2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem

Dags att göra något åt den skattefria reseersättningen på 18.50 / milen för jobbresor ...

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte så mycket att tillägga annat än att den här tråden har åldrats som mjölk, speciellt senaste månaden eller två!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

20:- litern hade varit nice. 😁

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem

Tycker att det är intressant att klimatförnekaren Putin kanske blir den starkaste katalysatorn för ett fossilfritt samhälle. Task failed successfully.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Något som tog mitt cykelskämt lite för seriöst?

Nej jag hängde inte med diskutionen tidigare utan såg det bara i förbifarten om man säger så.
Annars vanligt förekommande åsikt så jag var tvungen att dra "lat kortet"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Dags att göra något åt den skattefria reseersättningen på 18.50 / milen för jobbresor ...

Nu är vi väl iofs lite och tangerar inläggets ämne men ändå.

Som reseavdraget är uppbyggt så är det ju inte glesbygden som får tillbaka något utan främst kapitalstarka kranskommuner till Stockholm, Göteborg och Malmö (där en majoritet inte torde uppfylla kraven på minst en timme sparad per resväg).

Vore ju faktiskt betydligt smartare att revidera skattesystemet i sin helhet och ta bort alla olika möjligheter till avdrag till förmån för sänkt skatt generellt.

Privata utgifter ska inte medge skatteavdrag, utan bör ju istället hanteras genom högre grundavdrag eller motsvarande skattesänkning generellt på arbete.

Som sagt, finns en hel del avdragsmöjligheter som istället borde läggas som generellt sänkt skatt; Reseavdragen, möjligheterna att dra av olika former av räntor samt RUT/ROT (som många säger har gjort enorma nyttor genom minskat svartarbete). Men varför blir det bättre av att Svensson får möjligheter till avdrag istället för att själv få välja vad hen ska spendera sina pengar på?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nu är vi väl iofs lite och tangerar inläggets ämne men ändå.

Som reseavdraget är uppbyggt så är det ju inte glesbygden som får tillbaka något utan främst kapitalstarka kranskommuner till Stockholm, Göteborg och Malmö (där en majoritet inte torde uppfylla kraven på minst en timme sparad per resväg).

Vore ju faktiskt betydligt smartare att revidera skattesystemet i sin helhet och ta bort alla olika möjligheter till avdrag till förmån för sänkt skatt generellt.

Privata utgifter ska inte medge skatteavdrag, utan bör ju istället hanteras genom högre grundavdrag eller motsvarande skattesänkning generellt på arbete.

Som sagt, finns en hel del avdragsmöjligheter som istället borde läggas som generellt sänkt skatt; Reseavdragen, möjligheterna att dra av olika former av räntor samt RUT/ROT (som många säger har gjort enorma nyttor genom minskat svartarbete). Men varför blir det bättre av att Svensson får möjligheter till avdrag istället för att själv få välja vad hen ska spendera sina pengar på?

För att avdragsmöjligheter styr att dina pengar används mot att fler jobb skapas. Får du spendera dem som du vill kanske det blir till något utomsockens casino eller någonstans utomlands

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Glöm inte att många av de här laddhybriderna och elbilarna där svenska skattebetalare betalat 20-90k i bidrag sedan åker utomlands. Kronan är svag och begagnat utbudet är rekordlågt, bilhandlare slåss om bilar nuförtiden.

Malus skatten gör ju dessutom att fler vill ha 3+ år begagnade bilar som inte kostar 11.000:- i årsskatt för en 190 hästars diesel.

Samtidgt höjs bilskatterna mer och mer och förmånsvärden är också rejält höga nu och i stort sett omöjliga att räkna på. Under tiden man leasar en bil i 3 år (tjänstebil osv osv) så har ju bilförmånsberäkningen ändrats igen.

Det är många saker i svensk bilpoltik de senaste åren som verligen är helt SINNESJUKA och kostar OFANTLIGT mycket pengar

Därför jag köpte en bil Juni 2018 för löjligt bra pris jämfört med dagens priser och ynkliga 700kr i skatt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Surt att man har en Diesel. Känns lite som att andrahandsvärdet gått upp i rök

Tror inte du behöver vara alltför orolig. En brist på olja kommer driva upp priserna på drivmedel i hela västvärlden och produktionskapaciteten på elbilar är högst begränsad. Vad folk kommer välja mellan i fortsättningen kommer alltså alltjämt vara bensin- eller dieselbil. Och visst är dieseln dyr just nu, men det är även bensinen. Och ser vi på liter/mil skulle diesel behöva ligga på runt 29 kr/liter för att vara i paritet med en bensinbil.

Vad vi däremot sett är att elbilarna ökat ordentligt i värde. Har länge funderat på att skaffa en begagnad Renault Zoe som andra-/förstabil och några månader sedan gick de att köpa för runt 65 000 - 70 000 kronor. Idag får man ge iaf 20 000 - 30 000 kronor till. Just eftersom alternativkostnaden ökar när priset på drivmedel ökar.

Permalänk
Medlem

lägg till en nolla på eran milersättning så får ni tillbaka mycket av tramset idag (skatten).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej jag hängde inte med diskutionen tidigare utan såg det bara i förbifarten om man säger så.
Annars vanligt förekommande åsikt så jag var tvungen att dra "lat kortet"

Haha det är okej, ibland är det svårt att se när folk är sarkastiska / skämtsamma på nätet!

Skrivet av Oliver91:

Därför jag köpte en bil Juni 2018 för löjligt bra pris jämfört med dagens priser och ynkliga 700kr i skatt

Ja något är ju hål i huvudet när jag betalade för min 2017 BMW 335xD 2767:- i årsskatt och nu betalar jag nästan 3300:- för min mazda 3 och 118 hästar mildhybrid..

Som jag misstänkte så höll sig värdena på de lågt skattade "för" reggade bilarna med stora motorer otroligt väl, hade fått samma om inte mer pengar än vad jag sålde 335:an för 2019..

Men att det skulle bli sådan här brist och slagsmål efter specifika modeller hade jag aldrig kunnat förutspå i min vildaste fantasi.

Permalänk
Medlem

Föraktet mot vår regering är massivt på min arbetsplats, massiv skatt på bränsle med helt sjuk reduktionsplikt samt elbilsrabatten är rätt enkla måltavlor som får extremt med hat. Alla förstår t.ex. inte fördelen med att ge "rika" människor rabatt på sin 600-700k bil medans alla andra ska skattas stenhårt ner i rännstenen.

Frågan är ju hur länge folk kommer att knyta näven i fickan, när man inser att man får samma peng i slutet av månaden av att ligga hemma sjuk/vab som att ta sig till jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Föraktet mot vår regering är massivt på min arbetsplats, massiv skatt på bränsle med helt sjuk reduktionsplikt samt elbilsrabatten är rätt enkla måltavlor som får extremt med hat. Alla förstår t.ex. inte fördelen med att ge "rika" människor rabatt på sin 600-700k bil medans alla andra ska skattas stenhårt ner i rännstenen.

Frågan är ju hur länge folk kommer att knyta näven i fickan, när man inser att man får samma peng i slutet av månaden av att ligga hemma sjuk/vab som att ta sig till jobbet.

Men tänk på miljöööön, och så existerar ju bara storstäder, det finns ingen landsbygd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Föraktet mot vår regering är massivt på min arbetsplats, massiv skatt på bränsle med helt sjuk reduktionsplikt samt elbilsrabatten är rätt enkla måltavlor som får extremt med hat. Alla förstår t.ex. inte fördelen med att ge "rika" människor rabatt på sin 600-700k bil medans alla andra ska skattas stenhårt ner i rännstenen.

Frågan är ju hur länge folk kommer att knyta näven i fickan, när man inser att man får samma peng i slutet av månaden av att ligga hemma sjuk/vab som att ta sig till jobbet.

Well. Att skylla enbart på regeringen eller MP är inte helt rätt. Mycket som drabbar din plånbok i dagens läge är på grund av beslut som tagits de senaste 15-20 åren av samtliga partier förutom SD & V.

Allt som berör problematiken kopplat till energitillförseln i dina eluttag är samtliga partier skyldiga till förut L, KD, SD & V. Se Energiöverenskommelsen år 2016.

Allt som berör problematiken med Reduktionsplikten som det senaste 12 månaderna drivit upp priserna på bränsle markant är samtliga partier skyldiga till förutom SD.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Problemet är ju bara att man premierar elbilar. Dvs de som har råd med en elbil får bidrag. Men ensamstående mamman som jobbar på Coop har bara råd att köpa en begagnad bil för 30k, så hon får stå för skatten så att de rika kan få elbils-bidrag. Det är ju sådana som henne som man ska hjälpa!

Man premierar inte bara elbilar och det bidraget som ges är fortfarande rätt futtigt.
Sen är det säkerligen så att den ensamstående mamman inte bor så att hon kan ladda över natten, det försvårar ytterligare.
Gasbil har ju premierats rätt länge och sett till skatt så görs det fortfarande samt att man gör miljön en tjänst.
Så för den ensamstående mamman så kan absolut en gasbil vara en lösning.

Men skulle det vara så att det kom ett bidrag för drivmedel för folk som tjänar under 400.000 och som måste transportera sig till jobbet med bil så ser jag det som positivt. Och finansiera det genom att öka skatten på tobak, alkohol och ta bort bidrag såsom barnbidrag för hushåll med en hög gemensam inkomst.

Permalänk
Medlem

För miljöns skull måste drivmedelsförbrukningen minska rejält. Saknar statistik på om de ökade priserna har fått ner förbrukningen. Jag befarar att inget hänt för jag tycker folk kör som vanligt. Annat var det förr. Jag var barn på 50-talet. På morgonen var gatorna fulla av folk som cyklade till jobbet. Bilar var sällsynta på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tror inte du behöver vara alltför orolig. En brist på olja kommer driva upp priserna på drivmedel i hela västvärlden och produktionskapaciteten på elbilar är högst begränsad. Vad folk kommer välja mellan i fortsättningen kommer alltså alltjämt vara bensin- eller dieselbil. Och visst är dieseln dyr just nu, men det är även bensinen. Och ser vi på liter/mil skulle diesel behöva ligga på runt 29 kr/liter för att vara i paritet med en bensinbil.

Vad vi däremot sett är att elbilarna ökat ordentligt i värde. Har länge funderat på att skaffa en begagnad Renault Zoe som andra-/förstabil och några månader sedan gick de att köpa för runt 65 000 - 70 000 kronor. Idag får man ge iaf 20 000 - 30 000 kronor till. Just eftersom alternativkostnaden ökar när priset på drivmedel ökar.

Det var ju skönt att höra.

Elbil är en sådan grej som man kanske hade velat köpa ny om det går just pga. att utvecklingen inom elbilsområdet går så oerhört for fram? En tre år gammal laddhybrid känns nästan omodern idag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Det är fortfarande bättre att fokusera på att sprida skatterna bättre. Höj skatterna rejält på allt som är onödigt lyx, kläder, kött, elektronik. Att ha skyhöga skatter på bara energi i allmänhet är ju helt befängt. Sprid den på onödig konsumtion, för INGEN behöver ny elektronik varje år, men de som tångt vill ha det borde få betala ordentligt för att milökompensera detta.

Tänker mig ett 4080Ti för 80K, mumma

Edit: Gäller alltså om vi fortsätter låtsas att det alls har med miljö att göra.

Det finns förstås olika strategier för att styra beteenden med skatter och subventioner, men det borde vara bra och viktigt att ha någon logik bakom. Alltså att det som faktiskt orsakar mer utsläpp beskattas mer, inte efter vad någon bedömer som essentiellt och "lyxigt". Och personliga transporter är ju ändå rätt katastrofalt ur den synvinkeln. Om du exempelvis åker till Ica och köper en klase bananer som har odlats i en helt annan världsdel, vattnats, besprutats, beskurits och så vidare, och förstås transporterats hit via båt i något kylrum och så, så är ändå påverkan från din bilresa till och från affären en väldigt stor del av de totala utsläppen från detta flöde, även om du köper ett par matkassar och slår ut denna transports effekt över alla produkterna.

Detta är inte så uppenbart för alla. Mina svärföräldrar exempelvis är ganska snåla och har en odlingslott där de odlar bland annat potatis och lök. De köper inte ekologiska produkter för de tycker att de gör tillräckligt för miljön med sin odling, men i praktiken är ju deras odling en katastrof ur den aspekten. De åker (diesel-) bil till deras lott flera gånger i veckan under sommarhalvåret för att sätta, vattna, plocka ogräs och så vilket ju orsakar väldigt mycket utsläpp jämfört med att låta en bonde odla dessa potatisar och lökar på ett effektivare sätt liksom.

Å andra sidan kan man ju se det från ett högre perspektiv lite. En av industrins största bedrifter förra århundradet är i mina ögon att de lyckades skifta skulden från sig själva till konsumenten. De lyckades få det till att det var konsumentens fel med nedskräpning exempelvis istället för industrin som sprutar ut engångsförpackningar konstant. Det är konsumentens fel som flyger på semester till Thailand inte flygbolaget som säljer biljetter för en spottstyver och inte betalar någon skatt för sina utsläpp. Sverige har ju anammat denna bild rejält, inte bara i skuldbeläggning för konsumtionen utan också i beskattning. På ett sätt kanske detta gör mindre skillnad än man tror dock, om företagen får betala eller konsumenten gör kanske inte så stor skillnad då det ju ändå är konsumenten som betalar i slutändan. Men det hade nog kunnat hjälpa industrin att få ett bättre fokus om de fick betala för problemen och utsläppen deras produkter orsakade inte bara i tillverkningsledet (om ens det) utan fram till återvinningen liksom. Sen kan man förstås lägga upp det på olika sätt. Problemet är att företagsskatter är så lätta att undvika när de är nationella. En vinstskatt på vinsten i Sverige exempelvis är ju svår att räkna ut, ett internationellt bolag kan ju enkelt öka priset som det svenska bolaget betalar till finansbolaget i ett annat land (ofta Irland) så att det knappt gör någon vinst alls exempelvis. Men det går ju att komma runt genom att beskatta på saker som företaget inte kan fiffla med, men då blir det också närmare konsumenten liksom och därmed lättare att bara lägga på priset mot dem. Det finns säkert en bra medelväg dock.

Skrivet av Json_81:

Väldigt trångsynt och det hade ju varit trevligt om det bara rörde sig om 20-30%, verkligheten är 50-100% på kort tid.

Det beror förstås på vad man räknar som kort tid och vilken tidshorisont man tittar på. Just nu är situationen exceptionell förstås av uppenbara orsaker. Det har resulterat i en prisökning men priset har ju fluktuerat ganska mycket på sistone. I maj 2020 var dieseln nere på 13,33 exempelvis, januari samma år kostade den 16,86, oktober 2021 kostade den över 19 men redan 2012 var den uppe över 15. Sen kan man inte bara titta på priset utan man får ju sätta det i relation till inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det var ju skönt att höra.

Elbil är en sådan grej som man kanske hade velat köpa ny om det går just pga. att utvecklingen inom elbilsområdet går så oerhört for fram? En tre år gammal laddhybrid känns nästan omodern idag.

Det går inte så oerhört fort fram som man kan tro, visst finns det mer att välja på och nya batteritekniker runt hörnet men tycker ändå det sker små men bra framsteg.
Visst kan vissa laddhybrider kännas lite som testvagnar, tänker på Mitsubishi SUV som inte åldrats så väl. Men en Golf GTE känns absolut modern tycker jag och samma drivlina som lanserades till den 2016 används idag av koncernen.

Problemet med hybriderna kan jag tycka är att man fortfarande samma serviceberoende som en vanlig fossilbil. Olja måste bytas osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen kan man inte bara titta på priset utan man får ju sätta det i relation till inflationen.

I nuläget delvis ett cirkelresonemang, eftersom energipriserna är en drivande faktor som är på väg att nästla sig in på många områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Föraktet mot vår regering är massivt på min arbetsplats, massiv skatt på bränsle med helt sjuk reduktionsplikt samt elbilsrabatten är rätt enkla måltavlor som får extremt med hat. Alla förstår t.ex. inte fördelen med att ge "rika" människor rabatt på sin 600-700k bil medans alla andra ska skattas stenhårt ner i rännstenen.

Frågan är ju hur länge folk kommer att knyta näven i fickan, när man inser att man får samma peng i slutet av månaden av att ligga hemma sjuk/vab som att ta sig till jobbet.

Det gäller uteslutande folk som har arbetarklassjobb, det vill säga folk som saknar resurser och prestige. Först när problemen når upp till medelklassen som fortfarande har råd att signalera tro på lyxideologier om utsläpp kommer det kunna vända.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

I nuläget delvis ett cirkelresonemang, eftersom energipriserna är en drivande faktor som är på väg att nästla sig in på många områden.

Jo absolut, men man kan inte titta på priset säg 1994 som kanske var 9 kronor och priset idag som kanske är 27 exempelvis och säga att det gått upp 200% sedan dess för nio kronor var ju värda mer 94 än de är idag liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut, men man kan inte titta på priset säg 1994 som kanske var 9 kronor och priset idag som kanske är 27 exempelvis och säga att det gått upp 200% sedan dess för nio kronor var ju värda mer 94 än de är idag liksom.

Bensinpriset 94 var 10,11 i dagens penningvärde och dieseln kostade 9,49 i dagens penningvärde.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2019...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Bensinpriset 94 var 10,11 i dagens penningvärde och dieseln kostade 9,49 i dagens penningvärde.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2019...

Jo, siffrorna var inte baserade på verkligheten utan bara ett exempel på att statistik kan vara missvisande även om den är tekniskt korrekt.

Den artikeln visar ju på att det, i alla fall fram tills den skrevs, inte har blivit så mycket dyrare med bränslekostnader än förr då bilarna drar mindre och reallönerna har ökat. Vad de inte har räknat med är dock att förbrukningssiffrorna från biltillverkarna nu är mycket mer realistiska än de var förr. De jämför exempelvis en 240 som "drog" 1 liter milen med en V90 T4 som drar 0,68 men den där litern för en 240 var ju inte så realistisk medan V90:ns förbrukning är hyfsat enkel att faktiskt nå, om man kör hyfsat försiktigt. Den 240 som jag hade som förstabil typ 2000, det var en 84 års modell, drog lätt över 1,3 exempelvis och mer än det om man hade på AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, siffrorna var inte baserade på verkligheten utan bara ett exempel på att statistik kan vara missvisande även om den är tekniskt korrekt.

Den artikeln visar ju på att det, i alla fall fram tills den skrevs, inte har blivit så mycket dyrare med bränslekostnader än förr då bilarna drar mindre och reallönerna har ökat. Vad de inte har räknat med är dock att förbrukningssiffrorna från biltillverkarna nu är mycket mer realistiska än de var förr. De jämför exempelvis en 240 som "drog" 1 liter milen med en V90 T4 som drar 0,68 men den där litern för en 240 var ju inte så realistisk medan V90:ns förbrukning är hyfsat enkel att faktiskt nå, om man kör hyfsat försiktigt. Den 240 som jag hade som förstabil typ 2000, det var en 84 års modell, drog lätt över 1,3 exempelvis och mer än det om man hade på AC.

"Tänk på att...

• Den så kallade reallöneökningen behöver inte ha varit lika stor på landsbygden som i storstäderna. Så om bensinpriserna är ungefär desamma på landsbygden som i storstäderna kan landsbygdsbor behöva lägga en större del av inkomsten på bränsle än storstadsbor. Inkomstklyftorna har ökat i Sverige de senaste 30 åren, enligt siffror från OECD."

Samt, det här var när priserna för diesel var uppe i 17 kronor, nu har det ökat med närmre 10 kronor till där, d.v.s. en över 50%.

Och ska man dra jämförelser åter igen med år så var min förstabil en volvo 850 från just -94, och även med ac gick den att köra under 0.9(officiella siffrorna är 0.6-1.1 från volvo på den årdsmodellen, källa: https://www.auto-data.net/se/volvo-850-combi-lw-2.5-10v-140hp...).

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, siffrorna var inte baserade på verkligheten utan bara ett exempel på att statistik kan vara missvisande även om den är tekniskt korrekt.

Den artikeln visar ju på att det, i alla fall fram tills den skrevs, inte har blivit så mycket dyrare med bränslekostnader än förr då bilarna drar mindre och reallönerna har ökat. Vad de inte har räknat med är dock att förbrukningssiffrorna från biltillverkarna nu är mycket mer realistiska än de var förr. De jämför exempelvis en 240 som "drog" 1 liter milen med en V90 T4 som drar 0,68 men den där litern för en 240 var ju inte så realistisk medan V90:ns förbrukning är hyfsat enkel att faktiskt nå, om man kör hyfsat försiktigt. Den 240 som jag hade som förstabil typ 2000, det var en 84 års modell, drog lätt över 1,3 exempelvis och mer än det om man hade på AC.

1l/mil för en 240 år 1994 var mycket rimligt, då alla bilar från 1988 och framåt var utrustade med elektronisk insprutning plus trevägskatalysator. Förbrukningen minskade några deciliter mot de gamla förgasarbilarna från 70- och tidigt 80-tal

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Rekordmedlem

Drivmedelspriset i förhållande till inkomsten har minskat kraftigt under modern tid om man bortser från den sista tiden, det var som dyrast 1985 om man bortser från det som händer just nu. men ändå börjar elbilar bli det billigaste alternativet sett till total driftkostnaden.
Svenskarna lägger 35 procent mindre av sin inkomst på bensin i dag än för 20 år sedan – trots att bensinpriserna stiger i raketfart. Bränslesnåla bilar och en positiv löneutveckling ligger bakom skiftet.
https://www.svd.se/rekordbilligt-att-kora-bil--trots-bensinpr...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo, siffrorna var inte baserade på verkligheten utan bara ett exempel på att statistik kan vara missvisande även om den är tekniskt korrekt.

Den artikeln visar ju på att det, i alla fall fram tills den skrevs, inte har blivit så mycket dyrare med bränslekostnader än förr då bilarna drar mindre och reallönerna har ökat. Vad de inte har räknat med är dock att förbrukningssiffrorna från biltillverkarna nu är mycket mer realistiska än de var förr. De jämför exempelvis en 240 som "drog" 1 liter milen med en V90 T4 som drar 0,68 men den där litern för en 240 var ju inte så realistisk medan V90:ns förbrukning är hyfsat enkel att faktiskt nå, om man kör hyfsat försiktigt. Den 240 som jag hade som förstabil typ 2000, det var en 84 års modell, drog lätt över 1,3 exempelvis och mer än det om man hade på AC.

Argumentet att lönerna har ökat. så håller jag med om man ej tog hänsyn till inflation. Argument bilarna dra mindre ström, så har behoven att åka längre ökas då butiker, jobb och annat har flytas längre bort.

Egentligen tycker jag diskussion kring priserna är irrelevant. De är vad de är och det handlar om tillgång och efterfrågan.
Dock finns det något som heter skatt och denna har ökas på bensin för vanliga personer av olika anledningar. Senaste argumentet är att vi behöver bygga mer vapen och satsa på militären och behöver då få in skattepengar till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Drivmedelspriset i förhållande till inkomsten har minskat kraftigt under modern tid om man bortser från den sista tiden, det var som dyrast 1985 om man bortser från det som händer just nu. men ändå börjar elbilar bli det billigaste alternativet sett till total driftkostnaden.
Svenskarna lägger 35 procent mindre av sin inkomst på bensin i dag än för 20 år sedan – trots att bensinpriserna stiger i raketfart. Bränslesnåla bilar och en positiv löneutveckling ligger bakom skiftet.
https://www.svd.se/rekordbilligt-att-kora-bil--trots-bensinpr...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-...

Men det jag hört från folk med elbilar som är 3 år eller lite äldre så är deras batterikapacitet redan nere på 70%.
Blir kul att sälja en elbil efter 5-7 år med kasst batteri som behöver bytas ut för vem vet hur mycket?

Tror helt ärligt att det är mycket kostnader på elbilar som inte har visats sig ännu. Eftersom det är så nytt.

Behöver inte betyda att det ändå inte är billigare. Men kanske inte så billigare som man trott?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Viking
Skrivet av ronz:

Men det jag hört från folk med elbilar som är 3 år eller lite äldre så är deras batterikapacitet redan nere på 70%.
Blir kul att sälja en elbil efter 5-7 år med kasst batteri som behöver bytas ut för vem vet hur mycket?

Tror helt ärligt att det är mycket kostnader på elbilar som inte har visats sig ännu. Eftersom det är så nytt.

Behöver inte betyda att det ändå inte är billigare. Men kanske inte så billigare som man trott?

Hur funkar det när 10 år gamla teslor knappt förlorat 10% av totala kapaciteten?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz