Permalänk
Skrivmaskin

Asus skapar grafikkort för tangentbordet

Med mekaniska tangentbord följer ofta möjligheten att skräddarsy utseende och känsla på flera sätt, där keycaps kanske är det vanligaste. Jag har personligen aldrig känt mig särskilt lockad att undersöka saken närmare, men nu fiskade Tom's Hardware upp en produkt som slog an någon sträng i mig Namnet är ROG Strix Touchstone, och mäter in 51 × 18 mm.

Asus tillhandahåller alltså ett litet, litet ROG Strix-grafikkort för tangentbordet – komplett med tre fläktar som kan snurras. RGB-belysning och grafikprestanda lyser givetvis med sin frånvaro, men det känns ändå som ett trevligt, nördigt inslag. Produkten verkar dessvärre endast finnas tillgänglig i Kina och kosta motsvarande 600 kronor, vilket kanske är i saftigaste laget. Av specifikationerna att döma är det dock en välbyggd sak av CNC-fräst aluminium och stöd för MX-tangenter.

Är en sådan specialatangent något du skulle kunna tänka dig, eller har du smyckat ditt tangentbord på något annat vis?

Permalänk
Medlem

Har ju funnits ett tag, iallafall 3080 FE.

RTX 3080 Keycap

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Skänk pengarna till behövande istället.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Skänk pengarna till behövande istället.

Japp, jag behöver ett 3090ti 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jag byte ut de nordiska tangenterna til tysk/svenska på mit Steelseries så att jag kommer så nära ett svenskt tangenbord som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag bytte mina vita svenska keycaps mot omärkta i ett färgschema som kallas 1976.
Återstår att se vad det blir för knappar på mitt dactyl när switchar osv har kommit hit.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Fan va ballt!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Avstängd

Så otroligt menlös produkt, kan vi inte lägga produktion på saker som vi faktiskt behöver i världen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

OM man räknar byta ut mellanslag från ett skrotat likadant keyboard så ja. ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så otroligt menlös produkt, kan vi inte lägga produktion på saker som vi faktiskt behöver i världen?

Oj, vad mycket saker som skulle försvinna från alla hem, inklusive mitt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Oj, vad mycket saker som skulle försvinna från alla hem, inklusive mitt.

Absolut är det så och det gäller givetvis även mitt hem där det finns saker som inte är nödvändiga men just denna typ av prylar som absolut inte tillför något alls försöker jag hålla mig ifrån.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Precis vad jag vill ha under fingrerna, snurrande GPU-fläktar att göra illa fingrarna på!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Absolut är det så och det gäller givetvis även mitt hem där det finns saker som inte är nödvändiga men just denna typ av prylar som absolut inte tillför något alls försöker jag hålla mig ifrån.

Vadå, som typ smycken? Parfymer? Tavlor? LED-belysning i sin dator? Kläder som förutom att värma och skyla faktiskt är snygga eller i exklusiva material? Bilar som går snabbare eller är mer exklusiva än nödvändigt för att ta sig från A till B?

Nej tack, jag bor gärna i ett samhälle där vi har lite onödiga grejer för att förgylla vardagen! Sen är jag inte superintresserad av specifikt just denna keycap, det är mer principen jag menar.

Permalänk
Medlem

Jag har bara bytt en tangent på mitt Topre Realforce 88UB, och det är mellanslag. Till skillnad från övriga tangenter som är gjorda i PBT så är original-mellanslag gjord i ABS på det tangentbordet (långa tangenter i PBT kan vara svåra att få raka), och blev snabbt sliten under tummen. Så jag passade på att hugga en när det såldes mellanslag i PBT för Topre via Massdrop för ett par år sedan.

Skrivet av pv2b:

Precis vad jag vill ha under fingrerna, snurrande GPU-fläktar att göra illa fingrarna på!

Fläktarna snurrar som tur är inte av sig själva, d.v.s. de är bara monterade på kullager men utan någon motor.

Permalänk
Medlem

Det är sådana här produkter som ser till att elektronikmomsen är så hög som den är.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är sådana här produkter som ser till att elektronikmomsen är så hög som den är.

Det här är inte ens elektronik

Permalänk
Medlem

Trodde först det handlade om ett externt grafikkort huserat i tangentbordet. Perfekta tillbehöret till din laptop!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Onödigt trams. Känns typ som om en tonåring hittade på denna idé.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det här är inte ens elektronik

bara lugn de hittar nog något kryphål för att kunna ta ut den.

typ.

den ser ut som ett "grafikkort" = elektronik
den monteras på elektronik = Elektronik

sen vet i fan 500:- för 1 knapp fan dyrare än guldpriset lär inte kosta många ören att tillverka... känns som ett duktigt överpris må jag säga... 50:- kanske om man gillar meningslöst bling utan någon direkt funktion.

speciellt på den högra sidan av tangentbordet Shift höger sida måste va den minst använda tangeneten på hela tangentbordet efter scroll lock...

syns väl på mitt tangentbord vilka knappar jag använder mest då knapparna som används mest är blanka/slitna medans de som aldrig används är som nya där ibland shiftknappen på höger sida som är prestine t.om. dammig...

Riskokar trenden har gått från bilar till datorer, bling framför funktion.

praktexempel på riskokare för er som inte vet vad jag menar.

Väntar febrilt på på ett kjolpaket till mitt chassi eller kanske till musen så att den går fortare...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Vadå, som typ smycken? Parfymer? Tavlor? LED-belysning i sin dator? Kläder som förutom att värma och skyla faktiskt är snygga eller i exklusiva material? Bilar som går snabbare eller är mer exklusiva än nödvändigt för att ta sig från A till B?

Nej tack, jag bor gärna i ett samhälle där vi har lite onödiga grejer för att förgylla vardagen! Sen är jag inte superintresserad av specifikt just denna keycap, det är mer principen jag menar.

Givetvis kan man inte förbjuda dessa prylar och inte resten som du räknade upp heller men just denna keycap ger absolut ingenting.
Någonstans i världen så står det en maskin som just matar ut denna lilla plastbit under några dagar eller veckor för att få fram årsförbrukningen av just detta. Om tre år så kommer säkerligen samma lilla plastbit att ligga på ett sopberg eller i havet och vara utbytt till en annan liten plastbit.

Klart man vill ha lite guldkant på tillvaron men frågan är om denna plastbit är rätt sätt för att få det. Vissa kanske säger ja, men jag gör det absolut inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Givetvis kan man inte förbjuda dessa prylar och inte resten som du räknade upp heller men just denna keycap ger absolut ingenting.
Någonstans i världen så står det en maskin som just matar ut denna lilla plastbit under några dagar eller veckor för att få fram årsförbrukningen av just detta. Om tre år så kommer säkerligen samma lilla plastbit att ligga på ett sopberg eller i havet och vara utbytt till en annan liten plastbit.

Klart man vill ha lite guldkant på tillvaron men frågan är om denna plastbit är rätt sätt för att få det. Vissa kanske säger ja, men jag gör det absolut inte.

Vad är det för skillnad på en keycap och på ett smycke, rent principiellt?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vad är det för skillnad på en keycap och på ett smycke, rent principiellt?

inget.

fast smycken är klassat som en statussymbol i världen så det ses upp på, medans en random plastbit utan direkt funktion är klassat som skräp.

men om man inte ska vara dragen åt något håll så är bägge totalt meningslöst skräp då varesig en guldring eller en plastknapp fyller någon funktion.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kunde ju va en kul grej att skicka med när man köper en gpu för 20 papp. Istället för några sketna klistermärken. Kan inte skilja mycket i tillverkningskostnad.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så otroligt menlös produkt, kan vi inte lägga produktion på saker som vi faktiskt behöver i världen?

Skippa parfymerade produkter vore ett första steg på saker som är helt värdelösa.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Om tre år så kommer säkerligen samma lilla plastbit att ligga på ett sopberg eller i havet och vara utbytt till en annan liten plastbit.

Brukar du kasta plast i havet?

I Sverige har vi källsortering och återvinning av plast, kan garantera att ingen av de aktörerna dumpar plast i havet heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Vad är det för skillnad på en keycap och på ett smycke, rent principiellt?

Egentligen inget alls men i smycken finns det ofta någon form av metall sim har ett värde i sig som ofta är större än en speciellt formad plastbit.

Skrivet av Tempel:

Skippa parfymerade produkter vore ett första steg på saker som är helt värdelösa.

Också sant.

Skrivet av Sveklockarn:

Brukar du kasta plast i havet?

I Sverige har vi källsortering och återvinning av plast, kan garantera att ingen av de aktörerna dumpar plast i havet heller.

Jag är själv rätt duktig på att återvinna även om jag misslyckas ibland men då kastas det i hushållsavfallet istället för plaståtervinning.

Men med tanke på vad de hittar i vattnet när det gäller plaster så tycks en hel del saker som inte ska vara där ändå komma dit. Kan man då minska antalet fullt onödiga saker i plast så är det en bra början. Givetvis gäller det saker i andra material också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

När andra tangenten aqweasd gick sönder på relativt kort tid så blev det investering i aluminiumtangenter, dyrt men lär hålla resten av livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Jag byte ut de nordiska tangenterna til tysk/svenska på mit Steelseries så att jag kommer så nära ett svenskt tangenbord som möjligt.

jo hatar dom där jädra norska och danska bokstäverna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inget.

fast smycken är klassat som en statussymbol i världen så det ses upp på, medans en random plastbit utan direkt funktion är klassat som skräp.

men om man inte ska vara dragen åt något håll så är bägge totalt meningslöst skräp då varesig en guldring eller en plastknapp fyller någon funktion.

det var väl ändå cnc aluminium ? jag håller med dig om du köper plastsmycken.

Permalänk
Skrivet av Tralle:

det var väl ändå cnc aluminium ? jag håller med dig om du köper plastsmycken.

Kvittar väl om de e guld silver dimanter eller plastsmycke inget av dem fyller någon funktion.

Och må så va att de kanske va aluminium knapp meningslös hur som helst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows