade texten i Swecs artikel) eftersom detta bara innehåller direkt motstridiga krav utan att peka ut någon avsedd lösning.

Sedan känner jag spontant att det blir väl mycket fiskeoperation om man nu från polisiär sida beslutar om ett sådant utdrag på en IP-adress i hopp om att få information om en specifik kund och då ska kunna få tillbaka tusen kunder utan att det ska ifrågasättas.
Det känns som att det kan vara läge att göra en ny rimlighetsbedömning utifrån de nya förutsättningarna om den ursprungliga förfrågan inte kan utföras.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Dum fråga:
Någon som vet varför Bahnhof inte får överklaga direkt till Förvaltningsrätten utan ska skick sin överklagan till PTS.
Från forelaggande-bahnhof-21-10499.pdf
Sida 11
"Underrättelse om överklagande
Om ni vill överklaga detta beslut ska ni skriva till Förvaltningsrätten i Stockholm. Brevet ska
dock sändas till Post- och telestyrelsen, Box 6101, 102 32 Stockholm, alternativt till
pts@pts.se."
Längre ner
"PTS sänder överklagandet vidare till Förvaltningsrätten i Stockholm för prövning.
Om något är oklart kan ni vända er till PTS."
Från pdf en som länkats tidigare sista delen.
https://www.pts.se/contentassets/ba1044d05d4a4dc484a1e9719a40...

Sidan 9
"Enligt PTS mening strider Bahnhofs agerande mot skyldigheten att lämna ut
uppgifter om abonnemang enligt i 6 kap. 22 § första stycket 2 LEK"

Inligt "press" sidan
https://pts.se/sv/nyheter/internet/2022/pts-vitesforelagger-b...
"PTS konstaterar att Bahnhof, trots beslut om underrättelse, alltjämt inte lämnar ut uppgifter om abonnemang, när portnummer saknas, vilket strider mot datlagringsreglerna."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Mitt inlägg var en genuin fråga om vad det egentligen var PTS ville ha sagt, inte ett ifrågasättande.
Det går ju inte att begripa vad de vill utifrån pressmeddelandet (eller den citerade texten i Swecs artikel) eftersom detta bara innehåller direkt motstridiga krav utan att peka ut någon avsedd lösning.

Sedan känner jag spontant att det blir väl mycket fiskeoperation om man nu från polisiär sida beslutar om ett sådant utdrag på en IP-adress i hopp om att få information om en specifik kund och då ska kunna få tillbaka tusen kunder utan att det ska ifrågasättas.
Det känns som att det kan vara läge att göra en ny rimlighetsbedömning utifrån de nya förutsättningarna om den ursprungliga förfrågan inte kan utföras.

Jag ser inte riktigt motstridigheten här. Kanske är det något jag missar?

Hur användbart innehållet är borde rimligen vara upp till utredarna - inte operatörerna.
Får man ut fler än en persons namn så kan det vara av relevans ändå.
Får man ut 7 personer istället för 1 så säger bahnhof nej till hela utredningen. I en del fall kanske det inte går att gå vidare med fallet även om man får ut fler än en person.
Det är ju polisen som har i uppdrag att utreda och ta fram bevisunderlaget - och det kan ju skilja sig från fall till fall.
Det får polisen avgöra.

I andra fall kan det finnas annan data man kan matcha mot vilket reducerar antalet misstänkta till en hanterbar mängd att utreda.
Det får också polisen avgöra.

Själva idén med att få ut en lista på personer där en är av intresse är som sagt ett vanligt verktyg redan i många sammanhang - och bara en del i en utredning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag ser inte riktigt motstridigheten här. Kanske är det något jag missar?

Hur användbart innehållet är borde rimligen vara upp till utredarna - inte operatörerna.
Får man ut fler än en persons namn så kan det vara av relevans ändå.
Får man ut 7 personer istället för 1 så säger bahnhof nej till hela utredningen. I en del fall kanske det inte går att gå vidare med fallet även om man får ut fler än en person.
Det är ju polisen som har i uppdrag att utreda och ta fram bevisunderlaget - och det kan ju skilja sig från fall till fall.
Det får polisen avgöra.

I andra fall kan det finnas annan data man kan matcha mot vilket reducerar antalet misstänkta till en hanterbar mängd att utreda.
Det får också polisen avgöra.

Själva idén med att få ut en lista på personer där en är av intresse är som sagt ett vanligt verktyg redan i många sammanhang - och bara en del i en utredning.

Nja, det är ju inte fullt så enkelt. Operatören kan och bör inte lämna ut exakt all information som polisen ber om, utan bör endast lämna ut den information som polisen lagligen har rätt till, eftersom polisen annars kan missbruka sina möjligheter att hämta ut känslig information som rör privat kommunikation.

Bahnhof argumenterar för att de inte lagligen kan lämna ut informationen som polisen ber om. PTS håller inte med, utan går på Polisens linje. Bahnhof kan fortfarande välja att överklaga till Förvaltningsrätten, så det här ärendet behöver ju inte vara helt avgjort än.

Bahnhof är den enda part här som kan representera sina användares intressen (vilket är de som i slutändan drabbas av detta), därför är det rimligt att de också gör det.

Permalänk
Medlem

Jag antar att masttömningar är no no också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Jag antar att masttömningar är no no också?

Om Bahnhof hade drivit mobilnät så hade de sannolikt motsatt sig detta också, om de ansåg att det kunde försvara en sådan ståndpunkt utifrån den lagstiftning som finns.

Nu drivs ju svenska mobilnät av stora operatörer som inte har något intresse att bevaka sina kunders integritet på samma sätt som Bahnhof gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Dum fråga:
Någon som vet varför Bahnhof inte får överklaga direkt till Förvaltningsrätten utan ska skick sin överklagan till PTS.
Från forelaggande-bahnhof-21-10499.pdf
Sida 11
"Underrättelse om överklagande
Om ni vill överklaga detta beslut ska ni skriva till Förvaltningsrätten i Stockholm. Brevet ska
dock sändas till Post- och telestyrelsen, Box 6101, 102 32 Stockholm, alternativt till
pts@pts.se."
Längre ner
"PTS sänder överklagandet vidare till Förvaltningsrätten i Stockholm för prövning.
Om något är oklart kan ni vända er till PTS."
Från pdf en som länkats tidigare sista delen.
https://www.pts.se/contentassets/ba1044d05d4a4dc484a1e9719a40...

Sidan 9
"Enligt PTS mening strider Bahnhofs agerande mot skyldigheten att lämna ut
uppgifter om abonnemang enligt i 6 kap. 22 § första stycket 2 LEK"

Inligt "press" sidan
https://pts.se/sv/nyheter/internet/2022/pts-vitesforelagger-b...
"PTS konstaterar att Bahnhof, trots beslut om underrättelse, alltjämt inte lämnar ut uppgifter om abonnemang, när portnummer saknas, vilket strider mot datlagringsreglerna."

PTS rättidsprövar överklagan, skriver eventuell yttrande och sammanställer alla handlingar som skickas till rätten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Nja, det är ju inte fullt så enkelt. Operatören kan och bör inte lämna ut exakt all information som polisen ber om, utan bör endast lämna ut den information som polisen lagligen har rätt till, eftersom polisen annars kan missbruka sina möjligheter att hämta ut känslig information som rör privat kommunikation.

Bahnhof argumenterar för att de inte lagligen kan lämna ut informationen som polisen ber om. PTS håller inte med, utan går på Polisens linje. Bahnhof kan fortfarande välja att överklaga till Förvaltningsrätten, så det här ärendet behöver ju inte vara helt avgjort än.

Bahnhof är den enda part här som kan representera sina användares intressen (vilket är de som i slutändan drabbas av detta), därför är det rimligt att de också gör det.

Jag vet inte. Är det så känslig information vilka personer som delat en IPadress verkligen?
Det handlar ju inte om att fråga efter alla användares metadata för deras internetvanor utan det är bara vilka personer som haft en IPadress vid en viss tidpunkt.
Jag ser inte det som konstigare än att polisen begär ut information om alla som varit och tränat på gymmet en viss dag för en brottsutredning på gymmet. Eller alla bilar som använt ett parkeringshus ett visst dygn.

Jag har svårt att se rimligheten att polisen ska hindras utreda brott för de som delar IPadress.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte. Är det så känslig information vilka personer som delat en IPadress verkligen?
Det handlar ju inte om att fråga efter alla användares metadata för deras internetvanor utan det är bara vilka personer som haft en IPadress vid en viss tidpunkt.
Jag ser inte det som konstigare än att polisen begär ut information om alla som varit och tränat på gymmet en viss dag för en brottsutredning på gymmet.

Jag har svårt att se rimligheten att polisen ska hindras utreda brott för de som delar IPadress.

Den stora skillnaden är att de som varit på gymmet har varit på en offentlig plats. Andra som vart på gymmet har kunnat se vem de är. Man är ute i offentligheten.

Internet å andra sidan utgår från sitt eget hem, och är i huvudsak privat kommunikation, där man har en mycket högre förväntan på ett skyddat privatliv. Det är som att jämföra kameraövervakning på ett offentligt torg med kameraövervakning i sitt eget hem.

Sedan kan man ju resonera fram och tillbaka, om det inte är så att man kanske ändå är "ute i det offentliga" när man är ute på Internet, jag vet inte om jag håller med. Ibland, ja, om man t.ex. postar ett publikt inlägg på ett forum, men inte alltid, t.ex. inte om man har en privat kommunikation med en annan person. Eller till och med laddar upp sina egna privata filer till en molntjänst som man bara själv har behörig åtkomst till. Man kan också resonera att uppgiften i sig inte säger mer än att man delat en viss IP-adress, och därmed inget om vad och vem man kommunicerat med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Den stora skillnaden är att de som varit på gymmet har varit på en offentlig plats. Andra som vart på gymmet har kunnat se vem de är. Man är ute i offentligheten.

Internet å andra sidan utgår från sitt eget hem, och är i huvudsak privat kommunikation, där man har en mycket högre förväntan på ett skyddat privatliv. Det är som att jämföra kameraövervakning på ett offentligt torg med kameraövervakning i sitt eget hem.

Sedan kan man ju resonera fram och tillbaka, om det inte är så att man kanske ändå är "ute i det offentliga" när man är ute på Internet, jag vet inte om jag håller med. Ibland, ja, om man t.ex. postar ett publikt inlägg på ett forum, men inte alltid, t.ex. inte om man har en privat kommunikation med en annan person. Man kan också resonera att uppgiften i sig inte säger mer än att man delat en viss IP-adress, och därmed inget om vad och vem man kommunicerat med.

Jag ser fortfarande inte att det är så känslig information vilken IPadress ett gäng personer får tilldelat till sig - om flera har delat på en IPadress.

Som sagt - hade det gällt surfvanor så hade det varit något annat.
Men så är ju inte fallet.

Man är inte särskilt utpekad av att ha delat IPadress med någon annan när man inte gjort något val som användare på den fronten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En utmaning för polisen är att väldigt få system loggar source-portar per default. En typisk Apache-logg t.ex. innehåller inte denna information. Många av de system som jag själv har åtkomst till som systemadministratör loggar inte heller source-portar. Det gör att det är svårt att begära av Polisen att de ska tillhandahålla den informationen, när brottsoffret själva ofta inte loggar den infon. Det är ju dock ingen som kampanjar för att de som driver servar ska logga source-portar, därav finns ett glapp som inte egentligen är Polisens fel men som försvårar eller omöjliggör brottsutredningar. Här måste de som driver servrar steppa upp och börja logga source-portar där man också loggar IP-adresser.

Kanske en fråga jag ska börja lyfta internt på jobbet? Kan ju ha en del relevans ifall vi eller någon av våra kunder blir utsatta för dataintrång och en IP-adress behöver spåras.

Rimligtvis bör ni ha någon brandvägg framför maskiner som står ut mot stora stygga internet och om ni lagrar trafikdata ifrån dem så kommer de alltid innehålla uppgifter om portar, oavsett loggningsnivå i bakomliggande applikation som sedan hanterar eventuell anslutning som tillåts.

Nästa steg blir ju att få applikationerna själva att logga informationen också, men ovanstående är ju en sak ni kan titta på redan idag om ni inte redan gör det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag ser fortfarande inte att det är så känslig information vilken IPadress ett gäng personer får tilldelat till sig - om flera har delat på en IPadress.

Som sagt - hade det gällt surfvanor så hade det varit något annat.
Men så är ju inte fallet.

Man är inte särskilt utpekad av att ha delat IPadress med någon annan när man inte gjort något val som användare på den fronten.

Tja, jag vet inte, det finns ju argument åt båda hållen.

Ett annat möjligt argument är att Polisen faktiskt får *mindre* information om abonnenten om förfrågningen resulterar i en lång lista möjliga hushåll än bara ett enda.

Oavsett vad så är det skitbra att se att Bahnhof inte släpper på sånt här "gratis", utan ser till att såna här saker faktiskt prövas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ljugtomten:

Rimligtvis bör ni ha någon brandvägg framför maskiner som står ut mot stora stygga internet och om ni lagrar trafikdata ifrån dem så kommer de alltid innehålla uppgifter om portar, oavsett loggningsnivå i bakomliggande applikation som sedan hanterar eventuell anslutning som tillåts.

Nästa steg blir ju att få applikationerna själva att logga informationen också, men ovanstående är ju en sak ni kan titta på redan idag om ni inte redan gör det

Det är ett bra förslag till en pragmatisk lösning. Jag gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Den stora skillnaden är att de som varit på gymmet har varit på en offentlig plats. Andra som vart på gymmet har kunnat se vem de är. Man är ute i offentligheten.

Internet å andra sidan utgår från sitt eget hem, och är i huvudsak privat kommunikation, där man har en mycket högre förväntan på ett skyddat privatliv. Det är som att jämföra kameraövervakning på ett offentligt torg med kameraövervakning i sitt eget hem.

Sedan kan man ju resonera fram och tillbaka, om det inte är så att man kanske ändå är "ute i det offentliga" när man är ute på Internet, jag vet inte om jag håller med. Ibland, ja, om man t.ex. postar ett publikt inlägg på ett forum, men inte alltid, t.ex. inte om man har en privat kommunikation med en annan person. Eller till och med laddar upp sina egna privata filer till en molntjänst som man bara själv har behörig åtkomst till. Man kan också resonera att uppgiften i sig inte säger mer än att man delat en viss IP-adress, och därmed inget om vad och vem man kommunicerat med.

Vad polisen får reda på här är ju om någon maskin i hemmet varit uppkopplad mot nätet vid en viss tidpunkt. Jag som Bahnhof-kund känner inte direkt att min integritet blir kränkt om mitt namn finns med i en lista med andra som delat samma IP. Det inkräktar då inte särskilt mycket på privatlivet om polisen får veta vilken operatör jag har och att någon maskin i hushållet varit uppkopplad vid en viss tidpunkt. Särskilt när den informationen inte ens får sparas.

Jag är för övrigt mot datalagringsdirektivet och tycker integritet är viktigt men det här lutar mer att slåss mot väderkvarnar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Vad polisen får reda på här är ju om någon maskin i hemmet varit uppkopplad mot nätet vid en viss tidpunkt. Jag som Bahnhof-kund känner inte direkt att min integritet blir kränkt om mitt namn finns med i en lista med andra som delat samma IP. Det inkräktar då inte särskilt mycket på privatlivet om polisen får veta vilken operatör jag har och att någon maskin i hushållet varit uppkopplad vid en viss tidpunkt. Särskilt när den informationen inte ens får sparas.

Jag är för övrigt mot datalagringsdirektivet och tycker integritet är viktigt men det här lutar mer att slåss mot väderkvarnar.

Yes. Det är så jag ser på det också. Fast du uttryckte det bättre

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag ser inte riktigt motstridigheten här. Kanske är det något jag missar?

Hur användbart innehållet är borde rimligen vara upp till utredarna - inte operatörerna.
Får man ut fler än en persons namn så kan det vara av relevans ändå.
Får man ut 7 personer istället för 1 så säger bahnhof nej till hela utredningen. I en del fall kanske det inte går att gå vidare med fallet även om man får ut fler än en person.
Det är ju polisen som har i uppdrag att utreda och ta fram bevisunderlaget - och det kan ju skilja sig från fall till fall.
Det får polisen avgöra.

I andra fall kan det finnas annan data man kan matcha mot vilket reducerar antalet misstänkta till en hanterbar mängd att utreda.
Det får också polisen avgöra.

Själva idén med att få ut en lista på personer där en är av intresse är som sagt ett vanligt verktyg redan i många sammanhang - och bara en del i en utredning.

Motstridigheten gällde det faktiska innehållet i PTS pressmeddelande, det innehållet kan väl mer eller mindre sammanfattas som:

1. Det är omöjligt att besvara frågan om vilken kunden är om CGNAT använts och förfrågan endast innehåller IP-adress
2. Bahnhof har underlåtit att besvara frågan om vilken kunden är när CGNAT använts och förfrågan endast innehåller IP-adress och ska därför böta 5MSEK
(Inget förslag nämnt om vad operatören faktiskt skulle göra rent konkret)

Detta är var vad jag kallade för motstridiga krav, bara så vi pratar om samma sak vad gäller specifikt motstridigheten.

Sedan noterade jag ett separat problem utifrån vad som framkommer om man istället läser PTS faktiska utlåtande (som pv2b hjälpsamt länkade), nämligen:
Om nu polisens begäran inte ska ifrågasättas utan att operatören bara ska skicka listan på alla kunder det skulle kunna ha varit och polisen ska göra bedömningen av lagligheten i begäran själva (rimligen då på förhand, annars är det ju för sent)... då är jag väl i grund och botten inte så säker på att polisen har nödvändigt underlag för den bedömningen, de vet ju inte om det är ett stort utdrag ur ett kundregister eller information om en specifik utpekad kund de begär.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om vi ponerar att man bygger så att "alla" kunderna som finns i en hel stad delar på samma IP adress till internet. Vid misstanke om brott enligt polisen delas denna information ut. Dva alla kunder som företaget har i en stad. Hur ska det kunna knytas ttill en viss person då?
30 000 kunder, med familjer (dvs inte bara abbonemangsinnehavare) nyttjar denna adress. Hur ska man då kunna knyta brottet till en person? Känns ju verkligen inte rättsäkert. Snacka om nål i höstack.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Söderbäck:

Jag ser fortfarande inte att det är så känslig information vilken IPadress ett gäng personer får tilldelat till sig - om flera har delat på en IPadress.

Risken finns att de som delat en specifik IP-adress, för den tidpunkt polis begär, kan hamna i misstankeregistret.
https://lawline.se/answers/hur-hamnar-man-i-misstankeregistre...
Blir man kallad till förhör hamnar man med stor sannolikhet i misstankeregistret. I princip per automatik eftersom en förundersökning bara kräver skälig anledning, inte enbart sannolika, dvs i detta fallet en IP-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag ser fortfarande inte att det är så känslig information vilken IPadress ett gäng personer får tilldelat till sig - om flera har delat på en IPadress.

Som sagt - hade det gällt surfvanor så hade det varit något annat.
Men så är ju inte fallet.

Man är inte särskilt utpekad av att ha delat IPadress med någon annan när man inte gjort något val som användare på den fronten.

Sant, men de måste de inte gå igen dina surfvanor för att se om du är den de letar efter om de inte kan specificera tid och plats.
Nu kanske de har tid och även port men av säkerhetsskäl inte vill nämna det för operatören.

(2022-01-18 kl22:39 kontaktade någon swec och skrev om katten Banske på port 80. men vi ber bara om IP och timme så ingen kan se vem vi letar efter...)

Har man IP och tid på sektionen så kanske man även har lite mer men så, man kanske inte behöver gå igenom allas surfvanor för att hitta vem som skickade vad på redit eller facebok...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Sant, men de måste de inte gå igen dina surfvanor för att se om du är den de letar efter om de inte kan specificera tid och plats.
Nu kanske de har tid och även port men av säkerhetsskäl inte vill nämna det för operatören.

(2022-01-18 kl22:39 kontaktade någon swec och skrev om katten Banske på port 80. men vi ber bara om IP och timme så ingen kan se vem vi letar efter...)

Har man IP och tid på sektionen så kanske man även har lite mer men så, man kanske inte behöver gå igenom allas surfvanor för att hitta vem som skickade vad på redit eller facebok...

Det låter fruktansvärt kontraproduktivt att avsiktligt inte få namnet på kunden man söker utan en lång lista.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Rimligtvis bör ni ha någon brandvägg framför maskiner som står ut mot stora stygga internet och om ni lagrar trafikdata ifrån dem så kommer de alltid innehålla uppgifter om portar, oavsett loggningsnivå i bakomliggande applikation som sedan hanterar eventuell anslutning som tillåts.

Nästa steg blir ju att få applikationerna själva att logga informationen också, men ovanstående är ju en sak ni kan titta på redan idag om ni inte redan gör det

Det var polisen som inte logade portarna inte banhof.
Sida 1 i föreläandet.
"Bakgrund
Polismyndigheten har i ett ärende vänt sig till Bahnhof och enligt 6 kap. 22 § första stycket 2
LEK, begärt att få ut uppgift om vem som står bakom en IP-adress, d.v.s. uppgift om
abonnemang gällande en s.k. NAT1
:ad IP-adress. Polismyndigheten har som underlag till
Bahnhof uppgett den publika IP-adressen, dock utan att ange portnummer, eftersom
Polismyndigheten inte har haft tillgång till detta."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Vad polisen får reda på här är ju om någon maskin i hemmet varit uppkopplad mot nätet vid en viss tidpunkt. Jag som Bahnhof-kund känner inte direkt att min integritet blir kränkt om mitt namn finns med i en lista med andra som delat samma IP. Det inkräktar då inte särskilt mycket på privatlivet om polisen får veta vilken operatör jag har och att någon maskin i hushållet varit uppkopplad vid en viss tidpunkt. Särskilt när den informationen inte ens får sparas.

Jag är för övrigt mot datalagringsdirektivet och tycker integritet är viktigt men det här lutar mer att slåss mot väderkvarnar.

Det är väl den där brasklappen "Särskilt när den informationen inte ens får sparas" som man kan vara lite försiktig med.

Polisen i Sverige har tyvärr vid flera tillfällen upprättat olagliga register.

För att ta några hyfsat aktuella exempel från de senaste 10 åren:

Skånepolisen förde ett hemligt register över olika romer, många helt ostraffade sådana utan konkret brottsmisstanke. (2013)
Polisen i Västra Götaland anmäler sig själva över ett olagligt register med personuppgifter på 180 personer (2014)
Polisen i Eskilstuna för olagliga register över romska tiggare (2015)
Polisen upprättar ett olagligt register över kvinnor som utsatts för hot och våld (2016)

Sedan finns det sannolikt också ett mörkertal med olagliga register hos Polisen som inte kommit upp till ytan. Hur många har jag ingen aning om.

Mot den bakgrunden finns det goda anledningar att vara restriktiv med vilken information man lämnar ut till polisen. De har inte förtjänat något blint förtroende.