3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Nu verkar ju flertalet butiker, som Inet, komplett och CDON ha större lager av ASUS 3080 TUF OC V2. Konstigt att Netonnet inte verkar få in dessa kort överhuvdtaget för att täcka de ordrar som ligger inne sedan lanseringen i sep 2020.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

Nu verkar ju flertalet butiker, som Inet, komplett och CDON ha större lager av ASUS 3080 TUF OC V2. Konstigt att Netonnet inte verkar få in dessa kort överhuvdtaget för att täcka de ordrar som ligger inne sedan lanseringen i sep 2020.

Lite fult tänkt är att de inte beställer dom då de lär gå back. Inget man skulle erkänna misstänker jag eller så betar de av listan med backlog i bakgrunden.

Permalänk
Avstängd

100+ TUF OC 3080 hos Komplett.

Priset fortfarande 2000 kr för högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

100+ TUF OC 3080 hos Komplett.

Priset fortfarande 2000 kr för högt.

finns 12gb 3080 för ca 14800

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UtanGrafikkort:

finns 12gb 3080 för ca 14800

Bara 4800 kr för dyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Bara 4800 kr för dyr

håller med, men det är på bättringsväg

Permalänk
Medlem

Händer ju ingenting med priserna. Ingen idé att käpa 3070 eller 3080-serien vid det här laget om 4xxx-serien släpps i September.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Händer ju ingenting med priserna. Ingen idé att käpa 3070 eller 3080-serien vid det här laget om 4xxx-serien släpps i September.

Nvidia, AMD, AiB samt ÅF nyttjar helt enkelt situationen. Alla har ju gått uppåt börsmässigt osv. Så de tjänar ju snuskigt mycket mer pengar pga situationen samtidigt som de gömmer sig bakom ursäkter som "brist på x" samtidigt som de visar upp rekordsiffror kvartal efter kvartal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Bara 4800 kr för dyr

Nä, ofantligt dyrt även vid 10k. Känns bara rimligt pris för att vi har sett 3080 i lager för 15k+ för länge, om vi ens sett de alls...

För att inte tala om vilka skräppriser det är i lägre segmentet. Om man vill uppgradera men inte ha ett värsting kort så måste man ändå punga ut 4-5k+ för ett XX60 kort.

Nä fyfan.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av draanexle:

Nä, ofantligt dyrt även vid 10k. Känns bara rimligt pris för att vi har sett 3080 i lager för 15k+ för länge, om vi ens sett de alls...

För att inte tala om vilka skräppriser det är i lägre segmentet. Om man vill uppgradera men inte ha ett värsting kort så måste man ändå punga ut 4-5k+ för ett XX60 kort.

Nä fyfan.

Överkomligt och bra.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Lite fult tänkt är att de inte beställer dom då de lär gå back.

Exakt min tanke sedan länge, länge.

Skrivet av Dreas89:

Inget man skulle erkänna misstänker jag eller så betar de av listan med backlog i bakgrunden.

De har ingen kölista. Vet inte riktigt hur det går till med att dela ut korten i rätt ordning då (är väl automatiserat?), men förutsatt att misstanken ovan stämmer så är ju "ordningen" inte heller något problem.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem

Fick just tag på ett RTX 3080 LHR för strax under 9,000 kr (här i Singapore), så känns som att det börjar släppa rejält nu. Om jag kan sälja mitt GTX 1080 medan det fortfarande har något värde (de verkar gå för ca 3,500 kr begagnade här) så blir det inte så *extremt* blodigt i slutändan ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Nu när mining inte är värt det och det finns nya grafikkort i lager överallt undrar man varför priserna inte sjunker. Asså det är ju sjukt att ett jävla 6600 non XT ska kosta 6 papp(Hade tur och fick mitt 6600xt för 4600 dagen det släpptes). Måste helt enkelt vara girighet från AMD och Nvidia. Dom har ju gjort sina bästa år nånsin ekonomiskt nu under pandemin.....

Inte värt det?
Du får ju 2500 Euro per ETH så..
När/om den sjunker till halva värdet så kanske folk börjar sälja av kort men annars rullar det nog bara på.

Nya kort är det nog ingen som köper för mining men anledningen att priset ligger kvar på dessa fantasipriser är ju för att folk betalar...
MSRP betyder inget, det är säljarnas marknad.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Reggade för köp för länge sedan på evga, s sida, kom på mail då jag stod i kö.
Men inte i kö för dubbla priset....

Åfan!

Är också i kö för ett 3080. Trodde det va MSRP priser.

Permalänk
Medlem

Har ni några tankar kring om @Webhallen levererar sina grafikkort beställda för MSRP i oktober-november 2020? Kom idag på att jag fortfarande ligger ute med 8600kr för ett MSI 3080 Ventus som jag beställde 23/11-20. Tror ni det är värt att vänta eller ska man avbeställa? Tråkigt att ha kvar order för att sedan få ett meddelande om 6-7 månader att den är annullerad.

Edit - ser att det tagits upp i november 2021 och det verkar se mörkt ut för oss som väntat i snart 1,5 år på ett kort. Där sjunker Webhallen i mina ögon. Nästa gång blir det Inet eller Elgiganten som verkar skött det bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jackan18:

Har ni några tankar kring om @Webhallen levererar sina grafikkort beställda för MSRP i oktober-november 2020? Kom idag på att jag fortfarande ligger ute med 8600kr för ett MSI 3080 Ventus som jag beställde 23/11-20. Tror ni det är värt att vänta eller ska man avbeställa? Tråkigt att ha kvar order för att sedan få ett meddelande om 6-7 månader att den är annullerad.

Edit - ser att det tagits upp i november 2021 och det verkar se mörkt ut för oss som väntat i snart 1,5 år på ett kort. Där sjunker Webhallen i mina ögon. Nästa gång blir det Inet eller Elgiganten som verkar skött det bättre.

Med tanke på hur ofta de får in 3080 LHR så bör de ju erbjuda de korten. Men det är ju så syyyynd om återförsäljare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackan18:

Har ni några tankar kring om @Webhallen levererar sina grafikkort beställda för MSRP i oktober-november 2020? Kom idag på att jag fortfarande ligger ute med 8600kr för ett MSI 3080 Ventus som jag beställde 23/11-20. Tror ni det är värt att vänta eller ska man avbeställa? Tråkigt att ha kvar order för att sedan få ett meddelande om 6-7 månader att den är annullerad.

Edit - ser att det tagits upp i november 2021 och det verkar se mörkt ut för oss som väntat i snart 1,5 år på ett kort. Där sjunker Webhallen i mina ögon. Nästa gång blir det Inet eller Elgiganten som verkar skött det bättre.

Jag fick inget byte till ett lhr kort men jag ligger dock inte ute med pengar utan endast beställt till butik så det borde vara skillnad för dig men Webhallen hedrar iaf inte min beställning till det priset jag beställde för i nov 2020.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Skrivet av Skippo:

Nu verkar ju flertalet butiker, som Inet, komplett och CDON ha större lager av ASUS 3080 TUF OC V2. Konstigt att Netonnet inte verkar få in dessa kort överhuvdtaget för att täcka de ordrar som ligger inne sedan lanseringen i sep 2020.

Fick mitt kort från lanseringen idag. Uppgraderat till ett OC istället för standard utan extra kostnad för mig. Enorm väntetid men det kommer ändå, håll ut..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skippo:

Nu verkar ju flertalet butiker, som Inet, komplett och CDON ha större lager av ASUS 3080 TUF OC V2. Konstigt att Netonnet inte verkar få in dessa kort överhuvdtaget för att täcka de ordrar som ligger inne sedan lanseringen i sep 2020.

Netonnet slutade ta in de korten runt December.

Permalänk
Medlem

Priserna kommer nog sjunka ~2k till snart

Ventus 3080 oc för 10k bör dyka upp

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kockis_Kalle:

Fick mitt kort från lanseringen idag. Uppgraderat till ett OC istället för standard utan extra kostnad för mig. Enorm väntetid men det kommer ändå, håll ut..

Var detta från Netonnet eller annat företag?

Netonnet svarade till mig i onsdags: ” Då det är en förhandsbokning på produkten vet vi tyvärr inte när vi kommer att få in fler exemplar från leverantören. Din beställning kommer självklart att packas och skickas så snart vi har den i lager!

Beklagar att vi inte kan ge dig någon tydligare information men vi håller tummarna för att vi ska få in varan inom kort.”

Detta gäller alltså ett asus 3080 tuf non-OC som är uppgraderat till OC V2 2022-02-07 efter att Netonnet kontaktade och erbjöd en uppgradering på initiala ordern.

Någon annan som har fått uppgraderingskortet från Netonnet efter 2022-02-07?

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

Någon annan som har fått uppgraderingskortet från Netonnet efter 2022-02-07?

Jag fick också mitt 3080 Tuf OC igår som jag beställde då som ett Tuf NON-OC September 2020 hos netonnet. Så något börjar väl röra på sig nu i alla fall.

Permalänk
Skrivet av sethul:

Jag fick också mitt 3080 Tuf OC igår som jag beställde då som ett Tuf NON-OC September 2020 hos netonnet. Så något börjar väl röra på sig nu i alla fall.

jag har fått ungefär samma svar som grabben ovanför dig angående mitt tuf 3080 NON OC (upgraderat till OC V2) som beställdes den 28/9-2020

vilket datum hade du på din beställning.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

jag har fått ungefär samma svar som grabben ovanför dig angående mitt tuf 3080 NON OC (upgraderat till OC V2) som beställdes den 28/9-2020

vilket datum hade du på din beställning.

22 September beställde jag mitt kort.

Permalänk
Avstängd

Snuskigt mycket 3080 i lager nu.

Om bara priserna gick ner, men tyvärr tänker ju folk inte och köper oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sethul:

22 September beställde jag mitt kort.

Min beställning lades 25 september, men Netonnet kanske inte betar av listan i turordning då blacksheep redan hade fått sitt 🤔. Men bra att det verkar vara på gång ivf.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Skrivet av Skippo:

Min beställning lades 25 september, men Netonnet kanske inte betar av listan i turordning då blacksheep redan hade fått sitt 🤔. Men bra att det verkar vara på gång ivf.

Nej, då skrev jag kanske otydligt i så fall, jag har INTE fått mitt kort ännu, utan de ggr jag hört av mig till kundtjänst så har de bara skickat mig ett copy/paste svar om att de inte har någon info om när mitt kort kommer!

det var därför jag undrade vad de som hade fått sina kort hade för datum på sina beställningar så att man kanske har en lien aning om hur långt eller nära ifrån man kanske är, då Netonnet inte är speciellt hjälpsamma då man hör av sig till dem.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Skrivet av sethul:

22 September beställde jag mitt kort.

Hej! Tack för svar, ja då kanske det närmar sig sakta men säkert för mig också som har den 28e.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Snuskigt mycket 3080 i lager nu.

Om bara priserna gick ner, men tyvärr tänker ju folk inte och köper oavsett.

Priserna börjar sakta gå ner nu, i höst kommer vi troligen vara på en helt annan nivå

Stora riskfaktorn för stunden är om Kina stänger ner mer pga Omicron eller ej, men tror/hoppas de snart inser att det inte går

Permalänk
Medlem

Jag tror priserna kommer sjunka mer och mer beroende på minskad efterfrågan.
Minskad efterfrågan pga högre priser på bl a bränsle, mat, räntor m.m., där lönerna inte hänger med alls.
Under pandemin kunde många lägga pengar på sällanköpsvaror, men nu är vi i ett helt annat läge.
Jag tror många håller i sina slantar nu pga det osäkra läget i världen.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42