Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är ett fartyg med ca 4000 både elbilar och fossilbilar från VAG påväg från Europa till USA som tagit eld. Det är bekräftat att elden antänt batteripacken i elbilarna, och även att elden startat i ett av lastutrymmena med bilar. Dock än så länge okänt vad som startat branden.

Läst på amerikanska forum att många som köpt ID4 och Taycan som är bestörta att fartyget med deras bilar driver runt brinnandes på Atlanten utan kontroll (besättningen har övergett fartyget).

Kommer nog tyvärr att kanske förvärra lite gällande leveranstider av bilar från VAG, och speciellt elbilar med den begränsade mängd batterier som finns. Så skall ni beställa en elbil från VAG så skynda er är ett tips.

https://gcaptain.com/felicity-ace-car-carrier-continues-to-bu...

Uppdatering; fartyget har sjunkit på 3000 meters djup utanför Portugals kust.

Kommer därmed tyvärr bli omöjligt att undersöka orsak till start av branden och förloppet i detalj.

https://electrek.co/2022/02/28/vw-confirms-id4-electric-suvs-...

https://gcaptain.com/felicity-ace-sinks-in-atlantic-ocean/

https://www.autoblog.com/2022/03/01/felicity-ace-cargo-ship-s...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Valde själv 18" på vår gamla elbil, och även vår ny som vi skaffade i somras. Dels ger det lite mjukare gång (M3 är ju rätt hårt/sportigt satt), och dels så har det en stor positiv påverkan på förbrukning och räckvidd.

Tycker personligen att det oftast är en dum modegrej med löjligt stora fäljar på hjulen. Oftast bättre att gå ner i storlek av nämnda skäl. Förutom att man gör av med mindre el, så blir det ju även mycket billigare att köpa däck till. Ser ingen som helst vits med att gå upp i storlek (om man inte är tvungen för tillverkaren och modellens spec).

Gick inte att få på mindre än 19" på min mach e gt för då ryms inte skivorna. Jag håller med i vad du säger från att ha haft 22 tum fälgar på tidigare suvar.

Permalänk
Medlem

Ken Block E-tron GT

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Gick inte att få på mindre än 19" på min mach e gt för då ryms inte skivorna. Jag håller med i vad du säger från att ha haft 22 tum fälgar på tidigare suvar.

Jo, det är ett problem med M3P också om man tar original 18" från Tesla så passar de inte pga. bromsoken. Vet dock att många lyckats lösa det med spacers, eller med tredjepartsfälgar som har från start direkt plats för större bromsok (utan spacers eller andra moddar). Kan vara värt att checka om det finns till din bil också.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Lite info till er som beställt Marvel R i färgen Kirin Grey:

Försäljaren på Hedin ringde idag angående min Marvel R Performance och meddelade att jag måste byta färg då dom inte får in den alls längre. Endast ett fåtal av de tidiga beställningarna med färgen Kirin Grey levererades men det blir inga fler. Jag beställde 29e oktober, så jag antar att alla runt det datumet eller senare blir tvungna att byta färg ifall ni valde Kirin Grey. Ni lär säkert bli uppringda om ni inte redan blivit det. Vissa fick det samtalet redan för flera dagar sen utav ett fåtal säljare, men idag fick fler säljare det beskedet.

Alternativen är byte till:
- Svart med leverans april och framåt
- Vit med uppskattad levereras från kvartal 2 nån gång, så förmodligen April/Maj och framåt
- Original blå med oklart leveransdatum
- 2 nya gråa färger med leverans tidigast Juli och framåt.

Surt sa räven, men va gör man... fick bli en svart istället.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

@SweViver: Var det inte Henry Ford som sa ungefär, "du får välja vilken färg du vill, bara den är svart"?

Svart är elegant, ett helvete att hålla ren men en njutning efter tvätt (har svart själv och skulle inte ha något emot att nästa blir också).

Sa säljaren något om varför en färg tar slut? Jag trodde bilarna byggs och lackas baserat på vilka beställningar som kommit in, med vissa undantag då.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Valde själv 18" på vår gamla elbil, och även vår ny som vi skaffade i somras. Dels ger det lite mjukare gång (M3 är ju rätt hårt/sportigt satt), och dels så har det en stor positiv påverkan på förbrukning och räckvidd.

Tycker personligen att det oftast är en dum modegrej med löjligt stora fäljar på hjulen. Oftast bättre att gå ner i storlek av nämnda skäl. Förutom att man gör av med mindre el, så blir det ju även mycket billigare att köpa däck till. Ser ingen som helst vits med att gå upp i storlek (om man inte är tvungen för tillverkaren och modellens spec).

Fast din M3 är ju också godkänd för 18" som den startar på.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Fast din M3 är ju också godkänd för 18" som den startar på.

Jo, till LR som jag har fn. så är det inga problem. Har beställt de med 18" då det går att få med det direkt från fabrik (hurra, det borde fler tillverkare ta efter). Är supernöjd med det, och skulle absolut inte vilja ha större fälgar!

Det är P som är problemet. Bromsoken är för stora för att Teslas egna 18" skall passa direkt på den (utan modifikation). Finns dock många utmärkta tredjepartsfälgar som fungerar direkt, utan modifikationer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, till LR som jag har fn. så är det inga problem. Har beställt de med 18" då det går att få med det direkt från fabrik (hurra, det borde fler tillverkare ta efter). Är supernöjd med det, och skulle absolut inte vilja ha större fälgar!

Det är P som är problemet. Bromsoken är för stora för att Teslas egna 18" skall passa direkt på den (utan modifikation). Finns dock många utmärkta tredjepartsfälgar som fungerar direkt, utan modifikationer.

Yes samma här. Det som dock är bra är att det är mycket gummi på Kias 19" fälgar som är deras minsta fälgar från fabrik. Är 235/55/19.

Vad är måtten på dina 18" däck på Model 3 från fabrik?

Får kolla med någon däckfirma inför vintern om att kunna köra 18" hjul.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Lite info till er som beställt Marvel R i färgen Kirin Grey:

Försäljaren på Hedin ringde idag angående min Marvel R Performance och meddelade att jag måste byta färg då dom inte får in den alls längre. Endast ett fåtal av de tidiga beställningarna med färgen Kirin Grey levererades men det blir inga fler. Jag beställde 29e oktober, så jag antar att alla runt det datumet eller senare blir tvungna att byta färg ifall ni valde Kirin Grey. Ni lär säkert bli uppringda om ni inte redan blivit det. Vissa fick det samtalet redan för flera dagar sen utav ett fåtal säljare, men idag fick fler säljare det beskedet.

Alternativen är byte till:
- Svart med leverans april och framåt
- Vit med uppskattad levereras från kvartal 2 nån gång, så förmodligen April/Maj och framåt
- Original blå med oklart leveransdatum
- 2 nya gråa färger med leverans tidigast Juli och framåt.

Surt sa räven, men va gör man... fick bli en svart istället.

När beställde du bilen? Jag är också intresserad av den men söker en bil med snabb leverans. Räknade du nåt på leasing kontra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@SweViver: Var det inte Henry Ford som sa ungefär, "du får välja vilken färg du vill, bara den är svart"?

Svart är elegant, ett helvete att hålla ren men en njutning efter tvätt (har svart själv och skulle inte ha något emot att nästa blir också).

Sa säljaren något om varför en färg tar slut? Jag trodde bilarna byggs och lackas baserat på vilka beställningar som kommit in, med vissa undantag då.

Hehe så sant. Haft svart bil förr och håller med om att det är extra stiligt och fräsht än andra färger när den är nytvättad. Men jag måste erkänna att jag är usel på att tvätta bilen regelbundet, så det kommer jag behöva ändra på nu..

Ja Kirin Grey var egentligen alltid menad att vara en färg i "begränsad upplaga" under lanseringen och de tog bort den ur sortimentet i slutet på november eller nåt. Men sen har det visat sig att vi inte får ens en bråkdel av de planerade gråa bilarna till Sverige. Tror det kommit in ett 30-tal totalt sist jag kollade statistiken, kanske max 50 totalt fram tills nu. Alla andra som beställt Kirin Grey måste nu byta färg eller vänta på de nya gråa färgvarianterna (en ljusare och en mörkare), men de kommer ju inte förrän juli eller förmodligen senare i år.

Men äsh, svart blir nog fint. Har idag rullat igenom Youtube klipp med svarta Marvels och färgen växer nu i mina ögon

Skrivet av Steamroad:

När beställde du bilen? Jag är också intresserad av den men söker en bil med snabb leverans. Räknade du nåt på leasing kontra köp?

29e oktober, några veckor efter lansering. Det är långa leveranstider nu. Beställer man idag så är det leverans tidigast i november/december. Dessutom höjde de priserna i slutet på december. Så nu kostar modellerna 300-400kr mer per månad att privatleasa (de körde kampanj i början). Jag bokade R Performance relativt tidigt för 3995 i månaden exkl försäkring och vinterdäck.

Att köpa bilen är inte värt tycker jag. 535 000 kr för Performance (plus extra för vissa färger) och ingen vet vad dessa blir värda om 2-3 år då det är en renodlad kinesisk elbil. Lär hända en hel del med elbilar på 3 år. Med privatleasing slipper jag huvudvärken. Om 3 år lämnar jag tillbaka och tar nåt nytt. Precis som jag nyligen lämnade tillbaka min VW Arteon helt problemfritt.

Om du vill ha snabbare leverans så får du nog kika på andra bilmärken just nu, tyvärr.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes samma här. Det som dock är bra är att det är mycket gummi på Kias 19" fälgar som är deras minsta fälgar från fabrik. Är 235/55/19.

Vad är måtten på dina 18" däck på Model 3 från fabrik?

De däck som följer med M3 LR från fabrik på 18"-fälgarna är "Michelin Pilot Sport 4 235/45 ZR18 98Y XL Acoustic, T0"

Här har du resten vad som följer med för däck från Tesla i Sverige/Europa:

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Ni som tänker leasa en svart bil, tänk på att svart gör alla smårepor väldigt tydliga. Jag har flera polare som har beklagat sig efter att ha fått betala för en massa småsaker och kommit fram till att de aldrig ska leasa en svart bil igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ni som tänker leasa en svart bil, tänk på att svart gör alla smårepor väldigt tydliga. Jag har flera polare som har beklagat sig efter att ha fått betala för en massa småsaker och kommit fram till att de aldrig ska leasa en svart bil igen.

Det gäller ju alla färger iof, du måste se till att åtgärda lackaskador och repor innan man lämnar in den. Men visst jag förstår vad du menar att du ser allt direkt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om man väljer att köpa loss leasingbilen, då kan man väl välja att inte åtgärda skadorna om det är många repor då man köper den i befintligt skick ? Antar att det fungerar så ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Om man väljer att köpa loss leasingbilen, då kan man väl välja att inte åtgärda skadorna om det är många repor då man köper den i befintligt skick ? Antar att det fungerar så ?

antar att det säkert går att deala att du betalar vad det kostat att köpa ut bilen för priset det begärt om fixarna var gjorda. Så slipper betala när lämnar leasingen, men får det "normala" priset som om det hade "normalt" slitage när du köper den.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ni som tänker leasa en svart bil, tänk på att svart gör alla smårepor väldigt tydliga. Jag har flera polare som har beklagat sig efter att ha fått betala för en massa småsaker och kommit fram till att de aldrig ska leasa en svart bil igen.

Svart är supersnyggt! När den är helt ny och ren. Hade det på min förra M3 men var ett helvete att både hålla rent och undvika smårepor. Behövde tvätta bilen väldigt ofta, och emellan dess såg den väldigt smutsig ut.

Denna gången valde jag en metallic mörkgrå färg som jag är extremt nöjd med. Ännu snyggare, och dessutom syns inte smuts i närheten så mycket som på min tidigare i svart.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tool:

Det gäller ju alla färger iof, du måste se till att åtgärda lackaskador och repor innan man lämnar in den. Men visst jag förstår vad du menar att du ser allt direkt

Jo självklart, men de som inspekterar har ju inte supersyn liksom, så det som syns är det som de ser också.

Skrivet av martinot:

Svart är supersnyggt. Hade det på min förra M3 men var ett helvete att både hålla rent och undvika smårepor. Behövde tvätta bilen väldigt ofta, och emellan dess såg den väldigt smutsig ut.

Denna gången valde jag en metallic mörkgrå färg som jag är extremt nöjd med. Ännu snyggare, och dessutom syns inte smuts i närheten så mycket som på min tidigare i svart.

Jo jag gillar också svarta bilar, men är de inte nytvättade så ser de ofta rejält skitiga ut. Svart är heller inte så trendigt för tillfället, vitt har ju varit väldigt vanligt i ett antal år nu och annars är det ju mestadels grå-grön-bruna metallic-nyanser som har rått under ett par decennier liksom.

Skrivet av Daniel75:

Om man väljer att köpa loss leasingbilen, då kan man väl välja att inte åtgärda skadorna om det är många repor då man köper den i befintligt skick ? Antar att det fungerar så ?

Det varierar. Det är faktiskt inte så ofta man får erbjudande om att köpa loss en leasingbil nuförtiden av flera anledningar. Dels är det finansiellt ett något krångligt upplägg där finansbolaget ju äger bilen och de vinner ju inget på att sälja den till dig billigt liksom. Tidigare kunde man få en bra deal emellanåt men det är inte alls lika vanligt nu. Bilhandlaren säljer bilen till dig, och sköter kundrelationen inklusive inspektion och så, men de är egentligen inte mer inblandade än vid ett köp. Sen verkar de ofta exportera bilar, speciellt elbilar till länder där de kan få bonus en gång till, men även fossilbilar kan ju ge mer om de importeras som begagnade till ett land med högre skatt på nybilar exempelvis. Situationen nu påverkar ju en del också, priserna är väldigt höga här vilket ju borde innebära större chans att bilen inte exporteras, men det är inte unikt för oss utan begagnatpriserna är ju höga typ överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Svart är heller inte så trendigt för tillfället, vitt har ju varit väldigt vanligt i ett antal år nu och annars är det ju mestadels grå-grön-bruna metallic-nyanser som har rått under ett par decennier liksom.

Vitt är väl ingen trend?
För de flesta bilar har det som "basfärg" som gör att man sparar 5000-15000kr jämfört med om man skulle välja andra färger, metallic osv. så jag skulle säga av "snålhet" så har vi fler vita bilar och inte att det är mer populärt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donhoz:

Vitt är väl ingen trend?
För de flesta bilar har det som "basfärg" som gör att man sparar 5000-15000kr jämfört med om man skulle välja andra färger, metallic osv. så jag skulle säga av "snålhet" så har vi fler vita bilar och inte att det är mer populärt.

Tja, hönan eller ägget liksom. De sätter ju grundfärgen eller färgerna baserat på vad folk vill ha, men inte det mest populära förstås för de vill ju gärna att folk betalar ett antal tusenlappar för en annan färg. Tidigare var det ofta (klar) röd som var basfärgen men den trenden försvann för kanske åtta år sedan eller så. Och när jag jobbade på Volvo (typ fram till 2008 eller så) exempelvis så var vitt inte en basfärg utan de vita de hade var alla tillval, Alps White, Ice White och vad de hette, de hade väl någon metallic-komponent eller kanske "pärlemor" men de var ju de vita som fanns liksom. Men klarrött var också förhållandevis ovanligt. Jag tror jag såg två XC70 som var röda under mina år där exempelvis och båda var beställda som ledningsbilar för brandmän. Men kort därefter så blev röd vanlig.

En annan trend är ju den här att ha en grå klarlack som nästan ser ut som grundfärg. Men det är ju coolt nu så den tar de betalt för förstås.

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att beställa en Tesla Model 3 LR och ha den 6-7 år, men har hört att försäkringen skenar efter 3 år när man ska helförsäkra den. Någon som vet hur det ligger till?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Kika på en 3 år gammal på bytbil och vad försäkring kostar. Det blir dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ni som tänker leasa en svart bil, tänk på att svart gör alla smårepor väldigt tydliga. Jag har flera polare som har beklagat sig efter att ha fått betala för en massa småsaker och kommit fram till att de aldrig ska leasa en svart bil igen.

Ja det har jag i åtanke.. har som sagt haft svart bil i flera år och vet att allt blir mer synligt, framförallt smuts, pollen osv.
Men vad har man för val liksom. När jag redan väntat på bilen i typ 5 månader så vill jag inte vänta ytterligare 4 månader bara för färgens skull.. beställa något annat märke nu blir både dyrare och ännu längre leveranstid. Sitter liksom utan bil just nu sen några dagar tillbaka och kör sambons när det behövs. Skulle aldrig klara oss på en gemensam bil hela sommaren.

Skrivet av Daniel75:

Om man väljer att köpa loss leasingbilen, då kan man väl välja att inte åtgärda skadorna om det är många repor då man köper den i befintligt skick ? Antar att det fungerar så ?

Ja precis. Men köpa loss en leasingbil i dagens läge är kanske inte så värt pengarna. Den VW Arteon 2019 jag leasade i 3 år och precis lämnade tillbaka tappade tydligen bara runt 40-50 tusen kronor de tre första åren om jag tittar på begagnatmarknaden. Förmodligen tappade den ännu mindre i värde då jag lämnade in den med massa undermil och mer eller mindre mint-kondition. Skulle aldrig köpa loss den för 350-360tkr idag.

Skrivet av martinot:

Svart är supersnyggt! När den är helt ny och ren. Hade det på min förra M3 men var ett helvete att både hålla rent och undvika smårepor. Behövde tvätta bilen väldigt ofta, och emellan dess såg den väldigt smutsig ut.

Ja vi bor tyvärr i ett land där det ständigt är skitigt på vägarna, mer eller mindre året runt. Sen har vi extrem pollen i minst en månad per år, saltade vägar hela vintern, grus överallt fram till maj/juni.. Det är faktiskt något som slår mig varje gång jag är i USA (framförallt i Florida). Man ser knappt en skitigt bil där. De blir aldrig ens dammiga där verkar det som.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Ja det har jag i åtanke.. har som sagt haft svart bil i flera år och vet att allt blir mer synligt, framförallt smuts, pollen osv.
Men vad har man för val liksom. När jag redan väntat på bilen i typ 5 månader så vill jag inte vänta ytterligare 4 månader bara för färgens skull.. beställa något annat märke nu blir både dyrare och ännu längre leveranstid. Sitter liksom utan bil just nu sen några dagar tillbaka och kör sambons när det behövs. Skulle aldrig klara oss på en gemensam bil hela sommaren.

Nej det är klart. I dagens situation får man vara glad om man får en bil.

Citat:

Ja precis. Men köpa loss en leasingbil i dagens läge är kanske inte så värt pengarna. Den VW Arteon 2019 jag leasade i 3 år och precis lämnade tillbaka tappade tydligen bara runt 40-50 tusen kronor de tre första åren om jag tittar på begagnatmarknaden. Förmodligen tappade den ännu mindre i värde då jag lämnade in den med massa undermil och mer eller mindre mint-kondition. Skulle aldrig köpa loss den för 350-360tkr idag.

Ja vi bor tyvärr i ett land där det ständigt är skitigt på vägarna, mer eller mindre året runt. Sen har vi extrem pollen i minst en månad per år, saltade vägar hela vintern, grus överallt fram till maj/juni.. Det är faktiskt något som slår mig varje gång jag är i USA (framförallt i Florida). Man ser knappt en skitigt bil där. De blir aldrig ens dammiga där verkar det som.

Kan bero på att det verkar vara ett folknöje att tvätta sin bil på söndagarna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senjin:

Lite sugen på att beställa en Tesla Model 3 LR och ha den 6-7 år, men har hört att försäkringen skenar efter 3 år när man ska helförsäkra den. Någon som vet hur det ligger till?

Ja.

Det är inget som "skenar" enbart för just M3, Tesla generellt eller ens unikt för elbilar. Det är istället en effekt av hur bilförsäkringar fungerar som är unik för just Sverige (oavsett bilmodell, bilfabrikat eller drivlina).

Orsaken är något som kallas "Vagnskadegaranti", som innebär att vi här i Sverige redan med bilköpet får ett inbyggt påslag på försäljningspriset som innefattar en halv försäkring de första tre åren. Det innebär att istället för att ta en en helföräkring, som normalt i alla andra länder, så räcker det med en halvförsäkring de första tre åren.

Nu skiljer det väldigt mycket vad olika försäkringsbolag tar i premie, så det bästa du kan göra är att kontakta olika försäkringsbolag för att få deras priser. Generellt så skulle jag grovt gissa på ca dubbla kostnaden, men checka som sagt med de olika försäkringsbolagen.

Här är en undersökning från AMS om just priset på halvförsäkringar (som gäller de tre första åren för alla bilar som sagt, och inte bara Tesla eller bara elbilar), men principen är exat den samma som för helförsäkringar; och det är stora variationer mellan olika bolag! Det lönar sig verkligen att inte acceptera första bästa pris eller offert.

Elbilsförsäkring – stora pengar att spara om du väljer rätt

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20210817/...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

En teori som flyter runt är att Tesla (och andra) kommer sluta med vagnskadeförsäkring som en del i priset i Sverige när taket på vad bilen för kosta för att erhålla elbilsbonus införs.

Hade väl på många sätt varit bra om den kostnaden blev separat och konkurrensutsattes också, så tror jag välkomnar en sådan utveckling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajn:

En teori som flyter runt är att Tesla (och andra) kommer sluta med vagnskadeförsäkring som en del i priset i Sverige när taket på vad bilen för kosta för att erhålla elbilsbonus införs.

Hade väl på många sätt varit bra om den kostnaden blev separat och konkurrensutsattes också, så tror jag välkomnar en sådan utveckling.

Ja. Många biljournalister har lobbat för detta ett tag nu, men det har inte hänt än så vi får väl se hur det går.

Ett annat problem är ju att kostnaden för försäkringar inte riktigt går ihop med riskerna. Nya bilar är inte direkt dyrare att försäkra än äldre trots att de är mycket dyrare att ersätta och liknande, så försäkringsbolagen subventionerar försäkringar för nya bilar genom högre priser på äldre.

Permalänk
Medlem

Från Expressen:
"Flera ägare av Kias nya elbil EV6 har problem med kupévärmen.
Biltidningen Teknikens Världs testlag hade samma problem när bilen var med vintertestet – Teknikens Värld nummer 2 2022 - och nu väntar många på att Kia ska lösa problemet.
– Det är förstås ett problem att de lanserar en bil på vintern där värmen inte fungerar, säger Kia EV6-ägaren Johan Karlsson.
Andra som drabbats av värmeproblem är ägare av Tesla Model Y."

Jag todde de hade luftvärmepump och skulle kunna klara det bättre, eller det kanske mest hjälper ned till 0 grader, sedan är det värmepaketet som måste ta över och är för klent dimensionerat i de ovan ? Har någon läst hela artikeln ? Den ligger bakom betalvägg.

Permalänk
Medlem

Ingen som har aftonbladet plus som kan visa texten?
https://www.aftonbladet.se/bil/a/a7Bjw2/elbil-till-fjallen-un...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Ingen som har aftonbladet plus som kan visa texten?
https://www.aftonbladet.se/bil/a/a7Bjw2/elbil-till-fjallen-un...

Det är typ ingen text, bara en 9 minuters video. Går ej dela den..

"Köra elbil till fjällen under sportlovet.
Hur funkar det – med tanke på köer till laddstationer och den sämre räckvidden på vintern?
Glenn Lindberg bestämde sig för att testa.
Han tog en VW ID.4 GTX och drog från Stockholm.
Så lång tid tog det till målet – och då blev resan en mardröm.
Kolla in hela resan i tv-klippet!"

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal