Datorn stänger helt av dig när jag försöker starta ett spel

Permalänk
Medlem

Datorn stänger helt av dig när jag försöker starta ett spel

Min dator har börjat stänga ner sig helt och hållet (som om någon drog ur strömsladden) när jag försöker att sätta igång spel, exempelvis Microsoft Flight Simulator 2020 och BeamNG.drive. Oftast kommer jag inte ens in i själva spelet, utan detta sker medan det fortfarande laddar. När jag tänker efter så har detta hänt ett par gånger under förra året när jag spelat Microsoft Flight Simulator 2020, men nu har alltså problemet eskalerat och sker varje gång, och detta när jag kör både grafikkort och CPU på stockinställningar.

Om jag går in i Event Viewer så kan jag läsa att följande har hänt när datorn stänger av sig: "Kernel-Power, Event ID: 41. The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly."

Efter att ha Googlat runt lite så verkar det som att detta fel ofta är kopplat till nätaggregatet, men går detta att felsöka och konstatera med lite mer säkerhet innan man försöker få det fixat på garantin?

Jag har följande konfiguration:

• Corsair HX1200i nätaggregat.

• MSI 3090 Suprim 24G

• Ryzen 3800X

• G.SKILL TridentZ RGB Series 16GB (2 x 8GB)

Till detta har jag ett stort Define 7-chassi med fem fläktar och en NH-D15s-kylare från Noctua, och jag har aldrig upplevt att temperaturer varit något problem.

Permalänk
Medlem

Nätage eller del XMP profil i BIOS/UEFI
Om nu inte ditt grafikkort pajat.
Kernel ID 41 är oftast att datorn krashat och den kanske han logga det hela innan den dog.

Låter som RAM eller Nätagg.
Ta ut och sätta in RAMet kanske.
Har du flyttad datorn nyligen så den skakat?
Kan vara cpu kylaren annars.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Se om du kan kolla tempen på cpu:n med något program.
Eller möjligen i BIOS direkt efter att dykt.
Kolla att kylningen av cpu:n funkar, att den inte är igen-dammad.

Permalänk

löste du det? har samma problem och hittar ingenting på google