Svartlista på olämpliga användarnamn

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Mailar man enbart internt kanske det är lite lätt humor men har anställda kontakt utåt är det risk för något som ser oprofessionellt ut. Marknadschefen på Microsoft har b16Pen1Z@microsoft.com...

Tror aldrig jag sett någon som har samma användarnamn som e-postadress. Personligen så har jag slutat tramsa med kortnamn och sätter en policy som det första jag gör där användare får konto enligt förnamn.efternamn[@domain.se], underlättar så j-a mycket med M365 som alla ska ha nu och man slipper också snöflingor som skall bli upprörda över i princip ingenting. Olämpliga användarnamn... som att gå över ån efter vatten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tror aldrig jag sett någon som har samma användarnamn som e-postadress. Personligen så har jag slutat tramsa med kortnamn och sätter en policy som det första jag gör där användare får konto enligt förnamn.efternamn[@domain.se], underlättar så j-a mycket med M365 som alla ska ha nu och man slipper också snöflingor som skall bli upprörda över i princip ingenting. Olämpliga användarnamn... som att gå över ån efter vatten.

Men tänk om man heter Ann Ahl då? Då kanske man inte vill ha det i sin email? /s

Permalänk
Permalänk
Medlem

delimiters bara?

> an-al-348

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men tänk om man heter Ann Ahl då? Då kanske man inte vill ha det i sin email? /s

Skäms man för sitt namn så kan Skatteverket hjälpa till. Det kan finnas andra mindre barnsliga anledningar till att man inte vill skylta med sitt namn i e-postadress och för det så använder man alias. Inget har dock med användarnamn att göra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Varför skulle användarnamnet ha betydelse?

Ni skulle se våra listor på jobbet. Finns några icke pk användarnamn där. Men ingen har sagt något under minst 10 år iallafall. 👍

Permalänk
Medlem

Prefix och olika former av avgränsare m m löser ju mycket.
Om det olämpliga ordet är en del av något med bokstäver både före och efter blir det mindre uppenbart, kanske då inte egentligen är ett problem.

Kombinera med listor över vanliga olämpliga ord. Sen är det ju svårt att skydda sig mot ev nya begrepp el förkortningar som uppkommer.

En annan del är utbildning och information. Gör det tydligt att användare som upptäcker att de har ett olämpligt användarnam lätt kan felanmäla och få det ändrat. En del kanske inte alls bryr sig om vad de har el t o m tycker att det är roligt med något sådant.

Permalänk
Medlem

Oj, att man ens orkar bry sig? Är det på riktigt någon som skulle ta illa upp av ett fjantigt användarnamn?

Permalänk

Vi kör efternamnförnamn 5+3 där jag arbetar EEEEEFFF
så annika alquist skulle bli alquiann, är det kortare så blir det så... Bo Al skulle bli albo

orkar inte leta kombinationer som skulle bli skumma

en av kunderna kör anställningsnummer helt sonika, easy peasy

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Oj, att man ens orkar bry sig? Är det på riktigt någon som skulle ta illa upp av ett fjantigt användarnamn?

Du missförstår, syftet är inte att åtgärda ett problem som inte finns utan för att motivera att man lägger tid och resurser på ett problem som inte finns för att nyttja den budget man tjatat till sig på ledningsgruppsmötet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Oj, att man ens orkar bry sig? Är det på riktigt någon som skulle ta illa upp av ett fjantigt användarnamn?

En på mitt jobb fick samma namn som en terroristorganisation från hennes hemland. (ni som är bra på ordlig kan väl försöka lista ut vilken ) Kanske inte så att man tar illa upp men kanske inte heller kul att bli påmind om det varje gång man ska in på datorn.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av 1Z3C0LD:

Mitt inspel, något okonventionellt kanske…
Men skippa kortnamm, samAccountName, pre-2000 namn eller vad man nu vill kalla det. Kör UPN som i nästan samtliga fall representerar e-posten, för.efternamn@företag.se.
Legacy system som inte klarar UPN, kör ett kortnamn i bakkant som inget vet om via SSO. Lätt för användaren, oftast inga konstigheter heller.

Asså, detta. Det är ju bara användarna själva som kommer skriva in uppgifterna, och jag kan skriva mitt egna namn mycket fortare än andra namn.

fornamn.efternamn@domän är ju det bästa här, varför krångla till det med förkortningar och trams?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev en rätt så bra kompromiss som jag är nöjd med för att hantera detta. Vi kör initialer men använder endast konsonanter och kommer på så vis inte kunna få några olämpliga kombinationer.

Koden (i javascript, ska ersättas av Powershell men det låter jag utvecklarna göra)

function getUserName(firstName, lastName) { var regex = /[AEIOUYÅÄÖ]/gmi; firstName = firstName.replace(regex, '').toUpperCase(); lastName = lastName.replace(regex, '').toUpperCase(); while (firstName.length < 2) firstName += 'X'; while (lastName.length < 2) lastName += 'X'; return firstName.substring(0, 2) + lastName.substring(0, 2); }

Permalänk
Medlem

Vad sysslar ni med? Förbjuda och banna? Det är sådant man håller på med i diktaturer. Den här typen av aktiviteter rimmar väldigt illa med yttrandefrihet. Men Sweclockers kanske inte står för sådant?
Eller är man så fräck så man officiellt påstår sig stå för yttrandefrihet men på godtyckliga grunder som "omoget beteende" är otillåtande och inskränkande på yttrandefriheten?

Men å andra sidan är jag inte förvånad. Det blåser fascistiska vindar i Europa och dom svaga och lättpåverkade rycks lätt med. Det verkar tyvärr finnas ett överflöd av dom också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blixt3n:

Vad sysslar ni med? Förbjuda och banna? Det är sådant man håller på med i diktaturer. Den här typen av aktiviteter rimmar väldigt illa med yttrandefrihet. Men Sweclockers kanske inte står för sådant?
Eller är man så fräck så man officiellt påstår sig stå för yttrandefrihet men på godtyckliga grunder som "omoget beteende" är otillåtande och inskränkande på yttrandefriheten?

Men å andra sidan är jag inte förvånad. Det blåser fascistiska vindar i Europa och dom svaga och lättpåverkade rycks lätt med. Det verkar tyvärr finnas ett överflöd av dom också.

Har du läst vad tråden handlar om innan du kastade dig över tangentbordet?

Det handlar mer om att en del med lite olyckliga namnkombinationer kanske inte uppskattar att få könsord, svordomar, terroistorganisationer eller annat otrevligt som användarnamn på jobbet eller i skolan när ett automatiserat system genererar dem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Har du läst vad tråden handlar om innan du kastade dig över tangentbordet?

Det handlar mer om att en del med lite olyckliga namnkombinationer kanske inte uppskattar att få könsord, svordomar, terroistorganisationer eller annat otrevligt som användarnamn på jobbet eller i skolan när ett automatiserat system genererar dem.

Nej det har jag inte. Jag läste title och dom första raderna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blixt3n:

Vad sysslar ni med? Förbjuda och banna? Det är sådant man håller på med i diktaturer. Den här typen av aktiviteter rimmar väldigt illa med yttrandefrihet. Men Sweclockers kanske inte står för sådant?
Eller är man så fräck så man officiellt påstår sig stå för yttrandefrihet men på godtyckliga grunder som "omoget beteende" är otillåtande och inskränkande på yttrandefriheten?

Men å andra sidan är jag inte förvånad. Det blåser fascistiska vindar i Europa och dom svaga och lättpåverkade rycks lätt med. Det verkar tyvärr finnas ett överflöd av dom också.

Det är rätt, modigt att någon vågar stå upp för alla Ann Ahls i företagsvärlden så de slipper få sina förkortade användarnamn censurerade av diktaturstaten

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Vad sysslar ni med? Förbjuda och banna? Det är sådant man håller på med i diktaturer. Den här typen av aktiviteter rimmar väldigt illa med yttrandefrihet. Men Sweclockers kanske inte står för sådant?
Eller är man så fräck så man officiellt påstår sig stå för yttrandefrihet men på godtyckliga grunder som "omoget beteende" är otillåtande och inskränkande på yttrandefriheten?

Men å andra sidan är jag inte förvånad. Det blåser fascistiska vindar i Europa och dom svaga och lättpåverkade rycks lätt med. Det verkar tyvärr finnas ett överflöd av dom också.

Du verkar något lättpåverkad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du verkar något lättpåverkad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landmarks:

*Tråd rensad*

Ett antal sidospår som inte för diskussionen vidare eller besvarar frågan är borttagna.
Vänligen håll er till ämnet och inte huruvida det är lättkränkt att vilja sortera bort vissa ord i företagsmiljö eller inte

Så rensa bort inlägg som håller sig till ämnet men som inte har samma åsikt som er.....trevligt.

Såg att ni tog bort mitt inlägg där jag nämnde att jag tycker detta är löjligt, intressant att se om detta inlägget får stanna kvar eller om man sopar det under mattan det med.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av anon150792:

Så rensa bort inlägg som håller sig till ämnet men som inte har samma åsikt som er.....trevligt.

Såg att ni tog bort mitt inlägg där jag nämnde att jag tycker detta är löjligt, intressant att se om detta inlägget får stanna kvar eller om man sopar det under mattan det med.

Asså, det står i reglerna att inlägg som inte bidrar till diskussionen är förbjudna. Går man in i tråden enbart för att säga att TS uppgift är löjligt och skita på tråden istället för att hjälpa TS så får man räkna med att ens inlägg bli raderade. Har man inget bra att dela med sig så behöver man inte dela med sig alls.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

Asså, det står i reglerna att inlägg som inte bidrar till diskussionen är förbjudna. Går man in i tråden enbart för att säga att TS problem är löjligt och skita på tråden istället för att hjälpa TS så får man räkna med att ens inlägg bli raderade. Har man inget bra att dela med sig så behöver man inte dela med sig alls.

Så olika åsikter = förbjudet?

Låter som en diktatur. Vad jag skrev förde diskutionen framåt dock, att du och moderatorn tycker att jag inte tillförde var för att ni inte delar samma åsikt som jag har om samma ämne.

Permalänk
Medlem

Svartlista är alltid knepigt, bättre att låta en människa avgöra.

Jag jobbade en gång med ett system där namn och avdelning var grundande för användarnamnet. Så det var bra att ha alternativ att manuellt välja mellan så att inte Karl-Uno Karlsson på urologen skulle få ett fint användarnamn.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är att inte vara så PK och helt sonika inte bry sig om vilka namn som genereras?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

I valideringen kör FFEE och kolla om det slår mot en blacklist, gör det det -> Testa med annan mall FFFEE eller FFFEEE osv osv tills den inte slår mot blacklist?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av anon150792:

Så olika åsikter = förbjudet?

Låter som en diktatur. Vad jag skrev förde diskutionen framåt dock, att du och moderatorn tycker att jag inte tillförde var för att ni inte delar samma åsikt som jag har om samma ämne.

Nej, din kommentar förde inte diskussionen framåt. Möjligen åt ett helt annat håll men annars var det bara till för att vara kränkt över att andra blir kränkta, som i sin tur hade dragit ner stämning på hela tråden.
Det är inte värt att dra diskussionen vidare i den här tråden. Känner du att det behövs mer snack om det, ta det i Feedback-forumet eller skicka in ett kontaktmeddelande.

Permalänk
Medlem

Ryss*
Rus*