Skärmen var en av höjdpunkterna med L5P för mig, den högre upplösningen och ljusstyrkan men även 16:10-formatet. Dock kom jag från en 17" 1080p-laptop så just det blev ett enormt lyft för mig. Tangentbordet är skönt att skriva på och RGB:n går att stänga av (även logon på baksidan av skärmen) om man är på jobb/inte gillar sådant.
Chassi i metall, bra skärm och tangentbord känns inte budget för mig men jag har ju inte en MBP att jämföra med.
Med tanke på upplösningen på L5P så tycker jag egentligen RTX3070 passar bäst för spel, RTX3060 har ju 2GB mindre VRAM som kan behövas vid spelande på 2560x1600.
Dock sa du att dina krav inte är superhöga plus att det finns DLSS ifall kraften inte riktigt räcker till så RTX3060 är nog mest pang för pengarna och med tanke på att 2021-Legions snart är 1 år gamla och att nya är på ingång så kan det mycket väl hända att de snart reas ut ganska kraftigt. Vid några tillfällen kunde man köpa L5P med RTX3060 för ca 12 tusen.
Den väger ju typ dubbelt så mycket som din MBP om man inkluderar den 1kg tunga nätadaptern, men om du köper en extra som du kan ha på jobb eller en mindre USB-laddare så blir det ju inte lika tungt. Väger ca 2,6kg i sig själv.
Prestandamässigt skiljer det nog inte allt för mycket mellan Slim-modellen och L5P i de flesta spel men det beror ju på den sämre skärmen. Även om Slim har ett strypt RTX3060 (100W mot 130W) så behöver den ju inte pumpa ut lika hög upplösning.
Den väger 1,9kg men med nätadaptern blir det 2,5kg tror jag. Kan också vara bra att veta att ena minnet är fastlött och inte går att byta plus att skärmen bara är 300nits (mot 500nits L5P) och 1080p alltså.
Så du får fundera om det portabla överväger både bättre skärm och pris. Är osäker på vad Slim har/kan kosta som lägst men L5P med RTX3070 och 5800H har gått att få tag på för 16 tusen tidigare, bara som referens.