AMD dubblar L2-cacheminnet med Zen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

1126 singelcorepoämg vid 1,2 GHz 🤯 . Är det en x86 kompatibel?
~1800 poäng 5800x vid 4,85 GHz

Är singlecorepoäng någon form av standardiserad enhet? Är exempelvis detta samma typ av poängsystem? Jag är ute efter så bra single core-prestanda som möjligt eftersom jag i princip bara bryr mig om hur väl CPU:n driver Microsoft Flight Simulator 2020, som jag har förstått i sin tur i stort sett inte klarar av att dra nytta av flera cores så bra.

Permalänk
Skrivet av Pluffo:

Är singlecorepoäng någon form av standardiserad enhet? Är exempelvis detta samma typ av poängsystem? Jag är ute efter så bra single core-prestanda som möjligt eftersom jag i princip bara bryr mig om hur väl CPU:n driver Microsoft Flight Simulator 2020, som jag har förstått i sin tur i stort sett inte klarar av att dra nytta av flera cores så bra.

Jag skulle inte säga att det är standardiserat, t.ex. så skiljer det lite grann på vilket operativsystem man använder osv.
Men sök på Geekbench hemsida och jämför resultaten från samma operativsystem så får du ett hum om hur processorerna presterar i snitt.
Nu presterade min helt oöverklockade 5800x över 1800 poäng i singlecore samtidigt som frugan tittade på film i webläsaren så ta din lista med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag syftade väl mer på vad som kan tänkas leta sig ut i Ryzen. Och då är det ett gott tecken om det inte är 3D-V cache som standard eftersom det tydligen är så att det betyder låst överklockning.

Det betyder inte nödvändigtvis att zen4 med 3d-cache skulle lida av samma problem. Kanske bara är en barnsjukdom.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FattarNiInte:

Ja. Men det stod "låsta till 1,2 GHz" i artikeln och jag tolkade det bokstavligt före @perost påpekade att det stod i källan att frekvensen är högre.
Jag tolkar nu resultatet som att det är samma "gamla zen3" men med annan cache.

Exakt, står "låst till 1,2 GHz" i delen jag citerade. Det är inte korrekt utan basfrekvensen är 1,2 GHz, just detta kan man enkelt läsa ut från Geekbench-databasen om man lägger på ".gb5" till URL samt är inloggad på sitt konto där.

Skrivet av medbor:

Menar du verkligen MHz här? Är vi tillbaka på 80-talet?

Det blev fel, tänkte MHz hela tiden då det är just i MHz som Geekbench rapporterar frekvens. Hade det varit ~3,4 MHz med denna prestanda handlade det antagligen om 2380-talet...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
DingDongerMcDongface

@FattarNiInte, @Yoshman

Jag har justerat biten om frekvens, det var en miss från min sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt, står "låst till 1,2 GHz" i delen jag citerade. Det är inte korrekt utan basfrekvensen är 1,2 GHz, just detta kan man enkelt läsa ut från Geekbench-databasen om man lägger på ".gb5" till URL samt är inloggad på sitt konto där.

Det blev fel, tänkte MHz hela tiden då det är just i MHz som Geekbench rapporterar frekvens. Hade det varit ~3,4 MHz med denna prestanda handlade det antagligen om 2380-talet...

Inget illa menat du skrev det två gånger så jag blev lite fundersam till slut. Det är ju ändå ES-grejer