Begagnatuppgradering (?) till hemmaserver

Permalänk

Begagnatuppgradering (?) till hemmaserver

Hej vänner!

Har en fd HTPC hemma som allteftersom tiden gått mer blivit till en hemmaserver och i samband med flytt för något år sedan har den sista spiken i kistan för HTPC-eriet slagits in.

Idag använder jag servern till enklare NAS-sysslor (plex-server ex) men har också börjat experimentera med att hosta privatservrar i ex Ark, Minecraft och liknande.

Häromdagen slutade servern boota och min (måhända bristfälliga) felsökning har kommit fram till att det måste ha med moderkortet att göra. (Boot-driven hittas inte, men när jag plockar ut den och kopplar in i en dockstation i annan dator dyker den upp direkt)

Detta ser jag som ett utmärkt tillfälle att byta ut mobo/processor från den gamla och totalt fel-för-ändamålet APU:n som suttit där tills nu.

Vad ska jag tänka på när jag letar efter ny (begagnat?) kit på marknaden? Antal processorkärnor? Värmeutveckling? Något varumärke som är mer kända för stabilitet än något annat? Har kört 8 gb ram vilket jag antar är lite i nederkant för min användning?

Kanske rentav någon som sitter på ett bra kit för mitt ändamål?

Jag kör Windows på servern, mest för att jag känner mig mest hemma där.

Permalänk
Medlem

En APU är inte nödvändigtvis fel. Jag har en 5700G i min server och den är ordentligt bra för ändamålet tycker jag. Snabb, strömsnål (ligger runt 15w idle och 70-80 maxad, mätt ur väggen) och sval (skåpet har blivit markant kallare sen jag bytte från 2700x och GTX1080). Den stöder dessutom hardware transcoding i Plex, även fast det inte är officiellt. Dock är den väl egentligen för dyr, men jag sket i det. Tänkt ha den länge. 16 trådar skadar inte heller när den används för lite allt möjligt.

Annars kanske en begagnad Xeon kan vara något? Se till att den har en inbyggd GPU bara så du slipper ett dedikerat kort för det.

Kan dock inte jättemycket om hemmaservrar så ta mina tips med en nypa salt

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra