Permalänk
Medlem

Delid-tråden

Samlingstråd för frågor, resultat och annat som berör delidding

Det finns några olika trådar på forumet om detta, men jag tänkte att det skulle vara lättare att samla fakta, frågor och resultat i en tråd.

Jag har gjort för många delids för att räkna, bland annat åt ett flertal medlemmar här på Sweclockers, så jag är någorlunda insatt och borde kunna besvara de flesta frågor.

Resultat

Lynnfield (i7 860, 870, Xeon X34x0)
Hyper 212 och liknande kylare:
~10 °C lägre temperatur
Inte alls nödvändigt, men lär bli billigare än att köpa en kylare som sänker temperaturen med 10 grader istället.

Ivy Bridge (i7 3770K, i5 3570K)
3770Ks med bland annat 240 mm vattenkylare, tjocka 120 mm vattenkylare eller 140 mm tornkylare:
~20 °C lägre temperatur
Liknande eller något mindre förbättring på 3570K.

Väldigt användbart vid överklockning och definitivt rekommenderat. De här processorerna är begränsade av stock-kylpastan mer än någonting annat. Med delid räcker det ofta med en vanlig 120 mm tornkylare för att överklocka dessa till sin gräns för vardaglig användning.

Haswell/Devil's Canyon (i7 4770K, 4790K, 4670K, 4690K, 4770, 4790)
Överklockningsbara i7:or med 240 mm eller tjocka 120 mm vattenkylare:
Oftast ~20 °C
Ibland 25-35 °C

i7 4770 och 4790 (stock) med stockkylare:
Oftast ~13 °C
Ibland runt 20 °C

Överklockningsbara i5:or med 120 mm torn- eller vattenkylare:
~18 °C

Starkt rekommenderat vid både stock-drift och överklockning. På vissa av de här processorerna har originalkylpastan degraderat/torkat ut, och en delid kan ge så mycket som 35 °C förbättring överklockat eller 25 °C stock. Nästan ett måste vid överklockning med högre spänning än stock, då dessa processorer ofta skjuter upp till 90 °C i turbo med stockspänning i AVX-belastning, även med bra kylare.

Skylake/Kaby Lake (i7 6700K, 7700K, i5 6600K, 7600K)
Överklockningsbara i7:or med 240 mm eller tjocka 120 mm vattenkylare:
Oftast ~20 °C
Ibland ~25 °C

Överklockningsbara i5:or med 120 mm torn- eller vattenkylare:
~18 °C

Inte fullt nödvändigt då man ofta kan köra strax över 1.3 V (ej AVX) på dessa utan delid med en bra kylare, men användbart om man vill få ned ljudnivån eller få ut 100-200 MHz till ur processorn.

Coffee Lake (i7 8700K)
Med 240 mm vattenkylare och återlimning:
18-20 °C

Detta var på processorer som var mindre än ett år gamla. Möjligt att man kan få större förbättring nu när processorerna är äldre. Inte nödvändigt, men användbart för att få ner ljudnivån eller om man vill få ut 100-200 MHz till ur processorn.

Metodologi
Resultaten ovan är med processorerna överklockade till nära gränsen för vad de angivna kylarna klarade av, ofta med den varmaste kärnan runt eller över 90 °C. Temperaturskillnaden som anges är mellan den varmaste kärnan före delid och den varmaste kärnan efter delid. Resultaten är med processorn i 100% belastning (Prime95 26.6 (ej AVX) 12k FFTs) och borde vara liknande i andra intensiva belastningar, eventuellt ännu bättre i AVX-belastning.

Allmän information
SMD-komponenter
Lynnfield (i7 870, Xeon X34x0 m.m.) och Haswell/Devil's Canyon (4000-serien) har SMD-komponenter under värmespridaren. Det är inte absolut nödvändigt att skydda dessa så länge man är försiktig med applikationen av flytande metall och hanteringen av processorn, men det är fortfarande en bra idé. Jag skulle starkt rekommendera det om processorn ska transporteras, för att förhindra att den flytande metallen stänker runt under transporten och orsakar kortslutning.

Elektrisk isolering
Det är inte nödvändigt att använda specialdesignade produkter för att skydda SMD-komponenterna. Det går till exempel bra att kleta lite temperaturtåligt lim runt dem. Vissa använder nagellack, men se i sådana fall till att det är en lämplig typ. Det rekommenderas att använda genomskinlig nagellack baserad på nitrocellulosa. Det fungerar givetvis även bra att använda specialdesignade produkter som flytande eltejp eller Thermal Grizzly Shield.

Återlimning
Återlimning har generellt en mycket liten temperaturpåverkan, oftast omkring 2 °C. Jag rekommenderar att använda ett lim som inte är särskilt tjockt för så liten temperaturpåverkan som möjligt. Se till att limmet tål temperaturer upp till 100 °C. Det är inte nödvändigt att köpa speciellt högtemperaturslim som tål flera hundra grader Celsius. Jag rekommenderar lim som härdar över tid, alltså inte cyanoakrylat som härdar direkt när de två limytorna pressas samman. Detta för att möjliggöra att applicera hög tryck så att limfogen blir så tunn som möjligt, innan limmet har härdat helt.

Jag har själv använt Loctite Repair Extreme vilket har fungerat bra för min del. Applicera ytterst minimalt med lim för bästa möjliga temperatur. Det räcker med en liten droppe som smetas ut över värmespridarens kant. Andra väljer att lägga på lim på processorns utsida och inte i själva fogen mellan värmespridaren och processorns kretskort. Min erfarenhet är att detta har värdelös hållbarhet, och att man i sådana fall lika gärna kan låta bli att återlimma processorn. Det kan dock eventuellt fungera bättre med epoxy-lim som brukar skapa ett rätt så hårt plastliknande material när det har härdat.

Hållbarhet
Generellt brukar flytande metall ha lång hållbarhet, då det inte torkar ut på samma sätt som många vanliga kylpastor. Vad som dock kan hända i vissa fall är att den flytande metallen absorberas i värmespridarens nickellager, vilket innebär att det blir mindre kvar för värmeöverföringen. Detta brukar ske under de första 6-12 månaderna och kan åtgärdas genom att applicera den flytande metallen på nytt efter denna period. När den flytande metallen en gång väl har absorberats i nickellagret är detta mättat, och processen behöver inte upprepas.

Hur mycket flytande metall?
Detta är en svår fråga att svara på i text. Det ska vara mer än bara ett lager som färgar processorn silver, men det ska samtidigt inte finnas några pölar. Applicera tillräckligt mycket så att man ser att det bildas ett lager, men inte så mycket att det blir pölar eller att den flytande metallen rör på sig om man försiktigt skakar processorn. Den flytande metallen appliceras både på processorn och värmespridaren.

Vissa användare är väldigt rädda för att använda för mycket flytande metall och applicerar endast ett mycket tunt lager som primärt färgar processorn silver, men inte har någon synlig substans. Detta resulterar ofta i några grader sämre temperatur i de tester jag har gjort.

Permalänk

Delid i7 4790k

Gjorde min första delid igår på min 4790k som tjänat mig sedan december 2015. Ser ju på bilderna va vackert det såg ut när jag fått av IHS 😂 Använde mig av delid-tool från Aliexpress 😁

Gjorde rent och applicerade conductonaut på kärnorna samt nailpolish på komponenterna närmast kärnorna. Applicerade även conductonaut på undersida IHS där den har kontakt med kärnan. Brydde mig inte om att limma ihop IHS med processorn, utan lade bara på IHS direkt och spännde fast med bygeln på processor socketen.

Stresstest innan kunde gå upp till 90c+ på package.
Nu lite mer behagliga 72c max under stress.
CPU är klockad till 4,6Ghz på 1.24V. Kyls av en Coolermaster 212 EVO, inte världens bästa kylare men men 😂
Idle temp har sjunkit med ca 10c och ligger runt 38-40c.

I det stora hela nöjd med deliden, alltid lite nervigt när man ska pilla med komponenter dock 😂 sen får tiden utvisa om det håller i sig 😁

Permalänk
Medlem

Intressant tråd!
Jag är lite sugen på att göra de med min i7 6700k. Har klockat den till 4.8ghz, går max upp i 80-82grader i stress test. Runt 50-60grader i spel.
Tror du jag kommer få ner tempen med en delid? ✌

Permalänk
Medlem

Jag deliddade min i5 8600k då jag tyckte tempen steg väldigt högt hastigt. och den bygger värme, men inte mycket värme kommer upp i kylaren.

Lagt Grizzly condoctunaut, endast en droppe om tappats ur kanylens tipp med det medföljade metall tippen.
drog ut det med toppen på topsen som medföljde.

Lagt på IHS och spände fast i sockeln utan att limma.
Vanlig kylpasta mellan kylaren och IHS. Sitter en "be quiet! Dark Rock 4"
Hade nog gett mer att sätta kylaren direkt på kärnen, men jag har inga fästen som fungerar för det till kylaren. Alternativt lagt metall pasta även mellan kylare och IHS, men jag har förstått att denna är i ALU, så det går inte.

Här kommer en bild
https://imgur.com/a/GIMn4FN

Nu har jag en max temp på ca 72c på varmaste kärnen. Innan hade jag ca 84c.

4.5ghz, 1.272V enligt coretemp under load.
Small FFTs i Prime95 i 2h stabilt. inte orkat testa mer.
Jag kan kräma på 1.35-1.4V utan problem nu och ändå inte gå upp så jättemycket i temp. Innan blev den över 90c+ rätt snabbt
Men en kärna slutar jobba i prime95 i nästan allt över 4.6ghz, så det är inte värt mycket att kräma på så mycket för några hundra mhz för mig.

Jag rekommenderar alla som har dåliga tempt att plocka av IHS. Värt tempen, inte alltid det ger så mycket mer OC dock.

Mvh
Markus D

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big-jepp:

Intressant tråd!
Jag är lite sugen på att göra de med min i7 6700k. Har klockat den till 4.8ghz, går max upp i 80-82grader i stress test. Runt 50-60grader i spel.
Tror du jag kommer få ner tempen med en delid? ✌

Du lär få ner temperaturen med 20 grader i stress test. Sedan om du är nöjd med hur det presterar nu kanske det inte är värt det. Kanske går att överklocka 100 MHz högre. Största skillnaden blir nog dock i ljudnivå. 20 grader lägre temperatur vid samma fläkthastighet innebär ju också att man kan köra samma temperatur i MYCKET lägre fläkthastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

Jag deliddade min i5 8600k då jag tyckte tempen steg väldigt högt hastigt. och den bygger värme, men inte mycket värme kommer upp i kylaren.

Lagt Grizzly condoctunaut, endast en droppe om tappats ur kanylens tipp med det medföljade metall tippen.
drog ut det med toppen på topsen som medföljde.

Lagt på IHS och spände fast i sockeln utan att limma.
Vanlig kylpasta mellan kylaren och IHS. Sitter en "be quiet! Dark Rock 4"
Hade nog gett mer att sätta kylaren direkt på kärnen, men jag har inga fästen som fungerar för det till kylaren. Alternativt lagt metall pasta även mellan kylare och IHS, men jag har förstått att denna är i ALU, så det går inte.

Här kommer en bild
https://imgur.com/a/GIMn4FN

Nu har jag en max temp på ca 72c på varmaste kärnen. Innan hade jag ca 84c.

4.5ghz, 1.272V enligt coretemp under load.
Small FFTs i Prime95 i 2h stabilt. inte orkat testa mer.
Jag kan kräma på 1.35-1.4V utan problem nu och ändå inte gå upp så jättemycket i temp. Innan blev den över 90c+ rätt snabbt
Men en kärna slutar jobba i prime95 i nästan allt över 4.6ghz, så det är inte värt mycket att kräma på så mycket för några hundra mhz för mig.

Jag rekommenderar alla som har dåliga tempt att plocka av IHS. Värt tempen, inte alltid det ger så mycket mer OC dock.

Mvh
Markus D

Du kanske ska lägga på lite mer flytande metall? "En droppe" är inte så användbart då det kan variera från en minimal droppe som man knappt kan se till en riktigt stor. Jag antar att du också har applicerat flytande metall på värmespridaren?

Ett tips är även att skrapa bort det gamla limmet. En sådan isskrapa som man har till bilen brukar fungera bra. Använd inte ett metallföremål bara för då riskerar du att skada processorns kretskort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Du kanske ska lägga på lite mer flytande metall? "En droppe" är inte så användbart då det kan variera från en minimal droppe som man knappt kan se till en riktigt stor. Jag antar att du också har applicerat flytande metall på värmespridaren?

Ett tips är även att skrapa bort det gamla limmet. En sådan isskrapa som man har till bilen brukar fungera bra. Använd inte ett metallföremål bara för då riskerar du att skada processorns kretskort också.

Tanken slog mig att lägga på mer.
Men när jag spred ut det så kändes det som att det nog antagligen räckte.
Jag skrapade av så mycket lim jag vågade, ville inte pressa för hård mot ytan, kändes lite risky med tanke på dom ytliga trådarna som går där.
När jag la på IHS:en så "flöt" det på kärnan utan motstånd, det indikerade för mig att den ligger på kärnan och pastan har med stor sannolikhet kontakt. IHS:en nuddade inte limmet ens. och när man spänner på den i socket så vill IHS:en "kasa" iväg.
Har man bra kontakt, så behövs minimalt med pasta. Överflödet flyter bara undan på sidan iaf.
Jag la inget på IHS, endast kärnan.

Vill man tjäna ännu mer temp, så skulle man nog haft en kopparbotten på kylaren, och lagt den direkt på kärnan utan IHS.
Men jag har en ALU botten, om jag läst rätt iaf. Köpa ny kylare skulle inte ens vara värt.

Lägga flytande metall mellan IHS och kylare hade nog gett några grader till om jag får gissa, men åter så måste man ha koppar botten på kylaren.

Jag fick dom resultaten jag förväntade mig. Och framför allt kan jag pressa på massor mer Vcore, utan att den sticker i tempratur. Men som sagt, det gav inte mycket mer OC, iaf inte på den kärnan som ger upp tidigt.
Man kanske skulle testa köra olika clocks på olika kärnor någon dag, om man orkar.

Gör jag om applikationen så ska jag testa lägga lite mer kylpasta. man får ju även en uppfattning av hur bra kontakt man hade när man plockar av IHS.

Jag är lite sugen på att delidda en 7700k som sitter i dotterns dator med

Ha det fint!

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Jag deliddade en Intel 4790 för några år sedan. Det var mitt mest avancerade IT-projekt på länge, men även om det låter avancerat så var det riktigt enkelt. Såg flera olika videos på Youtube, bl.a. Gamers Nexus - mycket bra. Köpte sedan der8auers delid-kit från Inet + flytande metall. Sänkte mina temps rejält! -3.5 grader vid idle samt -21 grader vid full belastning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

Jag la inget på IHS, endast kärnan.

Jag menar alltså insidan av värmespridaren som gör kontakt med själva kärnorna. Det rekommenderas att man applicerar flytande metall på båda kontaktytorna för bästa temperatur.

Om du använder ett plastföremål är det ingen risk att du skadar processorn (om du är någorlunda försiktig åtminstone). Fiberglas och koppar är hårdare än plast och det lär således bli isskrapan som slits ner först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag menar alltså insidan av värmespridaren som gör kontakt med själva kärnorna. Det rekommenderas att man applicerar flytande metall på båda kontaktytorna för bästa temperatur.

Om du använder ett plastföremål är det ingen risk att du skadar processorn (om du är någorlunda försiktig åtminstone). Fiberglas och koppar är hårdare än plast och det lär således bli isskrapan som slits ner först.

Japp jag förstod att du menade insidan på värmespridaren men det känns lite som kaka på kaka.
Jag menar att man antagligen kan tjäna ännu mer om man även har det på utsidan, mot kylaren
Jag resonerar som så, att om man kan få en så bra värmeöverföring att man tjänar mängder med grader med flytande metall mellan kärnan och värmespridaren, så lär det ge lite till om man även har det på utsidan. kanske inte lika mycket, då jag i mitt fall iaf tyckte att det var ett rätt tjockt lager kylpasta mellan kärnan och värmespridaren orginal, som antagligen orsakade dålig överföring också.
Synd att man inte hade koppar botten på kylaren, hade testat det direkt annars.

Okey, det kanske är så pass att det är så hårt på ytan ändå. Jag vart lite osäker, så jag tog bara det översta, brydde mig inte om att det blev ett tunt lager kvar, när jag kände att spridaren ändå låg på kärnan. Och då bör ha full kontakt ändå.

Man kan alltid förbättra sina metoder såklart, så det är kanon att dela erfarenhet här

Finns det någon som testat med flytande metall även mellan värmespridaren och kylaren?
Det vore väldigt intressant att veta skillnaden på en delid med flytande metall hela vägen, jämfört med vanlig kylpasta mot kylaren.

Jag kan ju meddela att jag gjorde deliden innan jag hade flytande metall, och körde vanlig kylpasta från grizzly mellan.
Det gav bara typ 5-7 grader förbättring.

Delid med vanlig kylpasta: ~5-7c förbättring
Delid med flytande metall: ~15c förbättring
Vcore ~1.27v
Vid högre spänning, så skiljer tempraturerna ännu mer såklart.

//Markus

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Entusiast

Nu har jag inte kvar alla bilder från själva proceduren, men min gamla 7700k hade bisarrt höga stocktemps pga extremt dålig TIM i kombination med en BIOS-version som hade på tok för hög spänning. Ny bios-version hjälpte en aning, men även efter den så hade jag väldigt höga temps trots väl tilltagen kylning. Delidade och "limmade" tillbaka IHS med värmebeständig silikon.

I dagsläget, snart 5 år efter ingreppet så sitter den i en dator som frugans äldsta grabb fick. Idlar på 30 grader och i cinebench ligger kärnorna på 55-60 grader kyld av en be quiet! Dark Rock 4. Minns som sagt inte temperaturerna före alla ingrepp, men har för mig att jag sänkte tempen med c:a 25 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

Finns det någon som testat med flytande metall även mellan värmespridaren och kylaren?
Det vore väldigt intressant att veta skillnaden på en delid med flytande metall hela vägen, jämfört med vanlig kylpasta mot kylaren.

Verkar bli 2-4 grader lägre temperatur med flytande metall mellan värmespridaren och kylaren också:
https://www.guru3d.com/articles-pages/guru3d-thermal-paste-ro...

Permalänk
Medlem

Kanske billigare att göra detta på egenhand istället för att investera en ny kylare.. Men det är också så mycket större risk att göra det fel och istället förstöra sin CPU. Men oavsett vad så är det intressant!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Delid på Alder lake processorer skulle inte vara så bra enligt der8auer gick sönder för han. eller vad han menade i videon. dock osäker på detta men inget jag kommer att fixa på min.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Här finns en video på 3600x som delidas

https://www.youtube.com/watch?v=WXbCdGENp5I

Det ger inte så mycket lägre temp. 5 grader mindre vid full belastning.
Läste också att det är en stor risk med att delida en amd ryzen cpu. Kan gå åt pipan fel.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Någon som har delidad en 5800X? Sticker snabbt upp i 90 grader med en H115i tycker jag.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Har deliddat 8700K som sitter i min primära dator men för flera år sedan.

Ej återlimmad utan sitter fäst med sockellåset. Tempskillnad ca 20c, med NH-D15 (Push/Pull) som kyler.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Någon som har delidad en 5800X? Sticker snabbt upp i 90 grader med en H115i tycker jag.

Ryzen Cpuer är "lödda" delid på dem är en helt annan process än på älder Intel cpuer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Delid på Alder lake processorer skulle inte vara så bra enligt der8auer gick sönder för han. eller vad han menade i videon. dock osäker på detta men inget jag kommer att fixa på min.

Finns deliding verktyg som är anpassad för Alder lake men kostar 60$ https://rockitcool.myshopify.com/products/12th-gen-delid-reli...

Funderar själv på att beställa en och göra det på min 12900k. Har deliddat innan på min 3770k o 9900k med bra resultat

Visa signatur

Intel i9-13900KF OC @ 5.6Ghz P 4.6Ghz E | Asus Maximus Z790 Apex | Caselabs SMA8-A
Corsair AXi 1600W | G.Skill Trident Z5 RGB 32GB OC @ 7800Mhz CL36 DDR5
Asus RTX Tuf 4090 OC | Vattenkylning EK, Singularitycomputers, Hardware Labs, Bitspower | 2x SSD Samsung 980 PRO 2TB | | SSD Samsung 970 EVO 1TB | SSD Samsung 860 QVO 2TB | SSD Samsung 850 500GB | WD Black 6TB | Asus XG27AQM 270hz 1440p
Builds.gg Pcpartpicker.com

Permalänk
Medlem

Har fått stutter/frysningar på min GTX 1080Ti på senare tid och undrar om det beror på sämre värmeavledningsförmåga. Följdfrågan är om det är möjligt och i fall värt att försöka delida en GPU eller är det lapping som gäller - om något?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har fått stutter/frysningar på min GTX 1080Ti på senare tid och undrar om det beror på sämre värmeavledningsförmåga. Följdfrågan är om det är möjligt och i fall värt att försöka delida en GPU eller är det lapping som gäller - om något?

Byta Kyl pasta brukar kunna ge bra resultat på äldre grafik kort.
De har ingen IHS så går inte att delida.

Permalänk
Medlem

Delid är en barnlek idag när alla bra verktyg finns. minns själv när jag deliddade mina opterons och äldre cpuer. då fick man sitta med ett rakblad och hoppas att man inte råkade skada något. viktigt att inte sticka in rakbladet för långt så att man "skalade" bort något motstånd eller annat viktigt
Funderar på om moderna cpuer som är lödda tex ryzen inte är bättre att "lappa" än att delidda?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joda78:

Byta Kyl pasta brukar kunna ge bra resultat på äldre grafik kort.
De har ingen IHS så går inte att delida.

Det finns ingen ihs så går inte att delidda. Men testa att byta kylpasta först, på mitt Asus rog strix 1080ti var det snabbt och enkelt, < 15 min. Sänkte tempen med c 5-10 grader om jag minns rätt.

Jag deliddade min 6700k för några år sedan sänkte temperaturen med 22grader, använde ett 3d printat verktyg som jag köpte av en här på sweclockers. Var rätt nervöst men var inga problem, använde flytande metal mellan kärna och ihs. Limmade inte ihop det igen utan det sitter ihop lklämmt med hjälp av moderkortet.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Deliddade min 8700K för några år sedan med mycket goda resultat sett till temperaturminskning. Sänkte temperaturen med som mest 22 °C vid överklockning till 4,9 GHz.

Permalänk
Medlem

Har delidad men inte vågat lägga på flyttande metal. Man kan sätta nägelläck som skydd över/runt själva chiplet. Men de är bara vissa någellack som är lämplig, pga ingredienser. Vet någon vilken en model som är bra i sverige man kan få ta i som skulle inte reagera med nånting på pcbn dvs??

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joda78:

Byta Kyl pasta brukar kunna ge bra resultat på äldre grafik kort.
De har ingen IHS så går inte att delida.

Bock och tack för tips! 👍

Skrivet av anubian:

Det finns ingen ihs så går inte att delidda. Men testa att byta kylpasta först, på mitt Asus rog strix 1080ti var det snabbt och enkelt, < 15 min. Sänkte tempen med c 5-10 grader om jag minns rätt.
[...]

Hur tänkte du här? Svara någon som svara mig med samma svar?
Uppskattar ambitionen dock 😁

P.S. Hittade en gammall Artix MX3 (?) i lådan hemma. Tror ni den fungerar än. Har säkert närmare 10 år på nacken. Eller ska man köpa en ny?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bock och tack för tips! 👍

Hur tänkte du här? Svara någon som svara mig med samma svar?
Uppskattar ambitionen dock 😁

P.S. Hittade en gammall Artix MX3 (?) i lådan hemma. Tror ni den fungerar än. Har säkert närmare 10 år på nacken. Eller ska man köpa en ny?

Jag skulle nog köpa ny , de ska "torka" även om de inte används och kostar inte mycket så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

P.S. Hittade en gammall Artix MX3 (?) i lådan hemma. Tror ni den fungerar än. Har säkert närmare 10 år på nacken. Eller ska man köpa en ny?

Kylpasta har ibland bäst före datum. Jag skulle köpa någon ny högpresterande kylpasta till grafikkortet och använda den gamla på någon processor som ändå ska gå i stock. Kylpastan gör generellt mycket större skillnad på grafikkort än processorer, då värmedensiteten är högre.

Side note: Vad jag vet finns det inte MX-3. MX-2 skulle jag inte använda på grafikkort. MX-4 jag har jag kört på grafikkort själv tidigare, men under senare tid har jag inte varit jättenöjd med temperaturerna efter bytet. Testade att byta till NT-H1 efter att jag var missnöjd med MX-4 på ett grafikkort, och fick ca. 4 grader lägre temperatur. Möjligt att min snart 3 år gamla 45g tub har passerat sitt bäst-före datum. Vill minnas att jag var rätt så nöjd med temperaturförbättringen efter bytena när den var ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

Har delidad men inte vågat lägga på flyttande metal. Man kan sätta nägelläck som skydd över/runt själva chiplet. Men de är bara vissa någellack som är lämplig, pga ingredienser. Vet någon vilken en model som är bra i sverige man kan få ta i som skulle inte reagera med nånting på pcbn dvs??

Har hört att det ska vara genomskinlig nitrocellulosa-baserad nagellack. Kanske lättast att gå till en butik och se vad de har?

Annars behöver det ju inte vara nagellack. Allting som isolerar fungerar. Finns till exempel flytande eltejp. Körde det själv tidigare innan burken torkade ut. Nu brukar jag kleta på lite lim på SMD-komponenterna. Har ju ändå det framme för återlimningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bock och tack för tips! 👍

Hur tänkte du här? Svara någon som svara mig med samma svar?
Uppskattar ambitionen dock 😁

P.S. Hittade en gammall Artix MX3 (?) i lådan hemma. Tror ni den fungerar än. Har säkert närmare 10 år på nacken. Eller ska man köpa en ny?

Oj, totallt hjärnsläpp!

Om Artix mx3an har legat relativt mörkt,svalt och med korken åtdragen så borde de nog funka. Testa!