Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Undrar om man ska köpa detta till PS5 eller PC.
Aldrig fastnat för de tidigare Dark Souls spelen.
Provade Elden Ring på PC när det släpptes och kände att det var ungefär lika som Dark Souls spelen.
Men när jag känner mig nöjd med HFW och GT7 så tänkte jag ge spelet ett mer seriöst försök.
Fördelen med PS5 är väl att jag kan sälja spelet om jag tröttnar på det.
Är det 60fps på PS5?

Om du spelar Ps4 versionen på Ps5 så får du 60fps. Ps5 versionen är "upp till 60fps" men sällan 60. Tänk också på att det finns performance problem med PC versionen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Undrar om man ska köpa detta till PS5 eller PC.
Aldrig fastnat för de tidigare Dark Souls spelen.
Provade Elden Ring på PC när det släpptes och kände att det var ungefär lika som Dark Souls spelen.
Men när jag känner mig nöjd med HFW och GT7 så tänkte jag ge spelet ett mer seriöst försök.
Fördelen med PS5 är väl att jag kan sälja spelet om jag tröttnar på det.
Är det 60fps på PS5?

Hade 100 % köpt PS5-versionen. Det säger jag med över 100h på PC.

Problem jag upplevt på PC:

  • PC kraschar och tvingar mig att stänga av PSU vid launch efter ett par gånger. Har stresstestat med allt möjligt men det händer enbart när jag ska launcha Elden Ring

  • Det är massvis med stutters pga shaders som laddas in. (ganska roligt att det är samma shaders som jag kan ta bort ur /AppData/Local för att spelet ska boota igen efter ovan nämnda krascher).

  • Jag kollar en del på BarbarousKing på Twitch. Han har spelat igenom det 4 gånger på PC och håller på med sin femte på PS5. Han har inte haft några problem alls på PS5 fastän han hade problem med att skärmarna blev svarta och kraschade hans dator också.

Därav hade jag alla dagar i veckan kört på PS5. Där har du också inga prestandaproblem kopplat till ett tvärkasst anti-cheat.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Shiftypants: Jisses, det är problem som jag inte hört tidigare! Känns ju helt skevt att det ska behöva hända.
Jag har haft ”problem” med att spelet tar flera minuter att stänga (enligt steam) och att jag i samband med detta ibland får en svart skärm i någon minut.
Inget jag inte tabba ut ifrån men det känns ju märkligt med alla dessa små (i ditt fall stora) grejer 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare

Är det någon som kör med ”rivers of blood”? Har hört en massa gott om den men vet inte hur den är efter patchen. Är nu påväg att besegra invadern men funderar på om jag ska lägga tiden någon annanstans så länge eller det är värt att fortsätta försöka

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag har hela tiden haft fruktansvärda "frysningar", där allt låser sig i en sekund, för att lossna en kort stund och sedan frysa igen en lite kortare period. De kommer alltid i par. Sen rullar det på ett tag. Ibland händer det en gång per minut, ibland kan jag spela en halvtimme utan problem.

Hade jag inte tyckt om spelet så mycket som jag gör hade jag ALDRIG fortsatt spela det. Så köp till PS5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är det någon som kör med ”rivers of blood”? Har hört en massa gott om den men vet inte hur den är efter patchen. Är nu påväg att besegra invadern men funderar på om jag ska lägga tiden någon annanstans så länge eller det är värt att fortsätta försöka

Alla arcane vapen är sjukt bra nu 🙂

Permalänk
Medlem

Fyfan för firegiant.. har säkert 30 Deaths på han nu😁
Hatar när man inte ser vad man gör på en boss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Jag har hela tiden haft fruktansvärda "frysningar", där allt låser sig i en sekund, för att lossna en kort stund och sedan frysa igen en lite kortare period. De kommer alltid i par. Sen rullar det på ett tag. Ibland händer det en gång per minut, ibland kan jag spela en halvtimme utan problem.

Hade jag inte tyckt om spelet så mycket som jag gör hade jag ALDRIG fortsatt spela det. Så köp till PS5...

Skumt har nästan inga problem på min, har du en klen dator eller?
Jag kör ändå i 4k och fps en droppar sällan så att det blir störande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hondaxl:

Skumt har nästan inga problem på min, har du en klen dator eller?
Jag kör ändå i 4k och fps en droppar sällan så att det blir störande.

Bor du under en sten?

Spelat har sjuka problem med performance på PC (inte för alla dock).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Skumt har nästan inga problem på min, har du en klen dator eller?
Jag kör ändå i 4k och fps en droppar sällan så att det blir störande.

Nej, det har ingenting med hårdvaran att göra. Jag är inte direkt ensam om detta. Förmodligen är detta den tillfälliga lösningen, men den är inte direkt optimal.

https://www.reddit.com/r/Eldenring/comments/t4zxq9/psa_fix_fo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Bor du under en sten?

Spelat har sjuka problem med performance på PC (inte för alla dock).

Säger ju att det flyter för mig!Problemen som var i början är ju fixat! Bor du under en Sten?🤔

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hondaxl:

Säger ju att det flyter för mig!Problemen som var i början är ju fixat! Bor du under en Sten?🤔

Att det flyter för dig säger ingenting om prestandan för spelet.

Du missade min poäng till 100 %

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Shiftypants: Jisses, det är problem som jag inte hört tidigare! Känns ju helt skevt att det ska behöva hända.
Jag har haft ”problem” med att spelet tar flera minuter att stänga (enligt steam) och att jag i samband med detta ibland får en svart skärm i någon minut.
Inget jag inte tabba ut ifrån men det känns ju märkligt med alla dessa små (i ditt fall stora) grejer 🤔

Jag vet inte vad det handlar om. Men varje gång jag rensat shader-mappen i /AppData/Local så startar spelet iaf. Rätt frustrerande då jag gillar spelet starkt i övrigt (även om det finns en hel del att anmärka på spelmässigt också). Men att varje gång när jag startar spelet behöva fundera på om hela datorn ska krascha är rätt jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Att det flyter för dig säger ingenting om prestandan för spelet.

Du missade min poäng till 100 %

Ok np

Permalänk
Skrivet av Hondaxl:

Fyfan för firegiant.. har säkert 30 Deaths på han nu😁
Hatar när man inte ser vad man gör på en boss.

Visst är det skumt vilka bossar man har svårt med? Som (överlevlad) magiker kan man bara springa fram till hans ben (skippa hästen, rulla fram genom snöskottandet) och kasta Stars of Ruin på hans ben. Han trillar snabbt. Efter det sprang jag en bit bort och kastade Comet Azur på hans arm med unlimited mana potion medan han lekte med Tiche. End of story. Kanske ren tur?

Ta med Black Knife Tiche också om det inte framgick, helst +10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Nej, det har ingenting med hårdvaran att göra. Jag är inte direkt ensam om detta. Förmodligen är detta den tillfälliga lösningen, men den är inte direkt optimal.

https://www.reddit.com/r/Eldenring/comments/t4zxq9/psa_fix_fo...

Om någon lider av samma problem kan jag meddela att det fungerade att avinstallera alla GamePass-spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Om någon lider av samma problem kan jag meddela att det fungerade att avinstallera alla GamePass-spel...

På riktigt? Glad jag köpte det till xbox med vrr.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Normgivaren:

Om någon lider av samma problem kan jag meddela att det fungerade att avinstallera alla GamePass-spel...

Det var ju en högoddsare!
Skönt att det löste sig iaf och att där finns något som faktiskt funkar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det var ju en högoddsare!
Skönt att det löste sig iaf och att där finns något som faktiskt funkar

Tydligen fryser spelet varje gång en enhet läggs till eller tas bort, typ om man kopplar i eller ur en handkontroll. Ganepass-spelen ligger på virtuella enheter som verkar hoppa i och ur med jämna mellanrum...

Permalänk

Nu kom jag fram till Malenia, wish me luck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Nu kom jag fram till Malenia, wish me luck!

Du kommer aldrig att glömma vad hon heter.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Klarade det igår kväll, min playthrough tog 103 timmar. Ett av, om inte det bästa spelet jag spelat. Kan inte vänta tills NG+. Kommer ju in med ett helt nytt perspektiv nu, tänkte spela NG+ utan summons nu när man har bra gear.

Sjukt mycket replay value i detta. Jag är lite speechless faktiskt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Klarade det igår kväll, min playthrough tog 103 timmar. Ett av, om inte det bästa spelet jag spelat. Kan inte vänta tills NG+. Kommer ju in med ett helt nytt perspektiv nu, tänkte spela NG+ utan summons nu när man har bra gear.

Sjukt mycket replay value i detta. Jag är lite speechless faktiskt.

Blir du sugen på att köra om från början med en annan build? Själv är jag bara i början av spelet, men känns redan som att gameplay kan skilja en hel del beroende på vad man vill satsa på (vet att man kan respeca senare i spelet).

Permalänk
Medlem

Jag är i slutet av min första playthrough. Kör de questen jag hittar och startade som wretch för att enklare kunna respecca till villen optimal build som helst. Men jag kör utan summons i första playthroughn.

Tanken är att jag ska respecca innan jag startar NG+ och testa med en annan build. Antagligen kolla upp questlines på fextralife så jag kan utforska allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Blir du sugen på att köra om från början med en annan build? Själv är jag bara i början av spelet, men känns redan som att gameplay kan skilja en hel del beroende på vad man vill satsa på (vet att man kan respeca senare i spelet).

Ja verkligen, jag lär byta build några gånger, det beror lite på vad som nerfas näst ^^ Först körde jag en int/dex weeb katana build, och efter patchen när Arcane fungerar så blev bleed builds så galna, så jag speccade om till en ren Arcane build. Det finns så mycket att testa, så jag håller med dig faktiskt. Det är så mycket som kan skilja på gameplay.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Du kommer aldrig att glömma vad hon heter.

Tog bara typ 15 försök vilket jag är rätt nöjd med. De första 5 gångerna testade jag med en Tiche, men han dog alltid direkt i fas 2 och då var jag rätt körd som magiker, sedan testade jag med andra spelare och 10:e gången fick jag med en annan magiker som visste vad han gjorde vilket gjorde fas 2 trivial. Två styck Comet Azur i nacken direkt (med unlimited FP flaska), tog ett par sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Jag är i slutet av min första playthrough. Kör de questen jag hittar och startade som wretch för att enklare kunna respecca till villen optimal build som helst. Men jag kör utan summons i första playthroughn.

Jag tänker tvärtom, jag skyr inga medel för att hanka mig fram i min första playthrough

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Ja verkligen, jag lär byta build några gånger, det beror lite på vad som nerfas näst ^^ Först körde jag en int/dex weeb katana build, och efter patchen när Arcane fungerar så blev bleed builds så galna, så jag speccade om till en ren Arcane build. Det finns så mycket att testa, så jag håller med dig faktiskt. Det är så mycket som kan skilja på gameplay.

Kul, det blir till att testa med lite olika builds längre fram

Permalänk
Skrivet av Casimir2323:

Jag tänker tvärtom, jag skyr inga medel för att hanka mig fram i min första playthrough

You and me both.

Permalänk
Medlem

Har kört igenom det 5 gånger hittills, tänkt köra igenom det minst en gång till så har jag gjort alla slut. Saknar bara att göra Age of Order genom Goldmask. Synd att det finns bara achievements för 3 av sluten; Fracture, Frenzied Flame, Ranni.
Min första genomgång var vid release en pure DEX där jag använde Uchigatana'n som du börjar med som Samurai genom hela spelet tillsammans med då galna Bloody Slash, och hade inte en tanke att köra med två katanas. Tog en sisådär 160 timmar, som varje genomgång har blivit kortare och kortare. Efter det körde jag en caster med fokus på Comet Azur vilket gjorde spelet skitenkelt. Tredje var med svärdet 'Sword of Night and Flame' som också dängde allt utan bekymmer. Men så kom patchen (1.03) och då var det slut på det roliga. Så fjärde blev pure ARC utan bleed-vapen och istället fokus på Incantations med dragon communion seal ... tills jag upptäckte 'Swarm of Flies', som jag självklart använde mot Malenia och skrattade högt när hon föll omkull på första försöket utan motstånd. Och igår klarade jag spelet en femte gång, där jag körde pure FAI för jag byggde min gubbe kring vapnet 'Envoy's Long Horn'. Kul att tuta ihjäl bossar med, ända tills sista som är extremt resistent mot Holy som fick mig att bli galen men det gick till slut.
Vet inte vad jag ska köra på nästa dock, och jag har provat STR med tunga vapen men avskyr hur sega dom är att svinga omkring.

Visa signatur

The internet is a terrible place.