Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nej, här grälar vi inte, vi bara gnäller. Ibland kommer en liten uppmuntran men mest gnäller vi.

Väldigt sant... stor skillnad!

Permalänk

Bara jag som är trött på att folk flyttar eller byter jobb hela tiden?

I arbetslivet är anser jag det enkelt med nya vänner då man mer eller mindre tvingas samarbeta. Granar när man bor i lägenhet behöver man inte umgås med. Och när alla har internet och en massa filmtjänster så blir det naturligt att folk bara kopplar av i deras lägenhet.

Nå man gör så gott som man kan för att knyta kontakter ändå. Det går sakta med säkert, speciellt emot det motsatta könet. Såvida man inte är en kille som ser riktigt bra ut så gäller det först att visa att man inte är "ett äckel" utan att man bara är ute för social gemenskap. Och det går, men det tar lite tid. Som yngre granntjejer, håll upp dörren var trevlig efter ett bra tag så går det börja prata mer allmänt.
Det jag stör mig på är att folk hela tiden byter bostad, arbetsplats och man får börja om på noll. Och min lust att börja om från noll börjar försvinna. Vilket leder till att jag inte längre anstränger mig.

De senaste kvinnorna som jag kunde prata med om precis vad som helst av på jobbet fick sparken p.g.a. företaget går dåligt, de senaste granntjejerna blev klara med sin utbildning och fick jobb på annan ort. Så de försvann ej p.g.a. mig.
Så otroligt bra kontakt så man kan behålla den efter flytt är bara glömma, det gör jag inte ens med de manliga grannar/kollegorna.
Sedan flyttar folk av olika anledningar som bara tusan, jag byter nog ut 30% av grannarna varje år. (små hyreslägenheter) I början en ny granne å va roligt, nu mer gäsp och man är bara lite halvsocial när man möts i korridorerna.

*edit*
Min bild hänger nog ihop med att jag är uppvuxen på landet, där folk har bott på samma plats i generationer. Inte som i mitt fall ny schysst granne, pratar en hel del, 3 månader sedan flyttar av olika anledningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I arbetslivet är anser jag det enkelt med nya vänner då man mer eller mindre tvingas samarbeta. Granar när man bor i lägenhet behöver man inte umgås med. Och när alla har internet och en massa filmtjänster så blir det naturligt att folk bara kopplar av i deras lägenhet.

Haha nä, granar slipper man umgås med!

Själv är jag förbannad på hela svenska internet där INGEN i hela Sverige på svenska har berättat om det är (o)farligt att råka svälja tandfyllning av kompositmaterial. INGEN tandläkare har skrivit det på svenska på internet hur jag än söker. Vad är det för patetiskt svenskt internet vi har som inte ens kan dela med sig om den kunskapen? Svenska Wikipedia brukar annars vara mycket bra bland de nordiska länderna. Är inte tillräckligt insatt för att veta terminologin på engelska.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Nå man gör så gott som man kan för att knyta kontakter ändå. Det går sakta med säkert, speciellt emot det motsatta könet. Såvida man inte är en kille som ser riktigt bra ut så gäller det först att visa att man inte är "ett äckel" utan att man bara är ute för social gemenskap. Och det går, men det tar lite tid detta att visa. Som yngre granntjejer, håll upp dörren var trevlig efter ett bra tag så går det börja prata mer allmänt.
Det jag stör mig på är att folk hela tiden byter bostad, arbetsplats och man får börja om på noll. Och min lust att börja om från noll börjar försvinna. Vilket leder till att jag inte längre anstränger mig.

De senaste kvinnorna som jag kunde prata med om precis vad som helst av på jobbet fick sparken p.g.a. företaget går dåligt, de senaste granntjejerna blev klara med sin utbildning och fick jobb på annan ort. Så de försvann ej p.g.a. mig.
Så otroligt bra kontakt så man kan behålla den efter flytt är bara glömma, det gör jag inte ens med de manliga grannar/kollegorna.
Sedan flyttar folk av olika anledningar som bara tusan, jag byter nog ut 30% av grannarna varje år. (små hyreslägenheter) I början en ny granne å va roligt, nu mer gäsp och man är bara lite halvsocial när man möts i korridorerna.

*edit*
Min bild hänger nog ihop med att jag är uppvuxen på landet, där folk har bott pp samma plats i generationer. Inte som i mitt fall ny schysst granne, pratar en hel del, 3 månader sedan flyttar av olika anledningar.

Sveriges system är uppbyggt så. Ända chansen att höja sin lön är att byta jobb. Våra politiker gör det inte lättare för landsbygden då de hela tiden riktar sina satsningar mot städerna.

Förr i tiden så gick man till fabriken i staden och gjorde sina åtta timmar för att sen åka hem och göra det man ville.
Nu ska du jobba åtta timmar, åka hem, skjutsa barnen till alla träningar och gärna stå med och titta och heja. Åka hem, äta om det inte hunnits med innan träningar och sen är det dags att svara på kvällens mail och kolla alla facebookuppdateringar så man vet vad alla andra gjort innan läggdags.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Sveriges system är uppbyggt så. Ända chansen att höja sin lön är att byta jobb. Våra politiker gör det inte lättare för landsbygden då de hela tiden riktar sina satsningar mot städerna.

Förr i tiden så gick man till fabriken i staden och gjorde sina åtta timmar för att sen åka hem och göra det man ville.
Nu ska du jobba åtta timmar, åka hem, skjutsa barnen till alla träningar och gärna stå med och titta och heja. Åka hem, äta om det inte hunnits med innan träningar och sen är det dags att svara på kvällens mail och kolla alla facebookuppdateringar så man vet vad alla andra gjort innan läggdags.

Hade man inte barn med aktiviteter förr i tiden menar du? När är det här, 1800 kallt? Skicka dom till kammaren för att skala rovor när de kommer hem från fältet bara, det danar karaktären.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hade man inte barn med aktiviteter förr i tiden menar du? När är det här, 1800 kallt? Skicka dom till kammaren för att skala rovor när de kommer hem från fältet bara, det danar karaktären.

För i tiden så gjorde kidsen nytta och jobbade i fabriken, på fritiden lagade de mat och städade medans mannen i huset gjorde det han ville. Ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

Sluta bo i storstad och börja titta efter vuxna kvinnor istället för studenttjejer

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Folk som kör ytterfil i rondell men varken ska första höger eller rakt fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Lagligt helt ok (såvida det inte är skyltar inne i cirkulationsplatsen som anvisar nåt annat) men kan hålla med om att det är rätt olämpligt. Har själv funderat på att jävlas med hetsiga bilförare på det sättet men aldrig vågat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Skrivet av tsv:

Lagligt helt ok (såvida det inte är skyltar inne i cirkulationsplatsen som anvisar nåt annat) men kan hålla med om att det är rätt olämpligt. Har själv funderat på att jävlas med hetsiga bilförare på det sättet men aldrig vågat...

Jag ogillar det verkligen också. Men som nedan skriver så är det ju lagligt och bevisat säkrast i form av skuldbeläggning vid olycka (i scenariot där inre bilen byter fil och kör exempelvis rakt fram eftersom den antar yttre bilen kör som den "ska" - också rakt fram i detta fall).

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Sluta bo i storstad och börja titta efter vuxna kvinnor istället för studenttjejer

Nu tittar jag inte på dem. Men det går hela tiden från att ha väldigt bra socialkontakt utan att just bli anklagad för det du sa. Till att hela tiden börja om från noll med nya. Och jag börjar tröttna på det, det är för mycket jobb för att skapa riktigt bra kontakter.

Skrivet av Stefflo:

Ja, jag har sett på på arbetsmarknaden. Man förlorar ofta på att vara lojalt och får sämre lön.
Detta leder till såklart att man brukar dra ner på det sociala. En kollega som bara är ett år på platsen, ingen mening att lära känna denna på en djupare plan.

*edit*
Det tradionella sättet att bli av med vänner. Är att på något sätt bli ovänner, det är superlätt speciellt när man pratar med det motsatta könet. Men i mitt fall så handlar det om folk hela tiden konstant flyttar, byter jobb och jag förlorar kontakten så. Och bytet har inte ett skit med mig att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Man ska dansa runt dem, inte med dem. De är rätt stickiga. Har man böjelsen att dansa med granen så är plastgran att föredra

Skrivet av AplAy:

Själv är jag förbannad på hela svenska internet där INGEN i hela Sverige på svenska har berättat om det är (o)farligt att råka svälja tandfyllning av kompositmaterial. INGEN tandläkare har skrivit det på svenska på internet hur jag än söker. Vad är det för patetiskt svenskt internet vi har som inte ens kan dela med sig om den kunskapen? Svenska Wikipedia brukar annars vara mycket bra bland de nordiska länderna. Är inte tillräckligt insatt för att veta terminologin på engelska.

Det är ju tydligen OK att ha kompositplomber i munnen så att svälja dem är nog inte heller farligt. Det tar dessutom inte så lång tid innan det plingar i toan. Jag fick lite spel när en tand gick av och halva tanden och plomben (amalgam) var för sig försvann ner i magen. "Lugn, de kommer ut om ett dygn eller två", sa tandläkaren och hon hade rätt. Samma med en medicinsk undersökning jag gjorde. Fick svälja en ganska stor kapsel med ett litet batteri och någon kamera som skulle registrera allt i min tunntarm. Ett och ett halvt dygn senare plingade det till i toan och där låg den, precis som med tandhalvan och amalgamplomben. Nånstans mellan 24 och 36 timmar efter att man svalt grejorna så kommer de ut, helt naturligt. Det enda faran är om det är något vasst men det gick bra med tandhalvan trots att den hade lite skarpa kanter.
Så, simma lugnt

EDIT: Om plomben är inkapslad i bajs blir det inte ens ett pling i porslinet.

tillägg
Permalänk
Skrivet av tsv:

Skrivet av Forsgren:

Jag ogillar det verkligen också. Men som nedan skriver så är det ju lagligt och bevisat säkrast i form av skuldbeläggning vid olycka (i scenariot där inre bilen byter fil och kör exempelvis rakt fram eftersom den antar yttre bilen kör som den "ska" - också rakt fram i detta fall).

Jag borde nog ha formulerat det som:
"Lagen som säger att man i vissa rondeller få ligga i ytterfil om man ska annat än höger eller rakt fram" och låtit det vara underförstått att människor som utnyttjar denna regel borde tänka om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Givetvis hade man barn med aktiviteter men när jag var liten så tog man sig till träningen med cykel eller gick dit och man hade ingen förälder som stod vid sidan av varje träning och gapade. Nu törs inte föräldrarna att skicka barnen på en 3 km cykeltur och man måste även stå vid sidan för att kunna lägga ut på facebook att ungen gjorde ett mål på träningen.

Jag är född -73. Under mina nio år i skolan i en mindre ort så fick jag skjuts 2 gånger. Avståndet till skolan var ca 1km förutom i högstadiet som det nog var 2,5km eller så. Ingen sträcka att gå eller cykla men många barn idag gör det säkerligen inte även om de har närmare. Vi fick även gå över "den stora vägen" redan i lågstadiet för att komma till skolan och ingen dog.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Man ska dansa runt dem, inte med dem. De är rätt stickiga. Har man böjelsen att dansa med granen så är plastgran att föredra
Det är ju tydligen OK att ha kompositplomber i munnen så att svälja dem är nog inte heller farligt. Det tar dessutom inte så lång tid innan det plingar i toan. Jag fick lite spel när en tand gick av och halva tanden och plomben (amalgam) var för sig försvann ner i magen. "Lugn, de kommer ut om ett dygn eller två", sa tandläkaren och hon hade rätt. Samma med en medicinsk undersökning jag gjorde. Fick svälja en ganska stor kapsel med ett litet batteri och någon kamera som skulle registrera allt i min tunntarm. Ett och ett halvt dygn senare plingade det till i toan och där låg den, precis som med tandhalvan och amalgamplomben. Nånstans mellan 24 och 36 timmar efter att man svalt grejorna så kommer de ut, helt naturligt. Det enda faran är om det är något vasst men det gick bra med tandhalvan trots att den hade lite skarpa kanter.
Så, simma lugnt

EDIT: Om plomben är inkapslad i bajs blir det inte ens ett pling i porslinet.

Tack för den delade erfarenheten!

Det är kompositmaterial så tydligen någon plast som härdas/stelnar när särskilt värmeljus lyses på det. Jag vet inte vilken kategori av plast, "hårdplast" eller "mjukplast" den klassas som. Amalgam innehåller ju visst kvicksilver om jag inte missförstått mig? Så då förstår jag att du oroade dig!

Det rör sig om typ en liten bit på ena nedre framtanden så inte så stor. Det jag funderat på är hur sjutton det kommer igenom den tunnare tarmen utan att skära i tarmmusklerna? Hursomhelst så har jag en gång på fyllan svalt aluminiumfolie och det skar inte upp något.

Inte så att jag väntar på att den ska paja men bara så jag vet ifall att så jag inte får onödig panikångest då utan kan njuta av min "provisoriska" fyllningstand!

Skulle det lossna så hinner det förhoppningsvis fastna i bajs på vägen ut som är mjukt. Rätt häftigt att de numera kan låta en kamera få följa vägen genom ens mage och sedan ut ur ens röv!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Nu tittar jag inte på dem. Men det går hela tiden från att ha väldigt bra socialkontakt utan att just bli anklagad för det du sa. Till att hela tiden börja om från noll med nya. Och jag börjar tröttna på det, det är för mycket jobb för att skapa riktigt bra kontakter.

Ja, jag har sett på på arbetsmarknaden. Man förlorar ofta på att vara lojalt och får sämre lön.
Detta leder till såklart att man brukar dra ner på det sociala. En kollega som bara är ett år på platsen, ingen mening att lära känna denna på en djupare plan.

*edit*
Det tradionella sättet att bli av med vänner. Är att på något sätt bli ovänner, det är superlätt speciellt när man pratar med det motsatta könet. Men i mitt fall så handlar det om folk hela tiden konstant flyttar, byter jobb och jag förlorar kontakten så. Och bytet har inte ett skit med mig att göra.

Tyvärr är systemet uppbyggt så. Löneökningen kommer den dagen du byter jobb och är du en person som trivs på arbetsplatsen så får du den normala höjningen på 2% varje år och får vara nöjd även om du säkerligen gör mer än den nya personen som kommer men kanske till och med har gått in med samma lön som du har fast du har 10 års erfarenhet av just det jobbet som ska göras.

I dagsläget är det också väldigt mycket enklare att flytta än vad det var förr, jag själv har gjort det 4 gånger i mitt liv då vi har flyttat allt mellan 8 mil - 40 mil. Att flytta är både jobbigt och väldigt trevligt då man växer som person att man faktiskt klarar sig även om man inte bor kvar där man är uppfödd och vet vart varje gatubrunn finns. Själv ångrar jag absolut inte att jag flyttat och alla de gånger det skett så har det berott på jobb, ibland jag som hittat jobb och ibland min sambo.
Vi har inga barn så det gör också saken mycket lättare då man inte behöver tänka på skolor och annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för den delade erfarenheten!
Rätt häftigt att de numera kan låta en kamera få följa vägen genom ens mage och sedan ut ur ens röv!

Den låg där i ensamt majestät så jag tog en grilltång och plockade upp den, diskade den och tången (naturligtvis) och lade kapseln på ett papper och väntade på att den skulle sluta blinka. Den blinkade flera gånger per sekund i flera dagar innan den plötsligt slutade. Då hade jag för länge sen lämnat in mottagaren jag bar på magen i 24 timmar, så de fick inte se mitt ansikte eller hur det ser ut hemma eftersom mottagaren måste vara nära kameran (tror och hoppas jag). En dag kanske jag dissekerar kapseln

Permalänk
Medlem

Apropå grannar så kan jag hålla med Lillaankan. När jag var barn så gick grannar hem till varandra när dom var prat/fika sugna. Inget konstigt på den tiden. Jag har själv bott i lägenhet och inte känt någon i trappuppgången. Däremot om man fjällvandrar och möter någon kan det bli en lång pratstund. Det har blivit så komplicerat nu. Man måste bjuda folk och fika eller mat måste vara väl förberett. Enda undantaget var när jag träffade min fru i tvättstugan. Så ibland händer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Den låg där i ensamt majestät så jag tog en grilltång och plockade upp den, diskade den och tången (naturligtvis) och lade kapseln på ett papper och väntade på att den skulle sluta blinka. Den blinkade flera gånger per sekund i flera dagar innan den plötsligt slutade. Då hade jag för länge sen lämnat in mottagaren jag bar på magen i 24 timmar, så de fick inte se mitt ansikte eller hur det ser ut hemma eftersom mottagaren måste vara nära kameran (tror och hoppas jag). En dag kanske jag dissekerar kapseln

Sanera den och skicka den till Big Clive. Han brukar pilla isär allt möjligt och lägga på YouTube.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av stigw:

Enda undantaget var när jag träffade min fru i tvättstugan.

Det är för mycket Wall-E miljö numera. Det är taggar till det mesta, snart även till egna toaletten. Tvättstugan, en blyertspenna och en kalender funkade, inte numera. ICA? Självskanning. Bank? Finns ingen öppen. Mat? Hämtmat. Våga vägra sociala media och strömmade jämra reklam. Jag får fler måste-snacka-skit-besök i garaget när jag meckar hoj än när jag käkar en bit mat på lokala pizzerian. Förr var det macken, kiosken, cykelrep'en eller annat fenomen man samlades vid varje kväll/helg. Numera öde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Sanera den och skicka den till Big Clive. Han brukar pilla isär allt möjligt och lägga på YouTube.

1.
Den är sanerad.

2.
Jag pillar själv isär allt möjligt men lägger det inte på YouTube utan i min (stoora) låda med saker som jag ska försöka pilla ihop igen. Det är nämligen inte alls lika lätt att sätta ihop saker som att plocka isär dem. Dessutom är det roligare att pilla isär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

Apropå grannar så kan jag hålla med Lillaankan. När jag var barn så gick grannar hem till varandra när dom var prat/fika sugna. Inget konstigt på den tiden. Jag har själv bott i lägenhet och inte känt någon i trappuppgången. Däremot om man fjällvandrar och möter någon kan det bli en lång pratstund. Det har blivit så komplicerat nu. Man måste bjuda folk och fika eller mat måste vara väl förberett. Enda undantaget var när jag träffade min fru i tvättstugan. Så ibland händer det.

Känner igen det där. När man bodde hemma hos föräldrarna så var det säkert grannar över en eller ett par gånger i veckan på fika, kanske ännu oftare på sommaren när alla var ute.
Nu när man är ute i trädgården så ser man nästan inga alls fast alla har mindre barn som borde vara ute på tomten och leka mest hela dagar. Nu får barnen bara gå ut om föräldrarna är ute och kan övervaka dem så de inte gör illa sig på ett grässtrå som står upp mitt på gräsmattan😀

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Givetvis hade man barn med aktiviteter men när jag var liten så tog man sig till träningen med cykel eller gick dit och man hade ingen förälder som stod vid sidan av varje träning och gapade. Nu törs inte föräldrarna att skicka barnen på en 3 km cykeltur och man måste även stå vid sidan för att kunna lägga ut på facebook att ungen gjorde ett mål på träningen.

Jag är född -73. Under mina nio år i skolan i en mindre ort så fick jag skjuts 2 gånger. Avståndet till skolan var ca 1km förutom i högstadiet som det nog var 2,5km eller så. Ingen sträcka att gå eller cykla men många barn idag gör det säkerligen inte även om de har närmare. Vi fick även gå över "den stora vägen" redan i lågstadiet för att komma till skolan och ingen dog.

Jag är född -45 och har samma erfarenhet som du. Dessutom kunde man hitta på allt möjligt på vägen till och från skolan. Man var inte curlad och man var fri så fort man var utanför hemmet, fri att hitta på något spännande och troligen förbjudet. Den hisnande balansgången mellan vad som säkert var förbjudet och vad som kanske var det gav en extra krydda åt livet utanför föräldrarnas "kontroll"-zon, något som dagens ungar verkar få i spel men det är ju på låtsas. Då jag var barn var det på riktigt. Vem behövde dataspel? Livet och spänningen fanns utanför dörren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Jag är född -45 och har samma erfarenhet som du. Dessutom kunde man hitta på allt möjligt på vägen till och från skolan. Man var inte curlad och man var fri så fort man var utanför hemmet, fri att hitta på något spännande och troligen förbjudet. Den hisnande balansgången mellan vad som säkert var förbjudet och vad som kanske var det gav en extra krydda åt livet utanför föräldrarnas "kontroll"-zon, något som dagens ungar verkar få i spel men det är ju på låtsas. Då jag var barn var det på riktigt. Vem behövde dataspel? Livet och spänningen fanns utanför dörren.

Jo, helger och efter skolan var man ute och lekte i skogen, byggde koja, spelade fotboll eller något helt annat som garanterat inte var säkerhetsklassat😀
Idag sitter barn och ser andra klättra i träden eller hoppa med cykeln via youtube, instagram eller tiktok och får sin kick av det.

Livet är förändrat kan man lugnt säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ni tänkt på att alla dagens curlade ungar curlas av just den generationen som var så fria?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Har ni tänkt på att alla dagens curlade ungar curlas av just den generationen som var så fria?

Det är nog bara vi som är curlade som tänkt på det, våra föräldrar har fullt upp med att curla oss

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är väldigt tveksam till att tandläkare skulle använda något i munnen som är giftigt.
Om det är för att den är vass eller så du är rädd för så kan du vara lugn. Du kan i stort sett svälja glaskross om du vill. Det kapslas in av gojs i magsäcken och sedan åker det ur den naturliga vägen.

Källa: Akutkirurg på barnavdelningen - grabben hade svalt en legobit. Sitter det inte i svaljet så är faran över.

Permalänk
Medlem

"Håhå. Här ligger jag i vänsterfilen och jag ska svänga höger snart men jag rullar på här och slänger mig in mellan bilarna i högerfil 20 meter innan jag ska svänga. Jag börjar använda blinkers samtidigt som jag flyttar mig över och tvingar någon att bromsa".........

Need I say more? Händer så ofta att folk gör så här.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Två saker jag börjar irritera mig på:
Reklam - det går ju snart inte titta på ett TV-program längre förutom 1:an och 2:an utan dessa konstanta avbrott och presentationer av varenda sponsor innan programmet börjar. Men ingen klagar över det tycks det.

Likes/Gilla - tummar som ska upp på forum och sociala medier. Ok, det är ju enkelt och anonymt att gömma sig bakom. Lika gärna kan man skriva kommentar varför man håller med eller inte istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jo, helger och efter skolan var man ute och lekte i skogen, byggde koja, spelade fotboll eller något helt annat som garanterat inte var säkerhetsklassat😀
Idag sitter barn och ser andra klättra i träden eller hoppa med cykeln via youtube, instagram eller tiktok och får sin kick av det.

Livet är förändrat kan man lugnt säga.

Dold text
Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11