Elgiganten fortsätter sälja RTX-kort men levererar inte till kunder som väntar på beställningar

Permalänk
Medlem

Elgiganten fortsätter sälja RTX-kort men levererar inte till kunder som väntar på beställningar

tänkte uppdatera angående @Elgiganten

Jag har sedan de skrev i den här tråden varit skeptiskt och tror inte att de haft för avsikt att skicka ut samtliga kort till alla som väntat utan att det istället skickar några få kort för att det ska se bra ut och hoppas folk avbokar och det har de bevisligen inte gjort efter 1,5 år.

Jag har nu gjort en beställning via Elgiganten på faktura och fått hem ett 3080 kort och begärt att de ska kvitta den mot min order som jag redan betalat för i september 2020, Får se om de kommer försöka komma runt det. ARN är även de informerade om att Elgiganten fortsätter att sälja kort utan att ha ersatt alla som väntar. Jag rekommenderar återigen alla som väntar att ta det via ARN och lägg ett köp på faktura på 3080 på Elgiganten, ta emot ordern och bestrid fakturan samt hänvisa till din ursprungsorder.

Via ARN har det informerat att det inte har kort i lager fast det vid flertalet tillfällen fortsätter sälja dessa på hemsidan så jag tror att deras case där är lönlöst. se till att ha med Printscreen på att de säljer via hemsidan på er anmälan. Jag kan skicka printscreen via pm. förhoppningsvis får det Elgiganten att beta av sin kö nu istället för att inte svara upp.

Jag kommer uppdatera här om vad det svarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Jag har sedan de skrev i den här tråden varit skeptiskt och tror inte att de haft för avsikt att skicka ut samtliga kort till alla som väntat utan att det istället skickar några få kort för att det ska se bra ut och hoppas folk avbokar och det har de bevisligen inte gjort efter 1,5 år.

Jag har nu gjort en beställning via Faktura och fått hem ett 3080 kort och begärt att de ska kvitta den mot min order som jag redan betalat för i september 2020, Får se om de kommer försöka komma runt det. ARN är även de informerade om att Elgiganten fortsätter att sälja kort utan att ha ersatt alla som väntar. Jag rekommenderar återigen alla som väntar att ta det via ARN och lägg ett köp på faktura på 3080 på Elgiganten, ta emot ordern och bestrid fakturan samt hänvisa till din ursprungsorder.

Via ARN har det informerat att det inte har kort i lager fast det vid flertalet tillfällen fortsätter sälja dessa på hemsidan så jag tror att deras case där är lönlöst. se till att ha med Printscreen på att de säljer via hemsidan på er anmälan. Jag kan skicka printscreen via pm. förhoppningsvis får det Elgiganten att beta av sin kö nu istället för att inte svara upp.

Kul lösning, det blir ju ett täckningsköp, men i princip utan risk... ska bli spännande att se utvecklingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Jag har nu gjort en beställning via Elgiganten på faktura och fått hem ett 3080 kort och begärt att de ska kvitta den mot min order som jag redan betalat för i september 2020, Får se om de kommer försöka komma runt det. ARN är även de informerade om att Elgiganten fortsätter att sälja kort utan att ha ersatt alla som väntar. Jag rekommenderar återigen alla som väntar att ta det via ARN och lägg ett köp på faktura på 3080 på Elgiganten, ta emot ordern och bestrid fakturan samt hänvisa till din ursprungsorder.

De har haft många kort i lager vid flertal tillfällen, bara att det ej synts via hemsidan.

Vet detta då jag känner folk som jobbar där.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

De har haft många kort i lager vid flertal tillfällen, bara att det ej synts via hemsidan.

Vet detta då jag känner folk som jobbar där.

Ja vid det här laget är det väl uppenbart att det bara skiter i sina kunder. De svarar inte ens längre på mejl.. Vi får se hur dom hanterar det här nu.

@Elgiganten uppmanar er att informera om hur många som fortfarande väntar på kort och hur ni förväntas lösa det? Ni hade för någon vecka sedan skicka ca 42 kort totalt på 6 månader inklusive avbokningar från det att ni informerade att ni skulle ersätta alla kunder som väntat.
Hur har ni tänkt jobba av resten av kön?

Permalänk
Medlem

Ni som har fått erbjudande om ett kort från elgiganten men har tidigare fått kompensation för all den eviga väntan, har dom dragit det på priset? I mitt mejl står det

Eventuella tidigare kompensationer räknas in i den totala kostnaden. Menar dom att om jag har fått 1500 i ersättning så ska priset öka med 1500kr?

Permalänk
Medlem

Jag fick idag mail från Elgiganten med erbjudande om kort till betalt ursprungspris +1000:- presentkort. Datumet för min beställning (tror) jag var 2020-10-05. Valde Palit GameRock, 10GB, fanns inget 3080 ti på listan som jag såg någon annan hade fått. Men hur som, slutet gott, även om det snart är dags att ladda för nästa generations grafikkort! HAHA.

*Edit - syftade självklart på 3080 12GB och inte 3080 ti.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 - AMD 5700X3D - Noctua NH-D15S Chromax Black - MSI Suprim X 3090 - Samsung 970 EVO Plus 1TB NVME - Samsung 860 EVO 1TB SSD - ASUS ROG B550-F Gaming Wi-fi - 2x16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 - EVGA SuperNOVA G2 850W - LG OLED55CX - Steelseries Rival 710 - Steelseries Apex 150 Keyboard - Steelseries
Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Fick erbjudandet igår från Elgiganten och tog det. Min beställning var från 2020-10-01 tror jag så gått över på oktober nu då.

Permalänk

Hmm. Beställt 27/9. inte fått något mail. @Elgiganten

Permalänk
Medlem
Skrivet av mercipoco:

Hmm. Beställt 27/9. inte fått något mail.

Dubbelkolla skräpposten då. Man har bara 24 timmar på sig att svara, sen hamnar man i en väntelista 30 dagar och efter det försvinner man helt. Om inte får du nog ta kontakt med giganten.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 - AMD 5700X3D - Noctua NH-D15S Chromax Black - MSI Suprim X 3090 - Samsung 970 EVO Plus 1TB NVME - Samsung 860 EVO 1TB SSD - ASUS ROG B550-F Gaming Wi-fi - 2x16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 - EVGA SuperNOVA G2 850W - LG OLED55CX - Steelseries Rival 710 - Steelseries Apex 150 Keyboard - Steelseries
Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Trevligt, min tur snart då, jag beställde den 7:e. Det var inte ett 3080ti som några kunde välja, det var 3080 med 12gb minne. Det är iofs nästan ett ti

Då borde det vara din tur snart! Juste 3080 12gb, de stämmer my bad.

Visa signatur

Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var inte 3080ti på listan, det var 3080 12GB

Ajjemen, stämmer.

Visa signatur

Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@mrE1: Detta hörde inte till den andra tråden, så jag bröt ut den till en egen tråd. Mycket intressant ämne som jag tycker borde få egen plats i forumet och in drunkna i en megatråd.

Tråden även flyttad till "Konsumenträtt".

/Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Uppdatering @elgiganten ,Fick ett luddigt svar att någon skulle återkomma som var ansvarig. Dock ingen som kontaktat mig än. Sen gjorde de en halv kreditering på mellanskillanden mellan korten men det står att jag ska betala 7990 kr, (har redan betalat för första ordern) jag skrev att det verkar blivit fel igen och att jag inte kommer betala någonting. Får se vad de svarar. Kommer fortsätta uppdatera här när nått nytt händer.

Permalänk
Medlem

Uppdatering, Efter ca 50 mejl till kundsupport samtal osv senaste 1,5 året så har jag nu fått ordern kvittad. jag fick noll respons från kundservice i det här ärendet senaste veckan också utan det svarade endast via ARN. Så vill ni få igenom ert köp som jag gjorde måste ni nästan ha ett ärende där annars tror jag EG struntar i det.

Glad över att ha fått kortet men sjukt trist att man måste vara en riktigt jobbig jä'vel för att få rätt. Kommer i största möjliga mån undvika EG framåt pga den icke servicen @Elgiganten stått för.

Permalänk
Medlem

Har ett rtx 3070 kort som jag beställde typ maj kanske det var, går väl sådär. Hörde av mig till dom i början av februari, då var det "i nästa leverans skulle jag få". Kanske skulle skickat ett nytt mail snart, tror jag ska skicka ett nytt mail till veckan och höra.

Permalänk
Skrivet av mercipoco:

Hmm. Beställt 27/9. inte fått något mail. @Elgiganten

Uppföljning:

Har då varit i kontakt med @Elgiganten som meddelade att de inte avser att hålla löftet de gav här på sweclockers trots bekräftad köplats från Alex. Detta eftersom jag nobbade deras första erbjudande om att betala mellanskillnad på 3000 kr.

"Hejsan,

Erbjudandet som gäller är det som min kollega ringt dig om. Har du tackat nej till det så kan vi dessvärre inte erbjuda något bättre.

Ha en fin dag!

Med vänlig hälsning
Samuel
Elgiganten Kundcenter"