Domslut ger kryptobrytning rätt till subventionerad el

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Känns ju som helt fel väg att gå att subventionera el till en energikrävande verksamhet, med tanke på att det talas om hela tiden att vi som samhälle, måste "minska" vår energiförbrukning.

Men det gäller ju bara vanligt skräp folk.
- Politiker av alla falanger, om alla frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En hall som bryter krypto ger väl ungefär samma samhällsvinst som en hall för sociala media.

Kan faktiskt ge mer skatteintäkter om kryptobrytaren är ett svenskt företag som betalar skatt i sverige för den krypto/vinster som bryts. FB betalar bara skatt på drift och löner som finns i den svenska datorhallen, vinsterna från deras verksamhet som dessa hallar sedan stödjer ser vi aldrig skymten av.

Det är kanske det helt enkelt som behövs i lagstiftningen, att själva verksamheten som bedrivs "på hårdvaran" också ska beskattas i sverige för att få subventionerna.

Permalänk
Medlem

Låter som ett klassiskt fall av att lagar och bestämmelser inte har hängt med i utvecklingen. Rikta kritik mot lagstiftare, inte högsta förvaltningsdomstolen.

Permalänk
Medlem

Ehm, va? Känns ju helmysko tycker jag. Här behöver de se över lagarna/reglerna. Tex måste man skatta pengarna i Sverige eller ngt annars är det ju helsnurrigt.

Visst, nu måste ju effekten överstiga 100 000W och det krävs ju lite för att kvala in där trots allt, inget gemene man bara gör rätt upp och ned tex utan det krävs ju en rätt ordentlig anläggning för att nå sånt effektuttag.

Men ändå.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Kan faktiskt ge mer skatteintäkter om kryptobrytaren är ett svenskt företag som betalar skatt i sverige för den krypto/vinster som bryts. FB betalar bara skatt på drift och löner som finns i den svenska datorhallen, vinsterna från deras verksamhet som dessa hallar sedan stödjer ser vi aldrig skymten av.

Det är kanske det helt enkelt som behövs i lagstiftningen, att själva verksamheten som bedrivs "på hårdvaran" också ska beskattas i sverige för att få subventionerna.

Otroligt lätt att föra över kryptovalutan till ett annat land med lägre skatter.
Så bolaget går med förlust i Sverige, får skatteavdrag för elen.
De kan säkert hitta bidrag på annat håll med.
Sen flyttas alla krypovaluor utomlands och skatterna hamnar aldrig i Sverige.
Osäker om det finns några lagar om krav på registrering av skapade kryptovalutor för företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

En sanning med modifikation dock, med tanke på att den bakomliggande utredningen till lagbeslutet från 2016 startades av Alliansen 2014 (troligen av dåvarande finansminister Anders Borg):

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/kommitteb...
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig...
https://www.svd.se/sankt-skatt-ska-locka-fler-it-jattar-till-...

Måste vara en mycket liten modifikation i så fall; jag har aldrig varit med om att tanke och genomförande varit likställda.

Det var dock inte min mening att kritisera älskade sossarna, utan att belysa hur nära i tiden detta beslut togs (och inte att techbolagen hittat kryphål i någon gammal lagtext).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Otroligt lätt att föra över kryptovalutan till ett annat land med lägre skatter.
Så bolaget går med förlust i Sverige, får skatteavdrag för elen.
De kan säkert hitta bidrag på annat håll med.
Sen flyttas alla krypovaluor utomlands och skatterna hamnar aldrig i Sverige.
Osäker om det finns några lagar om krav på registrering av skapade kryptovalutor för företag.

Kravet att rapportera kallas deklaration. Precis som företag som har filialer utomlands så är det lätt att skita i att deklarera det, men det är såklart lika olagligt för kryptovalutor precis som det är för vanliga valutor.

Faktum är att det ju går att estimera helt okej på hur mycket företaget mineat baserat på just elförbrukning i kombination med inköpt utrustning(och dess effektivitet). Precis så som Skatteverket estimerar rimligheten i andra företag som dom misstänker fiffel hos.

Permalänk
Medlem

Jag är för crypto men det här att subventionera detta med skattepengar är vansinne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tanken är väl också jobben hos alla IT-bolag som väljer att köra sina grejer där, kan ju ganska lätt finnas sekundära effekter av t.ex. Azure eller andra tjänster

De sekundära effekterna är nog lätträknade, att subventionera ngt som skapar minimalt med arbetstillfällen är tragiskt. När jag hörde om serverhallarna första gången tänkte jag att nu är det några politiker som ytterliggare friserat sin pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Jag är för crypto men det här att subventionera detta med skattepengar är vansinne...

Kan ju poängtera att subventionen består i en kraftig rabatt på energiskatten, men det är inte så att det aktivt spenderas skattepengar på dessa verksamheter. I alla fall är det så jag förstått det.

Skrivet av superapan:

Måste vara en mycket liten modifikation i så fall; jag har aldrig varit med om att tanke och genomförande varit likställda.

Det var dock inte min mening att kritisera älskade sossarna, utan att belysa hur nära i tiden detta beslut togs (och inte att techbolagen hittat kryphål i någon gammal lagtext).

Men frågan är om krypto ens var i närheten av att minas på industriell nivå på den tiden? Annars kan jag tycka att man ställer lite väl stora krav på att lagstiftare ska kunna förutse saker i sin spåkula. Om det var självklart att krypto skulle slå igenom så som det gjort och ökat så mycket i pris så kan jag tycka att fler borde ha satsat på att minea ordentligt redan när denna lagen bereddes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Måste vara en mycket liten modifikation i så fall; jag har aldrig varit med om att tanke och genomförande varit likställda.

Lagar uppstår inte direkt ur tomma intet, utan föregås i de flesta fall av långvariga utredningar ( https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/riksdagens-up... ). Vad vi vet är att Alliansen ville genomföra lagen (svd artikeln), startade en utredning 2014, som två år senare mynnade ut i ett lagförslag från dåvarande regering, som godkändes av lagrådet och senare röstades fram av en majoritet i riksdagen.

Med facit i handel verkar det som politikerna och särskilt experterna (som genomförde utredningen) främst varit fokuserade på traditionella IT-företag och dess nyttjande av server-hallar och inte förutsett att lagen i framtiden skulle kunna nyttjas av företag som sysslar med industriell mining etc (som i det stora hela är en relativt ny företeelse).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Otroligt lätt att föra över kryptovalutan till ett annat land med lägre skatter.
Så bolaget går med förlust i Sverige, får skatteavdrag för elen.

Otroligt lätt för skatteverket dock att granska ett företag som pysslar med mining och uppskatta vad deras inkomster borde ha varit baserad på hårdvara samt elförbrukning. Du skulle även kunna skapa rätt strikta regler för hur mining ska redovisas osv. Mining beskattas på värdet av krypto så fort du får utbetalningen i form av krypto, inte när du säljer till fiat (blir separat uträkning för kapitalvinst/förlust).

Spelar därför ingen roll om du flyttar krypto och sedan säljer, du kan möjligen gömma undan beskattningen av kapital, men själva mininge SKA beskattas i Sverige och går alltid att skönbeskatta om man tycker att för låga inkomster redovisas.

Betydligt svårare att kvantifiera vad en serverpark ska generera i inkomster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kan ju poängtera att subventionen består i en kraftig rabatt på energiskatten, men det är inte så att det aktivt spenderas skattepengar på dessa verksamheter. I alla fall är det så jag förstått det.

Det stämmer bra, elen säljs med mindre skatt (rabatt) snarare än att skattepengar aktivt spenderas för att skydda denna industri.
Det sagt så slår det ändå mot folket till sist, varje subvention medför mindre pengar till staten och de kommer ju kompenseras på annat håll...
Vidare så pressas elpriset för *alla* upp då dessa giganter slukar "billig" el, kvar blir då för Svensson att köpa dyrare och dyrare el för att klara sin vardag...för till syvende om sist så kommer vi alltid betala mer än de gör, och vi behöver el för att överleva (uppvärmning, matlagning osv) medan de använder er till bokstavligt talat ingenting.

Ingen ondska bakom detta, endast en lag som var lite för vidlyftig. Detta bör nog bli aktuellt för många politiker att driva debatt om, men det kommer dröja innan detta blir åtgärdat (pga byråkrati) och under tiden kan dessa företag roa sig gott på vår bekostnad.

Permalänk
Medlem

Subventionerad el till denna typ av företag leder till att elpriserna kommer att stiga för övriga konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Personligen förstår jag inte varför server hallar får elen subventionerad.. någon som kan förklara tanken bakom detta? Stora bolag som drivit på att det ska vara lika som i (många) andra länder?

Det är coolt att slå upp en PowerPoint och visa att gigantiska Facebook (förlåt "Meta") väljer ett litet svenskt samhälle för sina servar! Att de bara skapar en handfull jobb och slukar el som en stad struntar vi i.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

De sekundära effekterna är nog lätträknade, att subventionera ngt som skapar minimalt med arbetstillfällen är tragiskt. När jag hörde om serverhallarna första gången tänkte jag att nu är det några politiker som ytterliggare friserat sin pension.

Det tror jag verkligen också, bara försökte komma med någon form av annan syn. Det betyder inte att jag tror det är en viktig del av ekvationen

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DevilsDad:

Elen då eller?

Sorry, kunde inte låta bli.

Den levereras med spänning!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag vill ha lördagsgodis :S

Men mining svår fråga jag är lite bitter jag inte mina på mina 7x GPUer 2012

2032 kommer du vara bitter att du inte mina på dina X GPUer 2022

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Cheewie:

2032 kommer du vara bitter att du inte mina på dina X GPUer 2022

Nä asså jag är inte bitter bara hade varit kul om man lekt runt lite och sparat men så kan man säga med allt
Jag visste ju va det va då och har massa polare som tjänat pengar men intresserar mig inte så värst + gillar inte ha 35c inne

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Totalt jäkla vansinne, allt kryptoskit borde förbjudas istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä asså jag är inte bitter bara hade varit kul om man lekt runt lite och sparat men så kan man säga med allt
Jag visste ju va det va då och har massa polare som tjänat pengar men intresserar mig inte så värst + gillar inte ha 35c inne

Nä det är rätt, inga pengar i världen är värt att ha fönstret öppet för!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä asså jag är inte bitter bara hade varit kul om man lekt runt lite och sparat men så kan man säga med allt
Jag visste ju va det va då och har massa polare som tjänat pengar men intresserar mig inte så värst + gillar inte ha 35c inne

Jag mina och sålde ca 100 bitcoins runt perioden när de "kraschade" från 20->3$.
Hade man varit smart hade man sparat ett par bitcoins 😅 alltid lätt att vara efterklok.

Permalänk
Medlem

Kan de inte subventionera men kräva att de även investerar i elproduktion?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Cheewie:

Nä det är rätt, inga pengar i världen är värt att ha fönstret öppet för!

Fönster öppet löser inte problemet
Sen har man ljudnivå/plats/ etc etc

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

På vilket sätt är datorhallar miljöförstörare? De använder ju Svensk grön el vilket är bra för miljön.

Datorhallar har ett syfte, bryta Bitcoin skattefritt, not so much.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Datorhallar har ett syfte, bryta Bitcoin skattefritt, not so much.

Bryta Bitcoin/Ether har ett syfte. Att säkra blockkedjan och därmed alla transaktioner som sker på dessa.

Om det är viktigare än att folk ska kunna häcka på Facebook eller glo 12 timmar på Netflix är upp till var och en att bestämma.

Faktum är att det blir oerhört svårt om man ska gå in och bedöma nyttan en viss beräkning. Vad är nyttigt och bör få avdraget?

Facebook bränner av subventionerad el för att driva sina mestadels kassa tjänster med vinst. En miner bränner av subventionerad el för att upprätthålla en eller fler decentraliserade blockkedjor med vinst. Vad är den egentliga skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Datorhallar har ett syfte, bryta Bitcoin skattefritt, not so much.

Det blir inte skattefritt bara för att elen är lite billigare. Sen har det ju ett syfte, det säkrar nätverket

I slutändan är ju syftet med ett företag att tjäna pengar förstås, det gäller såväl för vanliga datorhallar som kryptobrytning.

Permalänk
Medlem

Fördelen med kryptohallar är att de har otrolig omställningskapacitet. Om det kommer en eltopp som bolagen inte klarar av att leverera så kan de be kryptohallarna att stänga ner delar av sin kapacitet mot avgift eller subventioner. Kryptohallarna kan då ställa om på några minuter vilket ingen annan energikrävande industri kan göra.
Energibolagen gillar dem skarpt för de får sälja el och kan fortfarande räkna den som reservkapacitet om det krisar. På platser med elöverskott så är kryptohallar ett rent plus.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Om 20 år arbetar hela Sweclockerscommunityt i HD, riksdag & regering.

Sverige blir räddat.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tycker el priserna ska vara samma oavsett vart man bor i landet, är kluven till artikeln då crypto är helt ok imo

Är det verkligen orimligt att en vara är prissatt så att den är billigare i närområdet för dess produktion? Speciellt när det finns kostnader involverad med distributionen av varan ifråga? I detta fall är kostnaden dessutom monetär och i effekt.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB