Hur mycket kan man få löneökning som dotnet utvecklare?

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan man få löneökning som dotnet utvecklare?

Hej!

Snart är det dags för lönesamtal med chefen.

Men vad är rimligt att få, speciellt när man har jobbat som utvecklare lite mindre än ett år. 500kr, 1000 eller 2000kr?

Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loen:

Hej!

Snart är det dags för lönesamtal med chefen.

Men vad är rimligt att få, speciellt när man har jobbat som utvecklare lite mindre än ett år. 500kr, 1000 eller 2000kr?

Någon som vet?

"Hur långt är snöret?"

Du skriver varken vad du har idag, vilka ansvar du har, andra erfarenheter etc etc.

Permalänk
Medlem

jag skulle kolla hur mycket dina kollegor tjänar, via typ ratsit, och sedan göra en rimlighetsbedömning om vad du bör tjäna efter erfarenhet, utbildning, prestation etc.

Man kan ju fråga sina kollegor också, det är lättare, men brukar kunna vara känsligt.

Permalänk
Medlem

Det beror väl på hur du presterar och hur nöjd arbetsgivaren är med ditt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

"Hur långt är snöret?"

Du skriver varken vad du har idag, vilka ansvar du har, andra erfarenheter etc etc.

Observera att det skulle vara väldigt bra om någon är frivillig att dela av sig hur mycket de fick efter första lönesamtal inom systemutveckling. Då kan jag jämföra lite.

Detta jobb är mitt första jobb.

Permalänk
Avstängd

Det beror ju på vad du har för lön nu, hur duktig var du när du började? Hur duktig är du nu? Hur ser möjligheterna ut att få ett nytt jobb någon annanstans? Jag började tex på väldigt låg nivå för att jag var en oerfaren dålig utvecklare och fick +15% flera år i rad, men det kan kräva att man byter jobb.

Permalänk
Medlem

Som flera andra sagt, hur bra har du jobbat? Är dina kollegor glada att få jobba med dig? Vänder sig kunder till dig?

Har företaget du jobbar på en färdig lönetrappa?

Om du kommit in på en "låg lön" som nyexad junior utvecklare och gjort ett bra jobb, så är en ökning på 1500 eller mer inte orimlig. Men som sagt, många faktorer som spelar in.

// LZ

Permalänk
Medlem

Om ni har kollektivavtal och detta rör sig om en årlig lönerevision snarare än en personlig lönejustering kan du nog förvänta dig ca 500 kr, eventuellt några hundralappar extra beroende på hur du har presterat under året.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loen:

Observera att det skulle vara väldigt bra om någon är frivillig att dela av sig hur mycket de fick efter första lönesamtal inom systemutveckling. Då kan jag jämföra lite.

Största löneökningen kommer du få om du byter arbetsplats. Men kanske bättre efter 2-3 år totalt.

3%'s löneökning; de flesta har ju pekat på att "vi kan inte bara bumpa upp vissa och andra inte".

Permalänk
Medlem

Ja som alla andra säger så handlar det om hur mycket du har idag, vilket ansvar du har, hur självgående du är osv osv.

Har du 15.000kr i lön innan skatt idag så kan du säkert få en ökning på 5.000-7.000kr
Har du lön på 30.000kr+ så får du kanske vara nöjd med 1-2K

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Har du 5000 i lön så är ju 500 kr i löneökning fint. Har du 500 000 kr lön så är 500 kr inget alls.

Vi kan inte säga nått utan att veta mer

Permalänk
Inaktiv

Under 1000kr ökning hade jag tagit som en förolämpning oavsett jobb

Permalänk
Medlem

Finns en tråd som heter "Vad har du i lön" där brukar medlemmar skriva vad de har och vad de jobbar med. Kolla lite i den.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Som många sagt beror det på din prestation, arbetsgivare höjer inte bara folks löner för nöjets skull eller för att vara snälla. Höjda löner är negativt för dem. De vill då se att lönehöjningen motsvarar ett ökat värde. Med det sagt ska man ha ett par saker i åtanke. Det första skulle jag säga är att kolla på inflationen och hur den sett ut. Har man en löneökning som är under inflationen har man fått en lönesänkning, matchar de så står lönen stilla och är det över inflation så är det en löneökning.
Fråga dig själv sen också hur svårt det vore för dig att byta arbetsgivare. Generellt är det så att man har betydligt bättre chans att öka sin lön när man byter jobb. Arbetsgivare har en tänkt budget vid anställning och det är bättre då att begära högre lön och försöka hitta deras tak. Är de faktiskt intresserade är det inget konstigt att förhandla lite.
Utöver den prestation du kan peka på under senaste året kan det kanske gå att argumentera för lite högre lön om du tar på dig något nytt ansvar.

Har du varit ett tag på företaget och det inte ser allt för konstigt ut att du byter jobb så kan du möjligen tjäna mer på att byta jobb om det intresserar dig. Nu lät det som du var ganska ny dock så det kanske inte är bästa alternativet men det är inte ovanligt att folk byter tidigt i karriären.

Permalänk
Medlem

För att få bättre hjälp skulle det vara bra om du kunde delge följande:

Examen: ?
Examensår: ?
År av relevant arbetslivserfarenhet: ?
Arbetsuppgifter idag: ?
Lön idag: ?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Samt geografisk plats i landet. En utvecklare i Stockholm, Malmö, Göteborg, Sundsvall eller Karlskrona tjänar mer än övriga ställen på grund av hur marknaden ser ut i de städerna.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Samt geografisk plats i landet. En utvecklare i Stockholm, Malmö, Göteborg, Sundsvall eller Karlskrona tjänar mer än övriga ställen på grund av hur marknaden ser ut i de städerna.

Nyfiken. Vad är det med Sundsvall och Karlskrona? Finns väl många städer som är större än Sundsvall och Karlskrona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chicketiwowow:

Nyfiken. Vad är det med Sundsvall och Karlskrona? Finns väl många städer som är större än Sundsvall och Karlskrona?

Många och stora statliga verk.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Bumpar denna tråd då även jag ska ha ett lönesamtal med chefen inom kort.

Examen: YH-examen som systemutvecklare inom .NET
Examensår: 2021
År av relevant arbetslivserfarenhet: Innehar sedan tidigare arbetslivserfarenhet (kontor, dock ej inom IT) på 2.5 år, som ansågs vara relevant för min nuvarande roll. Den erfarenheten fick jag från mitt tidigare jobb inom ett område där jag även har ett kandidatexamen.
Arbetsuppgifter idag: Arbetar idag som konsult, med .NET och C# som main stack. I det dagliga arbetet förekommer även en del React, SQL mm. För enkelhetens skull är min befattning en backendutvecklare. Jag är idag i ett team med seniora/juniora utvecklare, och jag kan säga att min prestation inte gått obemärkt förbi, varken från mina kollegor eller chefen, vilket är något jag kommer ha med mig till lönesamtalet.
Lön idag: Ingångslön på 33k.

Kan även tillägga att jag bor i en av topp 3-städerna i landet.

Permalänk
Medlem

Efter första året, 5-10%. Större bump vid 2 och 3 år, då många annars byter, sen en rejäl vid 5, men då ska du byta jobb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av courvoisier:

År av relevant arbetslivserfarenhet: Innehar sedan tidigare arbetslivserfarenhet (kontor, dock ej inom IT) på 2.5 år, som ansågs vara relevant för min nuvarande roll. Den erfarenheten fick jag från mitt tidigare jobb inom ett område där jag även har ett kandidatexamen.
Arbetsuppgifter idag: Arbetar idag som konsult, med .NET och C# som main stack. I det dagliga arbetet förekommer även en del React, SQL mm. För enkelhetens skull är min befattning en backendutvecklare. Jag är idag i ett team med seniora/juniora utvecklare, och jag kan säga att min prestation inte gått obemärkt förbi, varken från mina kollegor eller chefen, vilket är något jag kommer ha med mig till lönesamtalet.

Beroende på hur självsäker du känner dig - säg någonstans mellan 36-38

Permalänk
Medlem
Skrivet av courvoisier:

Med detta som underlag skulle jag kunna tänka mig att du kan nöja dig med en ökning på någonstans mellan 10-20%, dvs 3000 - 6000 kr i ökning. Mest troligt att du kan få, och vad du bör vara nöjd med, är någonstans mellan 3 500 - 4 500 SEK.

Det är dock inte ovanligt att du skulle bli bumpad ordentligt ifall det är ett "bra" bolag. Jag har sett folk hoppa 10 lax på ett hopp för att man insåg att utvecklaren är en stjärna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Loen:

Min första löneökning var från 6000 i månaden till 6500. Procentuellt ganska bra, men gapet till mina kollegor som jobbat längre ökade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Min första löneökning var från 6000 i månaden till 6500. Procentuellt ganska bra, men gapet till mina kollegor som jobbat längre ökade.

När var detta? 70-talet?

Permalänk
Skrivet av Matvraket:

När var detta? 70-talet?

1985

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Nice. Hoppas lönen gått upp sedan dess!

Permalänk
Skrivet av courvoisier:

Jag gick från 34k (första jobb, första lön) - > 42k (nytt jobb) på att byta bolag, hade ca 5 månaders erfarenhet när det skedde. Samma utbildning som dig. Så var inte rädd att våga!