EU vill investera 43 miljarder euro i kretstillverkning

Permalänk
Medlem

Som andra sagt. Detta är nog menat för allt en eller mer generationer efter cutting edge som används i mobiler/cpu/gpuer till enthusiaster. Bilindustrin är enorm och finns många fler som behöver chips som inte behöver senaste tekniken.
Hoppas klart att de kanske bygger 1 fabrik med cutting edge åtminstone.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Bilindustrins behov kommer att gå ner mot enstaka nanometer framöver när SoC:ar och PCIe-switchar introduceras i fordon om ett par år. Men det lär fortfarande finnas ett intresse för samma industri att det finns tillgång på strömsnåla kretsar baserade på μm-teknologi.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vilket råmaterial som krävs för kretstillverkning, och förmågan att utvinna det inom EU? Jag tycker det låter sunt att minska volatiliteten förknippat med långa supply chains, men är nyfiken på hur "oberoende" EU faktiskt kan bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Någon som har koll på vilket råmaterial som krävs för kretstillverkning, och förmågan att utvinna det inom EU? Jag tycker det låter sunt att minska volatiliteten förknippat med långa supply chains, men är nyfiken på hur "oberoende" EU faktiskt kan bli.

Kisel alltså sand, men behöver vara väldigt ren sådan. Sen behöver man en drös sällsynta jordartsmetaller. Så vitt jag vet så har vi inga stora fyndigheter i Europa.

Permalänk
Medlem

I värsta fall har de slösat bort pengarna, de har slösat betydlig mer på annat vansinne så en bra investering. Finns någorlunda chans att det slår väl ut.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro