Vad använder ni för uppdatera mjukvara?

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för uppdatera mjukvara?

Hej forumet,

Tänkte slänga ut frågan vad ni använder för att uppgradera mjukvara i era system?
- Kör ni manuellt och hur håller ni då koll på att allting är uppdaterat?
- Kör ni automatiskt via en software updater och vilken lösning funkar bra?

Har personligen testat lite olika:

1. CCleaner (PRO license), man behöver köpa pro-license men kan testa på ett par dagar utan betalning eller kreditkort (kan även "fuska" genom att titta vad den rapporterar och sen göra det manuellt)[/li]

2. Windows update (Gratis), tycker den hittar relativt få uppdateringar så ingen bra erfarenhet.

3. IObit software updater, (PRO license) upplevde ads (va ett par år sedan) och säkert en hel del data inhämtades av dom..

4. Ashampoo driver updater (Betalning), bra och snabb MEN kostar + visar pop-ups + lägger ofta upp nya versioner som kostar igen vilket inte känns seriöst (en del av deras program släpps som ny utgåva per år).

Hört talas om men inte testat som andra gärna får kommentera om:
OBS: Har EJ testat eller läst på om dessa så testa på egen risk!

SUMo updater (GRATIS)
Software updater (GRATIS)
Patch my PC (GRATIS) ser ut att vara lite messy GUI?

Tack på förhand för tips/kommentarer och hoppas andra kan ta hjälp av detta.

Permalänk
Rekordmedlem

Tycker de flesta separata uppdateringsprogram mest verkar vara bluff och bloat som inte tillför något, vad är det för program som inte självt letar uppdateringar och meddelar om det behöver uppdateras idag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ninite är smidigt vid nyinstallation, hanterar även uppdateringar. Men har sällan behövt använda det, har allt på autoupdate eller uppdaterar direkt när det kommer nytt via pop-up (Afterburner, hwinfo osv.).

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

De flesta program jag använder kollar själva efter uppdateringar.
För de program som inte gör det så kollar jag manuellt vid behov.
Hur jag ser till att allting är uppdaterat? Det gör jag inte. Finns inget självändamål med att alltid ha senaste versionen av absolut allting. Bättre en gammal version som jag vet fungerar än en ny version med nya buggar.

Permalänk
Vila i frid

PrivaZer för att ta bort eventellt jobb-relaterad (som lagras i veracrypt volymer) rest som eventuellt kan finnas kvar okrypterat.
PatchCleaner för att städa bort "hemlösa" windows patchar.

Permalänk

Du behöver verkligen inte något program för att göra dina uppdateringar.
I princip allt nuförtiden laddar ner automatiskt (t.om. installerar automatiskt om man så vill).
ALLA uppdateringsprogram är enbart bloatware.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios (Ultra 9 275HX, RTX 5070Ti 12Gb, 32Gb DDR5)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CaptainRedbeard:

Du behöver verkligen inte något program för att göra dina uppdateringar.
I princip allt nuförtiden laddar ner automatiskt (t.om. installerar automatiskt om man så vill).
ALLA uppdateringsprogram är enbart bloatware.

Vad tycker du om Pulseways uppdateringsfunktioner?

Permalänk
Skrivet av BMac:

Vad tycker du om Pulseways uppdateringsfunktioner?

Ingen aning. Men ser heller ingenstans att det är RMM software eller liknande grejer som körs på OPs maskin. Verkar ju som om han vill uppdatera drivers och program.
So whats your point ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios (Ultra 9 275HX, RTX 5070Ti 12Gb, 32Gb DDR5)

Permalänk
Medlem

Kör Windows Package Manager Client (winget) för installation och uppdatering av program. Ca 85% av alla program jag använder finns i programbiblioteket så mycket smidigt.

Permalänk
Medlem

För drivrutiner osv inget alls.
För mjukvaror, det inbyggda. Undviker manuella uppdateringar om sakerna fungerar som det ska.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Kör inget på autoupdate, men har inställt så att programmen kollar om det finns en uppdatering när de startas och notifierar mig om det. Sen uppdaterar jag manuellt. Laddar då ned installern så jag har den.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.