EU och USA enade om att skapa nya regler för dataöverföring

Permalänk
Melding Plague

EU och USA enade om att skapa nya regler för dataöverföring

Metas hot om att lämna EU blir sannolikt aldrig verklighet, eftersom ett nytt ramverk för dataöverföring ska utformas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Meta hade aldrig lämnat iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Meta hade aldrig lämnat iallafall.

Vilken otur.

Permalänk
Medlem

Detta kommer högst troligen leda till sämre integritetslagar för oss i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Detta kommer högst troligen leda till sämre integritetslagar för oss i EU.

Vad säger du, det viktigaste är väl ändå att Meta kan utnyttja Sin data som dem vill

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SFF:

Detta kommer högst troligen leda till sämre integritetslagar för oss i EU.

Kanske, men i praktiken blir det väl snarare att det är lite vilda västern just nu (utan att någon straffas för det), men med lagar på plats kan något hända om de inte följs.
Sedan att lagarna sannolikt blir sämre för integriteten än EU:s är väl lite av en separat fråga i mitt tycke.

EU borde väl dock ha en hel del möjligheter att påverka här? Det är väl främst de som riskerar att förlora en massa om EU inte tillåter tusenhals amerikanska tjänster hantera kunder i EU.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Använder inte Facebook eller Instagram men Messenger används flitigt varje dag...

Permalänk
Medlem

Många myndigheter skiter i lagar, samtidigt som lagarna blir mer inskränkande.. På torsdag ska EU dessutom rösta om att förhandla fram ett förbud mot annonyma (lokala) cryptowallets, just nu det bästa alternativ till att koppla sig bort från stater, i en tid när online crypto wallets/exchanges hackas på miljardbelopp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Använder inte Facebook eller Instagram men Messenger används flitigt varje dag...

Bara att köra telegram/signal istället... messenger fyller ingen funktion för mig i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Detta kommer högst troligen leda till sämre integritetslagar för oss i EU.

Skulle sätta mina pengar på att det blir samma sak en tredje gång. Var inte precis detta som först "safe harbor", och sen "privacy shield" skulle lösa? Och när det inte dög sköt EU domstolen ner det.

Permalänk
Avstängd

Jag behöver ingen protes på axlarna, min hjärna fungerar ypperligt fortfarande.

Permalänk
Medlem

Meta vet när du bajsar, nu vill dom har färg, texture och konsistens också.

Permalänk
Medlem

Är det värt att ha kvar alla dessa föråldrade socialamedier?
Det hade varit så skönt att slippa dem!!!
Bort med skiten och börja rensa upp i leden.

Vi har tappat oss själva och integriteten

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Synd, ett EU utan Zuckerberg hade bara varit bra.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av rymdriddaren:

Meta vet när du bajsar, nu vill dom har färg, texture och konsistens också.

Jag strävar alltid efter att uppnå en fyra på Bristolskalan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Meta hade aldrig lämnat iallafall.

Nä tyvärr är det ju så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Detta kommer högst troligen leda till sämre integritetslagar för oss i EU.

Nä det kommer mest troligen bara leda till att avtalet blir ogiltigt förklarat av EU domstolen igen, för det spelar inte så stor roll vad EU gör så länge USA har cloudact kommer det inte vara lagligt att spara EU data i USA.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se hur detta skulle vara positivt för EU, hade varit bättre om USA anpassade sig till nuvarande reglemente eller lämnade europa.
Det är inte Meta som borde hota med att lämna utan EU som borde konstatera att Meta inte får verka i EU om de inte uppfyller det regler som finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag har svårt att se hur detta skulle vara positivt för EU, hade varit bättre om USA anpassade sig till nuvarande reglemente eller lämnade europa.
Det är inte Meta som borde hota med att lämna utan EU som borde konstatera att Meta inte får verka i EU om de inte uppfyller det regler som finns

Ja det är så det borde vara onekligen. Lite så det är också för de får inte föra över data som det är nu mellan EU och USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Detta kommer högst troligen leda till sämre integritetslagar för oss i EU.

Kanske inte? Dom kunde tex inte gripa någon i USA, när dom knäckte dom där krypterade chattarna, Ghost och vad det var. Just pga amerikanska integritetslagar. Höga berg och djupa dalar där borta, haha

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Citat:

I hur stor utsträckning är Meta-tjänster del av din vardag?

0% sedan 10 september 2020, då jag raderade mitt FB-konto som sista steg göra mig fri från Metas ekosystem.

Har varit gött sedan dess 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsvenson:

0% sedan 10 september 2020, då jag raderade mitt FB-konto som sista steg göra mig fri från Metas ekosystem.

Har varit gött sedan dess 😁

Välkommen till verkligheten 😎

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vad säger du, det viktigaste är väl ändå att Meta kan utnyttja Sin data som dem vill

Ja
Bryta mot lagar eller ändra dem är ok så länge staterna är ok med det.
Hade vart kul att se vad som skulle komma om det endast var vissa delstater i USA som var godkända. Inget Nato land. Inger från Ryssland, Inget från Kina. Inget från Japan. Inget från korea, Inget ifrån Sydafrika. De kan leka med sinna egna system hur mycket de vill då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja
Bryta mot lagar eller ändra dem är ok så länge staterna är ok med det.
Hade vart kul att se vad som skulle komma om det endast var vissa delstater i USA som var godkända. Inget Nato land. Inger från Ryssland, Inget från Kina. Inget från Japan. Inget från korea, Inget ifrån Sydafrika. De kan leka med sinna egna system hur mycket de vill då.

Tänk på att bolaget är värt några miljarder.
Vilka tror du får mest av dem?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tänk på att bolaget är värt några miljarder.
Vilka tror du får mest av dem?

Så sant.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Håll min data borta från USA! Inget avtal tack.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

synd, hade varit skönt å slippa facebook, Instagram, LinkedIn osv..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja
Bryta mot lagar eller ändra dem är ok så länge staterna är ok med det.
Hade vart kul att se vad som skulle komma om det endast var vissa delstater i USA som var godkända. Inget Nato land. Inger från Ryssland, Inget från Kina. Inget från Japan. Inget från korea, Inget ifrån Sydafrika. De kan leka med sinna egna system hur mycket de vill då.

Då skulle Meta gå i konkurs.

Permalänk
Medlem

I och.med att nuläget skapar oändlig huvudvärk för typ alla större företag så tycker jag det är superbra att man försöker hitta en lösning på problemet med globala företag och persondata.

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

Då skulle Meta gå i konkurs.