Apple livesänder "Peek Performance" ikväll klockan 19:00

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Återigen.. Det är skillnad på dyrt och mycket pengar. Med tanke på målgruppen för dessa maskiner så är det inte speciellt dyrt. Det är knappt ens mycket pengar i sammanhanget.

Här har du en länk till en referensmonitor som används av samma kategori företag som köper Mac Pros..
https://www.bpm-media.de/en/products/post-it/video-monitor/27...

Självklart. Och med dyrt menade jag för vanliga användare som tänker byta ut deras "gaming desktop". Ingen skillnad på detta att en billig konsumentmultimeter finns för under 100lappen. Ska man ha något vettigt professionellt som kan simulera givare så kostar de runt 20 000kr.
Förr i tiden körde större filmstudio med Silicon Graphics de var dyra, nu har de säkerligen mac pro istället. Där säkerligen den stora kostnaden är servrarna.

*edit*
Skärmen du länkande till visar tydligt vad jag tycker med ful. Mina egna datorer, med skärmar ser inte precis snygga ut. Men de är köpt för rent praktisk.
Inom Apple världen så ingår det ofta att man har köpt något som ska vara riktigt kompakt, se snyggt ut och inte en massa kablar. Och så tittar man på folk som visar upp deras arbetsplats på linkedin och tänker, tusan de har ju mer oordning än mig och detta i en bild som de la ut som reklambild för sitt företag..

Men det är som sagt otroligt svårt för Apple med skärmar då folk där har så vilda smaker i vad de vill ha och de skulle tvingas tillverka så många modeller, vilket skulle leda till höga kostnader och de inte blir prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart. Och med dyrt menade jag för vanliga användare som tänker byta ut deras "gaming desktop".

Jadu, det blir väldigt dyrt om man byter sin gaming desktop mot en Mac Pro. Varför man nu skulle göra det? Det är två helt olika typer av datorer, Mac har ju dessutom fortfarande uselt/icke existerande stöd för många spel.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min önskelista är:
Vi är många som använder dockor till våra laptops. Det finns dåliga universell att köpa och från tillverkaren svindyra dockor som konstigt nog inte heller är så bra. Men tänk om Apple kunde lyckas göra en riktigt grym docka som passar alla deras laptop och man kunde med Apple känna att här är det schysst kvalité. Vilket man inte gör med nuvarande lösningar från något märke, där det raka motsatsen känns som en budgetlösning man har för att spara pengar.

Tror inte Apple kommer göra en docka, de har denna för de som önskar: https://www.apple.com/se/shop/product/MUF82ZM/A/usb-c-digital...

Har man en vettig skärm behöver man ingen docka. USB-C med PD från skärmen och sen ansluter man det man behöver till skärmen. Dell har börjat komma med riktigt intressanta skärmar för just denna typ av användning, kolla t.ex. in denna:
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/dell-ultrasharp-32-4k-us...

Ryktas om att Apple kommer med en skärm med lite mer human prislapp också, den kan bli riktigt intressant.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Tror inte Apple kommer göra en docka, de har denna för de som önskar: https://www.apple.com/se/shop/product/MUF82ZM/A/usb-c-digital...

Har man en vettig skärm behöver man ingen docka. USB-C med PD från skärmen och sen ansluter man det man behöver till skärmen. Dell har börjat komma med riktigt intressanta skärmar för just denna typ av användning, kolla t.ex. in denna:
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/dell-ultrasharp-32-4k-us...

Ryktas om att Apple kommer med en skärm med lite mer human prislapp också, den kan bli riktigt intressant.

Bilden längst ner med 2st skärmar och 1st kabel från laptoppen är det man helst vill ha bortsett från trådlös.
Nå vi får se vad som kommer. Ett problem är bandbredd så kanske om 5år får man det jag önskar för "vanligt bruk".
Min definition av vanligt bruk -En kabel räcker till 2st högupplösta skärmar med hög uppdateringsfrekvens, +Ethernet + satahastighet av en ssd. D.s.v. något många här redan har fast inte genom en enda kabel.

Det är för övrigt därför jag väntar så mycket på nästa usb gen. Då många säger att vanliga användare inte behöver ha snabbare usb, men i framtiden så sitter nog gemene användaren med endast en kabel till skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ryktas om att Apple kommer med en skärm med lite mer human prislapp också, den kan bli riktigt intressant.

Samma rykten påstår att den "humana prislappen" ligger på $2,500, vilket med svensk moms garanterat blir mer än 25 000kr. Perfekt till en 8000kr Mac Mini..?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Samma rykten påstår att den "humana prislappen" ligger på $2,500, vilket med svensk moms garanterat blir mer än 25 000kr. Perfekt till en 8000kr Mac Mini..?

27 och 32" rykte:
https://www.macrumors.com/2021/12/15/lg-pro-display-xdr-apple...

Klart det inte blir billigt, vill man ha billigt så finns en myriad andra skärmar att köpa, men kanske lite mer humant än nuvarande XDR skärm som börjar på 60 kakor. Och ja, säkert perfekt till en mac mini, skärm är den komponent man ska lägga mest pengar på.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Komigen ny 27” imac!

Den har jag också väntat länge på nu! Det är verkligen dags. Tyvärr ryktas det om att fokuset kommer ligga på Mac mini och en helt ny datorklass som kommer kallas Mac Studio - som förväntas vara en större Mini i form av en kub. Större format, mer kraft. iMac kommer nog senare i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

27 och 32" rykte:
https://www.macrumors.com/2021/12/15/lg-pro-display-xdr-apple...

Klart det inte blir billigt, vill man ha billigt så finns en myriad andra skärmar att köpa, men kanske lite mer humant än nuvarande XDR skärm som börjar på 60 kakor. Och ja, säkert perfekt till en mac mini, skärm är den komponent man ska lägga mest pengar på.

Helt rätt, skärmen bör kosta det dubbla av grafikkortet. 😂 har man inte råd med det, så har man inte råd med grafikkortet till att börja med

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

I samband med detta så dubblerar Mastercard din kreditgräns - Only for apple
(ironi)
// LZ

Permalänk

Väntar. Jag tänker mer och mer på nästa macbook pro. Den blir säkert bra, men jag hoppas något mer som vanligt folk har råd med.
Jag gissar på presentation som visar att om man jobbar med filmproducering och ska ha bra saker så köp en macbook pro. Där de kommer vissa prestandajämförelser emot windows mediamaskiner.

Permalänk
Medlem

Iphone SE har alltid känts väldigt attraktiv om man ser till hårdvaran och prislapp, och det är en telefon som jag har i åtanke när jag kikar efter ny telefon, men den hade varit mer intressant om Apple uppdaterade designen då den känns väldigt föråldrad. Som det verkar från alla rykten så kommer det vara samma gamla tråkiga design, så det blir nog inget köp den här gången heller.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Bådar inte väl att dollarn är 20% dyrare än för ett år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag tror att de med “Peak performance” kommer släppa en stationär dator med kraftfull variant av M1 alternativt M2. Frågan är om det blir en Mac Pro, Mac Mini alternativt något mittemellan som Mac Studio som det ryktats om? Personligen skulle jag vara intresserad av en ny MacBook Air eller motsvarande med 15-16 tums skärm. Det är önsketänkande som jag tyvärr inte tror kommer införlivas.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

Det ryktas om en ny iPad Air 5. https://wccftech.com/ipad-air-5-to-feature-apples-m1-chip-cou...
Och det är inte ett dugg fel att den blir bättre.
Om man ser till 4an var dock mina 2 största invändningar:
* Priset nästa 7000kr om man skulle ha den enklaste moderna iPaden
* Förvaring av pennan.
Det är dock inte alls fel att man både får snabbare iPad med bättre, skärm, ljud, kamera etc. Men det är de 2st saker ovanför som framförallt gjorde att jag inte köpte. Bra förvaring av pennan är ett fysisk komplicerat problem som typ aldrig går lösa, såvida Apple inte har formbar penna, lite som Terminator 2.

Permalänk
Inaktiv

Iphone med USB-C snälla snälla snälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Iphone med USB-C snälla snälla snälla

Tidigast i höst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stege99:

Tidigast i höst.

Ingen panik men det vore bra om de kunde bekräfta så man kunde avvakta med en ny android lur

Permalänk
Medlem

Mac Studio,
Som en tjockare Mac Mini.

Edit:
Verkar bli bra prestanda.

Men när de presenterade MacBook Pro med M1 Pro och M1 Max så lät det som att allt var amazing.
Men när de väl fanns ute på marknaden så verkade det mera som att ja, om man "använder den rätt" (rätt workloads) så var de grymt bra. Men inte så otroligt bäst på allt som de fick det att låta som först.

Skulle tro att det är lite liknande här.
För rätt användare så är de säkert grymma.
Men troligtvis inte rätt lösning för alla.

Men om de börjar på 2000 USD.
Säg om de skulle kosta runt 25000kr inkl moms här (blir säkert dyrare).
Då är de betydligt prisvärdare än MacBook Pro för den som inte behöver kunna använda datorn på tåget eller andra ställen en stationär inte är ett alternativ.

Permalänk
Medlem

En fråga: Varför står alla i presentationen så jäkla konstigt? Ser så artificiellt ut. Varför inte bara vara lite avslappnade istället. Det är ju inte live..

Förövrigt verkar ju Mac studio trevlig. Kommer väl bli svinigt dyr.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Mac studio verkar riktigt bra dator för den grupp som köper en dator för filmredigering med hög budget.

iPad Air 5 var som jag trodde. Inte alls fel. Men ska man ha penna, tangentbord och lite annat och man närmar sig 10 000kr.

Permalänk

$2000 display stand på ingång?

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

$2000 display stand på ingång?

Helst 3000$

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Musikälskare

Sitter bänkad, så spännande!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Master of Overkill

1599$ på studio display är fan bra pris!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Saknar skärmen verkligen ProMotion? Hur kan dem baka in så pass mycket godis i den men välja bort det i så fall?!

Permalänk
Medlem

Ingen ny Mac mini 😔
Mac studio lär ju bli dyr här i Sverige.

Satan vad sur jag blir när dom produkter jag vill köpa fan aldrig uppdateras.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Darn it, inga nyheter om Airpods Pro 2.. Aja, får bli första generationen Airpods Pro istället!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mocklis:

Jag blev rejält förvånad

Trodde typ 2500$

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

M1 Ultra - som två sammansatta M1 Max - är verkligen next lvl sh*t! Kul att ryktena om Mac Studio stämde, skulle vilja redigera film på en maxad sådan. Verkligen ultra!