Permalänk
Medlem

Värdekoll på dator utan GPU!

Hej!

Jag hade tänkt uppgradera min dator (vet att delarna är av det nyare laget, men har fått tillfälle att köpa nya delar för ett väldigt bra pris och sugen på eget bygge).

Tänkte kika om nån kan hjälpa mig med en prissättning på detta:

Processor - Intel i7 10700KF 5.1ghz Turbo
Moderkort - MSI z490-a Pro
Ram - 16gb Corsair Vengeance 3200mhz
Nätagg - Corsair Vengeance 750w (Silver)
Vattenkylning - Cooler Master Masterliquid Lite 240
SSD - Samsung 970 Evo 1TB (M.2)
Chassi - Infinity Levante RGB

Allt är i väldigt fint skick och knappt använt. Kvitto osv finns. Har tidigare suttit ett RTX 3080 i men det tänkte jag nypa med till nya datorn.

Permalänk
Medlem

Fick lite kalla fötter så måste även passa på att fråga - är det riktigt dumt att uppgradera dessa delar just nu? Bör man avvakta och se hur AMDs nya processorer blir samt hur priserna på DDR5-minnen/-moderkort utvecklas under året?

Kanske istället ska sikta på att köpa ytterligare ram-minnen för att komma upp till 32gb och sen nöja mig ett tag framöver.

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen hade jag inte uppgraderat om jag suttit på en dator du beskriver. Den är ju nästan ny.

Riktmärket jag personligen använder är: Känner jag att min dator inte riktigt räcker till? Om du är nöjd med prestandan du har idag så finns det ju inget egenvärde i att uppgradera.

Det skulle ju då möjligen vara att man tycker det är kul med nya grejer och att man får bygga lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av aspre:

Fick lite kalla fötter så måste även passa på att fråga - är det riktigt dumt att uppgradera dessa delar just nu? Bör man avvakta och se hur AMDs nya processorer blir samt hur priserna på DDR5-minnen/-moderkort utvecklas under året?

Kanske istället ska sikta på att köpa ytterligare ram-minnen för att komma upp till 32gb och sen nöja mig ett tag framöver.

Ja det finns väl ingen riktigt vettig anledning att uppgradera en såpass modern och kraftfull dator. Du kommer inte märka någon som helst skillnad om inte du är topp-eliten i e-sport fps och kan märka skillnaden på 300 fps eller 350 fps.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413